Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایکنا»
2024-04-26@05:32:30 GMT

«رقص روی شیشه»؛ تقلیدی ناشیانه از سریال‌های ترکی

تاریخ انتشار: ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۷۷۴۹۴۴

«رقص روی شیشه»؛ تقلیدی ناشیانه از سریال‌های ترکی

بسیاری از کارشناسان فرهنگی در موقعیت‌ها و اشکال گوناگون درباره مذموم بودن سریال‌های ماهواره‌ای مخصوصاً آثار ترکیه‌ای داد سخن سرداده‌اند و حتی گاهی مطالبی بدون استناد هم بیان کرده‌اند، رویکرد مذمت مطلق سال‌هاست که در مواجهه فرهنگی جزء واکنش‌های بارز کارشناسان و برخی هنرمندان ماست، اما نکته جالب اینجاست زمانی‌که می‌خواهیم اثری تولید کنیم، دقیقاً از همان محصولات کپی‌برداری می‌کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!
سریال «رقص روی شیشه» با بازی بهرام رادان و مهتاب کرامتی نمونه‌ای از این آثار است.
این مجموعه که کارگردانی آن را مهدی گلستانه برعهده دارد. داستان یک زوج جوان است که زندگی عاشقانه‌ای دارند، اما در ادامه مسائل زندگی آن‌ها را با مشکل مواجه می‌کند. مهتاب کرامتی در این سریال نقش بازیگر موفقی را ایفا می‌کند که بنا به درخواست همسرش، بهرام رادان بازیگری را رها کرده تا به زندگی خانوادگی‌اش سروسامان دهد. اما بعد از گذشت ۱۰ سال دوباره بازیگری را از سر می‌گیرد و همین موضوع در ادامه اتفاقاتی را رقم می‌زند، این داستان اتفاق چندان شگرفی نیست، زیرا بار‌ها بازگو شده، اما یک حسن برای تهیه‌کننده و کارگردانش دارد، آن‌هم این‌که به آن‌ها اجازه می‌دهد تا برندها‌ی گوناگون را در آن تبلیغ کنند.
این دست آثار، دغدغه چندانی بابت فروش ندارند، چون سرمایه اصلی خود را از طریق اسپانسر تأمین نمی‌کنند، اما اثراتی که در پی دارند، چندان زیبنده نیست، زیرا در آن سبکی از زندگی اشاعه می‌شود که حتی کوچک‌ترین هویتی از زندگی ایرانی – اسلامی با خود به همراه ندارد، البته در اینجا منظور آش شوری نیست که گاهی برنامه‌های تلویزیونی به خورد مردم می‌دهند اما تولید آثاری همانند رقص بر روی شیشه نیز افتادن از آن سوی پشت‌بام است. در این سریال روابط اجتماعی به هیچ عنوان مطابق با عرف جامعه نیست، بلکه شاید تنها در اقشار محدودی این سبک زندگی رواج داشته باشد. درباره نکات اخلاقی سریال موارد بسیار گوناگونی مطرح است که بیانگر آن است که کارگردان رقص روی شیشه شیفته داستان‌پردازی سریال‌های ترکی است. یکی از نکات ابتدایی که تماشاگر در اولین قسمت سریال با آن مواجه می‌شود ضعف در انتخاب بازیگران است. برای مثال تناسب سنی زوج اصلی این سریال رعایت نشده است و فاکتور این انتخاب‌ها فقط فروش این مجموعه است. سایر بازی‌ها هم به شدت