Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جام جم آنلاین»
2024-04-30@07:46:03 GMT

معمار هرم موزه لوور درگذشت +عکس

تاریخ انتشار: ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۷۹۷۳۲۱

معمار هرم موزه لوور درگذشت +عکس

به گزارش جام جم آنلاین از ایسنا به نقل از گاردین، «آی. ام. پی» با نام کامل «یو مینگ پی» فرزند یک بانکدار برجسته چینی بود که در سال ۱۹۳۵ کشورش را به مقصد آمریکا ترک کرد و به تحصیل در رشته معماری در دانشگاه آم آی تی و هاروارد پرداخت و پس از تدریس و کار برای دولت آمریکا، از سال ۱۹۴۸ به نیویورک رفت و در سال ۱۹۵۵ نیز توانست کمپانی طراحی خود را تأسیس کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

موزه‌ها، ساختمان‌های شهری، هتل‌ها، مدارس و دیگر سازه‌هایی که «آی. ام. پی» در سراسر جهان طراحی کرده نشان از هندسه دقیق او در طراحی و یک کیفیت انتزاعی با احترام ویژه به نور دارد. سازه‌های او از سنگ، فولاد و شیشه ساخته می‌شدند و وی همچون موزه لوور فرانسه غالباً یک هرم شیشه‌ای نیز در پروژه‌های خود قرار می‌داد.

موزه لوور که قدمت بخشی از آن به قرن ۱۲ میلادی بازمی‌گردد یکی از جنجالی‌ترین پروژه‌های «آی. ام. پی» بود چرا که او در درجه اول یک فرانسوی نبود. پس از انتخاب به عنوان طراح نوسازی موزه لوور توسط «فرانسوا میتران» رئیس جمهور وقت فرانسه، «آی ام پی» کار خود را با چهار ماه مطالعه تاریخ موزه لوور و فرانسه آغاز کرد.

این معمار چینی-آمریکایی یک هرم شیشه‌ای ۷۰ فوتی (بالغ بر ۲۱ متر) با طراحی آینده‌نگر به عنوان ورودی موزه لوور پاریس طراحی کرد که تضاد چشمگیری با ساختمان اصلی و کلاسیک موزه داشت و با انتقادهایی همراه شد تا جایی که یک روزنامه فرانسوی این هرم شیشه‌ای را بخشی از پارک سرگرمی دیزنی‌لند معرفی کرد.

«آی ام پی» اذعان کرده که موزه لوور بدون شک دشوارترین پروژه معماری وی بوده است و زمانی که در سال ۱۹۹۳ مراحل بازسازی آن به اتمام رسد عنوان کرد هدفش ساخت فضایی مدرن بوده است که از ارزش بخش قدیمی موزه نکاهد.

وی در مصاحبه‌ای با نیویورک‌تایمز در سال ۲۰۰۸ گفت: معماران معاصر تلاش دارند مدرنیته را در پروژه‌ها تحمیل کنند، این می‌توانند برای تاریخ به نوعی نگران کننده باشد. من متوجه هستم که زمان تغییر کرده و ما تکامل پیدا کرده‌ایم اما نمی‌خواهم آغاز را فراموش کنم. یک اثر معماری ماندگار باید ریشه دار باشد.

از دیگر پروژه‌های برجسته معماری «آی. ام. پی» می‌توان به کتابخانه «جان اف کندی» در ایالت ماساچوست آمریکا، مرکز ملی مطالعات اتمسفری در کلرادو، بال شرقی گالری ملی هنر در واشنگتن، ساختمان شهرداری دالاس و تالار مشاهیر راک اند رول در کلیولند اشاره کرد.

زمانی که «آی. ام. پی» در سال ۱۹۸۳ موفق به کسب جایزه معماری «پریتزکر» شد، جایزه نقدی ۱۰۰ هزار دلاری خود را صرف ایجاد برنامه‌ای برای تحصیل معماران جویای‌نام چینی در آمریکا اختصاص داد.

