Web Analytics Made Easy - Statcounter

عضو شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان گفت: برخی همانند تقی زاده ها آرمان شهر خود را غرب دانسته و تعمدا از اجرایی شدن سند تحول بنیادین آموزش و پرورش جلوگیری کرده اند تا مسیر تعلیم و تربیت را به آن سمتی که خود می خواهند حرکت دهند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از سپاس ؛ چند روزی است موضوع پخش کلیپ شادی در مدارس و پخش و خواندن دست جمعی آن توسط دانش آموزان مورد توجه محافل عمومی و فضای مجازی شده است و نقل قول های فراوانی در مورد نحوه مدیریت فرهنگی کشور را در بر داشته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

لذا در همین خصوص با آقای وحید عنایت خواه، یکی از دانشجویان بوشهری عضو شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی دانشجویی دانشگاه فرهنگیان کشور و مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان هرمزگان به بررسی این موضوع پرداختیم.

 

عرض سلام دارم خدمت شما. در ابتدا از شما می خواهم توضیحی در رابطه با کلیپ های پخش شده و نظر جامعه فرهنگیان در این رابطه بفرمایید؟

بنده هم خدمت شما عرض سلام دارم. در این موضوع باید یک نکته را متذکر شوم که معلمان ما و جامعه فرهنگی با شادی کردن دانش آموزان مخالف نیستند. اما شادی کردن و همخوانی آهنگ هایی که در وهله اول نه از نظر محتوا و نه از نظر سبک متناسب با سن این دانش آموزان نبوده و در وهله دوم در تضاد با فرهنگ ایرانی اسلامی است. جامعه معلمان هم مانند سایر افراد جامعه با پخش این نوع آهنگ ها در مدارس مخالف هستند. این موضوع که در حال حاضر به یک چالش تبدیل شده است ناشی از کج سلیقگی عده ای محدود از معلمان بوده است.

به نظر شما این خرده فرهنگ ها چطور به یکباره در کشور رشد و گسترش پیدا می کند؟

این موضوع یک بحث طولانی را می طلبد که نیاز به یک مقدمه دارد. اگر ما بخواهیم با این موضوع به عنوان یک فرهنگ متهاجم نگاه کرده و نه از نگاه امنیتی و سیاسی، در می یابیم که در حال حاضر ما در درون همان فرهنگ به زیست خود ادامه می دهیم و رشد و نمو پیدا کرده ایم. البته بعد از انقلاب اسلامی تصمیم گرفته شد نسبت خود را با این فرهنگ تعیین کنیم تا بتوانیم به تمدن اسلامی برسیم. در برخی موضوعات موفق بوده ایم اما در برخی موضوعات هنوز نتوانسته ایم به اهداف خود برسیم.

مثلا در برگزاری مراسمات مذهبی و استفاده از علم جدید برای برخی پیشرفت های صنعتی موفق بوده ایم اما متاسفانه در برقراری سبک زندگی اسلامی و ایرانی در بین همه مردم نتوانسته ایم به موفقیت برسیم. اسلام مطمئنا دین شاد و نشاط بخشی است و مطمئنا شادی آن بسیار پایدارتر از شادی های زود گذر و هوس آلود غربی است. اما دستگاه های متولی امور فرهنگی نتوانسته اند این موضوع را تبیین کرده و مصداق هایی از شادی حلال را به جامعه عرضه کنند .

پس ما درون فرهنگ و تمدنی مادی به نام فرهنگ غرب زندگی می کنیم که همین فرهنگ برای ما نیاز تعریف می کند و پاسخ آن را از درون خودش می دهد. همین فرهنگ است که به جامعه امروز ما پوچی و بی ارزش بودن و عدم اتکا به خدا را تزریق کرده که جوان امروز اگر نتواند از پس مشکلات خود بر آید راهی که معرفی کرده است یا ابتذال و در آتش شهوت مردن است یا خود کشی. همین فرهنگ است که برای ما کشورهای به قول خودشان جهان سوم، غرب را آرمان شهر معرفی کرده و البته بهتر است آن آرمان شهر را که غرب برای ما به چهره تصویر کشده در کتاب "صد سال تنهایی"  گابریل گارسا مارکز ببینیم که آن شهر، رویایی خیالی بیش نیست و غایت آن جز فساد و تباهی و رنج و نکبت نیست.

همین فرهنگ است که امروز برای جوان تعیین کرده است که باید شاد باشد و چه نیاز زیبایی، اما جواب این نیاز که از فطرت آن سرچشمه می گیرد را اینچنین با یک آهنگ کاملا لهو و فساد انگیز جواب داده است. پس این حرکت جواب یک نیاز بوده است که به دنبال جواب خود به این آهنگ رسیده است. اما گسترش آن هم به وسیله فضای مجازی شکل گرفته و تعمیم این نیاز به سایر دانش آموزان و باز آن جوابی که طبیعی است را دریافته است.

