Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-05@03:13:15 GMT

نفوذ ناپذیری زمین و سیل

تاریخ انتشار: ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۷۹۹۲۱۷

نفوذ ناپذیری زمین و سیل

تهران- ایرنا- دخالت انسان در طبیعت و توسعه بی‌رویه شهرنشینی و حتی روستایی، موجب تخریب جنگل‌ها و مراتع شده که این مسئله توان نفوذپذیری خاک را کاهش داده، از سوی دیگر خشک‌سالی نیز لایه‌ای غیرقابل نفوذ یا بسیار کم نفوذ در سطح زمین ایجاد کرده که نتیجه آن وقوع سیل اخیر در کشور بوده است.

اواخر سال 97 و دقیقاً در هنگامه نوروز ناگهان دل آسمان که از سال‌ها کم‌بارشی پر بود، ترکید و سیل در استان‌های گلستان، لرستان و خوزستان جاری شد و استان‌های ایلام، کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری، فارس و مازندران را نیز تحت تأثیر قرار داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


از آن زمان تاکنون همچنان مشکل سیلاب و آب‌گرفتگی در شهرهای این استان‌ها ادامه دارد و خسارات مالی و جانی فراوانی به کشور وارد شده و کارشناسان امر معتقدند عوامل مختلف انسانی و طبیعی در بروز این میزان خسارت دخیل بوده است.
«مهدی زارع» استاد پژوهشگاه بین‌المللی زلزله‌شناسی و مهندسی زلزله دراین‌باره به خبرنگار علمی ایرنا گفت: از لحاظ وسعت اتفاق و استان‌هایی که درگیر سیل شدند و حجم خسارات وارده به زیرساخت‌های کشور، این سیل بزرگ‌ترین بلایای طبیعی ملی ثبت‌شده در ایران است، البته ممکن است مثلاً هزار سال پیش چنین اتفاقی افتاده باشد اما ثبت نشده بود بنابراین نمی‌توانیم درباره آن‌ها قضاوت کنیم.
عضو وابسته فرهنگستان علوم افزود: داده‌های علمی و عددی در 70 سال اخیر نشان می‌دهد که در این مدت، سیل اخیر بزرگ‌ترین اتفاق رخ‌داده از نظر گستردگی و حجم خسارت بر زیرساخت‌ها بوده است.
وی ادامه داد: میزان خسارت وارد شده از سیل بین 30 تا 35 هزار میلیارد تومان برآورد شده که در این میان خسارات قابل‌ملاحظه‌ای به زیرساخت‌های کشور وارد شده است و اگر یک همدلی و همیاری میان مردم ایجاد نشود وضعیت مناطق آسیب‌دیده تا مدت‌ها همین‌طور باقی خواهند ماند.
وی در ادامه درباره علل بروز چنین حادثه‌ای گفت: عوامل مختلفی می‌توانند در بروز آن دخیل باشند که نفوذناپذیری زمین و خشک‌سالی یکی از آن‌هاست.
زارع افزود: از 25 اسفند 97 تا 24 اردیبهشت امسال، 315 میلی‌متر باران در کشور بارید که حدود 1.5 برابر متوسط 50 ساله منتهی به سال آبی 97-98 است، حجم زیادی از آن به‌صورت رواناب جاری و در نهایت به سیل منجر شد، رواناب شامل میزان بارش، منهای میزان نفوذپذیری، منهای میزان ذخیره‌سازی سطحی است.
وی ادامه داد: با توجه به خشکسالی در دهه اخیر و تشکیل خاک متراکم خشک در جلگه‌ها و دشت‌ها به‌ویژه در دشت‌های گرگان و خوزستان، توان نفوذپذیری خاک کاهش یافته بود، درواقع واقعیت این است مقدار آبی که نفوذ می‌کند و زمین می‌تواند جذب کند، هم به دلیل شرایط زمین‌شناسی سطحی ایران و هم به دلیل خشکسالی ‌های درازمدت بسیار محدودتر شده است.
زارع اظهار داشت: یعنی شاید کمتر از 5 درصد بارش‌ها در این 60 روز فرصت جذب و نفوذ داشته‌اند، درصد کوچکی تبخیر می‌شود که چندان قابل‌ملاحظه نیست و قسمت عمده و بیش از 90 درصد به‌عنوان رواناب جاری و به سیلاب تبدیل می‌شوند.
وی گفت: می‌توانید تصور کنید که در مدت 60 روز حدود 450 میلیارد مترمکعب آب در کشور به‌صورت رواناب به راه افتاده و در سراسر ایران در جاهای مختلف سیل، آبگیر و دریاچه ایجاد کرده است.
عضو وابسته فرهنگستان علوم افزود: شرایط زمین‌شناسی مسیر گذر رودخانه‌ها قبل از ورود به جلگه‌ها نیز بسیار حائز اهمیت است، مثلاً در جلگه گرگان، خوزستان و گیلان این وضع با عبور آبراهه‌ها از سازندهایی با رسوبات قابل انحلال دوران سوم و چهارم زمین‌شناسی رخ می‌دهد که انتقال این رسوبات به دشت‌ها موجب نفوذناپذیرتر شدن دشت‌ها و جلگه‌های پایین‌دست می‌شود.
وی تأکید کرد: مسئله دیگر از بین رفتن جنگل‌ها و مراتع است که موجب کاهش توان نفوذپذیری خاک شده و در ادامه خشکسالی است که لایه‌ای غیر قابل نفوذ یا بسیار کم قابل نفوذ در سطح زمین شکل می‌دهد.
زارع گفت: دخالت‌های انسانی به‌صورت توسعه شهرها و روستاها، با سرعتی فراتر از توان و تراز اکولوژیک در بیشتر مناطق ایران صورت گرفته است، این نحوه شهرسازی با نفوذناپذیر کردن زمین، نابود کردن سفره‌های آب زیرزمینی، حفر بیش از 16 هزار حلقه چاه عمیق غیرقانونی که به‌تدریج بخش مهمی از آن‌ها مجوز قانونی گرفتند! لایروبی نکردن سدها، احداث بی‌رویه سدها (مثلاً احداث ٤٠ سد بر روی سرچشمه‌های تغذیه‌کننده دریاچه ارومیه در یک بازه حدوداً ٢٠ ساله منتهی به سال ١٣٩٢) موجب بروز و تشدید خسارت‌های ناشی از سیل شده است.
وی اظهار داشت: تسریع روند خشکسالی با کم نکردن سوخت‌های فسیلی، استفاده نامناسب و ناکافی از انرژی‌های پاک و تجدیدپذیر در ایران، مقابله نکردن مؤثر با گرم شدن زمین، ساخت بنا در داخل و حریم رودخانه‌ها، دامنه کوه‌ها و حوضه‌های آبخیز و مدیریت نکردن رودخانه‌ها از دیگر عوامل بروز و تشدید سیل است.
علمی 9014** 1055

