Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-05-07@09:04:58 GMT

ژاپن، سومين ايستگاه ديپلماسي ظريف

تاریخ انتشار: ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۷۸۸۰۶۸

ژاپن، سومين ايستگاه ديپلماسي ظريف

خبرگزاري آريا - پکن- ايرنا- `محمد جواد ظريف` وزير خارجه ايران، در ادامه تور آسيايي خود، بعد از ترکمنستان و هند امروز پنجشنبه مهمان ژاپني ها بود کشوري که به دليل قدمت طولاني مناسبات دوستانه و مسالمت آميز، براي مشورت درباره اقدامات تنش زاي آمريکا انتخاب شده بود.

او در بدو ورود به توکيو گفت: پس از اقدامات تنش زاي آمريکا و به دعوت وزير خارجه ژاپن که علاقه مند به گفت و گو در اين باره بود، به ژاپن آمدم ضرورت دارد مشورت هايي با کشورها و شرکت هاي مهم جمهوري اسلامي ايران صورت گيرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


ظريف ابتدا با همتاي ژاپني خود - تارو کونو - ديدار و گفت و گو کرد و بعد از ان به ملاقات `شينزو آبه` نخست وزير اين کشور رفت.
در ديدار وزراي خارجه دو کشور، دو طرف با اشاره به روابط تاريخي ايران و ژاپن بر لزوم توسعه و تعميق آن و تداوم رايزني هاي سياسي ميان مقامات دو کشور تاکيد کردند.
آخرين تحولات برجام و اقدام قانوني جمهوري اسلامي ايران براي مقابله با بد عهدي و قانون شکني دولت آمريکا و عدم اقدام قابل قبول اروپايي ها در اجراي برجام از محورهاي اصلي گفت وگوهاي دو وزير بود که طي آن وزير امور خارجه کشورمان مواضع اصولي جمهوري اسلامي ايران را در اين زمينه به تفصيل تشريح کرد.
بررسي ابعاد مختلف روابط دو جانبه و مهمترين مسائل منطقه اي و بين المللي از ديگر محورهاي گفت وگوي دو وزير خارجه بود.
دکتر ظريف و تارو کونو دور دوم گفتگوهاي خود را بطور خصوصي برگزار کردند.
** عادي سازي روابط اقتصادي ايران راه حفظ برجام است
وزير امور خارجه ايران بعد از اين ديدار گفت: جامعه بين المللي براي حفظ برجام بايد نسبت به عادي سازي روابط اقتصادي ايران اقدام کند.
ظريف اظهار کرد: در اين ديدار درباره شرايط کنوني منطقه، اقدامات آمريکا، نحوه حفاظت از برجام اگر جامعه بين المللي تمايلي به حفظ آن داشته باشد، صحبت کرديم.
وي يادآور شد: تارو کونو وزير امورخارجه ژاپن در اين ديدار گفت متعهد به برجام بوده و ژاپن علاقه مند است اقدامات ديپلمات خود را براي کاهش تنش در منطقه ادامه دهد.
وزير امورخارجه ايران تاکيد کرد: در اين ديدار روش هاي کاهش تنش در منطقه و توقف اقدامات جنگ طلبانه آمريکا را توضيح دادم و اينکه جمهوري اسلامي به دنبال درگيري در منطقه نيست اما همواره از منافع خودش با تمام قدرت دفاع کرده و اکنون نيز اين کار را انجام خواهد داد.
** ديدار با آبه
وزير امور خارجه ايران در ادامه سفرش به ژاپن با شينزو آبه نخست وزير ژاپن ديدار و گفت و گو کرد آنها در اين ديدار، در خصوص روابط دو جانبه، مهمترين مسائل منطقه اي و بين المللي، به ويژه برجام گفت وگو و تبادل نظر کردند.
