Web Analytics Made Easy - Statcounter

رضا بافتی، رفتارشناس و کارشناس مسائل اجتماعی در گفت‌‌وگو با ایکنا از اصفهان، اظهار کرد: خانواده‌ها دو نوع هستند، یا آگاه، سازنده و مؤثرند یا ناآگاه، غیر سازنده و غیر مؤثر. در چند دهه گذشته، خانواده‌ها آموزش خاصی در مسائل تربیتی ندیده‌اند، ولی به شکل تجربی و سینه به سینه آموزش‌های عجیبی دریافت کرده‌اند که اثر تربیتی مؤثرتری در مقایسه با حال حاضر دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی افزود: نسل قبل نسبت به نسل امروز تربیت صحیح‌تری داشته است، به دلیل اینکه والدین، ناآگاه، ولی مؤثر و سازنده بودند، چون اخلاق و صداقت در خانواده‌ها غالب بود و انسانیت به شکل دیگری اجرا می‌شد. نسل حاضر نا‌آگاه، غیر مؤثر و غیر سازنده است، چون همچنان آموزشی درباره مسائل خانواده و تربیت وجود ندارد.
این رفتارشناس و کارشناس مسائل اجتماعی با بیان اینکه والدین امروزی نسبت به والدین نسل‌های قبلی کمتر اخلاق را رعایت می‌کنند، گفت: اگر کالایی در شرف گران شدن باشد، مردم برای خرید آن کالا هجوم ببرند و آن کالا گران شود، خود مردم مقصر هستند. این مثال نشان دهنده این است که اخلاق در جامعه ما از هم پاشیده شده و رعایت نمی‌شود.

رعایت اخلاق؛ تراز خانواده مؤثر و سازنده
بافتی بیان کرد: به طور کلی، چه در نسل گذشته و چه در نسل امروز خانواده‌هایی بوده و هستند که درباره مسائل تربیتی آموزش دیده‌اند. تراز خانواده‌ها مؤثر و سازنده بودن آن‌هاست، یعنی خانواده‌ای که اخلاق را رعایت کند. بهترین شکل تربیتی، آموزش غیر مستقیم از طریق رفتارهای والدین است، یعنی فرزندان رفتار والدین را مشاهده کرده و آن‌ها را الگو قرار ‌دهند، اگر والدین اخلاق را رعایت کنند و صادق باشند، فرزندان نیز از آنها می‌آموزند، به همین دلیل زمانی که بچه‌ها دچار مشکل می‌شوند، ما اغلب با آنها کاری نداریم و سراغ والدین می‌رویم.
وی گفت: در بسیاری از مواقع فرزندان به بیراهه رفته‌اند، چون تنبیه و تشویق‌ها به درستی انجام نشده است، مثلاً بچه هر چیزی که می‌خواهد، در اختیارش قرار می‌دهند و اگر یک بار این اتفاق نیفتد، بچه همه چیز را نابود می‌کند. اگر ما بخواهیم خانواده‌ای مبتنی بر فرهنگ ایرانی و اسلامی داشته باشیم، والدین و بزرگترهایی که نزدیک بچه‌ها هستند، هر چه قدر سالم‌تر زندگی کنند، این سالم زندگی کردن به فرزندان منتقل می‌شود. نمی‌توان ناسالم زندگی کرد و انتظار سالم زیستن بچه‌ها را داشت.

