Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایکنا»
2024-05-06@15:24:24 GMT

موقوفه گوهرشاد؛ به‌روزترین موقوفه جهان اسلام

تاریخ انتشار: ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۷۷۵۲۲۰

موقوفه گوهرشاد؛ به‌روزترین موقوفه جهان اسلام

به گزارش ایکنا از خراسان رضوی، حجت‌الاسلام محمد احمدزاده، مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی، شامگاه 24 اردیبهشت‌‎ماه در همایش بزرگداشت «بانو گوهرشاد» که همزمان با سالروز وفات این بانوی واقف در تالار نور اداره‌کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی برگزار شد، بیان کرد: در طول تاریخ افراد زیادی با وقف اموال خود باعث استمرار برکات و خیرات شده‌اند و جلسه امروز یادبود و بزرگداشت بانویی ارزشمند و با فضیلت است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی ادامه داد: بانو گوهرشاد در سال 821 هجری قمری موقوفات ارزشمندی را در خدمت و برای مسجد گوهرشاد قرار داد. این بانو نیز مدرسه علمیه‌ای در هرات را وقف کرد و در پایان عمر نیز در همان مدرسه مدفون شد.
احمدزاده بیان کرد: این بانوی با فضیلت موقوفات زیادی شامل اراضی و مزارع مختلف که امروز در مناطق مسکونی قرار گرفته را برای مسجد گوهرشاد وقف کرد که این موقوفات در حوزه‌های مختلف است و به بهترین نحو تلاش شده تا بهره‌برداری شود.
مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی تصریح کرد: موقوفات بانو گوهرشاد در حوزه‌های مختلف از جمله کشاورزی، دامپروری، باغداری و آبزی‌پروری است که این امر نیز باعث اشتغال‌زایی شده است.
وی اظهار کرد: می‌توان گفت که یکی از به روزترین و بزرگترین موقوفات کشور و جهان اسلام موقوفه بانو گوهرشاد است.
در ادامه این مراسم حجت‌الاسلام جمال ایزدی، معاون فرهنگی و اجتماعی اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی طی سخنانی افزود: وفات بانو گوهرشاد و حضرت خدیجه کبری(س) به فاصله یک روز از هم است و این دو بانوی بزرگوار نیز یک ویِژگی مشترک داشتند و آن اینکه هر دو خیر و نیکوکار بودند.
وی اظهار کرد: حضرت خدیجه کبری(س) مال کثیری را برای اسلام و در راه خدا صرف کرد و خداوند نیز کوثر یعنی حضرت فاطمه زهرا(س) را به ایشان عطا فرمود.
ایزدی افزود: بانو گوهرشاد نیز اموال خود را در راه خدا وقف کرد و موقوفه‌اش در جوار فرزند کوثر حضرت علی بن موسی الرضا(ع) قرار گرفت و این یک توفیق بزرگ است.
معاون فرهنگی و اجتماعی اداره‌کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی ادامه داد: همه ما انسان‌ها برای آخرتمان دو سرمایه شامل اعمالی مانند انجام تکالیف و واجبات و دوم انفاق و وقف مال و اموال داریم.
وی خاطرنشان کرد: کسانی که از دنیا می‌روند از مال دنیا با خود چیزی نبرده‌اند. ثروتمند و فقیر هر دو با یک کفن این دنیا را ترک می‌کنند، بر همین اساس تنها کسانی دست پر می‌روند که اموال خود را وقف کنند و مرحوم گوهرشاد از این دسته از افراد هستند.
معاون فرهنگی و اجتماعی اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی بیان کرد: واقفان برکات زیادی را برای جامعه به ارمغان می‌آورند. نمونه بارز همین وقف بانو گوهرشاد است. نماز جماعت، برنامه‌های فرهنگی و قرآنی، اعتکافات و کلیه فعالیت‌هایی که در این مسجد برگزار می‌شود.
ایزدی گفت: به برکت موقوفات ایجاد اشتغال صورت گرفته که خانواده‌های زیادی از این برکت بهره‌مند هستند و اتفاقات زیادی که در این مقوله می‌افتد.
انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: خبرگزاری قرآن ایکنا خراسان رضوی بانوی گوهرشاد اوقاف و امور خیریه وقف قرآن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۷۷۵۲۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ظرفیت اقتصادی جهان اسلام برای پایان اشغالگری در فلسطین

به گزارش خبرگزاری مهر، چهل و یکمین پیشن نشست همایش بین المللی «۷۵ سال اشغالگری در فلسطین»، به میزبانی دانشگاه علوم اسلامی رضوی و همکاری جامعه المصطفی العالمیه، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برگزار شد. در ابتدا مولوی نظام الدین نعمانی رئیس حج و زیارت ولایت بادغیس افغانستان با موضوع «وحدت جهان اسلام در برابر اشغالگری رژیم صهیونیستی»، مرتضی مرتضوی کاخکی (استادیار دانشگاه علوم اسلامی رضوی)، با موضوع «ظرفیت اقتصادی جهان اسلام برای پایان اشغالگری در فلسطین» و حجت الاسلام مقصود علی دومکی بلوچ (رئیس بنیاد فلسطین ایالت بلوچستان پاکستان) با موضوع تاریخ اشغالگری رژیم صهیونیستی و شکل‌گیری نهضت فلسطین به ارائه بحث پرداختند.

در بخش انگلیسی زبان نیز دکتر محمدابراهیم روشن ضمیر (دانشیار دانشگاه علوم اسلامی رضوی) با موضوع نقش اندیشه‌های امام خمینی (ره) در تحولات فلسطین و دکتر عمیر آفتاب (مدرس زبان انگلیسی در لاهور پاکستان) با موضوع بررسی تاریخی فلسطین: ۷۵ سال استعمار و اشغال شهرک نشینی به طرح دیدگاه خود پرداختند.