تکراری یا کلیشه‌ای هستند، مثلاً امیر آقایی در این مجموعه در نقش‌هایی که در گذشته بسیار بازی کرده است ظاهر می‌شود و در پی تکرار خاطرات خود در آثاری همچون « چهارشنبه 19 اردیبهشت» است. مهرداد صدیقیان هم تکراری از شخصیت هومن سیدی در سریال «عاشقانه» است و میترا حجار هم نقشی کاملاً تیپکال دارد و تنها بازی نسبتاً خوبی که در این سریال مشاهده می‌شود مربوط به اکبر زنجان‌پور است که تابه‌حال نقشی مشابه آن را ایفا نکرده است.
طلا معتضدی، نویسنده این مجموعه قصه‌اش را بر اساس طرحی از ابوالفضل کاهانی نگاشته است. این قصه کاملاً ساختاری زنانه دارد، حتی شکل قصه‌گویی اثر، روی میزانسن آن هم تأثیر گذاشته است، اگرچه این اتفاق مذموم نیست اما در این سریال شکلی اغراق‌ شده دارد. در چنین آثاری عمدتاً زنان قربانی‌اند، حتی در نقش‌هایی که در ظاهر منفی‌اند، اما مرد‌ها عمدتاً افرادی بی‌خرد توصیف می‌شوند که روی عشق و علاقه آن‌ها نباید چندان حساب کرد، زیرا حتی عشقشان سبب محرومیت زنان از علایق و استعدادهایشان است. درباره تعلیق‌های فیلم‌نامه هم باید گفت این قصه تا حدی قابل پیش‌بینی است، هرچند نویسنده سعی کرده از این ضعف دور بماند.  
نویسنده در این سریال درصدد است نقدهای اجتماعی‌اش را هم بیان کند. برای مثال نقدی که به فضای مجازی وارد کرده است یکی از سطحی‌ترین پرداخت‌های این داستان به مباحث اجتماعی است، البته نگاه ساده انگارانه در بسیاری از آثار تلویزیونی و سینمایی به نگاهی رایج تبدیل شده است. نقد بدون استناد و مغرضانه یکی از موضوعاتی که سبب شده مخاطبان دچار بی‌تفاوتی نسبت به پیام‌های فرهنگی شوند. کارگردانی مهدی گلستانی، اتفاق خاصی در مجموعه نیست، حتی این اثر در مقایسه با برخی آثار تلویزیونی این کارگردان پایین‌تر هم هست. دکوپاژ این سریال مصداق خوبی برای این موضوع است. بازی‌های سرد و اغراق‌شده هم یکی دیگر از اتفاقات نه چندان دلچسب این مجموعه است و طراحی صحنه و لباس رقص روی شیشه هم تنها یک اقدام تجاری که رنگی از هنر ندارد، چون کارگردان تنها خواسته تصاویرش رنگ و لعاب لوکس داشته باشد.
رقص روی شیشه در کنار ضعف‌های ساختاری در جذب تماشاگر هم موفق نبوده است زیرا قصه سریال تنها برای بقشر اندکی از جامعه جذابیت دارد، برای همین، سریال میزان فروش چندان موفقی هم نداشته است. همین عامل هم سبب شده تا بازیگر نخست این سریال (بهران رادان) ساز جدایی از این مجموعه را سر دهد. درباره این سریال‌های باید گفت که آثاری نظیر رقص روی شیشه نه در بحث سرگرمی موفق‌اند نه این‌که پیام خاصی را به مخاطب منتقل می‌کنند بلکه این آثار تنها به‌مثابه یک دورهمی برای عوامل این مجموعه‌اند. به قلم؛ داوود کنشلو
انتهای

