Web Analytics Made Easy - Statcounter

خرداد؛ یک کارشناس مسائل آمریکا گفت: پیش بینی دقیقی از واکنش اروپا نمی‌توان داشت، اما ممکن است اینستکس طوری طراحی شود که مورد پذیرش ایران قرار گیرد و یا ممکن است شرایط طوری پیش رود که همان طور که رئیس جمهور گفت: ایران قدم‌های بعدی را در قبال برجام بردارد.
امیرعلی ابوالفتح، کارشناس مسائل آمریکا در گفتگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجو، در خصوص اعلام موضع خانم موگرینی پس از نشست  بروکسل مبنی بر اینکه از ایران می‌خواهیم به برجام پایبند باشد؛ اروپا هم راهکار مالی را اجرایی خواهد کرد، گفت: مشخص است که اتحادیه اروپا اراده، توان، قدرت و بضاعتی که در خصوص برجام داشته تا الان ارائه داده است و الان در شرایطی هستیم که قریب به یک سال است که آمریکا از برجام خارج شده، ۶ ماه است که تحریم‌ها علیه ایران برگشته و ۱۰ هفته هم است که موضوع به صفر رساندن صادرات نفت ایران و همچنین قرار گرفتن نام سپاه در لیست گروه‌های تروریستی صورت گرفته است و در تمام این موارد اروپا اقدام عملی انجام نداده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 
وی با اشاره به اینکه در طول تمام این مدت اروپایی‌ها صرفا به انتشار بیانیه اکتفا نموده اند، گفت: در شرایط فعلی هم که ایران اعلام کرد تعهدات خود را کاهش خواهد داد اروپا به تکاپو افتاده است و در نهایت شاید خروجی این تکاپو اینستکسی باشد که تحریم‌های غذا و دارو را برطرف خواهد کرد مواردی که از ابتدا نیز در لیست تحریم‌های آمریکایی نبوده است. 
ابوالفتح ادامه داد: راه اندازی اینستکس با این شرایط به گفته وزیر امور خارجه کشورمان تنها یک درصد خواسته‌های ایران را پوشش خواهد داد و اروپا مترصد آن است که به هزینه ایران با فشار از خودگذشتگی و مردانگی کشورمان برجام حفظ شود. 
این کارشناس مسائل آمریکا با اشاره به اینکه در دور قبل معافیت خرید نفت برای کشور‌های اروپایی از جمله یونان و ایتالیا صادر شده بود، گفت: در آن دوره شاهد آن بودیم که حتی این دو کشور هم با وجود آنکه مجوز خرید نفت از ایران داشتند این کار را نکردند چه برسد به دور جدید که این ویبر‌ها برای این دو کشور اروپایی صادر نشده است. 
وی با اشاره به سفر غیرمنتظره و از قبل اعلام نشده پمپئو به بروکسل و شرکت در نشست اتحادیه اروپا با محوریت تصمیمات جدید ایران در قبال برجام گفت: پمپئو پس از این نشست خطاب به اروپایی‌ها اعلام کرده هر نوع مراوده اقتصادی به جز مواد غذایی، دارو و تجهیزات پزشکی با برخورد و تحریم آمریکایی‌ها همراه خواهد بود. 
ابوالفتح با اشاره به اینکه آمریکایی‌ها حتی به بهای نابودی تجارت خود با اروپا به دنبال این هستند که حرف خود را به کرسی بنشانند، گفت: نشست دیروز اتحادیه اروپا نیز در پی اعلام کاهش برخی تعهدات برجامی ایران برگزار شد و در حاشیه این نشست سه کشور اروپایی آلمان، انگلیس و فرانسه با خانم موگرینی، رئیس اتحادیه اروپا جلسه‌ای داشتند که پمپئو نیز میهمان این جلسه بود. 
این کارشناس مسائل آمریکا تصریح کرد: آمریکایی‌ها به شدت نگران این هستند که اروپا تحت فشار ایران قرار بگیرد و به اصطلاح خودشان به ایران باج دهد و همواره هشدار می‌دهند که تسلیم باج خواهی ایران نشوید. 
وی ادامه داد: حضور پمپئو در بروکسل نیز به منظور اعلام همین هشدار بود. آمریکایی‌ها معتقدند حتی خروج ایران از برجام نباید باعث شود که اروپا در قبال ایران کم بیاورد.
ابوالفتح با اشاره به اینکه موضوع برجام و تمکین اروپا از آمریکا برای شخص ترامپ مسئله‌ای حیثیتی است، گفت: در حالی که آمریکا در مسائل مربوط به ونزوئلا و کره شمالی به نتیجه نرسید تمام تلاش خود را انجام می‌دهد که در مسئله ایران حرف خود را در قبال اروپا به کرسی بنشاند. 
این کارشناس مسائل آمریکا در پایان خاطرنشان کرد: پیش بینی دقیقی از واکنش اروپا نمی‌توان داشت، اما ممکن است اینستکس طوری طراحی شود که مورد پذیرش ایران نیز قرار گیرد و یا ممکن است شرایط طوری پیش رود که همان طور که رئیس جمهور گفت ایران قدم‌های بعدی را در قبال برجام بردارد. برچسب ها: جواب ، اتحادیه اروپا ، واکنش به خروج ایران از برجام ، موگرینی ، بروکسل

