Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جهان نيوز»
2024-04-26@13:31:03 GMT

نرخ رشد جمعیت در ایران سقوط کرد

تاریخ انتشار: ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۷۷۴۹۱۷

نرخ رشد جمعیت در ایران سقوط کرد

به گزارش جهان نيوز به نقل از فارس، چهارمین نشست سالانه هم‌اندیشی کارشناسان جمعیت با عنوان چشم‌انداز جمعیتی ایران برگزار شد. در ابتدای این نشست علی‌اکبر محزون مدیرکل دفتر جمعیت و سرشماری مرکز آمار به بررسی جایگاه جهانی ایران از لحاظ جمعیت پرداخت و گفت: یک درصد جمعیت جهان ایران در خودش جای داده و آخرین نرخ رشد جمعیت ایران ۱.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

۲۴درصد بوده، اما اینکه آیا این رشد، رشد پایینی است یا رشد مطلوبی است باید بررسی شود. 

وی ادامه داد: ما در منطقه رتبه سوم جمعیت را به خودمان اختصاص دادیم، اما باید بدانیم که ترکیب و ساختار جمعیت از خود جمعیت مهم‌تر است. 

مدیرکل دفتر جمعیت و سرشماری مرکز آمار اظهار داشت: تا پیش از سال ۱۳۷۵ بیشترین سهم جمعیتی ما مربوط به متولدین زیر پانزده سال بود، اما بعد از سال ۷۵ تا سال ۹۰ جمعیت جوان ۱۵-۲۹ ساله بیشترین سهم را داشته‌اند، اما از سال ۹۰ به بعد بیشترین سهم جمعیت را جمعیت میانسال به خودشان اختصاص داده‌اند. 
محزون در ادامه این نشست به تشریح مسأله پنجره جمعیتی و فرصت طلایی‌ای که محدود به آن می‌شود پرداخت و گفت: در ترکیب سنی جمعیت، مسئله پنجره جمعیتی مطرح می‌شود و این اصطلاح زمانی اطلاق می‌شود که غالب جمعیت یک کشور را جوانان تشکیل بدهند. این پنجره یکبار در طول تاریخ توسعه هر کشور اتفاق می‌افتد و در حال حاضر در ایران باز است. 

وی افزود: ۶۷ درصد جمعیت کشور ما در بازه سنی ۱۵-۶۹ سال و در فرصت طلایی رشد قرار دارند تا سال ۱۴۲۰ این پنجره جمعیتی برای ما باز است و اگر از آن استفاده نکنیم فرصت را از دست می‌دهیم. مدیرکل دفتر جمعیت و سرشماری مرکز آمار با اشاره به روند موالید در کشور گفت: در چند سال اخیر با رشد منفی روند موالید مواجه شدیم که براساس آن از یک میلیون و ۷۰ هزار ولادت در سال ۱۳۹۲ به یک میلیون و ۳۶۷ ولادت در سال ۱۳۹۸ رسیده‌ایم.

محزون گفت: روند کاهشی شاخص کل جمعیت این سؤال را به وجود می‌آورد که آیا ممکن است این روند صفر یا منفی شود،  که پاسخ جمعیت‌شناسان به این سؤال مثبت است. وی با اشاره به اینکه متوسط تعداد افراد هر خانواده در دهه ۶۰، ۵.۱ بوده با یک روند نزولی به ۳.۳ رسیده است و براساس بررسی‌های انجام گرفته، ترجیح بخشی از جمعیت کشور به سمت زندگی تک‌نفره سوق پیدا کرده است. 

وی ادامه داد: در حالی که جمعیت زنان در سن باروری در سال‌های اخیر با ۲۲ میلیون نفر آمار به رقم دو برابری نسبت به سال ۶۵ رسیده است اما موالید این نسل ۱.۴ به نسبت پتانسیل کاهش یافته است. 
مدیرکل دفتر جمعیت و سرشماری مرکز آمار خاطرنشان کرد: تصویب خطوط کلی سیاست تحدید موالید در سال ۶۷، تشکیل شورای تحدید موالید در سال ۶۷ ، تصویب قانون تنظیم خانواده و جمعیت در همان سال، ترویج شعار دو بچه کافی است در کنار سیاست‌های بین‌المللی و تقویت این باور جهانی از طریق نهادهای داخلی، از دلایل این کاهش جمعیت است.

وی بابیان اینکه ایران جزو سریع‌ترین کشورها در کاهش باروری در سطح جهان به شمار می‌آید، گفت:‌در فاصله کمتر از یک دهه از مرز ۴۰ درصد باروری‌ها در سنین بالای ۳۰ سال گذشته‌ایم که این نشان از تأخیر در باروری وافزایش میل به تک‌فرزندی است. 

محزون با بررسی نرخ باروری در بین کشورهای منطقه در سال ۲۰۱۵ اظهار داشت: ایران رتبه ۲۵ از ۲۶ کشور منطقه را در باروری به خود اختصاص داده است که این تغییرات در هرم سنی جمعیت و ترکیب سنی جمعیت و بازه سنتی تأثیر می‌گذارد. بر این اساس، عمده جمعیت زیر پانزده سال در دهه ۶۰ به جمعیت میانسال در دهه ۹۰ تغییر یافته است. 

وی افزود: در سرشماری اخیر شاهد کاهش سهم جمعیت جوانان ۱۵-۲۹ سال بودیم که این مسأله در حال تبدیل شدن به یک مخاطره است.مدیرکل دفتر جمعیت و سرشماری مرکز آمار با بیان اینکه در پیش‌بینی نرخ جمعیت، مرکز آمار چهار سناریو منتشر کرده است گفت:‌در هر چهار سناریو روند شاخص کل جمعیت کاهشی است و حتی شاهد روند رشد منفی هستیم. منابع بین‌المللی هم شاهد این مدعاست که تمام این پیش بینی‌ها در روند منفی شدن رشد جمعیت ایران صحت دارد. 

