Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-26@18:46:27 GMT

دانستني‌هايي درباره گياه‌خواري

تاریخ انتشار: ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۷۸۹۹۸۴

دانستني‌هايي درباره گياه‌خواري

خبرگزاري آريا - گياه‌خواري رژيم غذايي است که در چند سال اخير به علت شيوع بيماري‌هاي قلبي- عروقي، ديابت، چاقي و انواع سرطان طرفداران زيادي پيدا کرده اما در اين ميان گروه‌هاي مخالف آن نيز ديده مي شود آنان معتقدند اين رژيم غذايي کامل نبوده و مي‌تواند سلامت افراد را تهديد کند.
به گزارش خبرگزاري آريا از ايرنا ، حرف‌هاي ضد و نقيضي درباره رژيم گياه‌خواري شنيده مي‌شود در اين ميان برخي مي‌گويند اين رژيم کامل نبوده و مي‌تواند سلامت افراد به خصوص کودکان و مادران باردار را در معرض خطر قرار دهد و در مقابل برخي ديگر به شدت طرفدار اين رژيم بوده چون معتقدند از مضرات مصرف منابع حيواني در امان هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


به اعتقاد برخي، گياه‌خواري در صورتي که کامل و متعادل باشد تامين کننده مواد مورد نياز بدن بوده و رژيم سالمي محسوب مي شود، اما گروهي ديگر با اين نظر مخالفند و اعتقاد چنداني به اين نوع رژيم غذايي ندارند.
گياه‌خواري در صورتي که مطلق باشد و افراد داراي اين رژيم از مواد غذايي مانند لبنيات، شير و تخم مرغ استفاده نکنند، دچار مشکلاتي خواهند شد و ممکن است در معرض خطر قرار گيرند.
کارشناسان معتقدند تنها گروه در معرض خطر، گياه‌خواران مطلق يا وگان ها و افراد داراي رژيم غذايي ماکروبيوتيک هستند که مکمل‌هاي غذايي مانند ويتامين B12 براي اين گروه‌ها ضروري است.
کيفيت رژيم غذايي گياه‌خواري در مقايسه با همه چيزخواران به مراتب بهتر بوده و آنان با کاهش خطر ابتلا به بيماري‌هاي مزمن و التهابي و افزايش طول عمر همراه هستند، از جمله مزاياي زيست محيطي اين رژيم غذايي، چرخه سريع‌تر بازيابي سبزي‌ها نسبت به محصولات حيواني و کمک به حفظ محيط زيست پاک است.
در اين باره محقق انستيتو تحقيقات تغذيه‌اي و صنايع غذايي کشور در ابتدا به تعريف گياه‌خواري پرداخت و گفت: گياه‌خواري به معناي پرهيز از خوردن گوشت جانوران است که ممکن است شامل پرهيز از غذاهايي مانند شيرو فرآورده هاي آن، تخم‌مرغ و عسل که منابع غذايي با منشاء حيواني هستند، نيز بشود.
دکتر «مرجان باژن» ادامه داد: يکي از دلايل عمده‌ اي که منجر شده افراد‌ به رژيم‌ هاي گياه‌خواري روي آورند،‌ افزايش شيوع بيماري‌‌هاي مزمن ناشي از تغييرات شيوه زند‌گي انسان از جمله بيماري‌ هاي قلبي- عروقي، ديابت، چاقي و انواع سرطان است، در بعضي موارد نيز علاقه به حيوانات و توجه به حقوق آنها باعث شده تا افراد‌ از گوشت آنها تغذيه نکنند‌.
** نيازهاي تغذيه اي گياهخواران
وي اظهار داشت: هر چند رژيم غذايي گياه‌خواري داراي مزاياي گوناگوني است، اما بايد توجه داشت که رژيم غذايي هر چه محدودتر شود، کسب همه عناصر مغذي مورد نياز دشوارتر خواهد شد.
اين محقق حوزه تغذيه افزود: اگر فردي رژيم گياه‌خواري را بر مي گزيند، لازم است در اتخاذ برنامه ريزي غذايي مناسب براي اجراي آن دقت کند، به عنوان مثال گروهي از گياه‌خواران که لبنيات يا گوشت نمي خورند با بزرگترين خطر تغذيه اي مواجه اند؛ چرا که بسياري از عناصر مهم غذايي از جمله ويتامين ها عمدتا به ميزان فراوان در غذاهاي حيواني موجود هستند.
وي اظهار داشت: به هر حال محققان رعايت تنوع را در مصرف غذاهاي گياهي به گياه‌خواران توصيه مي کنند و آنها را از مصرف يک يا چند نوع غذاي محدود برحذر مي دارند تا به اين وسيله مواد مورد نياز بدنشان تامين شود.
** نيازهاي تغذيه اي گياه‌خواران به درشت مغذي ها و ريزمغذي ها
محقق انستيتو تحقيقات تغذيه اي و صنايع غذايي کشور به نيازهاي تغذيه اي گياه‌خواران به درشت مغذي ها و ريزمغذي ها تاکيد گرد و گفت: کساني که تمايل به رژيم غذايي گياه‌خواري دارند بايد مواردي را رعايت کنند که تامين انرژي يکي از آنها است.
** تامين انرژي بدن
وي گفت: از آنجايي که غذاهاي گياهي غني از آب، فيبر و حاوي درصد کمي از چربي نسبت به غذاهاي حيواني هستند، بنابراين حاوي انرژي کمتري نيز هستند که اين امر براي کاهش وزن افراد چاق مطلوب است.
باژن ادامه داد: ورزشکاران، زنان باردار و شيرده گياه‌خوار براي تامين انرژي بيشتر، بايد مصرف مواد غذايي مانند انواع مغز ( گردو، بادام و پسته)، حبوبات، ميوه‌هاي خشک و شير سويا را افزايش دهند.