منبع: خرداد

کلیدواژه: جواب اتحادیه اروپا واکنش به خروج ایران از برجام موگرینی بروکسل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khordad.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خرداد» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۷۹۲۹۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دست خالی غرب در برابر ایران | وقتی تیغ تحریم دیگر نمی‌بُرد!

به گزارش جام جم آنلاین، افزون بر آمریکا که در روزهای اخیر افراد و تهادهای جدیدی را در فهرست تحریم گنجلنره، اتحادیه اروپا هم مشغول بررسی طرح‌های جدید تحریمی است.

رویترز گزارش داده است که وزرای خارجه اتحادیه اروپا در جلسه اخیر خود به دنبال توافق در خصوص این موضوع بودند که تا چه اندازه تحریم ایران را ادامه دهند. 

این البته اولین بار نیست که اتحادیه اروپا در صدد تحریم ایران برآمده و پیش از این نیز تحریم‌هایی را به بهانه‌های مختلف از جمله مسائل حقوق بشری و اتهام بدون سند عرضه موشک به روسیه برای استفاده در جنگ اوکراین علیه جمهوری اسلامی وضع کرده است.

اما آنچه صاحبنظران در آمریکا و اروپا به‌خوبی آن را دریافته‌اند، اینست که تحریم دیگر ترسی را در ایران ایحاد نمی‌کند و حتی دلالان دلار که از هر فرصتی برای افزایش مصنوعی نرخ ارز استفاده می‌کنند هم اهمیتی به چنین خبرهایی نمی‌دهند.

دلیل این بی‌توجهی‌ها اینست که غرب پیش از این بارها از حربه تحریم علیه کشورمان بهره جسته و اقتصاد این در چهار دهه گذشته به تدریج خود را با واقعیت تحریم تطبیق داده و راه‌های دور زدن آن را فراگرفته است.

رسیدن ایران به رشد اقتصادی مثبت در سالهای اخیر گواه آن است که ایران از شوک تحریم‌های حداکثری بیرون آمده و حالا دیگر تحریمی نمانده که آمریکا و اروپا با تکیه بر آن بر ایران فشاری مضاعف ایجاد کنند.

صاحبنظران غربی پیش از این بارها به سیاستگذاران خود گفته بودند که کشش تحریم‌ها برای اثرگذاری بر رفتار کشورها محدود است و تحریم‌های بلندمدت بر هیچ کشوری اثر ماندگار نگذاشته است.

نگاهی به رفتار کشورهایی مانند کوبا یا کره شمالی نشان می‌دهد حتی این کشورها با ظرفیت داخلی بسیار محدودتر نسبت به ایران یا روسیه، سالهاست به تحریمهای غرب عادت کرده و سیاستهای خود را متناسب با این تحریم‌ها تنظیم کرده‌اند.

به این ترتیب به‌خوبی می‌شود دریافت که کشورهای غربی برای فشار بیشتر بر کشورمان ابزاری در اختیار ندارند و پس از قدرت‌نمایی دفاعی اخیر کشورمان، حالا این کشورها می‌دانند که به‌جز تبلیغات رسانه‌ای، تیری در تفنگ‌های خود برای شلیک به جمهوری اسلامی ندارند.

دیگر خبرها

  • ضد حمله آمریکا به توسعه روابط ایران با شرق | فشار بر مالزی
  • نظرسنجی| افزایش رویگردانی از نتانیاهو در آمریکایی‌ها
  • فضاسازی تبلیغی پارلمان اروپا علیه عملیات «وعده صادق»
  • گفت و شنود/ به سه دلیل!
  • واکنش مداخله جویانه آمریکا به صدور حکم بدوی برای خواننده رپ زیرزمینی | ادعای مقام آمریکایی برای اعمال فشار بر ایران
  • دست خالی غرب در برابر ایران | وقتی تیغ تحریم دیگر نمی‌بُرد!
  • آمریکا : مذاکره مستقیم برجامی با ایران نداریم؛ نه در نیویورک و نه در هیچ کجای دیگر / درباره روش‌های ارتباطمان با ایران نظری نمی‌دهیم
  • آمریکا: در حال مذاکره مستقیم با ایران نیستیم
  • واکنش رسمی آمریکا در خصوص مذکرات احیای برجام | مذاکره مستقیم در حال انجام است؟
  • آمریکا: در حال مذاکره مستقیم با ایران درباره برجام نیستیم