گرچه وی در سال ۱۹۹۰ به صورت رسمی بازنشسته شد اما تا پایان ۸۰ سالگی همچنان در پروژه‌های معماری مشارکت داشت که از آن جمله می‌توان به موزه لوکزامبورگ، موزه هنرهای اسلامی دوحه در قطر و خانه اجدادی خودش در چین اشاره کرد.

منبع: جام جم آنلاین

کلیدواژه: موزه لوور جایزه معماری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت jamejamonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام جم آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۷۹۷۳۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

معلمان معمار آینده نظام هستند

ایسنا/گیلان فرماندار رشت با تأکید بر اینکه معلمان در تراز انقلاب پرورش دهنده و تربیت کننده جامعه انقلابی هستند، گفت: معلمان یکی از مؤثرترین ارکان آموزش و پرورش بوده و معمار آینده نظام هستند.

کیا عاشوری امروز، ۱۰ اردیبهشت‌ماه در نشست شورای آموزش و پرورش شهرستان رشت، شورای آموزش و پرورش را از مهمترین جلسات عنوان کرد و حضور اعضا را الزامی دانست و گفت: استمرار جلسات شورای آموزش و پرورش منجر به شناسایی نقاط ضعف و قوت می‌شود.

فرماندار شهرستان رشت با گرامیداشت هفته معلم و بزرگداشت شهادت استاد مطهری، افزود: معلمان یکی از مؤثرترین ارکان آموزش و پرورش بوده و معمار آینده نظام هستند و نسل امروز محصول تعلیم و تربیت معلمان و جامعه فرهنگیان است.

عاشوری با تأکید بر اینکه معلمان در تراز انقلاب پرورش دهنده و تربیت کننده جامعه انقلابی هستند، گفت: حل مشکلات کشور از مسیر آموزش و پرورش می‌گذرد و دانش‌آموزان آینده سازان جامعه هستند که رفع نیازهای جامعه دانش‌آموزی باعث ارتقای سواد آموزشی جامعه می‌شود.

عاشوری با اشاره به شکاف بین نسل امروز و دیروز، تصریح کرد: بسیار فاصله بین نسلی از لحاظ اندیشه، تفکرات و باورهای اعتقادی وجود دارد که خلأها باید با آموزش پر شود.

وی با تاکید بر به روزرسانی آموزشی معلمان و جامعه فرهنگیان گفت: آموزش باید محور کار معلمان و فرهنگیان جهت ارتقای سطح آموزشی و پرورشی قرار گیرد؛ معلمان باید شکاف بین نسل‌ها را پر کنند.

فرماندار رشت با اشاره به جنگ رسانه‌ای موجود و فضای مجازی و ایجاد شبهات در بین دانش‌آموزان بیان کرد: فرهنگیان با علم روز و دانش به شبهات دانش‌آموزان پاسخ منطقی و مستدل دهند.

عاشوری با اشاره به فرارسیدن فصل امتحانات افزود: بیش از ۲۰ هزار دانش‌آموز در شهرستان رشت در مقاطع دهم، یازدهم و دوازدهم برای امتحانات نهایی آماده می‌شوند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • معلمان معمار آینده نظام هستند
  • چرا تنها سایت موزه غرب کشور عاقبت به خیر نشد
  • حمام شیشه‌ای سازه‌ای نوین طراحی دکوراسیون داخلی
  • پنجره ترمال بریک نسل جدید چیست؟
  • نخستین سمپوزیوم تکنولوژی درطراحی و بازطراحی برگزار شد
  • آغاز بلیت‌فروشی «آن‌ها دروغ می‌گویند» از ظهر امروز
  • ترکیه ناو هواپیمابر می‌سازد
  • پردیس فرهنگ و رسانه تبریز آماده افتتاح شد
  • ۱۲۳ پروژه عمرانی در شهر هچیرود طراحی شده است
  • گام بلند استارتاپ «طرح تو طرح» برای نوآوری دیجیتال در معماری