Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا- عربستان در تشديد تنش آفريني و جنگ رواني آمريکا عليه ايران، نقش اصلي را بازي مي کند.
به گزارش سرويس سياست خارجي خبرگزاري آريا، روز گذشته وزير مشاور دولت سعودي در امور خارجه و معاون وزير دفاع اين کشور مدعي شدند، ارتش يمن به دستور ايران عمليات پهپادي عليه تأسيسات نفتي سعودي انجام داده‌ است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


ارتش يمن سه‌شنبه هفته جاري طي عملياتي پهپادي دو ايستگاه پمپاژ نفت متعلق به شرکت آرامکو در استان‌هاي «الدوادمي» و «عفيف» را هدف قرار داد و پمپاژ نفت اين کشور از شرق و به غرب سعودي متوقف شد.
دو روز بعد از اين عمليات ارتش يمن، ديروز پنجشنبه «عادل الجبير» وزير مشاور دولت سعودي در امور خارجه در صفحه توئيتر خود مدعي شد، انصارالله در حمله پهپادي به عربستان، از ايران دستور گرفته است.
الجبير نوشت: «حوثي‌ها روز به روز تأکيد مي‌کنند که دستورکارهاي ايران را اجرا مي‌کنند و در راستاي منافع ايران، توانايي‌ها و تصميم‌هاي ملت يمن را مي‌فروشند».
الجبير، انصارالله يمن را بخشي از سپاه پاسداران توصيف کرد و نوشت: حوثي‌ها بخش لاينفک نيروهاي سپاه پاسداران ايران است و دستورات آن را اجرا مي‌کنند؛ هدف قرار دادن تأسيسات در عربستان بر اين موضوع تأکيد کرد.
همچنين «خالد بن سلمان» معاون وزير دفاع سعودي و سفير سابق اين کشور در آمريکا نيز پاسخ پهپادي يمن به حملات هوايي و جنگ سعودي را «اقدام تروريستي» توصيف کرد و در توييترش نوشت: حمله تروريستي شبه‌نظاميان حوثي مورد حمايت ايران به دو ايستگاه پمپاژ نفت شرکت آرامکو سعودي تأکيد مي‌کند که آنها جز ابزاري براي اجرايي کردن دستورکارهاي ايران و خدمت به پروژه توسعه‌‌طلبانه اين کشور در منطقه نيستند؛ آنها آنطور که ادعا مي‌کنند دنبال حمايت از شهروندان يمن نيستند. اقدامات تروريستي حوثي‌ها به دستور تهران، کشاندن تلاش‌هاي سياسي کنوني به پاي چوبه دار است.

سعودي ها آمريکا را براي حمله به ايران تحريک مي کنند
يک روزنامه نزديک به حکومت سعودي با اتهام‌زني دوباره به جمهوري اسلامي ايران، به آمريکا توصيه کرده نقاطي در ايران را هدف حمله قرار دهد.
پس از آنکه ديروز (پنج‌شنبه) دو مقام ارشد سعودي ايران را مسئول حمله تلافي‌جويانه پهپادهاي انقلابيون يمن به تأسيسات نفتي عربستان سعودي متهم کردند، نشريه «عرب نيوز» متعلق به خاندان سعودي هم در سرمقاله امروز خود با تکرار ادعاهايي مشابه، به آمريکا توصيه کرده است نقاطي از ايران را هدف حمله هوايي قرار دهد.
اين روزنامه با تاييد اظهارات يک دهه پيش «عبدالله بن عبدالعزيز» پادشاه وقت سعودي که حمله به ايران را به «زدن سر مار» توصيف کرده بود، ايران را به دست داشتن در دو حادثه اخير در بندر «فجيره» امارات عربي متحده و تأسيسات نفتي عربستان سعودي متهم کرده و نوشته است: «از ديدگاه اين روزنامه، گام منطقي بعدي، حملات نقطه‌اي است.»
منظور از حملات نقطه‌اي (Surgical strikes) هدف قرار دادن نقاط راهبردي و مشخص، بدون ورود به جنگ با يک کشور است. اين روزنامه سعودي حمله موشکي آمريکا به يک پايگاه هوايي در سوريه را به عنوان نمونه‌اي از چنين حمله‌اي، مطرح کرده است.
عرب نيوز سپس اذعان کرده است که تحريم‌ها در تحقق اهداف آمريکا و سعودي ناکام بود و به همين دليل اکنون بايد پاسخي «قاطع» به ايران داد تا رفتار ايران تغيير جمهوري اسلامي در منطقه تغيير کند. در پايان اين سرمقاله آمده است: «براي آنکه ايران بداند که اقداماتش بي‌مجازات باقي نمي‌ماند، بايد بازدارندگي و اقدامي تنبيهي صورت گيرد. از نظر ما، اين اقدام بايد حملات نقطه‌اي حساب‌شده باشد.»