آقای عنایت خواه پس جایگاه سند 2030 کجاست که اکثر رسانه ها از آن حرف می زنند؟

سوال کاملا خوبی است. در اینجا باز اگر از دیدگاه تمدنی به دو موضوع سند تحول بنیادین و سند 2030 نگاه کنیم در می یابیم خود به خود اگر ما سند تحول را اجرایی نکنیم، یعنی در مسیر تحول و فرهنگ سازی قدم بر نداریم حتما در حال اجرایی کردن سند 2030 هستیم. نه به اسم این سند یا هر سند دیگری، بلکه این روندی است که وقتی ما در تمدنی زندگی می کنیم، جواب نیازهای خود را از آن می جوییم. دقیق تر بگویم اجرایی نکردن سند تحول بنیادین یعنی اجرایی کردن سند 2030.

آیا مسولین فرهنگی و آموزش و پرورش ما از این موضوع اطلاعی ندارند که 8 سال از تصویب و ابلاغ سند تحول می گذرد اما هنوز زیر نظام های آن را ابلاغ نکرده اند؟

بنظر بنده مسئولان از این موضوع آگاهی داشته و دارند اما متاسفانه برخی از آنان همانند تقی زاده ها، آرمان شهر خود را غرب دانسته و تعمدا از اجرایی شدن آن جلوگیری کرده اند تا مسیر تعلیم و تربیت کشور را به آن سمتی که خود می خواهند حرکت دهند، اما چه دلیلی دارد که بعد از تاکیدات مکرر رهبری و مطالبات عمومی مردم و معلمان که صورت گرفته است، سند همچنان به عنوان یک سند انتزاعی و برای روی طاقچه بودن معرفی شده است.

متاسفانه هنوز برخی از سیستم های تعلیم و تربیت در دست همین جریان به اصطلاح روشنفکر است که برای تعلیم و تربیت جز فنلاندی یا ژاپنی شدن مسیری نمی بینند و دقت ندارند که در اسناد همان فنلاند هم که آرمان شهر آن‌ها است، متذکر شده این سیستم آموزش و پرورش مناسب است چون بومی است، اما برخی همچنان نگاه تقلید کورکورانه را فریاد می زنند.

به نظر شما مشکل کجاست؟

در یک کلام نظام تربیت معلم ما کارآمدی کافی برای تربیت معلم تراز انقلاب را چه عرض کنم بلکه تربیت معلم عادی را هم ندارد. نیرویی بسیار خوب و فعال را جذب می کند اما در این چرخه تربیت، آن را هدر می دهد یا اصلا نیرویی را جذب کرده است که از حداقل های اخلاقی یک شهروند عادی هم برخوردار نیست، بعد دقت کنید با آن نظام تربیت معلم این شخصیت به چه معلمی تبدیل خواهد شد.

 

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۷۷۷۶۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تصویب نقشه راه اجرایی‌سازیی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش

به گزارش خبرگزاری مهر، جلسه شورای‌عالی انقلاب فرهنگی عصر امروز سه‌شنبه به ریاست آیت الله سید ابراهیم رئیسی با تصویب سه مصوبه برگزار شد.

اولین مصوبه این جلسه نقشه راه اجرایی‌سازیی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش بود که با رای اکثریت اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسید.

این سند با وجود برخورداری از غنای مبنایی، فاقد نقشه راه اجرایی بود که با تلاش شش ماهه وزارت آموزش و پرورش و ستاد تعلیم و تربیت شورای‌عالی انقلاب فرهنگی کلیات آن تدوین و در جلسه امروز این شورا تصویب شد.

همچنین در جلسه امروز دو نفر از اعضای حقیقی شورای سیاستگذاری جایزه دکتر کاظمی آشتیانی و پنج نفر از اعضای حقیقی برای عضویت در هیئت امنای بنیاد سعدی با نظر موافق اعضای شورای‌عالی انقلاب فرهنگی انتخاب شدند.

کد خبر 6093549 محمد مهاجرانی

دیگر خبرها

  • تصویب نقشه راه اجرایی سازیی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش
  • تصویب نقشه راه اجرایی‌سازیی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش
  • تصویب نقشه راه اجرایی‌سازی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش
  • تصویب سند اجرایی تحول بنیادین آموزش‌وپرورش در شورای عالی انقلاب فرهنگی
  • تعالی آموزش و پرورش بالندگی ایران اسلامی را به همراه دارد
  • نگاهی به نقاط ضعف نسخه ترمیم‌یافته سند تحول بنیادین
  • غول کنکور در دولت سیزدهم جادو شد/ معلم ستون فقرات نظام آموزشی است
  • مخبر: سند تحول بنیادین آموزش و پرورش سریع‌تر اجرایی شود
  • مخبر: سند تحول بنیادین آموزش و پرورش هرچه سریع تر اجرایی شود
  • سند تحول بنیادین آموزش و پرورش هرچه سریع‌تر اجرایی شود