Web Analytics Made Easy - Statcounter

توافق با عراق برای لایروبی اروندرود در قالب پروتکل ۱۹۷۵ الجزایر بین دو کشور صورت می گیرد که مستلزم بازگشایی دفتر همکارهای مشترک است در قالب این دفتر تمام عملیات لایروبی،ایمنی، راهنمایی کشتی ها و سایر موارد به صورت مشترک انجام می شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، اروند در جنوب غربی ایران و در مرز ایران و عراق که از همریزش رودهای دجله، فرات و سپس کارون پدید آمده‌است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دجله و فرات پیش از پیوستن به کارون در شهر قرنه در ۳۷۵ کیلومتری جنوب بغداد به هم می‌پیوندند. درازای اروندرود از قرنه تا ریزشگاه آن در خلیج فارس ۱۹۰ کیلومتر است. ریزشگاه اروندرود در میان شهر ایرانی اروندکنار و شهر عراقی فاو است. بصره، خرمشهر، آبادان، خسروآباد و فاو از جمله بندرهای مهم این آبراه هستند که نقش چشمگیری در رونق بازرگانی منطقه دارند.

 

بنادر ایرانی خرمشهر و آبادان و همچنین بزرگترین بندرعراق یعنی بصره در کناره‌های رودخانه واقع شده‌اند. چون این رودخانه بین دو کشور مشترک است از این‌رو بر پایه قوانین بین‌المللی هر دو کشور دارای حقوق یکسان بر رودخانه بوده و شیوه تعیین خط مرز بر رودخانه‌های مرزی یا به روش خط فرض مقسم المیاه (خط فرض منصف وسط رودخانه) یا اگر قابل کشتیرانی باشد مرز مشترک به روش تالوگ است که به معنای خط‌القعر قابل کشتیرانی درحالت جزر کامل است.

 

بنابراین گزارش با توجه به اشتراک این رودخانه با عراق دو کشور برای بهره برداری و بهبود وضعیت آن از آن توافقنامه های داشته اند و از آنجا که این رود تنها رودخانه قابل کشتیرانی کشور اروندرود است یکی از توافقات در ملاقات اخیر سران دو کشور ایران و عراق، لایروبی اروندرود بود.

 

توافق با عراق برای لایروبی اروندرود در قالب پروتکل ۱۹۷۵ الجزایر بین دو کشور صورت می گیرد که مستلزم بازگشایی دفتر همکارهای مشترک است در قالب این دفتر تمام عملیات لایروبی،ایمنی، راهنمایی کشتی ها و سایر موارد به صورت مشترک انجام می شود. در این رابطه مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی خبر داده است که براساس توافق صورت گرفته بین ایران و عراق، لایروبی اروند بعد از ماه مبارک رمضان آغاز می شود.

 

پایگاه اطلاع رسانی سازمان بنادر و دریانوردی به نقل از «محمد راستاد» در این باره آورده است: «بعد از ملاقات سران  دو کشور ایران وعراق توافقاتی  برای لایروبی اروند صورت گرفت. بعد از توافقات پیگیری ما از طریق وزارت امور خارجه شروع شد تا جلسات فنی را با طرف عراقی برگزار کنیم و مکانیزم های نهایی برای بازگشایی دفتر همکاری شروع شود.»

 

وی تاکید کرده است: « با بازگشایی دفتر مشترک می توانیم شاهد شروع عملیات لایروبی اروند باشیم. بر اساس توافق رییس جمهوری و نخست وزیر عراق شروع عملیات بعد از ماه رمضان خواهد بود. تمام تجهیزات سازمان بنادر آماده است تا بلافاصله بعد از بازگشایی دفتر مشترک، عملیات لایروبی را شروع کند. اگر طرف عراقی در مذاکرات فنی به موقع حضور پیدا کند در زمان تعیین شده عملیات لایروبی را شروع خواهیم کرد. افزایش عمق اروند کمک می کند کشتی ها با تناژ بالا در بندر خرمشهر پهلوگیری کنند.»

 

یادآور می شود: تاکنون چندین قرارداد بین ایران و عثمانی و بعد ایران و عراق در این زمینه منعقد شده که مهمترین آن‌ها عبارتند از:

عهدنامه ارزروم (۱۸۴۷)

پروتوکل استامبول (۱۹۱۳)

صورتجلسات تحدید حدود (۱۹۱۴ تا ۱۹۳۷)

عهدنامه ۱۹۳۷

پیمان ۱۹۷۵ الجزایر./

پایان پیام/50

منبع: شبستان

کلیدواژه: ماه رمضان خبرگزاری شبستان قرآن قرآن کریم ماه مبارک رمضان مصلی روزنامه بیانیه گام دوم انقلاب حضرت خدیجه س نمایشگاه اروندرود عراق ایران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۷۸۶۳۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازگشایی و رفع تصرف ۹۱ هکتار از اراضی رودخانه‌ای

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، مرکز خراسان رضوی، مدیر امور منابع آب مشهد گفت: در راستای اطلاع رسانی و فرهنگسازی صیانت و حفاظت از منابع آبی، در سال گذشته گروه‌های گشت و بازرسی امور آب مشهد در محدوده تحت پوشش پس از طی مراحل قانونی و با همکاری نیروی انتظامی  ۹۱ هکتار از اراضی بستر رودخانه‌ها و مسیل‌ها را بازگشایی و رفع تصرف کرد.

محمد برزویی افزود: در همین مدت ۶۹ هزار و ۳۸۸ متر بستر رودخانه‌ها هم لایروبی شد.

دیگر خبرها

  • اسلامی: به دنبال خلق فناوری در حوزه انرژی اتمی هستیم
  • خاندوزی : فصل جدیدی از توسعه اقتصادی ایران و عراق آغاز شد
  • آذربایجان شرقی استان پیشرو در زمینه کاهش آسیب اجتماعی کودکان کار
  • ۲۳ سند آماده مذاکره با عراق در کمیسیون مشترک دو کشور
  • تدوین نقشه راه تجارت ایران و عراق
  • ۲۳ سند، آماده مذاکره با عراق در کمیسیون مشترک دو کشور است
  • بازگشایی و رفع تصرف ۹۱ هکتار از اراضی رودخانه‌ای
  • نقشه راه تجارت ایران و عراق تدوین می‌شود
  • سازوکار‌ها و آمادگی‌ها برای اجرای دور دوم انتخابات مجلس
  • تشکیل کمیته‌های مشترک ایران و عراق برای مقابله با اخبار دروغ و جعلی