Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تین نیوز»
2024-04-29@09:41:13 GMT

کوپنی شدن کالاها مقطعی و شفاف باشد

تاریخ انتشار: ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۷۸۰۱۳۱

کوپنی شدن کالاها مقطعی و شفاف باشد

تین‌نیوز | 

یک کارشناس مسائل اقتصادی معتقد است، اگر قرار است کوپنی شدن کالاهای اساسی را اجرا کنیم این طرح باید به صورت کوتاه مدت و البته شفاف اجرا شود.

یه گزارش تین‌نیوز به نقل از ایسنا، علی حیات‌نیا با اشاره به صحبت‌هایی که درباره توزیع برخی اقلام اساسی به روش کوپنی مطرح شده، اظهار کرد: اقتصاد یارانه‌ای در سال‌های بعد از انقلاب به شکل‌های مختلف و در مقاطع زمانی حساس در ایران اجرا شده که نمونه توزیع کالاها به صورت کوپنی را در زمان جنگ داشتیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: بعد از زمان جنگ که بساط اقلام کوپنی برچیده شد، یارانه‌ها به سمت برخی موارد دیگر مانند یارانه انرژی و … سوق پیدا کرد.

وی با بیان اینکه استفاده از کوپن روش قدیمی است و معمولاً در اقتصادهای دولتی انجام می‌شود، افزود: در برخی از شرایط اقتصادی ویژه، دولت می‌تواند از این روش برای حفظ قدرت خرید دهک‌های پایین و کاهش التهابات بازار استفاده کند.

این کارشناس مسائل اقتصادی یادآور شد: در شرایط کنونی نیز که به دلیل برخی مشکلات دچار التهاباتی در عرضه برخی اقلام اساسی هستیم، عرضه کالاها به صورت کوپنی و یارانه‌دار می‌تواند تا حدودی از این التهابات بکاهد.

حیات‌نیا با بیان اینکه توزیع اقلام به صورت کوپنی مستلزم شناخت دقیق از اقشار هدف و دهک‌های نیازمند است، اضافه کرد: اگر این کار با برنامه‌ریزی و کارشناسی دقیق صورت نگیرد، دوباره به سمت هدر رفت منابع و یارانه‌ها پیش می‌رویم و زمینه رانت و سوءاستفاده برای برخی ایجاد می‌شود.

وی تاکید کرد: اگر می‌خواهیم این طرح به صورت مطلوب اجرا شود و آثار آن را در کاهش التهابات بازار ببینیم، باید از انحراف یارانه‌هایی که برای تأمین این اقلام در نظر گرفته می‌شود، جلوگیری کنیم.

این کارشناس مسائل اقتصادی بر لزوم اجرای این طرح در زمان کوتاه تاکید و تصریح کرد: عرضه کالاها به صورت کوپنی در صورت اجرا باید مقعطی باشد، زیرا در بلندمدت پیامدهای نامناسبی خواهد داشت و زمینه هدررفت یارانه‌ها را فراهم می‌کند.

وی درباره مهم‌ترین اقلامی که باید تحت پوشش این طرح قرار گیرد نیز اضافه کرد: ا قلام کوپنی باید شامل کالاهای اساسی مورد نیاز مردم مانند برنج، گوشت، روغن، شکر و … باشد و از دادن یارانه به اقلام غیرضروری خودداری شود.

وی درباره پیامدهای منفی احتمالی این طرح نیز اظهار کرد: برخی کارشناسان عقیده دارند توزیع اقلام به صورت کوپنی باعث می‌شود اقتصاد به سمت دولتی شدن پیش برود.

به گفته حیات‌نیا، عرضه کالاها به صورت کوپنی مقداری از فضای آزاد رقابتی در بازار می‌کاهد.

این کارشناس مسائل اقتصادی درباره راهکار بلند مدت کاهش التهابات در بازار نیز گفت: برای این منظور باید دست گروه‌های فاسد و دلالان از بازار کوتاه شود و به علاوه سیاست‌گذاری‌ها و مدیریت درستی نیز از سوی دولت انجام شود.

منبع: تین نیوز

کلیدواژه: کالاهای اساسی کوپن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tinn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تین نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۷۸۰۱۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گمرک لیست دریافت‌کننده‌های ارز را منتشر کرد

به تازگی گمرک ایران لیست دریافت کنندگان ارز و واردکنندگان عمده کشور را منتشر کرده است.

به گزارش تسنیم، اخیرا گمرک ایران در گزارشی آمار عملکرد ۱۰۰ وارد کننده اصلی کشور طی سال ۱۴۰۲ را با جزئیات تهیه کرده است. شرکت‌های بازرگانی دولتی ایران، آوا تجارت صبا، پشتیبانی امور دام و ماهیدشت کرمانشاه، خودروسازی مدیران، وزارت دفاع، پاک دیده، کرمان موتور، کوروش موتور، اکسون، غذایی کوروش، ذوب اهن، بهمن موتور، صبا پیشرو، طبیعت، ایران خودرو دیزل، داریا همراه پایتخت، فولاد مبارکه، کروز، سایپا و آرین موتور در صدر این لیست قرار دارند.

در این لیست واردات شرکت بازرگانی دولتی حدود ۴۲ درصد و کالای ترخیص شده شرکت پشتیبانی امور دام ۵۳ درصد کاهش یافته است. اما واردات شرکت ماهیدشت کرمانشاه حدود ۱۱۲ درصد و ترخیص اقلام مرتبط با وزارت دفاع ۱۲۳ درصد افزایش یافته است. واردات شرکت فولاد مبارکه تقریبا نصف شده، اما ترخیص اقلام مرتبط با شرکت خدمات حمایت کشاورزی ۵۲ درصد زیاد شده است.

در فهرست برترین‌های واردات ۱۴۰۲ واردات شرکت توسعه کشت و صنعت اکسون ۲۳۶ درصد افزایش یافته است.

دیگر خبرها

  • تولید اقلام استراتژیک امدادی مورد نیاز در حوادث توسط هلال احمر
  • کاربران دیوار چطور به حفظ زمین کمک کردند؟
  • پرداختی بیمه‌ها به داروخانه‌ها شفاف‌سازی شود
  • پرداختی بیمه ها به داروخانه ها شفاف سازی شود
  • داستان شفافیت (۲)؛ بیم و امید یازدهمین مجلس برای شفاف شدن
  • گمرک لیست دریافت‌کننده‌های ارز را منتشر کرد
  • کشف ۴ میلیارد تومان داروی غیرمجاز و تاریخ گذشته در پردیس
  • صدا و سیما تحمل نقدپذیری خود را بالا ببرد
  • راهنمای تشخیص کالای اصل از تقلبی | کدام کالاها بیشتر در معرض تقلب هستند؟
  • صادرات ۵۰۰ میلیون دلار اقلام نساجی در سال گذشته