Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-28@18:41:48 GMT

فراموشي آشوراده در چنبره سيل گلستان

تاریخ انتشار: ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۷۷۵۰۵۱

فراموشي آشوراده در چنبره سيل گلستان

خبرگزاري آريا - گرگان - ايرنا - آشوراده تنها جزيره ايراني درياي خزر که چندي قبل و با آغاز عمليات اجراي طرحهاي گردشگري به پايان دوران مهجوريت و انزواي تاريخي خود اميدوار شده بود بار ديگر در هياهوي سيل گلستان به روزهاي بي خبري برگشته و ديگر کمتر کسي سراغي از اين پير خسته از نامهرباني ها مي گيرد.

به گزارش ايرنا؛ آشوراده که زخم حمله مغول ها در تعقيب سلطان محمد خوارزمشاه و فرار نامدارترين پادشاه سلسله خوارزمشاهيان از شمشير قوم غارتگر آسياي مرکزي را بر پيکر دارد چندان هم با اين نامهرباني ها بيگانه نيست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


از دوران صفويه و تاخت و تاز پادشاهان اين سلسله براي شکار تا تحمل چکمه هاي سربازان روس در دوران جنگ جهاني دوم و اشغال اين جزيره، همه يادگاري هاي آشوراده از روزهاي سخت تاريخ اين مرز و بوم است.
جزيره اي کوچک در يک گوشه از پهنه آبي تالاب ميانکاله با فاصله اندک از ساحل خزر در حوزه جغرافيايي بندرترکمن انگار سرنوشتي گره خورده با نزاع و سرخوردگي، مهاجرت و در نهايت فراموشي دارد.
هرچند اين روند در دولت تدبير و اميد رنگ و بوي ديگري به خود گرفت و در پي سفر سال 93 رييس جمهور به گلستان و با مصوبه هيات دولت مقرر شد با اجراي طرح جامع گردشگري در آشوراده از ظرفيت جزيره براي توسعه اقتصادي استان استفاده شود اما گويي سيل اخير منطقه بر اجراي طرح چنبره انداخته است.
اجراي پروژه ملي گردشگري و طبيعت گردي جزيره آشوراده در سفر رسمي سال گذشته رياست جمهوري به گرگان هم بار ديگر مورد تاکيد قرار گرفت و سرعت اجراي آن شتاب گرفت اما اکنون شرايط به گونه ديگري است و بنظر مي رسد تمرکز دستگاههاي اجرايي بر جبران آسيب هاي ناشي از سيل گلستان؛ ورق را برگردانده است.
طرح گردشگري آشوراده شامل ساخت اسکله، مسير دسترسي ، آلاچيق، رستوران و ديگر زيرساخت هاي مورد نياز حضور گردشگران قرار است با سرمايه گذاري چهارهزار ميليارد ريالي بخش دولتي و خصوصي طي زمان بندي 3 ساله به بهره برداري برسد.
جزيره آشوراده که تمام سال ميزبان انواع پرندگان بومي و مهاجر است و گونه هاي گياهي و جانوري متنوع ديگري را هم در خود جاي داده است سال 1354 خورشيدي جزو نخستين مناطق زيست کره جهان معرفي و ثبت شد.
دولت مصوب کرده در 10 درصد اين جزيره طرح هاي گردشگري اجرا شود تا بدون آسيب به اقليم و محيط طبيعي آن؛ منطقه هم احيا و پويا شود.
آشوراده در زمان حاضر ساکنان کمي دارد که بيشترشان کارکنان سازمان شيلات هستند.
تنها قطعه خشکي پهنه آبي درياي خزر در ايران سده‌هاي گذشته با حفر کانال از توده اصلي خشکي خود جدا افتاد و انگار اين انزوا و تنهايي بايد بخشي از سرنوشت جزيره باقي بماند.
اين جزيره قبل از وقوع سيل سال 1372 با امکاناتي همچون پاسگاه ژاندارمري، شرکت تعاوني روستايي، مدرسه، مغازه، مسجد و حسينيه بيش از هزار نفر سکنه داشت که به مشاغل دامداري، کارگري، پيشه وري و ماهيگيري مشغول بودند اما با طغيان رود ولگا در روسيه و وقوع سيلاب ناشي از بالا آمدن درياي خزر؛ آشوراده خالي از سکنه شد.
اکنون سيل بنيان افکن ديگري در استان گلستان جزيره آشوراده را از رونق عمراني انداخته و مرداني بزرگ با همتي سترگ براي جبران مافات لازم دارد.
مجموعه تصاوير عکاس ايرنا از آشوراده بيانگر نياز جزيره به کمک فوري است و عزمي فراتر از وعده هاي پشت تريبون براي جان بخشيدنش احتياج دارد.
اين مجموعه تصويري از آخرين وضعيت جزيره با عنوان `آشوراده جزيره متروک` در ستون عکس ايرنا قابل ديدن است.
3091/2729
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۷۷۵۰۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اجرای آثار جشنواره تئاتر ایثار در شهر‌های استان گلستان

