محسن علیاکبری: مسیر بنبستی که رسانه ملی و وزارت ارشاد ترسیم کردند
تاریخ انتشار: ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۸۰۰۲۳۷
تهیهکننده فیلم سینمایی وکیل مدافع با اعلام نارضایتی از وضعیت اکران در ماه مبارک رمضان گفت: مشکل اساسی ما سلیقه مخاطب است که محصول سیاستگذاری غلط رسانه ملی و وزارت ارشاد است. ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۶ فرهنگی سینما و تئاتر نظرات - اخبار فرهنگی -
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، وضعیت اکران فیلمها و رویه اکران هر سال پیچیدهتر و بیسامانتر از سال قبل میشود و دیگر رویهای کاملا لیبرال بهخود گرفته، در صورتی که وضعیت سینمای کشور قائل به مداخله دولتی در ساخت و تولید است اما توزیع به حال خود رهاشدهاست.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
محسن علیاکبری تهیهکننده فیلم سینمایی «وکیل مدافع» که پیش از این تهیهکنندگی فیلمها و سریالهایی چون «مریم مقدس»، «مردان آنجلس»، «تلفن همراه رئیس جمهور» و «کتاب قانون» را برعهده داشته با اعلام نارضایتی از وضعیت اکران در ماه مبارک رمضان توضیح داد: گرفتن اکران در شرایط فعلی با توجه به نوع نگاه حاکمیتی در شورای صنفی نمایش و مجموعه سینمادارها به فیلمهای ارزشی و پرمحتوا کار بسیار دشواری است، این رویه اکران که در ساختار دولتی سینما تعریف شده اصلا به این گونه فیلمها اکران نمیدهند.
وی به گفتوگویی که پیش از این با او شده بود اشاره کرد و ادامه داد: گفتوگویی از من منتشر شد که در آن عنوان کرده بودم از اکران فیلم راضی هستم. مفهوم این رضایت شرایطی که فیلم در آن اکران میشود نیست؛ رضایت من از این است که با توجه به شرایطی که همه میدانیم درباره اکران باز هم فرصت اکران پیدا کردیم، فارغ از اینکه اصلا در چه فصل و ماهی این اکران را کسب کردیم. بعد از اینکه اصلا فیلم اکران شد میتوانیم به موضوع فروش و مخاطب و درآمد بپردازیم.
محسن علیاکبری گفت: ما در شرایطی فیلم میسازیم و آن را روی پرده سینما میبریم که اصلا سینمادار اجازه اکران به فیلمها نمیدهد.
وی افزود: البته برای عدم فروش یا ناموفق بودن فیلم در اکران نباید بهانه آورد. باید به صورت کلان به موفق یا ناموفق بودن برخی فیلمها بر پرده سینما نگاه کرد.
تهیهکننده فیلم «وکیل مدافع» با گلایه از سیاستگذاریهای کلان در عرصه فرهنگی کشور خاطر نشان کرد: به مقدار زیادی صدا و سیمای ما و بعد از آن وزارت ارشاد مقصر تغییر فرهنگ مخاطب ایرانی هستند. آنها ذائقه مخاطب ایرانی را عوض کردهاند. مخاطب را از کارهای ارزشی و ماندگار جداکردند. آنها مقصرند که مخاطب امروز سینما به سمت کارهای مجهولالهویه و بیرنگوبو میرود که هیچ خاصیتی ندارد و پر از شوخیهای جنسی و موارد آنچنانی است.
تهیهکننده «اصحاب کهف» تصریح کرد: حال در شرایطی که ذائقه مخاطب عوض شده تنها میتوان صبر کرد تا این مسیر را طی کند و به بنبست بخورد. وقتی مخاطب از این مسیر انحرافی برگشت دوباره فیلمهای ارزشمند پرمخاطب خواهد شد.
وی افزود: در وضعیت کنونی هرچقدر تبلیغات داشته باشیم، هرچقدر تلویزیون اقدام به پخش تیزر بکند، چون مخاطب در این مسیر نیست نتیجهای حاصل نخواهد شد. وقتی مخاطب به بنبست خورد و فهمید که برخی سینماگران ایرانی مسیر اشتباهی پیش روی او قرار دادهبودند آن وقت جریان اصلی سینما را خواهد شناخت.
R1356/P/S4,34/CT3 واژه های کاربردی مرتبط سینما اخبار اکرانمنبع: تسنیم
کلیدواژه: سینما اخبار اکران سینما اخبار اکران
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۸۰۰۲۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
وقتی «محرمانه لسآنجلس» بالاتر از «پدرخوانده» قرار می گیرد
همشهری آنلاین: تعداد فهرستهای برترینهای تاریخ سینما تقریبا به اندازه تعداد رسانههای معتبر است. اعتبار یک رسانه به نویسندگانش است، رسانه دیگر به قدمتش و یک رسانه هم به گستره وسیع مخاطبانش. وبسایت «راتن تومیتوز» (گوجههای گندیده) هم که نقدهای منتقدان و واکنشهای آنلاین تماشاگران به فیلمها و سریالها را گردآوری میکند، فهرستی از ۳۰۰ فیلم برتر همه ادوار دارد که توسط منتقدان مورد تایید این وبسایت و کاربرانش انتخاب شدهاند. ۱۰ فیلم نخست این فهرست صلاحیت منتقدان مورد تایید این وبسایت و جدیت کاربرانش را کاملا عیان میکند.
