Web Analytics Made Easy - Statcounter

معاون وزیر خارجه آمریکا در امور خاور نزدیک برای بررسی مساله تعیین مرزهای جنوبی لبنان به این کشور سفر کرده است. در این میان، منابع می‌گویند که بیروت به دلیل نگرانی‌های خود از تحولات منطقه، به دنبال تسریع در تصمیم‌گیری نهایی در این زمینه است.

به گزارش ایسنا، به نوشته روزنامه فرامنطقه‌ای الشرق الاوسط، سفر "دیوید استرفیلد"، معاون وزیر امور خارجه آمریکا در امور خاور نزدیک به بیروت به دلیل همزمانی با تحولات منطقه و حضور نظامی آمریکا در خلیج فارس از اهمیت بسیاری برخوردار است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این سفر به بررسی مساله تعیین مرزهای زمینی و دریایی لبنان با اراضی اشغالی اختصاص دارد.

"سعد حریری"، نخست وزیر لبنان عصر سه‌شنبه میزبان استرفیلد بود. در این دیدار دو طرف به بررسی شرایط داخلی لبنان و منطقه و روابط دو کشور پرداختند.

امروز نیز استرفیلد دیدارهای رسمی با رهبران لبنان خواهد داشت.

منابعی در کاخ ریاست جمهوری لبنان در گفتگو با روزنامه الشرق الاوسط تاکید کردند، هدف از سفر این مسئول آمریکایی به لبنان، مطلع کردن مسئولان این کشور از آخرین تحولات منطقه و تنش موجود میان آمریکا و ایران است.

منابع یادشده تاکید کردند، این سفر در راستای عمل به وعده‌های "مایک پامپئو"، وزیر خارجه آمریکا در سفرش به بیروت در ۲۲ مارس گذشته و تاکید او مبنی بر مطلع کردن مقامات لبنانی از تحولات موجود در اطراف کشورشان چه در سوریه و عراق و یا هر کشور دیگری انجام می‌شود.

طبق اظهارات این منابع، گرچه لبنان پس از پیام میشل عون، رئیس جمهور این کشور به سفارت‌ آمریکا، بر کمک این کشور برای تعیین مرزهای زمینی و دریایی جنوب حساب باز کرده بود، اما به نظر نمی‌رسد که سفر استرفیلد همراه با پاسخ‌های قاطعی در مورد این امر باشد.

منابع یاد شده با تاکید بر اینکه میشل عون این مساله را در دیدار با استرفیلد مطرح خواهد کرد اما مشخص نیست پاسخ مهمان آمریکایی او چه خواهد بود. منابع گفتند: لبنان اکنون به دنبال تسریع در تعیین مرزهای جنوبی است تا حوادث منطقه بر این مساله تاثیر نگذارد به ویژه که لبنان به دنبال آغاز حفاری‌ نفت در بلوک شماره ۹ جنوب است و شرکت‌هایی که مسئولیت حفاری را بر عهده خواهند گرفت، برقراری ثبات در مرزهای منطقه اقتصادی را شرط آغاز فعالیت خود اعلام کرده‌اند.

منابع مذکور افزودند: بلوک شماره ۹ نزدیک به مرزهاست و اسرائیلی‌ها مدعی هستند که در داخل آب‌های منطقه‌ای آنها قرار دارد، بنابراین به نفع لبنان است که با استفاده از آرامش موجود در جنوب، این مرزها را از خط زمینی الناقوره تا مرزهای دریایی ترسیم کند.

پیش از این بیروت با پیشنهاد "فردریک هوف"، دیپلمات کهنه‌کار آمریکایی برای تعیین مرزهای دریایی با اراضی اشغالی مخالفت کرده بود.

هوف پیشنهاد کرده بود، منطقه مورد اختلاف به نسبت ۶۵ درصد برای لبنان و ۳۵ درصد برای اسرائیل تقسیم شود.

بیروت تاکید کرد که این مساحت در منطقه اقتصادی لبنان واقع است و نمی‌تواند هیچ بخشی از آن را رها کند.

منابع یاد شده در کاخ بعبدا درباره همسو بودن پیام عون با این طرح و مخالفت با طرح هوف اظهار داشتند: دولت لبنان حتی یک وجب از خاک و آب خود را رها نخواهد کرد و از آنجایی که آمریکا طرف مورد قبول اسرائیل است، پیام عون در بردارنده ایده‌هایی است که رئیس جمهور پس از توافق‌ها با نبیه بری، رئیس پارلمان و سعد حریری، نخست وزیر این کشور ارائه داده است تا مذاکرات درباره مرزها پیشبردی داشته باشد.

