Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-05-04@03:33:22 GMT

۳۵ درصد افراد بالای ۳۰ سال استان سمنان فشارخون دارند

تاریخ انتشار: ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۷۹۵۹۲۶

۳۵ درصد افراد بالای ۳۰ سال استان سمنان فشارخون دارند

دانایی از مبتلا بودن ۳۵ درصد افراد بالای ۳۰ سال استان سمنان به فشارخون خبردادو گفت: برنامه بسیج ملی فشارخون کنترل و مراقبت از بیماری‌ها است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از سمنان، «نوید دانایی » در سخنانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه سمنان به مناسبت اجرای پویش ملی کنترل فشار خون همزمان با سراسر کشور ضمن بیان اینکه ۳۰ درصد افراد بالای سی سال کشور مبتلابه فشارخون هستند، ابراز داشت: این آمار در استان سمنان ۳۵ درصد را شامل می‌شود که بسیج ملی کمپین فشارخون به‌عنوان یکی از اهداف پیشگیرانه وزارت بهداشت و درمان در راستای کنترل بیماری‌ها از امروز آغازشده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی سمنان با بیان اینکه بیماری پرفشاری خون، اولین عامل خطر در مرگ و ایجاد ناتوانی در جهان و ایران است، افزود: کنترل فشارخون مداوم نقش مهم و بازدارنده در بروز بیماری های دیگر دارد.

 

وی ادامه داد: یک سوم جمعیت میانسال و کهنسال کشور دارای فشار خون هستند و تداوم فشارخون مزمن موجب بروز بیماری های قلبی و عروقی می شود.

 

دانایی با اشاره به اینکه فشارخون بالا به عنوان بیماری خاموش و عامل اصلی برای بسیاری از بیماری های خطرناک و تهدیدکننده سلامت مردم است اظهارداشت:پیامد‌های این بیماری شامل حملات قلبی، سکته های مغزی، مرگ و میر و معلولیت های مختلف، هزینه های سنگینی را بر دوش بیماران، خانواده ها، جامعه و دولت تحمیل می کند.

 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان سمنان تصریح کرد: وزارت بهداشت و درمان برای پیشگیری و کنترل فشار خون به عنوان منشا بروز بیماری های دیگر با راه اندازی پویش کنترل فشار خون درصدد شناسایی بیماران مبتلا به فشار خون و درمان آنهاست.

 

وی بیان کرد: افزایش میزان شناسایی و شروع مراقبت و درمان در بیماران مبتلا به فشارخون بالا، افزایش آگاهی جامعه نسبت به عوامل خطر، پیامدها و اهمیت تشخیص زودرس و کنترل فشارخون بالا است، گروه هدف این طرح تمام افراد 30 سال و بالاتر از 30 سال ایرانی و غیر ایرانی ساکن در کشور، بیماران کلیوی و زنان باردار در همه گروه های سنی هستند.

 

دانایی علت بالاتر بودن میزان بیماری فشار را در استان سمنان به نسبت نرم کشوری افزایش میانگین سنی و سالمندی عنوان کرد و افزود: علیرغم این تفاسیر کنترل‌های خوبی در حوزه مراقبت از فشارخون انجام می‌شود.

 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی سمنان بابیان اینکه بسیج ملی فشارخون افراد بالای سی سال، مادران باردار و بیماران کلیوی را تحت نظر دارد، ابراز داشت: فشارخون تمامی این افراد در مراکز ثابت و سیار تحت پوشش دانشگاه انجام و بعد از ثبت در پرونده الکترونیک، برنامه‌های خود مراقبتی آن‌ها اجرا می‌شود.

 

وی در ادامه تصریح کرد: مراکز بهداشت، مراکز جامع سلامت و خانه بهداشت روستایی خدمات لازم را ارائه می‌دهد ضمن آن در تمامی اماکنی که پراکنش جمعیتی آن‌ها زیاد است نظیر کارخانه‌ها وادارات مراکز سیار مستقرشده و این طرح از هفته آینده در تمام شهرهای استان اجرا خواهد شد.

 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی سمنان اظهارامیدواری کرد:در این طرح ضمن شناسایی افراد مبتلابه فشارخون بتوانیم با ارائه برنامه‌های خوب حوزه مراقبت و کنترل شاهد افزایش آگاهی و اطلاع‌رسانی برای مردم باشیم تا افراد با تغییر سبک زدگی بتوانند فشارخون را کنترل و سلامتی بیشتری برای خود و خانواده به همراه داشته باشند.

