Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسکانیوز»
2024-04-26@07:19:41 GMT

با کاستن اسیدهای چرب زندگی را شاد کنید

تاریخ انتشار: ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۷۷۵۱۶۶

با کاستن اسیدهای چرب زندگی را شاد کنید

به گزارش گروه علم وفناوری ایسکانیوز، بسیاری از مطالعات نشان می دهد که افرادی دارای چاقی در معرض خطر افسردگی هستند.

تاکنون، دقیقا مشخص نشده که این مورد به چه علت اتفاق می افتد وچه مکانیسم های بیولوژیکی باعث افسردگی مرتبط با چاقی شود.

یک تیم از محققان دانشگاه گلاسگو انگلستان و موسسه گلداستون در سانفرانسیسکو، اخیرا با استفاده از موش ها نشان دادند که چگونه خوردن یک رژیم غذایی با چربی‌های اشباع شده باعث افسردگی می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

محققان تحت نظر جورج بایلی از دانشگاه گلاسکو خاطر نشان کردند که این موضوع پژوهشی اهمیت ویژه ای دارد زیرا افسردگی مرتبط با چاقی از طریق مکانیزم‌های متفاوت تری نسبت به افسردگی در افراد سالم بروز می کند.

این تیم تحقیقاتی از طریق مقاله‌ای که در مجله روانپزشکی ترجمه و به چاپ رسیده است، توضیح می‌دهد که داروهای معمول ضد افسردگی تجویز شده روی افراد مبتلا به چاقی و افسردگی تاثیر چندانی ندارد.

در عین حال افراد دارای چاقی و افسردگی نیز برخی عوارض جانبی داروهای ضد افسردگی را تجربه نمی کنند.

محققان نوشتند:«در مقایسه با بیماران با وزن طبیعی افراد دارای اضافه وزن و چاق واکنش شدیدتری نسبت به درمان‌های ضد افسردگی نشان دادند.»

اسیدهای چرب و سیگنالینگ مغز

بنابراین، در مغز افرادی که دارای اضافه وزن یا چاقی هستند چه اتفاقی می افتد که باعث می‌شود آنها بیشتر در معرض افسردگی قرار گیرند؟

تیم تحقیقاتی برای به دست آوردن ایده اولیه، موش ها را تحت رژیم غذایی چربی بالا شامل 60٪ چربی‌های اشباع شده و نشده قرار دادند.

مغز پستانداران، از جمله انسان‌ها، به اسیدهای چرب خاصی مانند امگا 3 نیاز دارند تا به درستی عمل کنند. با این حال، همه اسیدهای چرب مفید نیستند و وجود بیش از حد اسیدهای چرب در بدن می تواند منجر به مشکلات سلامتی شود.

در پژوهش حاضر، محققان بررسی کردند که چگونه اسیدهای چرب در مغز موش هایی که دارای رژیم غذایی با چربی بالا هستند، انباشته شده و آیا این مواد مکانیسم هایی را که به سلامت روان و تغییرات رفتاری مرتبط با افسردگی مربوط هستند، تحت تاثیر قرار می دهند یا خیر.

این تیم متوجه شد که موش ها ورود پالمیتیک اسید را به ناحیه ای از مغز به نام هیپوتالاموس که آزاد سازی هورمون‌های مختلف را در جریان خون تنظیم می کند تجربه می‌کنند.

پالمیتیک اسید یک اسید چرب اشباع است که در بسیاری از غذاها و مواد تشکیل دهنده مانند روغن زیتون، پنیر، کره و مارگارین وجود دارد.

بر اساس تحقیقات قبلی، این اسید چرب ممکن است ارتباط بین چاقی و افزایش خطر بیماری قلبی عروقی را بیان کند.

از طریق مطالعه فعلی، مشخص شد که سطح بالایی از پالمیتیک اسید در هیپوتالاموس یک مسیر سیگنالینگ مرتبط با ویژگی های افسردگی را تغییر می دهند.

این مسیر، به نام cAMP / PKA شناخته شده است، در بسیاری از فرآیندهای متابولیسم، از جمله سیگنالینگ دوپامین که به نوبه خود باعث تنظیم احساسات است، دخیل می شود.

بنابراین، محققان تایید کردند که حداقل در موش، جذب چربی‌های خاصی از رژیم غذایی تاثیر مستقیمی روی مسیرهای سیگنالینگ مغز و توسعه افسردگی دارد.