نخست وزير ژاپن بر عزم دولت اين کشور براي حفظ و گسترش روابط ديرينه دو کشور تاکيد کرد، او برجام را دستاورد مهمي خواند که بايد حفظ شود.
شينزو آبه همچنين نقش و جايگاه ايران را در ثبات و امنيت منطقه بسيار مهم و مثبت ارزيابي کرد.
** نگاهي به روابط ايران و ژاپن
آنچه بيش از هر چيز در روابط دو کشور نمايان است دوره طولاني از مناسبات دوستانه و مسالمت آميز و مملو از همکاري در عرصه هاي مختلف براي دو طرف است.
ژاپن با نظر به اينکه سومين قدرت اقتصادي بزرگ دنيا پس از آمريکا و چين است و در زمينه فناوري همتا ندارد و سازنده بسياري از کالاهاي پيشرفته دنيا است و از خريدارن بزرگ نفت کشورمان نيز محسوب مي شود، در سياست خارجي ايران هم جايگاه ويژه اي دارد.
ژاپني ها در هر دوره اي تلاش وافر کرده اند تا از مناسبات دوستانه خود با جمهوري اسلامي ايران حراست کنند و حتي پس از اينکه دولت آمريکا از برجام خارج شد، باز هم ژاپن رايزني هاي خود را با واشنگتن ادامه داد و براي مدتي از معافيت خريد نفت برخوردار شد و همزمان تلاش کرد تا از چالش ها و اختلافات بکاهد.
اين کشور در روزهاي اخير هم به طور تلويحي از سياست هاي آمريکا در قبال ايران انتقاد کرده و افزوده است که هر چه در توان دارد براي کاهش اختلافات و گفت و گو و جلوگيري از تشديد تنش ها در منطقه خاورميانه بکار مي گيرد.
اينها نشان دهنده دوستانه و ديرينه بودن روابط تهران و توکيو است ژاپن در کنار کشورهاي چين و کره جنوبي همواره از مشتريان بزرگ انرژي ايران هم بوده است و محدوديت هاي خريد نفتي براي توکيو هم مشکلات زيادي ايجاد کرده است.
** قبل و پس از برجام
ژاپن و ايران دوستي بسيار ديرينه اي دارند و توکيو به طور سنتي همواره با بازار کشورمان ارتباط نزديکي داشته ولي پس از برجام، اراده خود را براي حضور در آن راسخ تر کرد.
يکي از اقدامات مهم توکيو به دنبال توافق برجام اين بود که تحريم هاي ايران را لغو کرد و به سرعت دو کشور يک پيمان سرمايه گذاري منعقد کردند.
جديت فراواني در دولت و شرکت هاي ژاپني براي گسترش روابط با ايران وجود دارد به طوري که دولتمردان ژاپني بسياري از شرکت هاي اين کشور را ترغيب کرده اند که بويژه پس از برجام و لغو تحريم‌ها، سرمايه گذاري کلاني در بازار ايران انجام دهند.
توکيو بارها تاکيد کرده است که حضور شرکت هاي ژاپني در بازار ايران براي هر دو طرف داراي اهميت است و باعث افزايش تجارت دوجانبه خواهد شد در اين راستا اين کشور همچنان به بازار ايران و همکاري در بخش انرژي اهميت مي دهد و طبيعتا يک شريک مهم تجاري هم براي کشورمان محسوب مي شود.
ايران همچنين در بخش سرمايه گذاري با 50 کشور دنيا از جمله فرانسه، آلمان، چين و کره جنوبي و همينطور ژاپن معاهده سرمايه گذاري متقابل امضا کرده است ژاپن نيز با نزديک به 30 کشور و منطقه پيمان هاي سرمايه گذاري متقابل امضا کرده است که امتيازات ويژه اقتصادي و تجاري به اين کشور مي دهد.
