Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فردا»
2024-04-26@10:13:28 GMT

انتقاد آیت الله سبحانی از وضع حجاب در قم

تاریخ انتشار: ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۷۹۰۳۱۸

انتقاد آیت الله سبحانی از وضع حجاب در قم

شفقنا: حضرت آیت الله العظمی سبحانی ضمن انتقاد از وضعیت حجاب در شهر قم خواستار توجه مسئولان به این مساله شد و در عین حال تاکید کرد که برخی از این بی حجابی ها جنبه نیابتی دارد و برای خودشان نیست.

این مرجع تقلید شیعیان در نهمین جلسه تفسیر قرآن در مدرسه حجتیه که به سوره توبه اختصاص دارد، با اشاره به آیه«وَمِنْهُمْ مَنْ یَلْمِزُکَ فِی الصَّدَقَاتِ فَإِنْ أُعْطُوا مِنْهَا رَضُوا وَإِنْ لَمْ یُعْطَوْا مِنْهَا إِذَا هُمْ یَسْخَطُونَ» اظهار داشت: یکی از شیوه های منافقان این است که اگر اسلام می آورند به خاطر مال است، از اینجا معلوم می شود ایمان اینها در زبان است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ایشان مراد از صدقات در این آیه را زکات دانست و گفت: گویا در یکی از جنگ ها، مقداری صدقه برای پیامبر آوردند. یکی از افرادی که بعدها رئیس خوارج شد به پیامبر گفت: «اِعدل»؛ پیامبر ناراحت شد. عمر گفت اجازه بدهید سر او را بزنم. پیامبر آینده این مرد را دید و فرمود: این مرد در آینده رئیس جمعیتی می شود که از ایمان بیرون می روند مانند تیری که از کمان بیرون می رود.

آیت الله سبحانی با بیان اینکه ایمان باید برای آخرت و خدا باشد نه پول تصریح کرد: ما در جمهوری اسلامی باید بر گرد اسلام باشیم، اگر روزی اقتصاد ما بالا رفت یا پائین آمد باید راضی باشیم، به قول امام خمینی ما انقلاب نکردیم که خربزه ارزان شود بلکه انقلاب کردیم که اسلام حاکم شود بنابراین باید کمی صبر کنیم چون پشت سر صبر، پیروزی است. بنابراین ما باید ضد منافق باشیم و ایمان ما براساس پول و دنیا نباشد.او با اشاره به آیه ۵۹ سوره توبه عنوان کرد: تمام برکات و حسنات به خدا باز می گردد و انبیا مجاری فیض هستند لذا معطی حقیقی خداست.

این مرجع تقلید شیعیان ادامه داد: عجیب اینجاست که وهابیون می گویند نمی توان الله و رسول را کنارهم آورد و آن را شرک می دانند، پس این آیه قرآن چیست که«وَلَوْ أَنَّهُمْ رَضُوا مَا آتَاهُمُ اللَّهُ وَرَسُولُهُ »؟ اما در «قَالُوا حَسْبُنَا اللَّه» در مقام توحید است و لذا رسول را ذکر نکرده است.او خاطرنشان کرد: اسلام دین متوازنی است، اسلام اقتصاد دارد اما علم الاقتصاد ندارد چون بین این دو متفاوت است یعنی علم الاقتصاد برای حوزه و دانشگاه و تابع زمان است.

آیت الله سبحانی با بیان اینکه برای دولت اسلامی ۱۷ منبع مالی است، گفت: کسانی که گمان می کنند در اسلام اقتصاد نیست، اشتباه فکر می کنند چون علم الاقتصاد برای افکار بشر است اما اقتصادی که بشر را سعادتمند کند در اسلام است.او به تفسیر آیه ۶۰ سوره توبه پرداخت و عنوان کرد: هنگامی که زکات را به فقیر، مسکین و کارگران و مولفه قلوبهم دادیم، مالک می شوند اما در «فِی الرِّقَابِ وَالْغَارِمِینَ وَفِی سَبِیلِ اللَّهِ وَابْنِ السَّبِیلِ» مالکیت مطرح نیست بلکه مصرف است.

این مفسر قرآن کریم در پایان سخنان خود ضمن گرامیداشت رحلت حضرت خدیجه(س) گفت: قرآن مجید وقتی می خواهد از زنان صحبت کند همیشه از دانه های ریز صحبت نمی کند بلکه به بیان دانه های درشت می پردازد اما آنجا که می خواهد از زنان فاسد صحبت کند به زنان انبیای بزرگ چون نوح و لوط اشاره می کند که به همسران خود خیانت کردند البته این خیانت، خیانت جنسی نبوده است.او بیان داشت: در عقیده ما مسلمانان، زنان همه انبیا، از نظر مسائل جنسی، به تمام معنا پاک بودند اما مسائل و رازهای خانه را به گوش مشرکین می رساندند.

آیت الله سبحانی اضافه کرد: قرآن کریم آنجا که می خواهد زنان صالحه را معرفی کند به آسیه همسر فرعون و حضرت مریم مادر عیسی(ع) اشاره می کند اما در شریعت اسلام هم دوبانوی بزرگ صالحه داریم که خدیجه و فاطمه زهرا هستند که اینها چهاربانوی سیده بهشت هستند.او افزود: خدیجه دارای عشیره و ثروت بزرگی است اما ثروت در اختیار حضرت محمد قرار می دهد تا خرج پیشرفت اسلام شود؛ بالاتر از اینها حضور ایشان در شعب ابیطالب است که سه سال تمام در محاصره اقتصادی بودند لذا وقتی خدیجه فوت کرد، پیامبر اکرم بسیار شکسته شد.