منبع: ایکنا

کلیدواژه: خبرگزاری قرآن قرآن ایکنا هنر فرهنگی عکس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۷۷۴۹۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۶۹/۲ درصد ایرانیان، تلویزیون می‌بینند | شبکه 3، آی فیلم و شبکه یک؛ به ترتیب پربازدیدترین شبکه‌های تلویزیونی

مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) یک طرح نظرسنجی با عنوان «سنجش نگرش مردم در خصوص برنامه‌های صدا و سیما» با تعداد نمونه‌ی 1715 نفر از شهروندان 15 سال به بالای سراسر کشور در «هفته آخر فروردین ماه» سال جاری، به شیوه مصاحبه تلفنی انجام داده است که مهم‌ترین یافته‌های این نظرسنجی به شرح ذیل است:

تماشای شبکه‌های تلویزیونی

40.8 درصد «ایرانیان» شبکه سه را بیشتر از سایر شبکه‌های تلویزیونی می‌بینند، 35.2 درصد شبکه‌ آی‌فیلم  و 21 درصد شبکه یک را تماشا می‌کنند. میزان تماشای این شبکه‌ها در بین «بینندگان صدا و سیما» به ترتیب از این قرار است؛ 58.9 درصد شبکه سه،  50.8 درصد شبکه آی‌فیلم و 30.3 درصد شبکه یک. 69.2 درصد «ایرانیان» بیننده برنامه‌های صدا و سیما هستند.

تماشای برخی برنامه‌های تلویزیون

یافته‌های نظرسنجی ایسپا نشان می‌دهد 36.9 درصد از «ایرانیان» برنامه مردان آهنین و 34.7 درصد برنامه زندگی پس از زندگی، 34.2 درصد برنامه محفل، 32.3 درصد برنامه شب خوش، 31.8 درصد برنامه فوتبال برتر، 29.7 درصد برنامه پانتولیگ و 26.5 درصد برنامه معرکه، 24.5 درصد برنامه مهمونی، 21.3 درصد برنامه ماه خدا، 18.8 درصد برنامه ماه من، 17.2 درصد برنامه ایران دوست داشتنی، 16 درصد برنامه پاورقی و 12.1 درصد برنامه برمودا را دیده‌اند.

میزان تماشای این برنامه‌ها در بین «افرادی که تلویزیون تماشا می‌کنند» به این ترتیب است؛ 53.3 درصد برنامه مردان آهنین و 50.1 درصد برنامه زندگی پس از زندگی را دیده‌اند، 49.4 درصد برنامه محفل، 48 درصد برنامه شب خوش، 46 درصد برنامه فوتبال برتر، 42.9 درصد برنامه پانتولیگ و 38.3 درصد برنامه معرکه، 35.4 درصد برنامه مهمونی، 30.7 درصد برنامه ماه خدا، 27.2 درصد برنامه ماه من، 24.8 درصد برنامه ایران دوست داشتنی، 23.1 درصد برنامه پاورقی و 17.5 درصد برنامه برمودا را دیده‌اند.

پربازدیدترین سریال‌های تلویزیونی

45.4 درصد از «ایرانیان» گفته‌اند سریال زیرخاکی، 23.2 درصد سریال هفت سر اژدها و 20.4 درصد سریال رستگاری را دیده‌اند.

میزان تماشای این سریال‌های تلویزیونی در بین «بینندگان تلویزیون» حاکی از این است که 65.5 درصد آنها گفته‌اند سریال زیرخاکی را دیده‌اند. 33.5 درصد سریال هفت سر اژدها و 29.4 درصد سریال رستگاری را دیده‌اند.

دیگر خبرها

  • تاریخ و ساعت دقیق پخش سریال بدل علی مشهدی
  • سریال مشاور و روایتی از باز کردن کلاف‌های پیچیده زندگی
  • (ویدئو) این سکانس جنگل آسفالت، کپی از آب درآمد!
  • سریال جدید تلویزیون به دو شبکه می‌رسد
  • عاقبت فرار از خانه به‌عشق خواستگار شیشه‌ای
  • شبکه سه؛ پربازدیدترین شبکه تلویزیون
  • 10 سریال گانگستری تماشایی که بر اساس داستان واقعی ساخته شدند(+عکس)
  • ۶۹/۲ درصد ایرانیان، تلویزیون می‌بینند | شبکه 3، آی فیلم و شبکه یک؛ به ترتیب پربازدیدترین شبکه‌های تلویزیونی
  • یک قصه خیالی به روایت فراری
  • شوخی همسفران «نون خ» با مسعود فراستی +فیلم