محققان امیدوارند که این یافته ها به کارشناسان کمک کند تا درمان‌های بهتر یا رویه‌های پیشگیرانه در برابر افسردگی مرتبط با چاقی را توسعه دهند.

پروفسورBaillie یکی از محققین این طرح گفت:«ما همه می دانیم که کاهش مصرف مواد غذایی چرب می‌تواند منجر به مزایای زیادی برای سلامتی شود، اما تحقیقات نشان می‌دهد که این امر باعث یک شیوه شادتر در زندگی می‌شود.»

انتهای پیام/

178 / 159 سیدهای چرب چاقی دانشگاه گلاسکو سانفرانسیسکو سیگنالینگ مغز

منبع: ایسکانیوز

کلیدواژه: چاقی دانشگاه گلاسکو سانفرانسیسکو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iscanews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسکانیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۷۷۵۱۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شیوه‌ای مناسب برای کاهش وزن

آفتاب‌‌نیوز :

دکتر «راسل کامهی»، پزشک ورزشی مراقبت‌های اولیه در مؤسسه ارتوپدی اسمیت تاون نیویورک، می‌گوید: «وزنه زدن، گروه‌های عضلانی بزرگ شما را فعال می‌کند و اگر به درستی انجام شود، می‌تواند کالری بیشتری نسبت به تمرینات کاردیو حالت ثابت بسوزاند.»

وی در ادامه می‌افزاید: «با این حال، وزنه زدن به تنهایی کلید کاهش وزن نیست. حداقل ۸۰ درصد کاهش وزن از طریق تغذیه انجام می‌شود.»

کامهی می‌گوید: «فردی که وزنه می‌زند تا توده عضلانی به دست آورد باید از رژیم غذایی پر پروتئین استفاده کند. هدف باید ۱ گرم پروتئین به ازای هر نیم کیلو از وزن بدن باشد.»

وی گفت: «افرادی که از قبل تناسب اندام دارند و سعی می‌کنند عضله به دست آورند، ممکن است وزن کم نکنند، اما افرادی که اضافه وزن دارند یا چاق هستند، وزن کم می‌کنند.»

بررسی اخیر نشان داد که تمرینات مقاومتی درصد چربی بدن، توده چربی بدن و چربی احشایی را در بزرگسالان سالم کاهش می‌دهد.

اما طبق گفته مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های ایالات متحده، فعالیت بدنی منظم و تغذیه سالم هر دو برای کاهش وزن مهم هستند.

به گفته محققان، عضله سازی برای سوزاندن کالری بیشتر مهم است، زیرا عضله بیش از دو برابر چربی کالری می‌سوزاند. طبق گفته کلینیک مایو، در میان فواید بسیار وزنه زدن، این است که این ورزش باعث افزایش متابولیسم می‌شود.

همچنین به بهبود سطح تستوسترون در مردان کمک می‌کند و برای حفظ تراکم استخوان در زنان بسیار مهم است.

بر اساس مطالعه اخیر، وزنه برداری همچنین با کاهش قابل توجه احتمال مرگ زودهنگام افراد، به ویژه زمانی که با ورزش‌های هوازی همراه باشد، مرتبط است.

محققان توصیه می‌کنند که حداقل ۱۵۰ دقیقه ورزش هوازی در هفته به علاوه دو جلسه تمرین قدرتی داشته باشید.

منبع: خبرگزاری مهر

دیگر خبرها

  • چرا با افزایش سن سرعت حرکت ما کم می‌شود؟
  • شیوه‌ای مناسب برای کاهش وزن
  • گرما موجب افزایش افسردگی و خشونت
  • تشخیص سه سرطان مرگبار با هوش مصنوعی
  • پایش سلامت روان ایرانی ها/ رتبه افسردگی در کشور
  • اعلام نتایج پایش سلامت روان ایرانی ها/ رتبه افسردگی در کشور
  • اعلام نتایج پایش سلامت روان ایرانی ها/ وضعیت افسردگی در کشور
  • مشاغل ذهنی خطر زوال عقل را کاهش می دهند
  • چگونه افسردگی را از خود دور کنیم؟
  • ۲۲ درصد دانش آموزان قزوینی دچار اضافه وزن هستند