نامه عربستان به سازمان ملل درباره حمله پهپادي يمن
رژيم عربستان سعودي در نامه اي به شوراي امنيت مدعي شد که «مسئوليت کامل» حمله پهپادي اخير به تاسيسات نفتي اين کشور، بر عهده انصارالله يمن و ايران است.
عربستان سعودي روز چهارشنبه نامه‌اي را به سازمان ملل متحد تسليم کرد که در آن، ايران و جنبش انصارالله يمن را در هدف قرار دادن تأسيسات نفتي خود در روز سه‌شنبه متهم کرده است.
به گزارش القدس العربي، اين نامه را عبدالله بن يحيي المعلمي، نماينده دائم عربستان در سازمان ملل تحويل سازمان ملل داده است.
در اين نامه عربستان مسئوليت کامل حمله روز سه شنبه به تاسيسات نفتي خود را متوجه ايران و گروه الحوثي يمن کرده و در آن آمده است که «مسئوليت کامل حمله روز سه‌شنبه به تاسيسات نفتي عربستان سعودي بر عهده ايران و شبه‌نظاميان حوثي مورد حمايت ايران است».
در حادثه فجيره نيز که يک روز قبل از آن رخ داد و امارات اعلام کرد که چهار نفتکش در ساحل امارت فجيره «در اقدامي خرابکارانه» آسيب ديدند، عربستان سعودي اعلام کرد که دو نفتکش آسيب ديده، متعلق به رياض است.
در همين ارتباط، عربستان سعودي و امارات عربي متحده نامه مشترکي به شوراي امنيت و دبيرکل سازمان ملل آنتونيو گوترش در مورد حادثه فجيره ارائه کردند.

واکنش رئيس شوراي عالي انقلابي يمن به اتهامات ائتلاف سعودي
اين ادعاها در حالي مطرح شد که «محمد علي الحوثي» رئيس شوراي عالي انقلابي يمن در گفت‌وگويي با «بي‌بي‌سي» اتهامات مذکور را که قبل‌تر هم تکرار شده بود، رد کرد و گفت: «اين پهپادها توليد محلي است. بخشي‌هايي از اين پهپاد را از آمريکا، چين و کشورهاي به دست آورديم و اين پهپادها را به صورت محلي توليد کرده‌ايم».
وي در پاسخ به سؤال خبرنگار بي‌بي‌سي مبني بر اينکه به چه دليل در اين برهه از زمان که تنش ميان آمريکا و ايران در منطقه اقزايش يافته است، عربستان سعودي را هدف حملات پهپادي قرار داده است، گفت: «همانطور که مي‌دانيد، تنش‌هايي ميان ايران و آمريکا وجود دارد و علي‌رغم آنکه ترامپ گفته است خواستار مذاکره با ايران است، ايران تأکيد کرده است که هرگز مذاکره‌اي صورت نخواهد گرفت اما کاري که ما مي‌کنيم، مبارزه آشکار با عربستان سعودي است. ما در حال دفاع از خود هستيم».

واکنش ايران به اتهامات ائتلاف سعودي
سخنگوي وزارت خارجه ايران در واکنش به ادعاهاي بي اساس عادل الجبير درباره کشورمان بر توقف جنايات سعودي ها در يمن تأکيد کرد و گفت: نمي توانيد ضعف تان در يمن را پشت سر چنين ادعاهايي پنهان کنيد.
«سيد عباس موسوي» سخنگوي وزارت امور خارجه ايران در واکنش به ادعاهاي بي پايه و اساس عادل الجبير وزير مشاور دولت سعودي در امور خارجه درباره ايران در صفحه توئيترش نوشت: «شما هنوز بعد از 1500 روز، فريب خورده‌ايد، کافي نيست؟ اکنون زماني است که بايد جنايات عليه مردم يمن را متوقف کنيد.»
وي تأکيد کرد: «شما نمي توانيد ضعف تان را پشت سر چنين ادعاهايي پنهان کنيد.»

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: ايران عربستان آمريکا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۷۹۵۴۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شاهکار بن سلمان؛ حیف و میل پولی به اندازه ارزش ۳ لیگ ژاپن، کره و ایران!

عربستان سعودی در اولین سال ریخت و پاش عجیبش در فوتبال با «86 درصد» ضرر مواجه شد.