به گزارش گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، جمال اسدی مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان گلستان و رییس ستاد اجرایی استانی هشتمین جشنواره ملی تئاتر ایثار، درباره میزبانی استان از جشنواره گفت: یکی از پایه‌های مهم در راستای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت، حوزه تئاتر ایثار است که هشتمین دوره جشنواره ملی تئاتر ایثار از تاریخ ۲۵ لغایت ۲۸ اردیبهشت در استان گلستان برگزار می‌شود. همه موضوعات طرح‌شده در نمایش‌های این جشنواره، در حوزه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت و همچنین تکریم شهدا و خانواده‌های محترم شهدا و ایثارگران است.

وی یادآور شد: در هشتمین جشنواره ملی تئاتر ایثار شاهد تلفیقی از حضور هنرمندان ایثارگر و غیرایثارگر هستیم. در این دوره از جشنواره ۸ گروه نمایش صحنه‌ای و ۱۰ گروه نمایش خیابانی از سراسر کشور در استان گلستان حضور دارند.

اسدی تاکید کرد: برای نخستین بار، این دوره جشنواره علاوه بر میزبانی شهر گرگان، به صورت غیرمتمرکز در دیگر شهرستان‌های استان گلستان نیز برگزار و نمایش‌ها در آن شهرستان‌ها از جمله گنبد، رامیان و بندر گز نیز اجرا می‌شوند. این امر موجب بهره‌مندی و اثرگذاری فرهنگی بیشتر در دیگر نقاط استان می‌شود. ضمنا تدابیری اندیشیده شده که گروه‌های نمایشی در مساجد نیز اجرا داشته باشند.

وی ادامه داد: در حوزه آموزش نیز در جدول اجرایی جشنواره کارگاه‌های آموزشی در سراسر استان برای علاقمندان برگزار خواهد شد.

مدیرکل بنیاد شهید استان گلستان درباره همراهی سایر نهاد‌های استان در برگزاری هشتمین جشنواره ملی تئاتر ایثار، گفت: با عنایت و همراهی استاندار محترم استان جناب آقای دکتر زنگانه، تمامی دستگاه‌های اجرایی و نظامی استان در جهت برگزاری هرچه باشکوه‌تر و بالا‌بردن کیفیت اجرایی جشنواره همراهی و همکاری دارند.

هشتمین جشنواره ملی تئاتر ایثار با دبیری محمد کرم‌الهی، از ۲۵ الی ۲۸ اردیبهشت امسال در استان گلستان برگزار می‌شود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • موزه قجری در کاخ مخصوص
  • تصاویر| خلیج گرگان؛ گلستان
  • انتقاد استاندار گلستان از سنگ‌اندازی‌ در اجرای مصوبه رییس جمهور در آشوراده
  • درگیری دو سازمان دولتی در میانکاله
  • اجرای آثار جشنواره تئاتر ایثار در شهر‌های استان گلستان
  • جشنواره فرهنگی گردشگری سی ترمی در شهرستان زهک
  • برگزاری پنج دوره تخصصی توانمندسازی مشاغل گردشگری در گلستان
  • بازهم درگیری دو سازمان دولتی در میانکاله
  •  تاکید بر افزایش همکاری‌های بنادر گلستان و بندر امیرآباد
  • طغیان ساکنان جزایر قناری/ درخواست محدود شدن تعداد گردشگران