Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-30@06:50:10 GMT

معدن آلبلاغ گرفتار در چهارراه چه کنم

تاریخ انتشار: ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۷۹۲۸۰۷

معدن آلبلاغ گرفتار در چهارراه چه کنم

خبرگزاري آريا - بجنورد - ايرنا- ارتفاعات آلبلاغ در پارک ملي ساريگل که اين روزها نامش با پرحاشيه ترين معدن خراسان شمالي گره خورده و به خبرسازترين موضوع استان و تيتر اخبار کشور تبديل شده، پاي مسئولان کشوري را نيز براي تعيين تکليف اين معدن ممنوعه به اين منطقه باز کرده است.

شش ماه از نخستين هشدار ايرنا نسبت به برداشت غيرمجاز از معدن سرب و روي اسفراين و مخاطرات زيست محيطي آن براي منطقه مي گذرد و حالا با گسترده تر شدن اين روند و هجوم دلالان و سودجوياني از ديگر مناطق کشور به اين منطقه، اين مساله وضعيت پيچيده تري به خود گرفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


موج هجوم براي برداشت غيرمجاز در بهار سال جاري و پس از مساعد شدن هوا، در حالي در ارتفاعات آلبلاغ رخ نموده است که متوليان امر فرصت 5 ماهه سال گذشته را که مي توانست با اطلاع رساني نسبت به مخاطرات برداشت غيرمجاز از معدن، محافظت و جلوگيري از ورود افراد براي افزايش برداشت هاي غيرمجاز از اين معدن با هزينه اي کمتر مديريت شود، با تعلل چندماهه از دست داده اند.
حالا با افزايش برداشت هاي غيرمجاز که بر اساس شنيده ها گاه به روزانه 1500 نفر نيز مي رسد، به جز مشکلات زيست محيطي و خطر آلودگي آب و خاک اين منطقه و تهديد سلامت افراد حاضر در اين منطقه، به دليل مجاورت و تماس افراد با سرب، با فرارسيدن زمان کوچ عشاير به منطقه و مشکل تامين امنيت عشاير و دام هايشان، به ماجرا ابعاد اجتماعي بخشيده که مي تواند تبعات اجتماعي زيادي داشته باشد.
از سوي ديگر وقوع حادثه ريزش کوه در هفته گذشته که منجر به جان باختن يکي از برداشت کنندگان از ذخاير معدن آلبلاغ شد حساسيت اين موضوع را دوچندان کرد و پاي کارشناسان وزارت صمت و سازمان محيط زيست را براي بررسي نزديک از منطقه، به معدن آلبلاغ اسفراين باز کرده است.
* ورود شوراي تامين براي ساماندهي وضعيت معدن سرب
اگر چه مسئولان شهرستان اسفراين از برخورد قضايي و انتظامي با برداشت هاي غيرمجاز از اين معدن خبر مي دهند ولي برخي معتقدند اين برخوردها بازدارنده نبوده و برداشت هاي غير مجاز از اين معدن همچنان ادامه دارد.
با افزايش برداشت ها و حضور چشمگير سودجويان در اين منطقه، فرماندار اسفراين در گفت و گو با خبرنگار ايرنا از ورود شوراي تامين شهرستان براي ساماندهي به اين موضوع خبر داد و گفت که در صورت نياز شوراي تامين استان به مساله ورود مي کند.
طاهر رستمي افزود: بر اساس مصوبه شوراي تامين اسفراين، ورود افراد و ماشين آلات به محدوده منطقه معدن آلبلاغ با ايجاد ايست و بازرسي محدود شده و وسايل نقليه اي که بار غيرمجاز از اين منطقه حمل کنند به مدت سه ماه توقيف و افراد خاطي جريمه و بازداشت خواهند شد.
وي گفت: پس از افزايش اقدامات بازدارنده، اکنون حضور افراد سودجو در اين منطقه نسبت به روزهاي گذشته کاهش يافته است.
رستمي افزود: براي ساماندهي وضعيت معدن سرب آلبلاغ و جلوگيري از حضور دلالان و تخريب محيط زيست پيشنهاد ثبت معدن داده شده که در شرايط حاضر به علت واقع شدن معدن در حوزه استحفاظي منطقه حفاظت شده زيست محيطي ساريگل، اين امکان وجود ندارد.
وي گفت: اين درخواست براي بررسي بيشتر به شوراي عالي محيط زيست ارجاع شده است.
فرماندار اسفراين افزود: کارگروهي استاني براي تعيين تکليف وضعيت معدن آلبلاغ اسفراين با رياست استاندار يا معاون سياسي وي تشکيل مي شود و تصميم نهايي توسط شوراي عالي محيط زيست کشور و کارگروه استاني گرفته و ابلاغ مي شود.
*راهبرد استان، واگذاري معدن به شرکت تعاوني عمران اسفراين
اما در مرکز استان، اداره کل محيط زيست خراسان شمالي همچنان بر طبل مخالفت با ثبت معدن کوبيده و در عين حال از افزايش روزافزون برداشت هاي غيرمجاز از معدن آلبلاغ اسفراين و تهديد زيست محيطي آن گلايه دارد.
استاندار خراسان شمالي، راهبردي ترين راهکار حل اين مساله را واگذاري معدن به شرکت تعاوني عمران اسفراين مي داند.
محمدعلي شجاعي با بيان اينکه اين موضوع از سوي نماينده اسفراين در سطح ملي در حال پيگيري است، اظهار داشت: بايد اين معدن به شرکت تعاوني عمراني اسفراين که سهامداران آن مردم هستند، واگذار شود تا منافع آن نيز به مردم برسد.
*رايزني از بهارستان تا پاستور
پيگيري ها در سطح ملي براي ساماندهي و تعيين تکليف اين معدن پرحاشيه از سوي نماينده شهرستان اسفراين با ارسال نامه به وزير صنعت، معدن و تجارت و نيز شوراي عالي محيط زيست، تذکر شفاهي در صحن علني مجلس و ملاقات با رئيس سازمان محيط زيست در جريان است.
وي در اين پيگيري ها، خواستار تشکيل تعاوني معدن سرب آلبلاغ با حضور مردم اين منطقه و موافقت شوراي عالي محيط زيست با ثبت معدن براي کوتاه کردن دست دلالان از منابع اين معدن شده است.
نماينده اسفراين در مجلس در گفت و گو با خبرنگار ايرنا با اشاره به ديدار خود با معاون رئيس جمهوري و رئيس سازمان حفاظت محيط زيست، اظهار داشت: در اين نشست با تاکيد بر توانمندسازي اهالي منطقه و بهره برداري مناسب از ظرفيت اين معدن، قرار شد اين سازمان با لحاظ حفظ محيط زيست، پيشنهاد خود براي ساماندهي و ثبت معدن سرب آلبلاغ را بدهد.
هادي قوامي با اشاره به اعزام تيم هاي کارشناسي محيط زيست و وزارت صمت به اين منطقه در هفته جاري افزود: اميد است پس از اعلام نتيجه بررسي و گزارش اين تيم و جمع بندي نظرات، راهکار خوبي در اين زمينه ارائه شود.
حال بايد منتظر ماند و ديد پس از ارائه گزارش کارشناسان سازمان محيط زيست و وزارت صمت در بازديد از معدن اسفراين و بررسي معاونت محيط زيست طبيعي سازمان محيط زيست آيا چراغ شوراي عالي محيط زيست براي ثبت معدن پرحاشيه آلبلاغ و انتفاع مردم از اين تصميم، سبز خواهد شد.
شهرستان 120 هزار نفري اسفراين در 60 کيلومتري جنوب شرقي بجنورد قرار دارد.
5132/7189
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۷۹۲۸۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انهدام باند قاچاق کبک‌های وحشی در سنندج