به گزارش فارس؛ «ضرر 600 میلیون یورویی عربستان از ولخرجی در فوتبال!» این گزارش امروز (یکشنبه) سایت کورا اسپورت عربی از هزینه‌های عجیب بن سلمان، ولیعهد عربستان در فوتبال این کشور و بدون درآمدزایی است.

عربستان 700 میلیون یورو در نقل و انتقالات هزینه کرده و در آستانه پایان فصل مشخص شده که تنها 100 میلیون یورو درآمد داشته این بدین معناست که سعودی‌ها بیش از ارزش 3 لیگ بزرگ فوتبال آسیا یعنی ژاپن(288 میلیون یورو)، لیگ کره جنوبی( 158 میلیون یورو) و لیگ ایران(121 میلیون یورو) پول حیف و میل کردند.

الهلال با ارزش 241 میلیون یورو گران ترین تیم تاریخ فوتبال آسیا است. ریخت و پاش سعودی‌ها برای این تیم شهر ریاض دقیقا 2 برابر ارزش لیگ ایران( 121 میلیون یورو) است.

الهلال به عنوان نماینده اصلی پروژه بن سلمان در فوتبال هفته گذشته مغلوب العین امارات در نیمه نهایی شد و از راه یابی به فینال لیگ قهرمانان آسیا بازماند.

شبکه حدث الریاضیه امارات با تمسخر سعودی‌ها گزارش می‌دهد که «الهلال بهترین پنالتی زن تاریخ فوتبال یعنی نیمار را داشت ولی این بازیکن 100 میلیون یورویی از اول فصل تماشاگر ویژه الهلال بود»!

بر اساس گزارش کورا اسپورت، عربستان سعودی در اولین سال سرمایه گذاری خود روی فوتبال تقریبا «86 درصد ضرر» را متحمل شده که این ضرر باورنکردنی است.

لیگ عربستان در تابستان گذشته بیش از 700 میلیون یورو هزینه کرد و ارزش خود را به 933 میلیون یورو رساند تا گران ترین لیگ آسیا لقب بگیرد.

سعودی‌ها مسیری را طی می‌کنند که چینی‌ها 10 سال پیش رفتند و با هزینه‌های نجومی ستارگان فوتبال را به سوپر لیگ چین کشاندند ولی بعد از 5 سال این پروژه با ورشکستگی مواجه شد.

ولید بن الفراج، کارشناس مشهور فوتبال عربستان در توجیه باخت تیم متمول سعودی می گوید که الهلال با «25 درصد قوایش مقابل العین بازی کرد و شکست خورد و نباید این یک بازی را نشان دهنده شکست پروژه بزرگ فوتبالی عربستان دانست».

اما در مقابل ذیاب البلوشی، کارشناس سایت مشهور الکوره، می‌گوید که هزینه‌های زیاد عربستان در فوتبال باعث نمی‌شود تا بتواند خیلی زود به موفقیت برسد و از طرفی بسیاری از «استعدادهای فوتبال عربستان» به خاطر حضور بازیکنان خارجی زیاد در لیگ «نابود می شوند» و در «بلندمدت تیم ملی عربستان ضربه می خورد».

نشریه کیکر آلمان گزارش می دهد که بوندس لیگا به عنوان سرآمد لیگ‌های معتبر دنیا در زمینه هزینه و درآمد می‌تواند الگویی برای تمام لیگ‌ها باشد. هزینه‌های هنگفت در فوتبال «باید با مدیریت درست انجام شود» در غیر این صورت با «شکست بزرگ اقتصادی» مواجه خواهد شد.

کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: لیگ فوتبال عربستان در جام ملت‌ها تعطیل نمی‌شود جوردن هندرسون: اشتباه کردم به عربستان رفتم

دیگر خبرها

  • گفت‌وگوهای پنهانی عربستان با اسرائیل در جریان جنگ غزه
  • بایدن هم مثل ترامپ عربستان را قربانی می‌کند؟
  • ریاض: به توافق امنیتی با آمریکا نزدیک شده‌ایم
  • لیندسی گراهام خواستار توافق عربستان و اسرائیل شد
  • دیدار و گفت‌وگوی وزرای خارجه آمریکا و عربستان درباره غزه
  • شاهکار بن سلمان؛ حیف و میل پولی به اندازه ارزش ۳ لیگ ژاپن، کره و ایران!
  • فرود آمدن هواپیمای اسرائیلی در ریاض
  • وزیر خارجه آمریکا به عربستان می‌رود
  • وزیر خارجه آمریکا به عربستان می‌رود؛ غزه محور اصلی گفت‌وگو با مقامات سعودی
  • ریاض اولین مقصد «بلینکن» در دور جدید سفر منطقه‌ای خاورمیانه