Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - بغداد - ايرنا - ارسال پيام آيت الله سيستاني مرجعيت عالي عراق از طريق `عبدالهادي الحکيم` به دولتمردان عراق از جمله در خصوص تنش ميان ايران و آمريکا تکذيب شد.

`عبد الهادي الحکيم` از شخصيت هاي معروف عراقي و نماينده سابق نجف در پارلمان عراق، اخبار منتشر شده مبني بر اين که وي در ديدارهاي هفته گذشته خود با روساي سه گانه عراق، حامل پيام مرجعيت عالي به رهبران عراق بوده را تکذيب کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وي در صفحه فيسبوک خود نوشت که پيامي نداشته است و ديدارش با رئيس جمهوري، نخست وزير و رئيس پارلمان عراق در بغداد، ديدارهايي شخصي و ديدارهاي قبلش با آيت الله سيستاني و ديگر مراجع نجف نيز صرفا رمضاني بوده و هيچ ارتباطي با مسائل و تحولات سياسي نداشته است.
پيشتر برخي رسانه هاي منطقه مدعي شده بودند آيت الله سيستاني از طريق الحکيم از روساي عراق خواسته در تنش ميان ايران و آمريکا بيطرفي عراق را حفظ کنند.
يکي از اين رسانه ها مدعي شده بود که از قول دو کارشناس ناشناس، مدعي شد که مرجعيت عالي عراق از طريق عبدالهادي الحکيم به روساي سه گانه عراق پيغام داده است که عراق را از دعواي ايران و آمريکا دور نگه دارند.
اين رسانه همچنين مدعي شده بود که علت ارسال پيام محرمانه آيت الله سيستاني به رهبران عراق دلايل زيادي دارد از جمله اين که او (نمي خواهد) طرفدار جبهه مقابل ايران جلوه کند.
ادعاي اين رسانه در حالي بود که سياست عدم ورود به درگيري يا اختلافات ايران و آمريکا در عين تلاش براي کاهش تنش ميان دو طرف و همچنين مخالفت و عدم همراهي با تحريم هاي يکجانبه آمريکا عليه ايران، موضوع جديدي نيست و جزء سياست هاي رسمي اعلام شده از سوي دولت عبدالمهدي نخست وزير عراق است.
همچنين در خصوص موضع آيت الله سيستاني که گزارش تلاش کرده ايشان را مخالف با ايران و يا مخالف همبستگي و همکاري بغداد - تهران نشان دهد، دست کم دو اقدام مرجعيت عالي عراق در چندماه اخير و در ميانه فشارهاي آمريکا به ايران، کاملا خلاف اين القاي العربي الجديد را نشان مي دهد.
نخست، واکنش غافلگير کننده آيت الله سيستاني به اظهارات ديماه گذشته دونالد ترامپ است که در سفر مفخيانه و سه ساعته به عراق گفته بود حضور نظامي در عراق براي زير نظر داشتن ايران ادامه مي يابد.
مرجعيت عالي عراق پس از اين که مدتها از سکوتش درباره تحولات بين المللي مي گذشت، بيانيه اي صادر و صريحا تاکيد کرد که عراق نبايد پايگاهي براي آزار رساندن به همسايگان باشد.
اين بيانيه در افکار عمومي عراق و تحليلگران، پاسخي روشن به مداخله ترامپ و همچنين تعيين تکليف دولت عراق درخصوص تنش هاي ميان آمريکا و ايران بويژه موضوع پايبندي يا عدم پايبندي عراق به تحريم هاي يکجانبه آمريکا عليه ايران دانسته شد.
اقدام معنا دار ديگر آيت الله سيستاني، ملاقات با حسن روحاني رئيس جمهوري اسلامي ايران در سفر اسفندماه اخير وي به عراق بود.
مرجعيت عالي عراق پس از سالها براي نخستين بار يک رهبر سياسي خارجي (بجز نمايندگان سازمان ملل مستقر در عراق) را به حضور مي پذيرفت و با وي گفت و گو مي کرد.
بسياري از ناظران، سنت شکني آيت الله سيستاني و ديدار با يک رهبر خارجي را آنهم در اوج فشارهاي آمريکا عليه ايران، پيام آشکار ديگري به عراق و آمريکا ارزيابي کرده بودند.
بر اين اساس به نظر مي رسد، فارغ از تکذيب اصل خبر مورد ادعاي برخي رسانه هاي منطقه، محتواي مطرح شده و جهت گيري مورد القاي اين رسانه ها کاملا با واقعيت هاي صحنه سياسي عراق و رويکرد و اقدامات ملموس و نه چندان دور مرجعيت عالي عراق ناسازگاري نشان مي دهد.
خاورم**10**380*
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۷۸۷۱۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سفر مهم بارزانی به تهران پس از ۳سال | جزئیات دیدارهای رییس اقلیم کردستان

به گزارش همشهری‌آنلاین، نچیروان ادریس مصطفی بارزانی رییس اقلیم کردستان عراق امروز و در راس هیأتی عالی رتبه به تهران سفر می‌کند.

بر اساس این گزارش سفر بارزانی بعد از نزدیک به ۳سال صورت می‌گیرد و طی آن با مقامات عالی‌رتبه از جمله رهبر انقلاب، رییس جمهور و رئیس مجلس شورای اسلامی دیدار خواهد کرد.

کد خبر 849336 منبع: مهر برچسب‌ها خبر ویژه عراق - اقلیم کردستان ایران و عراق

دیگر خبرها

  • آمریکا در حال بررسی پاسخ حماس به توافق آتش‌بس است
  • اهمیت پیام‌های رئیس اقلیم کردستان عراق در تهران
  • شکاف‌ها و دوگانگی‌های مذهبی، ممنوع!
  • نماینده آیت الله سیستانی در ترکیه؛ تأکید بر وحدت و گفت و گوی دینی و نقش مثبت رهبران مذهبی / آینده شیعیان ترکیه، روشن است
  • حرکت جدی بنیاد ملی علم ایران به سوی مرجعیت علمی 
  • سفر مهم بارزانی به تهران پس از ۳سال | جزئیات دیدارهای رییس اقلیم کردستان
  • مرجعیت علمی امام صادق (ع) انحراف را به حداقل رساند
  • مرور یک تجاوز شیمیایی
  • آمریکا به قطر: اگر رهبران حماس شروط آتش‌بس را نپذیرفتند، آن‌ها را بیرون کنید
  • تمسخر چکمه‌های پدرِ شاه، توسط آیت‌الله خمینی!