۱. محرمانه لس آنجلس (کرتیس هنسن، ۱۹۹۷)نئونوآری معمایی که سیاهی و تباهی رسوخ کرده در جان و روح شهر و آدمهایش را در نهایت استادی به تصویر میکشد و گروه بازیگران نامدارش از جمله راسل کرو، کوین اسپیسی، گای پیرس، جیمز کرامول، دنی دویتو، دیوید استراترن و کیم بیسینگر یکی از بهترین نقشآفرینیهایشان را در آن به نمایش گذاشتند.
۲. پدرخوانده (فرانسیس فورد کاپولا، ۱۹۷۲)هرچه زمان میگذرد، بر تعداد طرفداران و عشاق این شاهکار فرانسیس فورد کاپولا افزوده میشود. نسلهای جدید از دیدنش شگفتزده میشوند و نسلهای قدیمیتر با تماشای آن یاد روزهایی میافتند که سینما بهتر از امروز بود. اپرای گنگستری کاپولا به شیوهای چشمنواز و مسحورکننده داستان یک خانواده گنگستر را روایت میکند.
۳. کازابلانکا (مایکل کورتیز، ۱۹۴۲)مخالفانش آن را عاشقانهای آبکی میدانند و دوستدارانش یکی از بهترین عاشقانههای تاریخ سینما را به نامش سند زدهاند. در هر صورت نمیشود انکار کرد که فیلم مغناطیسی دارد که تماشاگرش را از اول تا آخر با خود همراه میکند و از رابطه ریک (همفری بوگارت) و الزا (اینگرید برگمن) الگویی ازلی و ابدی برای فداکاری عاشاقانه میسازد.
۴. هفت سامورایی (آکیرا کوروساوا، ۱۹۵۴)درامی حماسی که فقط داستانش حماسی نیست. ماجرای نوشتن فیلمنامه، ساخت و اکرانش هم به اندازه داستان خود فیلم حماسی و شورانگیز است. این فیلم صرفا مواجهه گروهی سامورایی با گروهی راهزن نیست. در پس پیرنگ ساده آن داستان واژگونی نظامی طبقاتی نهفته است که با جسارت به خرج دادن تعدادی کشاورز و فداکاری ۷ سامورایی ممکن میشود.
۵. انگل (بونگ جون هو، ۲۰۱۹)داستان شکاف میان فقرا و اغنیا دستمایه فیلمهای فراوانی بوده و تعابیر و تفاسیر سیاسی و اجتماعی گوناگونی از این آثار شده است؛ اما احتمالا کمتر فیلمی مثل «انگل» توانسته با داستانی هیجانانگیز و سرگرمکننده یکی از دیرپاترین اشکال فرادستی و فرودستی انسان را به نقد بکشد. استقبالی که ظرف این چند سال از فیلم شده بیشتر از کیفیت فیلم گویای وضع کنونی جهان و آگاهی انسان امروزی به ساختارهای اقتصادی ناعادلانه آن است.
۶. فهرست شیندلر (استیون اسپیلبرگ، ۱۹۹۳)سال ۲۰۲۳ که «منطقه مورد علاقه» جاناتان گلیزر به نمایش درآمد، در اغلب نقدها به مفهوم «ابتذال (پیشپاافتادگی) شر» برای توضیح و تفسیر آن استناد شد. اما درست ۳۰ سال قبل، اسپیلبرگ در «فهرست شیندلر» نشان داد تنها راه مقابله با هر شر و اهریمنی بر صدر نشاندن انسان فارغ از هر نوع تعصب و افراطیگری است.
۷. تاپ گان: ماوریک (جوزف کوشینسکی، ۲۰۲۳)نه آنقدر زمانی از اکران فیلم گذشته که صلاحیت ورود به جمع برترینهای تاریخ سینما را پیدا کرده باشد، و نه واقعا خود فیلم از چنان کیفیتی برخوردار است که حضورش در جایگاه هفتم ۱۰ فیلم برتر تاریخ سینما مایه تحیر نشود. جز طراحی صحنههای اکشن فیلم که در میان فیلمهای زیرژانر نبرد هوایی واقعا درخشان است، مهمترین امتیاز فیلم حضور تام کروز است.
۸. داستان اسباب بازی ۲ (جان لستر، ۱۹۹۹)وودی و باز لایتر ۴ سال بعد از موفقیت قسمت نخست این فیلم برگشتند و توانستند با داستانی جذاب موفقیتی بیش از قسمت اول در گیشه کسب کنند. در قسمت دوم، ماجراجویی عروسکها ابعاد وسیعتری پیدا میکند و مفاهیمی مثل دوستی و ازخودگذشتگی با تاروپود داستان عجین میشود.
۹. محله چینیها (رومن پولانسکی، ۱۹۷۴)جیک گیتس (جک نیکلسون)، کارآگاه خصوصی لس آنجلسی که متخصص افشای خیانتهای زناشویی است، توسط زنی استخدام میشود تا پرده از راز خیانت شوهرش بردارد، اما هرچه ماجرا پیش میرود، داستان ابعاد پیچیدهتری پیدا میکند و خیانت بزرگتری از سوی سیاسیون به مردم و نسل آینده افشا میشود.
۱۰. در بارانداز (الیا کازان، ۱۹۵۴)فیلم ۸ اسکار اصلی را برای خود کرد، اما بزرگترین میراثش شمایل مرد جوان یاغی و سرکشی است که تاریخ بازیگری را به قبل و بعد از خودش دو نیم میکند. مارلون براندو در نقش تری مالوی استانداردهای جدیدی برای جواناولهای مرد سینما خلق کرد: سرکش، ناسازگار، بدقلق و در عین حال دلنازک و از نظر روحی شکننده.
کد خبر 849738 منبع: همشهری آنلاین برچسبها سینمای جهان کارگردانان سینمای جهان مجله سينماى جهان بازیگران سینما و تلویزیون جهان