** توجه به پروتئين مورد نياز
اين محقق حوزه تغذيه گفت: بررسي‌هاي علمي نشان مي دهد که قابليت هضم پروتئين‌هاي گياهي نسبت به حيواني کمتر است، بنابراين در گياه‌خواران، دريافت مقادير بالاتري از منابع گياهي پروتئيني براي تامين مقادير مورد نياز در دوره هاي مختلف زندگي مورد نياز است.
وي افزود: همچنين با توجه به پايين تر بودن درصد هضم و جذب پروتئين‌هاي گياهي، توجه به ميزان پروتئين دريافتي به خصوص در گروه‌هاي آسيب‌پذير و در حال رشد مانند نوزادان، کودکان، زنان باردار و شيرده و سالمندان ضروري به نظر مي رسد.
باژن گفت: موضوع مهم ديگر، فقدان برخي اسيدهاي آمينه ضروري در پروتئين‌هاي گياهي است که سبب کيفيت پايين اين پروتئين‌ها شده بنابراين، اين پروتئين‌ها به عنوان پروتئين‌هاي ناکامل شناخته مي شوند.
** فراواني اسيدهاي چرب اشباع در غذاهاي حيواني
وي اظهار داشت: اسيدهاي چرب اشباع بيشترين زيان را براي سلامتي دارند، اين چربي‌ها به وفور در غذاهاي حيواني يافت مي شوند، به همين دليل است که مصرف مواد حيواني خطر بيماري‌هاي قلبي و سرطان را بالا مي برد.
محقق انستيتو تحقيقات تغذيه اي و صنايع غذايي کشور افزود: گياهان داراي چربي‌هاي سالم غير اشباع بوده و ميزان چربي‌هاي اشباع در آنها بسيار کم يا هيچ است بنابراين، دريافت چربي‌هاي اشباع در گياه‌خواران بسيار پايين و در مقابل دريافت چربي‌هاي غير اشباع بالا است.
** مصرف متعادل فيبر غذايي
باژن بيان داشت: رژيم غذايي گياه‌خواران در مقايسه با همه چيزخواران غني از کربوهيدرات پيچيده و فيبر غذايي است به طوري که ميزان دريافت فيبر غذايي در اين افراد حدود 40 گرم در روز است، اين در حالي است که توصيه متخصصان تغذيه حداقل دريافت 25 گرم فيبرغذايي در روز است.
وي افزود: مصرف فيبرغذايي مزاياي سلامتي بي شماري دارد اما مصرف بسيار زياد آن براي گروه‌هاي آسيب پذير مانند کودکان، نوجوانان، زنان باردار و شيرده توصيه نمي شود و بهتر است اين افراد همراه با مصرف متعادل فيبر غذايي، از غلات تصفيه شده و غذاهايي که حاوي مهار کننده جذب کمتري هستند و انرژي بيشتري را براي نيازهاي رشد تأمين مي کنند، مصرف کنند.
** تامين ويتامين ها
وي افزود: گياه‌خواران ويتامين هاي بيشتري نسبت به همه چيزخواران دريافت مي کنند اما گروه گياه‌خواران مطلق از نظر ويتامين هاي B2، B12، اسيد فوليک و ويتامين D دچار کمبود هستند.
باژن ادامه داد: از اين رو، مقدار کافي ويتامين D توصيه مي شود که براي دريافت آن بهتر است هفته اي يک تا دو بار به مدت يک ساعت در برابر نور آفتاب قرار گيرند يا از شير سويا، ماست و پنير، مارگارين و غلات غني شده با ويتامين D يا در نهايت از مکمل ويتامين D استفاده کنند.
وي گفت: ويتامين B12 عمدتا در غذاهاي حيواني مانند ماهي، گوشت، محصولات لبني و تخم مرغ وجود دارد، تنها منبع قابل اطمينان براي کسب ويتامين B12 در گياهخواران، غذاهاي غني شده با اين ويتامين از جمله شيرهاي گياهي، برخي از محصولات سويا و غلات صبحانه و مکمل هاي ويتامين B12 هستند.
** کمبود دريافت مواد معدني در گياه‌خواران
اين محقق حوزه تغذيه افزود: گياهخواران معمولا از نظر دريافت مواد معدني با کمبود مواجه هستند به اين دليل که غني ترين و قابل جذب ترين مواد معدني به ويژه آهن، کلسيم، فسفر و روي در منابع حيواني وجود دارد، مهار کننده هاي جذب و فيبر غذايي زياد در رژيم گياه‌خواري سبب کاهش جذب مواد معدني مي شود و همچنين دريافت انرژي کم سبب حداقل دريافت مواد معدني مي شود.
** اثرات مفيد رژيم گياه‌خواري بر سلامتي
وي ادامه داد: با توجه به اينکه کلسترول يکي از انواع چربي‌هايي است که تنها در منابع حيواني وجود دارد، بنابراين مي‌توان نتيجه گرفت که سطح کلسترول خون گياهخواران پايين بوده و اين امر مي‌تواند سبب جلوگيري از بيماري‌هايي همچون فشار خون، انسداد عروق و سکته قلبي شود.
باژن گفت: امروزه ثابت شده کساني که به مقدار زياد از فرآورده‌هاي گوشتي استفاده مي کنند، بيشتر مستعد ابتلا به بيماري‌ هاي قلبي، کليوي و انواع سرطان‌ها هستند.
وي گفت: همچنين پايين بودن ميزان چربي در رژيم گياه‌خواري سبب جلوگيري از بروز چاقي و افزايش چربي خون و پيامدهاي ناشي از آن از جمله سرطان پروستات مي‌شود، بالا بودن ميزان فيبر در اين نوع رژيم غذايي نيز از بروز يبوست و سرطان روده بزرگ جلوگيري مي‌کند.
وي گفت: يکي ديگر از فوايد رژيم گياه‌خواري، تاثير مثبت آن بر استخوان است، براي حفظ استخوان فقط مصرف کلسيم و ويتامين D کافي نيست، مواد مغذي ديگري همچون بور، ويتامين K، منيزيم و فيتواستروژن ها (استروژن گياهي) نيز براي حفظ سلامت و استحکام بافت استخواني مورد نياز هستند، اين مواد در رژيم غذايي گياهخواران به وفور يافت مي‌‌شوند.