مولوی نظام الدین نعمانی، پس از ایراد سخنانی پیرامون لزوم وحدت جهان اسلام در مقابل رژیم غاصب صهیونیستی که از آن به عنوان جرثومه فساد در منطقه و ریشه مشکلات جهان اسلام یاد کرد، به قرائت چند شعر از سروده‌هایشان پرداخت و در پایان آرزوی خود را آزادی فلسطین و وحدت جهان اسلام عنوان داشت.

دکتر مرتضوی صحبت‌های خود را با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری پیرامون مساله فلسطین و اسرائیل و تاکید بر ایجاد حصر و تحریم اقتصادی این رژیم آغاز کرد.

وی در ادامه با بیان این نکته که نظام سلطه از قدرت سیاسی و اقتصادی خود برای تسلط بر جهان اسلام استفاده می‌کند، به ارائه توضیحاتی درباره اقتصاد رژیم صهیونیستی از جمله نقاط قوت (اقتصاد دانش بنیان، نیروی کار آموزش دیده، نیروی کار ارزان مبتنی بر تبعیض و..) و نقاط ضعف (تجربه بحران‌های اقتصادی تاریخی، آسیب پذیری از نوسان قیمت نفت، تجربه تورم‌های بالا و..) اقتصاد این رژیم مبادرت کرد.

مرتضوی با ارائه آمار دقیقی از ظرفیت‌های اقتصادی این رژیم و کشورهایی که با آن تبادل اقتصادی بالایی دارند (از جمله ترکیه، ایالات متحده و نظایر آنها)، به کریدورهای اقتصادی چهارگانه بین‌المللی اسرائیل اشاره کرده و ظرفیت کشورهای اسلامی برای اعمال تحریم علیه این رژیم را مورد تبیین قرار داد.

به نظر وی، ظرفیت اقتصادی کافی برای تحریم اثرگذار علیه رژیم صهیونیستی در کشورهای اسلامی وجود دارد، اما این وابسته به عزم این کشورها است.

در بخش پایانی سخنرانی به زبان فارسی، حجت الاسلام دومکی، ضمن ارائه توضیحات تاریخی مختصری از چگونگی شکل‌گیری رژیم صهیونیستی، از حمایت‌های همیشگی آمریکا و انگلیس و سایر کشورها از این رژیم انتقاد کرد.

وی با اشاره به آیاتی از قرآن کریم تصریح کرد که وارثان سرزمین مقدس مسلمانان هستند و صهیونیست‌ها وارثان فرعون و نمرود می‌باشند.

حجت الاسلام دومکی اظهار داشت: ملت پاکستان به رهبری مرحوم محمدعلی جناح و علامه اقبال لاهوری همواره حامی مردم فلسطین بوده است.

در پایان وی با اشاره به وعده صادق امام خمینی و آیت الله خامنه ای مبنی بر آزادی حتمی فلسطین سخنان خود را به پایان برد.

در بخش سخنرانی‌های انگلیسی، دکتر محمدابراهیم روشن ضمیر، دانشیار دانشگاه علوم اسلامی رضوی، به ارائه سخنرانی پرداخت و پس از اهدای سلام به ملت فلسطین، به نقش اندیشه‌های امام خمینی در روند فعلی مقاومت فلسطین اشاره کرد.

روشن ضمیر در ادامه با یادآوری روند تاریخی شکل‌گیری رژیم غاصب صهیونیستی به جایگاه مهم انقلاب اسلامی ایران در صورت بندی فرهنگ مقاومت و حمایت از ملت فلسطین اشاره نمود.

در این راستا وی به ذکر مستندات تاریخی از جمله نقش دولت بریتانیا در مهاجرت یهودیان به فلسطین و شکل‌گیری دولت جعلی اسرائیل، اشاره به جنگ‌های اعراب با اسرائیل و شکست مطلق اعراب در این جنگ‌ها، تلقی کشورهای عربی از مواجهه با اسرائیل به عنوان یک مساله عربی و نه اسلامی، تحول رویکرد به مساله فلسطین با پیروزی انقلاب اسلامی و سخنان امام خمینی درباره فلسطین و دمیده شدن روح تازه‌ای به مقاومت فلسطینی و در نهایت حمله اسرائیل به لبنان و شکست مفتضحانه این رژیم در مقابل جوانان حزب الله که تحت تأثیر اندیشه‌های انقلاب اسلامی ایران بودند پرداخت.

ارائه خلاصه‌ای از دیدگاه‌های امام خمینی (قدس سره) درباره فلسطین در ۶ بند بخش پایانی سخنان وی بود.

کد خبر 6098113 سمانه نوری زاده قصری

دیگر خبرها

  • زوج تایبادی مراسم عقد خود را در مزار شهدای گمنام برپا کردند
  • ظرفیت اقتصادی جهان اسلام برای پایان اشغالگری در فلسطین
  • صفحه اول روزنامه‌های خراسان رضوی ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • ضرورت برگزاری تورهای گردشگری مذهبی در آذربایجان شرقی
  • مالزی میزبان کنفرانس بین‌المللی «آموزش معاصر در جهان اسلام» است
  • فیلم/ جاری شدن سیلاب و طغیان رودخانه در استان خراسان رضوی
  • مالزی، میزبان کنفرانس بین‌المللی «آموزش معاصر در جهان اسلام»
  • یادواره شهدای شهرستان زرندیه
  • فیلم/ اجتماع بزرگ صادقیون در خراسان رضوی
  • ام‌القرای جهان اسلام معطر به عطر شهدای گمنام شد