Web Analytics Made Easy - Statcounter

محسن کریمی‌نیا، کاتب جوان و خوش‌ذوق همدانی در گفت‌و‌گو با ایکنا از همدان، اظهار کرد: هنر کتابت قرآن کریم یکی از زیباترین هنرهای ایرانی است.
وی افزود: قرآنی که توسط بنده کتابت شده است با عنوان «پروژه ولایت» کامل‌ترین مصحف شریف ازنظر قواعد نوشتاری در سطح کشور است، این قرآن با رسم‌الخط نسخ ایرانی به نگارش درآمده است، گفتنی است این رسم‌الخط ساده، روان و قابل خوانش برای عامه مردم است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


کریمی نیا با اشاره به اینکه یکی از خصوصیات بارز این مصحف ختم به آیه در هر صفحه است، ابراز کرد: کتابت قرآن از ماه رمضان سال گذشته آغاز و تا بهمن‌ماه همان سال ادامه می‌یابد در ادامه پس از یک وقفه چند ماهه کار مجدد از ماه رمضان سال جاری از سر گرفته می‌شود.
وی با اشاره به اینکه تاکنون 15 جزء قرآن کتابت شده است، عنوان کرد: این قرآن با وزن 13 کیلو در 624 صفحه گلاسه رنگی نگارش خواهد شد، هر صفحه از این مصحف شریف، 13 سطر دارد و ابعاد آن همانند قرآن‌های رحلی اندازه‌ای بینA2 و A3 است.

هر سطر از آیات این مصحف شریف به نیت یک شهید استان نوشته می‌شود
این کاتب قرآن با اشاره به اینکه استان همدان دارای 8 هزار شهید است، عنوان کرد: این مصحف شریف در 8 هزار و 112 سطر نگارش می‌شود که هر سطر به نیابت یکی از شهدای استان و 112 سطر دیگر نیز به نیت 112 شهید مدافع حرم کشور کتابت می‌شود، گفتنی است در پایان مصحف شریف، راهنمایی طراحی خواهد شد که سوره، آیه و سطر هر شهید در آن مشخص خواهد شد.
وی گفت: ابتدا نیت بر آن بود تا پس از اتمام پروژه ولایت، این مصحف شریف از طرف استان همدان و در رأس آن خانواده شهدا، به حرم حضرت زهرا(س) اهدا شود اما ازآنچه ایشان حرمی ندارند به فرزند نائب برحق امام زمان(عج) یعنی مقام معظم رهبری تقدیم و از ایشان اجازه انجام کار در سطح کشور با این سبک و سیاق گرفته شود.
کریمی نیا بابیان اینکه هزینه اولیه برای کتابت این مصحف شریف 25 میلیون تومان برآورد شده است، ابراز کرد: پیش‌بینی می‌شود این مصحف شریف طی 6 ماه آینده در یک برنامه ملی توسط مسئولین استانی و کشوری رونمایی شود.
این کاتب قرآن بابیان اینکه قبل از کتابت این مصحف شریف، با گروه خوشنویسی استاد جواد مؤمنی همکاری داشته است، ادامه داد: در مصحف شریف هدیه شده به موزه حرم حضرت علی(ع) یکی از 114 کاتب گروه استاد جواد مؤمنی بوده است.

چاپ مجموعه کتاب‌های آموزشی سبک زندگی اسلامی منطبق بر وصیت‌نامه شهدا در پروژه ولایت
وی گفت: طبق منویات مقام معظم رهبری مبنی بر ترویج سبک زندگی اسلامی و زنده نگاه‌داشتن یاد و خاطره شهدا، این مجموعه در نظر دارد با بهره‌مندی از اساتیدی مفسر قرآن و روان شناسان و با همکاری برخی ادارات استان، مطالبی در حیطه سبک زندگی اسلامی از قرآن استخراج و منطبق بر وصیت‌نامه شهدا قرار دهد.
این جوان هنرمند همدانی خاطرنشان کرد: پس از اتمام کار، برای اولین بار در سطح کشور شاهد چاپ مجموعه کتاب‌های آموزشی سبک زندگی اسلامی منطبق بر وصیت‌نامه شهدا خواهیم بود که با استفاده از ظرفیت‌های مختلف در سطح مدارس، دانشگاه‌ها، حوزه‌های علمیه، مؤسسات آموزش عالی، ادارات و ... استفاده خواهد شد.
وی با اشاره به اینکه گردآوری مجموعه سبک زندگی اسلامی- شهدایی، پروژه مردمی و خودجوش است، ادامه داد: در راستای انجام هر چه بهتر این پروژه چند کمیته مهم طراحی‌شده است که می‌توان به کمیته خادمین، کمیته اساتید و حفاظ و قراء و کمیته اجرایی اشاره کرد.
وی با اشاره به اینکه می‌توان همدان را به مهد کتابت قرآن کریم تبدیل کرد، یادآور شد: مصحف قرآن کریم با رسم‌الخط نسخ ایرانی می‌تواند جایگزین بسیار مناسب‌تری برای کتب قرآن به خط عثمان طه باشد.
کریمی نیا با اشاره به اینکه همواره فعالیت در حوزه شهدا، قرآن و کارهای فرهنگی با مشکلات بسیاری روبرو است، بیان کرد: تنها مانع و مشکل در اجرای این پروژه، مباحث مالی است، هرچند که افراد بسیاری ازجمله مؤسسات و فعالان قرآنی، فرهنگی و حوزه علمیه با این مجموعه مشارکت دارند.
این کاتب مصحف شریف با اشاره به اینکه هیچ دستگاه، نهاد و مجموعه‌ای از ما حمایت مالی نمی‌کند، عنوان کرد: فعالان فرهنگی، قرآنی و شهدایی به‌صورت آتش به اختیار و خودجوش در حال فعالیت هستند، دراین‌بین علاقه‌مندان به حمایت از این کار می‌توانند با شماره تلفن 09196497022تماس حاصل فرمایند.


انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: ایکنا همدان کتابت قرآن سطر قرآن پروژه ولایت رسم الخط ایرانی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۷۹۹۳۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مسئولین استان نسبت به کتابخانه‌ها متفاوت عمل کنند

به گزارش جام جم آنلاین زنجان، محسن افشارچی، در جلسه انجمن کتابخانه‌های عمومی استان زنجان گفت: طی دوسال اخیر نحوه مدیریت و رویکرد کتابخانه‌های عمومی استان زنجان متحول شده و یکی از ویژگی‌های مسئولین این دستگاه پیگیری مداوم امور است.

افشارچی با بیان اینکه ترویج کتاب و کتابخانه منشا خیر و به نفع مردم است، افزود: از فرمانداران و مسئولین استان در رده‌های مختلف خواستارم به مقوله کتابخانه‌‌ها به عنوان یک دستگاه فرهنگی تاثیرگزار بنگرند و در این راستا عمل کنند.

این مسئول ادامه داد: در کشور، پایگاه‌های فرهنگی بسیاری داریم اما در این میان کتابخانه های عمومی وضعیت منحصر به فردی دارد؛ کتابخانه یک پایگاه فرهنگی عمومی است و طیف مخاطبان گسترده‌ای را دربر می‌گیرد.

رئیس انجمن کتابخانه‌های عمومی استان زنجان تصریح کرد: ترویج کتابخوانی از اهداف مهم ما است و ترویج کتاب و کتابخانه و تربیت فرهنگی منشا خیر و به نفع مردم است.

وی خاطرنشان کرد: کتابخانه محل مناسبی برای آموزش امور شهری به کودکان و نوجوانان در حوزه‌هایی مانند آموزش تفکیک زباله، باید و نبایدهای حقوق شهروندی و... است. در استان نیروهای انسانی توانمندی در حوزه فرهنگ داریم و باید از این ظرفیت‌ها در کتابخانه‌های عمومی بهره ببریم.

استاندار زنجان ضمن اشاره به برگزاری سلسله جلسات ادبیات و زندگی در کتابخانه‌های استان، گفت: جلسات خوانش و شرح مثنوی، عطار و حافظ بسیار ارزشمند است و باید چنین برنامه‌های تداوم داشته باشد.

وی در پایان ضمن تاکید بر استفاده از بستر رسانه‌های اجتماعی و صدا و سیما برای ترویج فعالیت‌های کتابخوانی و معرفی خدمات کتابخانه‌های استان عنوان کرد: مکان‌های پر رفت و آمد مانند فرودگاه، راه آهن و ترمینال محل مناسبی برای ترویج کتابخوانی است و می‌توان استندهای ویژه برای دریافت کتاب صوتی برای مسافرین ایجاد کرد.

دیگر خبرها

  • دو ایرانی در مسابقات قرآن مالزی
  • بخشی از رونق تولید با خرید کالای ایرانی محقق می‌شود
  • مناظره داغ روی کین و ایان رایت؛ آیا برونو فرناندز کاپیتان مناسبی برای منچستریونایتد است؟
  • تاکنون ۱۰۰ هزار جلد مصحف شریف در طرح ملی نورباران جمع آوری شده است
  • قرآن همه چیز ماست
  • تعامل پلیس و دستگاه قضایی در سطح بسیار مناسبی قرار دارد
  • رقابت بیش از ۲۳ هزار داوطلب همدانی در آزمون سراسری
  • افزایش ۵.۶ درصدی اهدای خون همدانی‌ها در سال گذشته
  • هشدار سرمازدگی به باغداران همدانی
  • مسئولین استان نسبت به کتابخانه‌ها متفاوت عمل کنند