Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-05@21:59:56 GMT

شفیعی: قابل اعتماد نبودن آمریکا در مذاکرات پیشین ثابت شد

تاریخ انتشار: ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۷۸۳۲۹۳

شفیعی: قابل اعتماد نبودن آمریکا در مذاکرات پیشین ثابت شد

یک عضو سابق کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به سخنان رهبر معظم انقلاب که گفته‌اند "مذاکره با این دولت آمریکا سمّ است"، گفت: دولت فعلی آمریکا یک دولت مغرور، تمامیت‌خواه و انحصار طلب است، این دولت تصور می‌کند فشارهای اقتصادی به ایران تاثیر گذاشته است.

نوذر شفیعی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به بیانات اخیر رهبری در مورد این‌که "مذاکره کردن با این دولت آمریکا سمّ مضاعف است"، گفت: صحبت‌های رهبری یک صحبت فعالانه بود، البته فعالانه در برابر سخنرانی‌ها یا اظهارنظرهای انفعالی مدنظر است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تقریباً ما به یک بن‌بستی در موضع‌گیری‌های اعلامی رسیده بودیم، این بن بست حکایت از نوعی انتظار برای تشدید فشارها یا نهایتاً جنگ داشت این هم در کلام سیاستمداران ما و هم در کلام آمریکایی‌ها قابل مشاهده بود.

وی افزود: آنچه احساس می‌شد پشت پرده بود و همه کنجکاو بودند تا ببینند در حال حاضر و آینده چه خواهد شد. لذا در تحلیل موضع‌گیری رهبری باید گفت آمریکایی‌ها به یک دلیل فعلاً طالب جنگ نیستند، این است که هر گونه جنگی بدون تردید، ورود ترامپ به کاخ سفید را با مانع جدی مواجه می‌سازد، در نتیجه یک سیاستمدار محتاط مثل ترامپ در شرایط فعلی چنین ریسکی را نمی‌کند.

این کارشناس مسائل سیاسی همچنین اظهار کرد: دلیل دیگری که می‌تواند موجب امتناع از جنگ شود، ابهام‌آمیز بودن آینده جنگ‌ها است، معمولاً در طول تاریخ این بوده که می‌شود جنگ را شروع کرد، ادامه داد و یا غلبه کرد و همچنین در اغلب جنگ‌ها مشاهده شده که شروع، آسان بوده اما مدیریت و غلبه دشوار بوده است.

این نماینده سابق مجلس بیان کرد: نهادهایی که بدنه تصمیم گیری آمریکا را تشکیل می‌دهند، می‌خواهند ترامپ را به این نقطه جلب کنند که آمریکا در ونزوئلا گرفتار است، در کره شمالی تا نیمه راه آمده و در افغانستان، عراق و سوریه دچار بن بست جدی شده، لذا مطلقاً جنگ به صلاح نیست.

شفیعی تاکید کرد: این‌که رهبری بیان کردند مذاکره با این دولت آمریکا سمّ مضاعف است، دلیلش این است که دولت فعلی آمریکا یک دولت مغرور، تمامیت‌خواه و انحصار طلب است و این دولت تصور می‌کند فشارهای اقتصادی به ایران تأثیر گذاشته و یا با تشدید فشارها می‌تواند ایران را به عقب‌نشینی وادار کند و از طریق مذاکره هر چه انتظار دارد به دست آورد، لذا هر گونه مذاکره‌ای بر خلاف شرایط اولیه به تمامیت‌خواهی و فشار بیش‌تر منجر می‌شود.