اقبال حمیدی اظهار کرد: ماموران یگان حفاظت محیط زیست شهرستان سنندج با رصد و شناسایی محل نگهداری کبک ها، با اخذ حکم قضایی و همکاری نیروی انتظامی و بازرسی از منزل یک شکارچی غیرمجاز، ۳۷ قطعه کبک که قصد قاچاق را کشف و ضبط کردند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست کردستان افزود: محیط بانان افزون بر این کبک ها؛ ۳۵ قفس چوبی و یک شبکه نگهداری پرندگان هم کشف کردند.

وی بیان کرد: واحد حقوقی نسبت به تشکیل پرونده در این رابطه و معرفی فرد خاطی به مراجع قضایی اقدام کرده است. 

حمیدی ادامه داد: پرندگان کشف شده به اداره حفاظت محیط زیست انتقال داده شده اند و پس از بررسی‌های جسمانی، تغذیه و مراقبت‌های لازم در زیستگاه‌های طبیعی این شهرستان رها سازی می‌شوند.

کبک‌ها که در مناطق کوهستانی زندگی می‌کنند ارزش اکولوژیکی بالایی در چرخه حیات دارند.

 در فصل پاییز و زمستان که حشره سن به زیر بوته گیاهانی مانند گون و درمنه روی می‌آورند کبک‌ها از این حشره تغذیه کرده و با کنترل بیولوژیکی آن که آفت محصولات گندم و جو است کمک شایانی به حفظ کیفیت محصولات کشاورزی می‌کنند.

کردستان دارای پنج منطقه حفاظت شده شامل منطقه چلچمه و سارال با ۹۷ هزار هکتار، منطقه حفاظت شده بیجار با وسعت ۳۲ هزار هکتار، منطقه بدر و پریشان قروه با وسعت ۴۳ هزار هکتار، منطقه حفاظت شده شاهو و کوسالان با وسعت ۵۷ هزار هکتار و منطقه عبدالرزاق سقز با وسعت ۳۹ هزار هکتار است.

باشگاه خبرنگاران جوان کردستان سنندج

دیگر خبرها

  • حمله خرس به دامدار ایلامی در پی ورود به زیستگاه
  • منطقه «چهلمیر» در پارک ملی تندوره درگز پاکسازی شد
  • ۲ شکارچی غیرمجاز در منطقه «قرچغه» قوچان دستگیر شدند
  • سلامت زیست بوم خلیج فارس شرط پایداری در منطقه خواهد بود
  • انهدام باند قاچاق کبک‌های وحشی در شهرستان سنندج
  • انهدام باند قاچاق کبک‌های وحشی در سنندج
  • درگیری دو سازمان دولتی در میانکاله
  • دستگیری متخلفین برداشت غیرمجاز شن و ماسه در منطقه حفاظت شده تالاب نوروزلو
  • فعالیت معدن یا احیای منابع آبی! / منابع محلی خبر از حفاری در نزدیکی سرچشمه کامو می‌دهند
  • حفاظت از لاک‌پشت‌های دریایی در بوشهر/برداشت بارناکل غیرقانونی است