علاقه مفرط ديگر کشورها به بازار ايران حتي باعث شد تارنماي «ژاپن تايمز» در گزارشي اعلام کند شرکت هاي ژاپني نمي خواهند فرصت ها را از دست بدهند و براي همين منظور از سال 2017 برنامه هاي گسترده اي را براي گسترش مناسبات اقتصادي در نظر گرفتند.
گزارش اين نشريه مي افزايد: اعتبار 10 ميليارد دلاري که براي تجارت با ايران از سوي ژاپن در نظر گرفته شد علاوه بر آنکه مشوقي براي شرکت ها محسوب مي شود نشانه اي نيز از اهميت روابط با تهران بخصوص در عرصه اقتصادي است.
بر همين اساس انتظار مي رود که روابط تجاري دو کشور، بخش هاي غيرنفتي چون برق، آب، صنايع پتروشيمي و فولاد را نيز در برگيرد و شرکت هاي ژاپني عزم خود را براي حضور جدي و رقابت با رقباي سرسخت در ايران جزم کرده اند.
**ايران و ژاپن، قابليت ها
ايران دومين دارنده ذخاير بزرگ گاز طبيعي دنيا و چهارمين قدرت برتر نفتي است از سوي ديگر ژاپن سومين اقتصاد بزرگ جهان و سومين وارد کننده بزرگ نفت پس از آمريکا و چين است و نمي تواند بازار انرژ‌ي ايران را ناديده بگيرد.
ژاپن تا قبل از سال 2011 ميلادي روزانه نزديک به 315 هزار بشکه نفت از ايران وارد مي کرد و سپس در سال 2015 ميلادي بر اثر تحريم ها اين رقم به 170 هزار بشکه کاهش يافت اما در ماه ژانويه (دي - بهمن سال 94) اين ميزان به 195 هزار بشکه رسيد بر اساس تازه ترين آمارها به دنبال توافق هسته اي براي مدتي به سقف 300 هزار بشکه بازگشت و در سال گذشته ميلادي به طور ميانگين بالاتر از 210 هزار بشکه بوده است.
اين وضعيت البته به دليل مشکل تحريم ها تغييراتي کرده است اما اين به معناي دور شدن ژاپن از بازار ايران نيست و وزارت اقتصاد اين کشور و مسئولان ارشد ژاپني اعلام کرده اند به دنبال هر راهکاري براي حفظ روابط انرژي دو کشور هستند.
موسسه تحقيقاتي خاورميانه اخيرا با انتشار گزارشي اعلام کرد که ژاپن به شدت به نفت خاورميانه متکي است و مي کوشد تا در اين راستا همچنان بر بازار ايران متمرکز باشد.
اين موسسه مي افزايد: توافق هسته اي و لغو تحريم ها، راه را براي خريدهاي نفتي بيشتر ژاپن از تهران و افزايش سرمايه گذاري ها در بازار ايران هموار کرد و به نظر مي رسد پس از گذر از اين دوره، ژاپن کماکان خريدار بزرگ محصولات کشورمان باشد و قصد داشته باشد به سرمايه گذاري هايش در ايران ادامه دهد.
محققان خاطرنشان کرده اند ژاپن البته براي حضور در بازار ايران رقباي سرسختي چون کشورهاي اروپايي، چين و کره جنوبي را پيش رو دارد.
براي ژاپن امنيت انرژي بسيار حائز اهميت است و به باور کارشناسان حوزه اقتصادي، اين کشور به دليل روابط دوستانه سنتي خود با ايران، به انرژي ايران وابستگي راهبردي دارد.
**همکاري در عرصه هاي مختلف
در مجموع ايران و ژاپن در زمينه هاي علمي، فني، انرژي، فرهنگي و خريد هواپيماها همکاري هاي بسيار فراواني دارند بعضا همکاري ها به دليل تحريم ها ممکن است فراز و فرودهايي داشته باشد اما در سياست خارجي دو کشور روابط دوستانه براي هر دو طرف تعريف شده است و اين اصل و زيربناي مناسبات را شکل مي دهد.