 

وی بابیان اینکه ۴۰ درصد مردم از بیماری فشارخون اطلاع ندارند، ابراز داشت: ستان سمنان در مقایسه با دیگر مناطق کشور از‌ وضعیت مطلوبی در زمینه بهداشت و بیماری فشارخون برخوردار است.

 

دانایی در ادامه تصریح کرد: وزارت بهداشت و درمان می‌خواهد افرادی که مستعد فشارخون هستند را شناسایی و مورد درمان‌های خود مراقبتی قرار گیرند لذا این طرح تا ۱۵ تیرماه ادامه دارد و در تمامی مراکز تحت نظارت پایگاه‌های سیار و ثابت رایگان انجام می‌شود.

 

وی افزود: سبک زندگی غلط، زندگی در آپارتمان و نبود تحرک و مصرف نمک از عوامل ایجاد کننده فشار خون است که اگر نمک را از سر سفره خود حذف کنیم ۳۰ درصد ابتدا به این بیماری قطع به یقین کاهش پیدا می‌کند.

 

پایان پیام/276

منبع: شبستان

کلیدواژه: ماه رمضان حضرت خدیجه س قرآن کریم خبرگزاری شبستان ماه مبارک رمضان مصلی قرآن رونق تولید فضای مجازی اخبار رئیس دانشگاه علوم پزشکی سمنان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۷۹۵۹۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیشگیری از دومیلیون مرگ کودکان با استفاده واکسن‌های موجود

مژگان مینوسپهر رئیس گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های واگیر دانشگاه علوم پزشکی یزد گفت:با استفاده وسیع تراز واکسن‌های موجود، می‌توان سالیانه از دومیلیون مرگ دیگرجلوگیری کرد.

وی اظهار داشت: برنامه توسعه ایمن سازی کودکان از اولین و موفق‌ترین برنامه‌های ادغام شده در نظام ارائه خدمات بهداشتی درمانی کشور از سال ۱۳۶۳بوده است.

مینوسپهر خاطر نشان کرد: فراهم آوری امکانات و تجهیزات لازم برای توزیع و نگهداری واکسن، تامین به موقع واکسن و بکارگیری نیرو‌های آموزش دیده در رده‌های مختلف سبب شد که پوشش واکسیناسیون کودکان زیر یکسال از ۳۷ درصد در سال آغاز برنامه به سرعت به بالای ۹۰ درصد در سال ۱۳۶۸ برسد و طی ۱۵ سال گذشته همواره بالای ۹۵ درصد بوده است.

مینو سپهر ادامه داد: از جمله دستاورد‌های تلاش ۵۰ ساله در زمینه واکسیناسیون می‌توان به حذف کزاز نوزادی، کنترل بیماری‌های دیفتری و سیاه سرفه، کاهش چشمگیر موارد شدید بیماری سل در دوره کودکی، حذف سرخک و سندروم سرخجه مادرزادی و عاری شدن کشور از فلج اطفال اشاره کرد.

وی افزود: سالهاست که کشور عاری از فلج اطفال است، سرخک، سرخجه وکزازنوزادی حذف شده اند. بیماری‌های دیفتری، سیاه سرفه و اوریون کنترل شده اند و میزان شیوع حاملان مزمن هپاتیت B به کمتراز یک درصد کاهش یافته است.

مینوسپهر تصریح کرد: به خاطر داشته باشیم جمعیت اتباع، تردد غیر مجاز آنها و باور‌های غلط نسبت به واکسیناسیون و اینکه می‌توانیم با روش‌های مختلف مانند طب سنتی جایگزین مناسب برای واکسیناسیون پیدا کنیم از جمله تهدید‌های این برنامه می‌باشد و امکان بازگشت بیماری‌هایی مانند سرخک، دیفتری، سیاه سرفه و سایر بیماری‌هایی که در این چند دهه کنترل شده است وجود دارد.

 

باشگاه خبرنگاران جوان یزد یزد

دیگر خبرها

  • فشار خون عامل مرگ سالانه ۱۰ میلیون نفر در جهان
  • علائم فشار خون بالا
  • علائم فشار خون بالا را بشناسید
  • مراقب این قاتل خاموش باشید
  • مراقب فشار خون، این قاتل خاموش باشید
  • مراقب قاتل خاموش باشید
  • بیماری روانشناختی و فشار خون از عوامل چاقی هستند
  • فشارخون عامل اصلی بیماری های قلبی و عروقی
  • مراقب قاتل خاموش باشید/ افراد بالغ باید غربالگری فشارخون شوند
  • پیشگیری از دومیلیون مرگ کودکان با استفاده واکسن‌های موجود