وی ادامه داد: مذاکره با دولت آمریکا سمّ است؛ یعنی این جمله بی اعتمادی را بیان می‌کند، زمانی می‌گفتیم آمریکا غیرقابل اعتماد است، مذاکره کردیم این بی‌اعتمادی اثبات شد، اکنون تجربه این بی اعتمادی را داریم، اگر بخواهیم دوباره مذاکره کنیم، نوعی شکست‌های مکرر خواهد بود، لذا به نظر می‌آید صحبت‌های رهبری انرژی جدیدی به سیاست خارجی می‌دهد، انرژی جدیدی به بازار، اقتصاد و ملت می‌دهد تا این ابهاماتی که بدون تعارف در جامعه، منطقه و بین‌الملل وجود دارد پایان یابد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: برجام غیر قابل اعتماد بودن آمریکا مذاکره با آمریکا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۷۸۳۲۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قیمت طلا کاهش یافت

آفتاب‌‌نیوز :

طلا در معاملات روز جمعه در بحبوحه کاهش سود اوراق قرضه خزانه داری آمریکا و ضعف دلار حدود ۲۳۰۰ دلار معامله می‌شود. تاجران در حال بررسی اظهارات جروم پاول، رئیس فدرال رزرو آمریکا در روز چهارشنبه در مورد ثابت نگه داشتن نرخ بهره هستند.

قیمت هر اونس طلا امروز با ۰.۱۱ درصد کاهش به ۲۳۰۱ دلار و ۲۶ سنت رسید. قیمت معاملات آتی طلا در بازار کامکس نیویورک هم بدون تغییر به ۲۳۰۹ دلار و ۶۰ سنت رسیده است.

شرکت کنندگان بازار انتظار سیاست‌های سختگیرانه‌تری را از سوی فدرال رزرو آمریکا داشتند، اما این بانک نرخ بهره را ثابت نگه داشته است.

جروم پاول در اظهارات خود در روز چهارشنبه گفت تا زمانی که مطمئن نشوند نرخ تورم به سمت هدف ۲ درصد کاهش می‌یابد، پایین آوردن نرخ بهره درست نیست.

وی اضافه کرد هنوز هیچ اطمینانی نسبت به روند کاهشی تورم به وجود نیامده است، بنابراین در هر اجلاس در مورد نرخ بهره تصمیم گیری خواهد شد.

فدرال رزرو آمریکا در روز چهارشنبه تصمیم گرفت نرخ بهره را بین ۵.۲۵ تا ۵.۵۰ ثابت نگه دارد. بالا ماندن نرخ بهره هزینه نگهداری طلا به عنوان یک سرمایه غیر سودده را افزایش داده و تمایل برای خرید آن را پایین می‌آورد.

شاخص دلار هم ۰.۲۳ پایین آمده و به ۱۰۵.۳۹ رسیده است که خرید طلا را برای دارندگان سایر ارز‌های دنیا ارزان‌تر می‌کند.

در میان سایر فلزات گرانبها، قیمت نقره امروز با ۰.۴۷ درصد افزایش به ۲۶ دلار و ۹۶ سنت رسید. پلاتین هم با ۰.۴۰ درصد افزایش ۹۵۸ دلار و ۵۶ سنت معامله می‌شود.

منبع: خبرگزاری تسنیم

دیگر خبرها

  • سرکوب در دانشگاه، مذاکره در قاهره
  • واکنش حاجی‌میرزایی به اظهارات صحرایی درباره سند 2030: از خدا پروا کنید!
  • آغاز مذاکرات پرسپولیس برای تمدید قرارداد بازیکنان
  • بیش از ۶۰۵ هزار شماره تلفن ثابت در کردستان دایر شده است
  • ساعت‌های سرنوشت‌سازی پیش روی مذاکره‌کنندگان در قاهره است
  • رمزگشایی از تشدید فشارهای لابی اسرائیل علیه موسویان/ مقاله تند جروزالم‌پست علیه دیپلمات پیشین ایرانی
  • عدم پیشرفت در مذاکرات آتش‌بس/ گفتگو‌ها به روز دوم کشیده شد
  • بخش قابل توجهی از یهودیان از جنایات رژیم صهیونیستی اعلام بیزاری کرده‌اند
  • دولت اژدهای هفت سر فساد را در بخش‌های مختلف شناسایی کند
  • قیمت طلا کاهش یافت