خبرگزاري کيودو در گزارشي به نقل از شرکت هواپيمايي آسمان ايران اعلام کرده است اين شرکت به مذاکراتش با شرکت صنايع سنگين `ميتسوبيشي` ژاپن براي خريد هواپيما ادامه مي دهد.
ژاپن از جمله کشورهايي است که پس از برجام تلاش زيادي کرده است تا حضور قوي در بازار ايران از جمله در صنايع سنگين و هواپيما داشته باشد.
گزارش ها حاکي است که طرفين همچنان مذاکراتي را که از يک سال قبل شروع شده بودند، ادامه مي دهند و آسمان در نظر دارد در اين باره رايزني هاي بيشتري با طرف ژاپني انجام دهد.
خبرگزاري کيودو در همين باره گزارش داده است که شرکت هواپيمايي آسمان ايران هنوز هم به مذاکرات براي خريد هواپيما از ميستوبيشي چشم دوخته است.
رسانه هاي ژاپني مي نويسند که برجام موجب شد شرکت هواپيمايي آسمان از سال گذشته با شرکت ميتسوبيشي در باره خريد 20 جت مسافربري در حال گفت و گو باشد.
شرکت هواپيمايي ميتسوبيشي که زير نظر شرکت صنايع سنگين ژاپن با همين نام اداره مي شود جت هاي مسافربري با ظرفيت 100 مسافر مي سازد.
در برخي از گزارش ها آمده است که آسمان به دنبال خريد 25 فروند هواپيما از ميتسوبيشي به ارزش 500 ميليون دلار است.
**ژاپن و تاثيرپذيري از روابط با آمريکا
با توجه به اينکه دولت ژاپن ارتباطات تنگاتنگي با آمريکا دارد، به نظر مي رسد که روابطش تحت تاثيرات منفي نيز قرار گيرد اين مساله براي هر دو کشور ايران و ژاپن سودمند نيست اگرچه توکيو تلاش کرده است تا نقش ميانجي را حفظ کند و همزمان از مناسبات خود با تهران حراست به عمل آورد.
آنچه بويژه مي تواند چالش ها را برطرف و نقش مخرب آمريکا را در روابط دو کشور محدودتر کند، سفرهاي ميان مقام هاي دو کشور و افزايش ديدارها ميان آنهاست هرچقدر در اين راستا تبادلات بيشتري صورت گيرد مي توان اميدوار بود که مناسبات تحکيم شود.
علاوه برموضوعات سياسي انتظار مي رود که طرفين درباره حضور شرکت هاي ژاپني در ايران و سرمايه گذاري در طرح هاي مختلف گفت و گو کنند.
افزون بر اينکه دو کشور عرصه هاي مختلفي براي همکاري دارند، بررسي هاي تاريخي نشان مي دهد که هر دو کشور در مجموع در زمينه هاي سياسي، اقتصادي و تجاري به نوعي به يکديگر وابسته هستند و بويژه در بخش انرژي وابستگي ژاپن به کشورمان بيشتر است و به منبعي مانند ايران نياز فراوان دارد.
اشتياق دو کشور به داشتن روابط سالم، نياز متقابل آنها به بازارهاي يکديگر ، زيربناي دوستانه مناسبات ، ديرينه بودن روابط و خواست دو کشور براي گسترش روابط همواره از عواملي بوده که روابط ايران و ژاپن را در مسيري با اطمينان قرار داده است و سفرهاي مختلف مسئولان و مشورت و رايزني هاي بيشتر و زمينه سازي براي عرصه هاي مختلف همکاري مي تواند اين مسير را باز هم هموارتر کند.
آساق**231**1904**
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۷۸۸۰۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عبور محموله تجاری ریلی افغانستان به مقصد ترکیه از ایستگاه راه آهن تهران