وی در پایان سخنانش تأکید کرد: باید به این مسأله آگاه باشیم که تئوری‌هایی در جهان علیه خانواده و جنگ‌هایی علیه آن در حال شکل‌گیری است و قدرتمندان معتقدند که نهاد خانواده باید جایش را به نهادهایی مثل همباشی بدهد.  کپی متن خبر

منبع: جهان نيوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jahannews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جهان نيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۷۷۴۹۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توزیع اعتبارات کهگیلویه و بویراحمد مبنای منطقی ندارد

فرماندار شهرستان بویراحمد گفت: توزیع اعتبارات کهگیلویه و بویراحمد در سرفصل‌های مختلف مبنای علمی و منطقی ندارد و در این زمینه گلایه داریم. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از یاسوج، شهرام مهدوی‌مطلق ظهر امروز در نشست ستاد ساماندهی امور جوانان شهرستان بویراحمد با انتقاد از نگاه صرفاً شهرستانی بدون توجه به پایه‌های دقیق آماری در نظام برنامه‌ریزی اغلب ادارات کل کهگیلویه و بویراحمد اظهار داشت: در شهرستان بویراحمد به دلیل مرکزیت آن بخش قابل توجهی از جمعیت جوان استان و موضوعات مبتلابه جوانان در این شهرستان بوده ولی در تقسیم و تخصیص بودجه و اعتبارات بدون توجه به آمار واقعی صرفا در حد یک شهرستان در مقایسه با سایر شهرستان‌ها نگاه می‌شود.

وی با اشاره به اینکه یکی دلایلی که حجم آسیب‌های اجتماعی در این شهرستان چشمگیر بوده که این مهم ناشی از این نوع نگاه در تصمیم گیرهای استانی است، عنوان کرد: عملکرد معاون جوانان اداره کل ورزش و جوانان قابل تقدیر بوده و از بدو حضور نسبت به سمن‌های شهرستان توجه بهتری دارند، اما از سایر مجموعه اداره کل و معاونت‌های مختلف توقع بوده به موضوع جمعیت در شهرستان بویراحمد تمرکز شود تا در حق این شهرستان و مرکز استان اجحاف نشود.

رئیس ستاد ساماندهی امور جوانان شهرستان بویراحمد ابراز کرد: آمار مهمترین شاخص توسعه هر کشور بوده و عمدتا همه مدل‌های توسعه بر اساس آمار جمعیتی می‌باشد و ما خواهش داریم در بحث تعداد آمار جوانان شهرستان بویراحمد تمرکز شود و خدماتی که ارائه می شود بر این اساس باشد. مسئله جوانان یک مسئله پایه‌ای و ساختاری است که نگاه به این شاخص می‌تواند ارتقاء‌دهنده سایر شاخص‌ها در ابعاد مختلف باشد.

مهدوی‌مطلق با انتقاد از عملکرد برخی از بانک‌ها در موضوع وام ازدواج خاطرنشان کرد: مخرج مشترک نظام مسائل جوانان ازدواج است و هر چه در بحث ازدواج در مسئله جوانان خوب کار شود ضمن آنکه به راهبرد کلان کشور در بحث جوانی جمعیت و جمعیت‌سازی کمک می‌کند و در عین حال نسبت به خود مسئله جوانان کمک بیشتری می‌کند.

وی با تأکید بر اینکه همکاری برخی از بانک‌ها در پرداخت تسهیلات ازدواج بسیار کم است، یادآور شد:  تعدادی از بانک‌ها که می خواهند تسهیلات ازدواج پرداخت کنند نیز سخت گیری‌هایی دارند و خودم چندین نفر را می‌شناسم که به خاطر سخت‌گیری بانک قید وام ازدواج را زده و همین مسئله می‌تواند در ازدواج وی تأثیر منفی داشته باشد که البته می‌توان با تمهیدات دیگری موانع را از سر راه جوانان برداشت.

مهدوی‌مطلق در ادامه یادآور شدند: دستگاه‌های دولتی ظرفیت خود را در اختیار ازدواج جوانان قرار دهند و تمامی دستگاه‌های دولتی، نهادهای عمومی و دستگاهای اجرایی که دارای امکانات رفاهی، فرهنگسرا و تالار، باشگاه و اردوگاه‌ها و هسته‌های مشاوره هستند، موظف بوده  با هماهنگی کمیته ساماندهی ازدواج، این فضاها را برای برگزاری جشن و مراسم ازدواج در اختیار زوج‌های واجد‌الشرایط قرار دهند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • سقوط مرد ۴۵ ساله در آبشار لوه/ اعزام ۸امدادگر به محل حادثه
  • برگزاری دومین رویداد جوانی در استان همدان
  • واکنش ضرغامی به گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس/ وزیر میراث فرهنگی و گردشگری: این که گفته می‌شود سفر از سبد خانوار حذف شده حتما نادرست است و همان چیزی است که دشمن می‌خواهد
  • آمار جمعیت ایران تا سال ۲۰۵۰ اعلام شد
  • توزیع اعتبارات کهگیلویه و بویراحمد مبنای منطقی ندارد
  • حذف سفر از سبد خانوار صحت ندارد/ اتفاقاً حال مردم خوب است و بیشتر هم سفر می‌روند
  • سوءمدیریت فاحش و زبان دراز برخی دولتمردان سابق درباره فقر
  • چند درصد ایرانی‌ها سفر می‌روند؟
  • سقوط در انتظار 2 لژیونر ایران: زودتر برگردید!
  • چند درصد ایرانی‌ها «مسافرت» می‌روند؟