منبع: ایرنا

کلیدواژه: علمي آموزشي محيط زيست سيل 98

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۷۹۹۲۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۱۳ همت مبلغ یک ماه میزان مصرف صنایع بزرگ از گاز کشور

به گزارش خبرگزاری مهر، رحمانی مدیر هماهنگی امور گازرسانی شرکت ملی گاز ایران اظهار کرد: بدهکاران گاز یا پرمصرف‌های انرژی مشترکین صنعتی بزرگ، مصرف گاز زیادی در دوره قرائت دارند که با توجه به این مصرف گاز بهای بالایی دارند که بیش از ۱۳ همت میزان مصرف صنایع بزرگ کشور است که اگر یک دوره قرائت خود را پرداخت نکنند عملاً ۱۳ همت عقب افتاده و مجموع مطالبات دولت از آنها اگر سه ماه طول بکشد مبالغ بسیار هنگفت خواهد بود.

وی افزود: با توجه به اقدامات توسعه‌ای کشور و هدفمندی یارانه‌ها، عدم پرداخت گاز بها تبعات زیادی دارد که باید به موقع پرداخت کنند تا دولت از منابع به خوبی استفاده کند.

رحمانی بیان کرد: بزرگترین بدهکاران صنایع پتروشیمی، بعد از آن فولادی‌ها و سومین هم سیمانی‌ها بزرگترین مصرف کننده و بدهکاران گازی هستند.

مدیر هماهنگی امور گازرسانی شرکت ملی گاز ایران در مصاحبه رادیویی خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه ۲۵ میلیون و ۷۰۰ مشترک خانگی داریم این مقدار مصرف، فقط به صنایع برمی گردد که به صورت دوره‌ای کمیته‌ای تشکیل شده تا با برگزاری جلسات مربوطه پرداخت بدهی‌ها انجام پذیرد.

کد خبر 6095639

دیگر خبرها

  • حاج صادق آهنگران افشا کرد: جاسوس‌ها در هیئت‌ها نفوذ کرده‌اند
  • کار بسیار دشوار منچسترسیتی برای تصاحب رکورد تاریخی چلسی
  • مهم‌ترین عامل برای کنترل مصرف دخانیات
  • «وعده صادق» افسانه شکست ناپذیری اسرائیل را در هم شکست
  • ۱۳ همت مبلغ یک ماه میزان مصرف صنایع بزرگ از گاز کشور
  • شکست‌ناپذیری در ۴۷ بازی متوالی؛ خیز لورکوزن برای شکستن رکورد تاریخی بنفیکا
  • پرسپولیس در ورزشگاه آزادی حریف سپاهان نیست!
  • رتبه اول اصفهان در میزان جاده‌های دو بانده/ جذب قیر منوط به عملکرد بافت فرسوده است
  • حمله نکونام به رکورد تاریخی پرسپولیس
  • چای ایرانی رنگ حمایت گرفت