Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-04-26@16:22:49 GMT

تاجران افغانستان و مشکلات ارسال کالا از کریدور راه لاجورد

تاریخ انتشار: ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۸۰۰۵۱۶

تاجران افغانستان و مشکلات ارسال کالا از کریدور راه لاجورد

شماری از تاجران افغانستان که از طریق کریدور راه لاجورد کالاهای خود را به اروپا انتقال می‌دهند با مشکلات زیادی از جمله نبود روادید روبرو هستند. ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۲ بین الملل آسیا-اقیانوسیه افغانستان نظرات - اخبار بین الملل -

به گزارش دفتر منطقه‌ای خبرگزاری تسنیم، کمیته تاجران افغان می‌گوید که دولت افغانستان باید به مشکلات تاجران و رانندگانی که از طریق راه لاجورد رفت و آمد دارند توجه جدی انجام دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

«رحمان‌الدین حاجی آغا» رئیس این کمیته گفت: تاجران افغان با مشکلات زیادی از جمله روادید روبرو هستند.

وی افزود که در حال حاضر شماری از کامیون‌ها بارگیری شده‌اند و آماده انتقال کالا از این کریدور هستند اما وقتی مشکلات آن‌ها حل شود حرکت می‌کنند.

پس از گشایش مسیر لاجورد در حدود 5 ماه پیش نخستین محموله‌ای که از این راه ارسال شد شامل بیش از 175 تن پنبه، میوه خشک و کنجد بود و رئیس جمهور افغانستان این مسیر را افتتاح کرد.

مسیر لاجورد، افغانستان را از طریق ترکمنستان، آذربایجان، گرجستان، دریای سیاه و در نهایت از طریق ترکیه به دریای مدیترانه و اروپا متصل می‌کند.

راه لاجورد مسیری تاریخی است و حدود 2 هزار سال پیش سنگ‌های لاجورد از بدخشان در شمال افغانستان به اروپا صادر می‌شد.

«ثمیر رسا» سخنگوی وزارت صنعت و تجارت افغانستان گفت که به مشکلات تاجران افغان رسیدگی می‌شود و تلاش‌ها برای حل آن ادامه دارد.

وی اظهار داشت: کریدور راه لاجورد تجربه نخست و جدیدی است، مشکلات شناسایی شدند. در واقع مشکلی در رابطه با روادید وجود داشت که توسط تیم مشترک با وزارت خارجه رفع شد. ما در گرجستان سفارت نداشتیم و اکنون تاجران افغان می‌توانند روادید این کشور را از ازبکستان تهیه کنند.

توافق راه لاجورد در اکتبر سال 2017 میلادی بین کشورهای افغانستان، ترکیه، ترکمنستان، آذربایجان و گرجستان منعقد شد.

اتصال افغانستان به اروپا؛ توافقنامه‌ «راه لاجورد» در نشست ریکا امضا شد




انتهای پیام/.

ما را در فیسبوک، توییتر و تلگرام دنبال کنید.

R36461/P/S8,87,1413/CT10 واژه های کاربردی مرتبط اخبار "افغانستان"

منبع: تسنیم

کلیدواژه: اخبار افغانستان اخبار افغانستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۸۰۰۵۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

از مردم افغانستان حمایت می کنیم

حسن کاظمی قمی در خصوص توجه خاص افغان‌ها به چابهار گفت: سیاست ما این بوده حوزه مکران و چابهار توسعه پیدا کند و برنامه‌های توسعه‌ای را دنبال می‌کنیم.

وی در ادامه گفت: از جمله اقداماتی که در منطقه چابهار و مکران صورت می‌گیرد مسئله احداث فرودگاه بزرگ بین‌المللی است. ما به دنبال جذب سرمایه‌گذار خارجی در منطقه چابهار هستیم.

وی در پاسخ به سوالی در مورد روش برخورد ایران با طالبان تصریح کرد: در دوران حکمرانان جدید در افغانستان از مسیر اقدامات دیپلماتیک و سایر اقدامات حرکت می‌کنیم و جمهوری اسلامی ایران نقش حمایتی از مردم افغانستان را دنبال می‌کند.

نماینده ویژه رئیس‌جمهور در خصوص خط راه‌آهن چابهار به افغانستان گفت: مسیر کریدور ترانزیت ایران-افغانستان، چین را به آب‌های آزاد و قاره اروپا و آفریقا وصل می‌کند. در چارچوب طرح یک راه یک کمربند، الان چینی‌ها دنبال می‌کنند، کریدور ایران-افغانستان مفهوم دارد.

وی اشاره کرد: احتمالاً نشست‌های سه جانبه‌ای را میان ایران-افغانستان-چین برگزار خواهیم کرد. کشورهای دیگر منطقه هم از این کریدور استقبال کرده‌اند. ثبات و امنیت منطقه در گرو ثبات و امنیت افغانستان است.

کاظمی قمی در پایان گفت: افغانستان مسیر دستیابی‌اش به آب‌های آزاد از ایران کوتاه‌ترین و امن‌ترین حتی اقتصادی‌ترین است. با توجه به شرایطی که امروز به ویژه با بحران اوکراین بوجود آمده، مسئله کریدورهای ترانزیت منطقه‌ای معنای جدی‌تری به خودش گرفته است.

باشگاه خبرنگاران جوان افغانستان افغانستان

دیگر خبرها

  • از مردم افغانستان حمایت می کنیم
  • طرح ازبکستان برای اتصال از افغانستان به آسیای مرکزی
  • طرح ازبکستان برای کریدور لجستیکی از افغانستان به آسیای مرکزی
  • نقش حمایتی از مردم افغانستان را دنبال می‌کنیم
  • آزادی ۶۳ پناهجوی افغان از بازداشت پلیس در پاکستان
  • افتتاح نمایشگاه بین‌المللی افغان-قزاق در کابل
  • ایجاد مسیر ریلی جدید؛ محور دیدار مقامات افغانستان و قزاقستان
  • فیلمی عجیب از جمعیت عظیم افغان‌ها و نصب پرچم افغانستان در ایران؛ این فیلم واقعی ست؟!
  • ویدئو‌های یک افغان از جمعیت عظیم افغانستانی‌ها و نصب پرچم افغانستان در ایران
  • جابجایی بیش از ۷۴ هزار تن کالا از طریق خطوط آهن افغانستان