مرجع تقلید شیعیان گفت: الگوی زنان امروز بازیگران سینما نیستند، آنها ادا در می آورند بلکه زنانی چون خدیجه باید الگو قرار گیرند، برگردیم زنانی چون خدیجه تربیت کنیم که برای اسلام در این حدّ کار کنند.او با بیان اینکه نکته ای در باب حجاب در این شهر است که امیدوارم به گوش مسئولان برسد، بیان داشت: وضع حجاب قم در شان این شهر نیست، این شهر در حقیقت نماینده تشیّع و ام القرای اسلام است. شهری است که حوزه علمیه در آنجا منعکس است و اعاظم و بزرگان در آن حضور دارند. این شهر، شهری است که در آن، کتاب ها و رساله های زیادی منتشر می شود.

آیت الله سبحانی گفت: فکر می کنم برخی از این بی حجابی ها جنبه نیابتی دارد و برای خودشان نیست بلکه افرادی مبلغی را می گیرند که اینگونه بچرخند والا زنان پاکدامن قم منزه هستند اما اینها که وضعشان ناگوار است ارتباطی به قمی های اصیل و علما و سکنه ندارند.او تصریح کرد: دشمن از یک در وارد نمی شود بلکه مساله فرهنگی را هم مطرح می کند لذا برگردیم ببینیم حضرت خدیجه چه کرد که نام او در تاریخ اینگونه می درخشد البته در تاریخ نمونه چنین زنانی فراوان داریم که از جمله آنها بانو گوهرشاد است که مسجدی به نام او در حرم امام رضا(ع) است.

منبع: فردا

کلیدواژه: آیت الله سبحانی حجاب قم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۷۹۰۳۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حجاب، مهم‌ترین پایه استواری تدین خانواده و جامعه است

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت گفت: مطالبه مردم مؤمن و انقلابی کشور این است که باید با حرمت‌شکنان حریم امن الهی در عرصه عفاف و حجاب برخورد شود. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از قم، حجت‌الاسلام‌والمسلمین ماندگاری در تجمع بزرگ مردم قم در حمایت از طرح نور و فراجا با بیان اینکه موشک‌باران ایران به خاک رژیم غاصب صهیونیستی توانست این رژیم کودک‌کش و آمریکا را در هم بشکند، گفت: قدرت جمهوری اسلامی ایران در موشکی است که همراه با آیه شریفه «و ما رمیت اذ رمیت» شلیک می‌شود، موشک‌های ایران اسلامی همراه با ایمان و اعتقاد به ذات اقدس الهی است.

وی با تأکید بر اینکه دشمن بداند که مردم ایران پای ارزش‌های ناب اسلامی استوار ایستاده‌اند، افزود: روزی که مردم احساس کنند اسلام در خطر است و همه باید حضور پیدا کنند و حضوری باشکوه داشته باشند، می‌آیند و قدم‌های استواری در این مسیر بر می‌دارند.

استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه دشمن احساس می‌کند با تهدید جامعه با مسئله حجاب می‌تواند به اسلام و انقلاب ضربه بزند، بر لزوم عملیاتی‌سازی هرچه سریع‌تر قانون عفاف و حجاب در کشور اشاره و با تأکید بر این که حجاب حریم صلاح خانواده و جامعه است، گفت:  مطالبه مردم مؤمن و انقلابی کشور این است که در عین مبارزه با ناقضان امنیت و فاسدان اقتصادی باید با حرمت‌شکنان حریم امن الهی در عرصه عفاف و حجاب که فرهنگ دینی جامعه اسلامی را نشانه گرفته‌اند برخورد شود.

سخنران اجتماع بزرگ حمایت از طرح نور و فراجا ضمن تأکید بر اهمیت مبارزه جدی همگانی با مفسدان و قانون‌شکنان تمام ساحت‌های جامعه، تصریح کرد: در مبارزه با فساد، اسلام تماشاچی نمی‌خواهد و در گستره تاریخ هرجا مردم تماشاچی شدند، دشمن به بی‌حیایی‌ها در جامعه دامن زد و به دین خدا توهین‌هایی را رواداشت.

ماندگاری، حجاب را نه‌تنها قانون اسلام و کشور بلکه مهم‌ترین پایه استواری تدین خانواده و جامعه دانست و افزود: در برخورد با پدیده بی‌حیایی و بی‌عفتی همه ارگان‌ها باید در کنار هم به نقش و رسالت دینی و قانونی خود عمل کنند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • حجاب در ایران قانون است؛ همه باید از آن پیروی کنند، حتی کسانی که مسلمان هم نیستند
  • انتقاد دبیر کل حزب مجمع ایثارگران از حذف اندیشه و تصاویر امام
  • حجاب، مهم‌ترین پایه استواری تدین خانواده و جامعه است
  • نزدیکی نگاه به حجاب در اسلام و مسیحیت
  • نگاهی به زندگی پربرکت آیت‌الله العظمی بروجردی
  • رئیس دیوان عالی کشور: حجاب در ایران قانون است و همه باید از آن پیروی کنند
  • رئیس دیوان عالی کشور: حجاب، قانون است و همه باید از آن پیروی کنند
  • حجاب در ایران قانون است و همه باید از آن پیروی کنند
  • حجاب؛ قدرت زن ایرانی
  • انتقاد از تعطیلی برخی مساجد در شهرهای کشور