تین نیوز

راه آهن جمهوری اسلامی ایران با اعلام عبور محموله تجاری ریلی افغانستان به مقصد ترکیه از ایستگاه راه آهن تهران، برای حمل محموله تجاری بعدی پس از کسب مجوزات لازم از سوی مراجع ذی ربط از جمله مرزبانی و گمرک، اعلام آمادگی کرد.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایسنا، روابط عمومی راه آهن جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد:

«با وجود عدم اخذ مجوزات لازم و عدم هماهنگی با راه آهن جمهوری اسلامی ایران، ۱۰ واگن محموله صادراتی کشور افغانستان به ترکیه که لوکوموتیو آن توسط مجموعه موسوم به کنسرسیوم جدا شد و در مرز شمتیغ رها شده بود، روز پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت، توسط راه آهن جمهوری اسلامی ایران و با همراهی مرزبانی کشور به سمت مرز رازی در غرب کشور حمل شد.

همچنین راه آهن جمهوری اسلامی ایران آمادگی خود را جهت حمل قطار دوم محموله تجاری پس از انجام تشریفات گمرکی و مرزبانی توسط صاحبان بار و شرکت فورواردر اعلام می کند.

در پی اطلاع رسانی های گذشته تاکید می شود متاسفانه مجموعه موسوم به کنسرسیوم توسعه ریلی افغانستان، بدون طی روال قانونی اعم از اخذ مجوزات مرزبانی و گمرک و همچنین عدم اخذ مجوز از راه آهن جمهوری اسلامی ایران به عنوان متولی حمل و نقل ریلی کشور، اقدام به ارسال تعدادی واگن با محموله تجاری به مرز شمتیغ و سپس رها کردن این ۱۰ واگن در شمتیغ کرده و تلاش کرد با فشارهای رسانه ای و توسل به برخی ادعاهای بعضا کذب، نسبت به عبور این بار از مسیر ریلی جمهوری اسلامی ایران اقدام کند.

در این راستا راه آهن جمهوری اسلامی ایران به رغم ناپختگی و بی صداقتی صورت گرفته از سوی کنسرسیوم، با لحاظ کردن مصالح ملی و با حسن نیت، حمل بخش اول محموله تجاری را روز پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت آغاز کرد و این محموله روز گذشته (شنبه ۱۵ اردیبهشت) از تهران نیز عبور کرده و اکنون در مسیر مرز رازی واقع در شمال غرب کشور است. همچنین راه آهن جمهوری اسلامی ایران آمادگی خود جهت حمل محموله تجاری بعدی را پس از کسب مجوزات لازم از سوی مراجع ذی ربط از جمله مرزبانی و گمرک اعلام می دارد.

راه آهن جمهوری اسلامی ایران تاکید می کند برقراری خط دائمی تبادلات تجاری ریلی با کشور افغانستان به ایران مستلزم انجام اصلاحات لازم روی خطوط ریلی افغانستان جهت رسیدن به استانداردهای مورد نیاز و همچنین انجام روال اداری و تشریفات قانونی لازم شامل اخذ مجوزهای مربوطه از مرزبانی، گمرک و راه آهن توسط فورواردرها خواهد بود.

راه آهن جمهوری اسلامی ایران در راستای سیاست دولت سیزدهم مبنی بر توسعه ارتباط با همسایگان، ضمن تاکید مجدد بر تمایل خود برای گسترش هرچه بیشتر حمل ریلی محموله های تجاری کشور افغانستان به صورت صادرات، واردات یا ترانزیت آمادگی خود جهت کمک به بهسازی و بازسازی خطوط مربوطه و تسریع در برقراری مبادلات تجاری ریلی میان دو کشور ایران و افغانستان را اعلام می دارد.»

 

در روزهای گذشته اخباری مبنی بر ورود و توقف اولین قطار ترانزیتی افغانستان ترکیه به خاک ایران منتشر شد. پس از آن راه آهن جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد با توجه به رویکرد توسعه ای در حوزه کریدورهای بین المللی ریلی، اقدامات لازم جهت اعزام آزمایشی اولین قطار ترانزیتی از افغانستان به ترکیه انجام گرفت.

با وجود این هفته گذشته، جواد طاهرافشار معاون کنسرسیوم توسعه ریلی افغانستان در پاسخ به اینکه در صورت رفع مشکلات و انجام شدن تشریفات گمرکی، چرا همچنان بار متوقف است، گفته بود: تا زمانی که به ما اجازه ندهند لکوموتیومان به واگن متصل شود، یعنی مشکل هنوز حل نشده است.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

دیگر خبرها

  • کیفیت شگفت انگیز و هنر عکاس در ثبت تصاویر از یک سرخرطومی
  • رونمایی «دیپلماسی اقتصادی و برندسازی ملی» در نمایشگاه کتاب
  • محموله تجاری ریلی افغانستان به مقصد ترکیه از ایستگاه راه‌آهن تهران عبور کرد
  • عبور محموله تجاری ریلی افغانستان به مقصد ترکیه از ایستگاه تهران
  • عبور محموله تجاری ریلی افغانستان به مقصد ترکیه از ایستگاه راه آهن تهران
  • حمله گازانبری طالبان به تعهدات آبی با ایران
  • برگزاری سومین جلسه ستاد هماهنگی روابط اقتصادی خارجی در وزارت امور خارجه
  • حمله گازانبری امارت طالبان به تعهدات آبی با ایران
  • حمله گازانبری امارت به تعهدات آبی با ایران ؛ همسایه‌آزاری تمامی ندارد
  • حوضه خلیج فارس یکی از آلوده‌ترین پهنه‌های آبی در جهان است/ اولویت دیپلماسی زیست‌محیطی خلیج فارس