Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تین نیوز»
2024-04-26@12:09:52 GMT

تراز دریاچه ارومیه 1.08 متر افزایش یافت

تاریخ انتشار: ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۷۷۷۶۵۲

تراز دریاچه ارومیه 1.08 متر افزایش یافت

تین‌نیوز | 

مدیر مطالعات پایه منابع آب شرکت آب منطقه ای آذربایجان شرقی با اشاره به آخرین وضع تراز دریاچه ارومیه گفت: تراز دریاچه ارومیه در ماه اردیبهشت نسبت به زمان مشابه سال گذشته 1.08 متر و نسبت به ابتدای سال آبی جاری (اول مهر ماه سال گذشته) 1.61 متر افزایش یافته است.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایرنا، عقیل اقدسی اظهار داشت: با این افزایش تراز، اکنون حجم آب دریاچه به بیش از 5.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

19 میلیارد متر مکعب رسیده است در حالی که این میزان در روز مشابه سال قبل 2.13 میلیارد مترمکعب بود.

وی افزود: امروز وسعت دریاچه ارومیه به 3224 کیلومتر مربع رسیده است که پارسال در این روز 2345 کیلومتر مربع بود.

به گزارش ایرنا، تراز دریاچه ارومیه از سال 1344 تا سال 1372 در حد فاصل یکهزار و 274 متر تا یکهزار و 278 متر متغیر بود، اما از این تاریخ به بعد روند کاهشی تراز دریاچه آغاز شد و تا سال 1393 کاهش متوسط سالانه 40 سانتی متر و در مجموع 8 متر از تراز دریاچه ارومیه به ثبت رسید.

پس از تصویب طرح نجات دریاچه ارومیه و با وجود تغییر نداشتن چشمگیر بارش های حوضه در چهار سال گذشته تراز دریاچه ارومیه نسبت به تراز احتمالی از روند گذشته با افزایش همراه شد که این نشان ‌دهنده توقف روند کاهشی و تثبیت وضعیت دریاچه است.

به واسطه بارش های مناسب سال آبی جاری امیدواری به احیای این گنجینه آبی شمال غرب کشور و تحقق اهداف برنامه ریزی برای بازگشت به تراز واسط دریاچه ( 1272 متر ) بیشتر شده است.

دریاچه ارومیه در سال 1354 به عنوان سایت رامسر( تالاب بین ‌المللی) ثبت و در سال 1356 از سوی یونسکو جزو مناطق حفاظت ‌شده نیز اعلام شد.

حوضه آبریز این دریاچه با مساحت 51 هزار و 876 کیلومترمربع یکی از 6 حوضه آبریز اصلی کشور است.

منبع: تین نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tinn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تین نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۷۷۷۶۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رها‌سازی مرحله دوم آب از سد سیلوه پیرانشهر به دریاچه ارومیه

مجید رستگاری مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان‌غربی گفت: دومین مرحله از رهاسازی آب در فاز اول از محل سد سیلوه پیرانشهر از طریق مانور دریچه تخلیه تحتانی سد به سمت رودخانه لاوین بوده و در ادامه پشت سد مخزنی کانی‌سیب رهاسازی می‌شود.

وی اضافه کرد: در فاز اول ۱۲ مترمکعب بر ثانیه و در فاز دوم ۵ مترمکعب بر ثانیه از طریق تونل انحرافی و سامانه انتقال آب جلدیان به سمت سد چپرآباد و از آنجا به سمت دریاچه ارومیه روانه شد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان‌غربی ادامه داد: در مجموع ۱۷ مترمکعب آب در ثانیه در حال طی مسیر از طریق سامانه‌های انتقال آب به سمت حوضه دریاچه ارومیه است.

رستگاری گفت: در مرحله پیشین رهاسازی آب به سمت دریاچه ارومیه در سال آبی جاری، ۱۲ میلیون متر مکعب آب از سد سیلوه رهاسازی شده بود.

سد سیلوه در شهرستان پیرانشهر در جنوب آذربایجان‌غربی قرار دارد.

باشگاه خبرنگاران جوان مهاباد مهاباد

دیگر خبرها

  • رهاسازی ۷۷ میلیون مترمکعب حقابه تالاب‌های اقماری دریاچه ارومیه
  • رهاسازی ۷۷ میلیون مترمکعب حقابه تالابهای اقماری پارک ملی دریاچه ارومیه
  • آغاز مرحله دوم رها سازی آب از سد سیلوه به دریاچه ارومیه
  • رهاسازی ۷۷ میلیون مترمکعب حقابه تالاب‌های اقماری پارک ملی دریاچه ارومیه
  • دریاچه ارومیه جان تازه می‌گیرد؟
  • آغاز مرحله دوم رها سازی آب از سد سیلوه پیرانشهر به دریاچه ارومیه
  • مرحله دوم رها سازی آب از سد سیلوه به دریاچه ارومیه
  • رها‌سازی مرحله دوم آب از سد سیلوه پیرانشهر به دریاچه ارومیه
  • رهاسازی آب به سمت دریاچه ارومیه | این دریاچه جان تازه می‌گیرد؟
  • افزایش ۸۵ درصدی درآمد پتروشیمی ارومیه