منابع مذکور تاکید کردند: لبنان پیشنهاد تشکیل یک کمیته سه جانبه شامل نمایندگانی از لبنان، اسرائیل و سازمان ملل با نظارت آمریکا را برای دستیابی به توافقی نهایی درباره مرزها داده است و ما خواهیم دید پاسخ طرف آمریکایی به این طرح چه خواهد بود.

استرفیلد در سفر مارس گذشته، به لبنان نسبت به افزایش قدرت حزب‌الله در لبنان و اختلال در توازن قدرت‌ها در داخل کابینه هشدار داد.

از سوی دیگر، "ریاض طباره"، سفیر پیشین لبنان در واشنگتن گفت: آمریکایی‌ها معتقدند اینکه حزب‌الله از حضور خود در وزارت‌خانه‌ها و نهادهای قانونی برای دور زدن تحریم‌های آمریکا استفاده می‌کند، به منزله عبور از خط قرمزهاست.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: آمريكا لبنان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۷۷۶۲۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ترکیه به پرونده نسل‌کشی اسرائیل در غزه خواهد پیوست

به گزارش «تابناک» به نقل از خبرگزاری آناتولی، هاکان فیدان، وزیر امور خارجه ترکیه امروز چهارشنبه در نشست خبری مشترک با رتنو مارسودی، وزیر امور خارجه اندونزی در آنکارا گفت: ترکیه نیز به پرونده جاری (نسل‌کشی اشغالگران قدس) در دیوان بین‌ المللی دادگستری (ICJ) که توسط آفریقای جنوبی گشوده شده، خواهد پیوست.

وزیر امور خارجه ترکیه اظهار داشت: در دیدارهایی که در راستای سفرش به شهر ریاض پایتخت عربستان سعودی انجام داد، برخی کشورها درباره پرونده نسل‌ کشی آفریقای جنوبی علیه (رژیم) اسرائیل اعلام کردند که آماده موضع‌ گیری در این زمینه هستند.

وی با اشاره به اینکه تا کنون تنها کشورهای نیکاراگوئه و کلمبیا درباره این پرونده موضع ملموسی اتخاذ کرده‌اند، تصریح کرد: ما نیز امروز نتایج ارزیابی‌ های خود را به رئیس جمهورمان ارائه کردیم و مایلم برای اولین بار مطابق با تصمیم سیاسی اتخاذ شده در اینجا اعلام کنم. ما به عنوان کشور ترکیه تصمیم گرفتیم به پرونده‌ای که آفریقای جنوبی علیه (رژیم) اسرائیل در دادگاه بین المللی دادگستری مطرح کرده است، بپیوندیم.

هاکان فیدان افزود: امیدواریم با این گام، روند پیش روی دیوان بین المللی دادگستری در مسیر درست پیش برود. همانطور که قبلا بیان کردم، کار ما روی این برنامه برای مدت بسیار طولانی ادامه دارد.

وزیر خارجه ترکیه ادامه داد: پس از اتخاذ این تصمیم سیاسی توسط رئیس جمهور و پس از اعلام آن به تمام دنیا، کار حقوقی خود را تکمیل خواهیم کرد. در همین حال، ما به همکاری با همه کشورهای دوست و متحد ادامه خواهیم داد تا در مورد این موضوع چه کارهای بیشتری می‌ توان انجام داد و کدام کشورها می‌ توانند بیشتر مراجعه کنند.

دیگر خبرها

  • تحولات اوکراین|قصد بایدن برای حمایت غیرعلنی از کی‌یف
  • تصمیم ترکیه برای پیوستن به شکایت آفریقای جنوبی علیه رژیم صهیونیستی
  • امیرعبداللهیان بر توسعه روابط ایران و لبنان تاکید کرد
  • تاکید امیرعبداللهیان بر تفاهم در انتخاب رئیس جمهور لبنان
  • تأکید امیرعبداللهیان بر تسریع فرآیند انتخاب رئیس‌جمهور لبنان
  • دیدار و گفت‌وگوی امیرعبداللهیان با سفیر ایران در لبنان
  • احزاب لبنانی در انتخاب رییس‌جمهور کشورشان تفاهم و تسریع کنند
  • تاکید امیر عبداللهیان بر لزوم تفاهم احزاب و گروه‌های لبنانی برای انتخاب رئیس‌جمهور
  • ترکیه به پرونده نسل‌کشی اسرائیل در غزه خواهد پیوست
  • نتانیاهو مانع دستیابی به توافق است/ تلاش آمریکا برای فشار بر حماس