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۷۸۹۹۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ماسه‌خواری پرونده همیشه باز در سواحل مازندران

به گزارش صدای ایران از ایرنا،پوریانی رییس کل دادگستری مازندران اظهار داشت:اجرای احکام قلع و قمع اراضی متصرفی حریم ساحلی و ماسه‌خواری در شهرستان نوشهر به تاخیر افتاده است.

همه دستگاه‌های اجرایی بدون اتلاف وقت نسبت به بازپس گیری اراضی ملی ساحلی اقدام کنند.

دیگر خبرها

  • ۲۰ دلیل برای این‌که تخم‌مرغ و پنیر را باهم نخورید
  • تاثیر این گیاه دارویی بر بیماری دیابت
  • هفت نکته برای کاهش وزن اگر فکر می‌کنید «ژن چربی» را دارید
  • هندوانه برای دیابتی‌ها مفید است یا مضر؟
  • ماسه‌خواری پرونده همیشه باز در سواحل مازندران
  • رشد انفجاری موها با مصرف این ماده غذایی
  • مواد غذایی ضد التهاب
  • راهکار هایی برای کنترل اشتها
  • کلید کاهش وزن ؛ فقط کافی است این یک کار را انجام دهید
  • تغذیه بد خطر ابتلا به سرطان را افزایش می دهد