شعر نقش سازنده‌ای در تربیت فرزندان دارد
این رفتارشناس و کارشناس مسائل اجتماعی ادامه داد: برای داشتن خانواده‌ای مبتنی بر فرهنگ ایرانی و اسلامی، معتقدم باید در خانواده شعر خوانده شود و اگر بچه‌ها به شعر علاقه‌مند شوند، آینده آن‌ها تضمین است، چون اشعار ما اجتماعی، احساسی، عاطفی، فرهنگی، اسلامی و زندگی‌ساز است. در کنار همه این‌ها، ما معلم تربیتی به نام سعدی داریم که در دنیا نمونه‌اش نیست، کافی است گاهی در خانه حکایت‌ها‌ و پند و اندرزهایش را برای همدیگر بخوانیم و بچه‌ها بشنوند. فرزندان را به خواندن حکایات سعدی علاقه‌مند کنیم، بچه‌ای که این حکایات را دوست داشته باشد، آینده‌اش تضمین است و تبدیل به انسانی آگاه، مؤثر و سالم می‌شود.
وی با بیان اینکه ناآگاهی مهم‌ترین مقوله‌ای است که خانواده را تهدید می‌کند، گفت: تشکیل خانواده باید بر اساس یک سری برنامه‌ریزی‌هایی انجام شود تا اگر کسی خواست این کار را انجام دهد، سطحش به این وضعیت رسیده باشد. امروزه بیشتر از اینکه بخواهیم نگران بالا رفتن سن ازدواج باشیم، سطح عقلی ازدواج باید نگران‌مان کند، یعنی کسی که چهل سال دارد، ممکن است هنوز به سطح ازدواج نرسیده باشد، ولی امکان دارد کسی بیست سالش بوده و از نظر عقلی آماده ازدواج باشد.
بافتی با تأکید بر تعریف و تنظیم الگو برای ازدواج اضافه کرد: کسانی که می‌خواهند ازدواج کنند، باید از قبل آزمون‌هایی به منظور تشخیص آمادگی برای ازدواج از آن‌ها به عمل آید. دلیل اکثر بحران‌های زناشویی به این برمی‌گردد که ما آموزش کافی به جوانانمان نمی‌دهیم و وقتی ازدواج می‌کنند، همانند یک نوجوان وارد زندگی می‌شوند.
وی افزود: برای جلوگیری از طلاق، چند جلسه مشاوره برگزار می‌شود، تا مثلا بعضی از زندگی‌ها را بتوان نجات داد، در حالی که این پیشگیری و مشاوه باید قبل از ازدواج رخ دهد. بحران زندگی زناشویی و طلاق در ایران که متأسفانه هر سال درصد و میزان آن بیشتر می‌شود، به عدم آموزش جوانان برمی‌گردد و اگر می‌خواهیم زندگی سالم داشته باشیم، آموزش قبل از ازدواج باید اجباری شود.
انتهای پیام


منبع: ایکنا

کلیدواژه: خبرگزاری بین المللی قرآن ایکنا اصفهان خانواده تربیت ازدواج

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۷۹۹۶۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دشمن در حال ترویج معضل بی هویتی در جامعه است

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده گفت: دشمن جوانان و نوجوانان را هدف گرفته است تا معضل بی‌هویتی را بین آنان گسترش دهد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهد،انسیه خزعلی امروز در دوره آموزشی ارتقای مهارت‌های یادگیری و یاددهی زندگی و بالندگی والدین فرزندان دانش‌آموز در مشهد گفت: دشمن در حال ترویج معضل بی‌هویتی در جامعه است و برای مقابله با آن، رئیس جمهور کشورمان، جنبش تعهد به خانواده را در سازمان ملل مطرح کرد که هدف آن این است که با تمام وجود از خانواده دفاع کنیم.

وی افزود: طی دوره‌ای در مدارس فقط به آموزش پرداخته شد اما باید بدانیم پرورش و تزکیه بر آموزش مقدم است و برگزاری دوره ارتقای مهارتهای والدین برای بیدارسازی آنها در قبال خطراتی است که فرزندانشان را تهدید می‌کند.

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده با تاکید بر اینکه باید به پرورش توجه شود و تلاش می‌کنیم این پرورش را در ارتباط با والدین، پررنگ کنیم از شرکت‌کنندگان در این دوره آموزشی خواست در استان‌های خود، قرارگاه‌هایی ایجاد کنند که در آن مدارس تحت آسیب، شناسایی و مدیران همراه شوند.

خزعلی افزود: در این قرارگاه‌ها باید راهکارهای تشویق و تنبیه برای ایجاد انگیزه ارائه شود تا والدین به مشارکت، راغب شوند و در نهایت گزارش کار ارائه شود و ما هم از این روش پشتیبانی و حمایت می‌کنیم.

وی اضافه کرد: پس از 6 ماه به بهترین افرادی که در استان و شهر خود فعالیت موثری در این زمینه داشته باشند، مجوز داده می‌شود که کار را به صورت مستمر ادامه دهند.

انتهای پیام/282

دیگر خبرها

  • دشمن در حال ترویج معضل بی هویتی در جامعه است
  • بی هویتی جوانان و نوجوانان هدف دشمن است
  • جوانان و نوجوانان هدف ترویج معضل بی هویتی قرار داده شده اند
  • معاون رئیس جمهور: پرورش در مدارس مورد کم توجهی قرار گرفته است
  • غفلت از سرکشی به والدین شهدا پذیرفتنی نیست
  • دیدار با والدین شهید قربان پیری در نقده
  • همدلی با کودکان، مهارتی که خانواده‌ها با آن غریبه‌اند
  • تجلیل از ۲۹ زوج دهه شصتی در قزوین
  • ۳۰۰۰ جوان کهگیلویه و بویراحمد در انتظار وام ازدواج
  • تکرار قصه ناتمام زن‌کشی/ زیبا؛ زن ارومیه‌ای که تاوان طلاقش را با مرگ داد