Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - تهران - ايرنا - موسسه بين المللي مطالعات استراتژيک در مطلبي با درج اينکه حمله در الفجيره به چند کشتي و زيرساخت هاي نفتي عربستان نشان مي دهد بي ثباتي در خاورميانه و تنش هاي فزاينده منطقه اي بر جريان امن انرژي تاثير مي گذارد، افزود:انقلاب نفت شيل آمريکا هيچ راهي براي خطرات تامين نفت خليج فارس ارائه نمي دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



`پير نوئل` از اعضاي ارشد اين انديشکده پرنفوذ بريتانيايي در نوشتاري با عنوان `درس هايي از حمله به زيرساخت هاي نفتي عربستان و امارات` افزود: دو رويداد روزهاي گذشته در امارات و عربستان، خطرات امنيتي ناشي از بي ثباتي در خاورميانه را به جهان يادآوري مي کند و اينکه چگونه تنش هاي فزاينده منطقه اي مي تواند وضعيت را تشديد کند.
روز يکشنبه 12 ماه مه (22 ارديبهشت)، 4نفتکش که 2 فروند آن به عربستان و ديگري به نروژ تعلق داشت، در بندر `الفجيره` امارات در سواحل اقيانوس هند هدف حمله قرار گرفتند. اين حادثه ابتدا توسط رسانه هايي در لبنان به طرز اغراق آميزي پوشش داده شد و سپس توسط مقامات عربستان و امارات تاييد شد. دو روز پس از اين حادثه و در روز سه شنبه 14 مه (24 ارديبهشت)، دولت عربستان اعلام کرد که دو ايستگاه پمپاژ ميان خط لوله بين استان هاي شرقي و پايانه صادرات آن در ساحل غربي در بندر `ينبع` (ساحل درياي سرخ) حمله پهپادها قرار گرفته است.
نوئل در ادامه مي افزايد:هرچند هيچ کدام از اين حوادث هيچ تاثيري بر حجم صادرات نفت عربستان و منطقه اي نداشتند، اما اين رويدادها اين خطر را برجسته مي کند که افزايش تنش هاي منطقه اي مي تواند امنيت بازار جهاني نفت را به خطر اندازد.ناگفته نماند بهاي نفت در جريان حملات هواپيماهاي بدون سرنشين عربستان به ميزان 1 دلار در هر بشکه (يا 1.3 درصد) افزايش يافت.
اهداف اين دو حمله به ويژه براي امنيت بازار جهاني نفت اهميت بالايي دارد، زيرا مهاجمان زيرساخت هاي امنيت صادرات نفتي امارات متحده عربي و عربستان براي کاهش وابستگي شان به حمل و نقل نفتکش ها از مسير خليج فارس و تنگه هرمز را هدف قرار دادند.
فجيره يک مرکز پايانه صادرات نفتي و سوخت رساني دريايي براي نفتکش ها خارج از خليج فارس است. در سال هاي 2000، شرکت نفت ملي ابوظبي، خط لوله اي تاسيس کرد که نفت خام را در نزديکي خليج فارس به سراسر کشور و بندر شرقي الفجيره، در خليج عمان، متصل مي کند. اين خط لوله به همراه سرمايه گذاري هاي قابل توجه در ذخيره سازي نفت و زيرساخت هاي صادراتي، به طور قابل توجهي وابستگي امارات عربي به خليج فارس و تنگه هرمز را براي صادرات نفت کاهش داده و مسير صادرات مستقيم به اقيانوس هند را باز کرده است. اين امر همچنين به الفجيره امکان مي دهد به عنوان يک ارائه دهنده خدمات سوخت رساني دريايي موفق، در رقابت با سنگاپور به عنوان يکي از پرترافيک ترين مسير نفتکش ها در آسيا قرار گيرد. بنابراين، حمله به الفجيره، نشان مي دهد که سرمايه گذاري امارات متحده براي دور زدن تنگه هرمز مصون از خطر نيست.
همين حملات مشابه هواپيماهاي بدون سرنشين در مورد دو ايستگاه پمپاژ که بخشي از سيستم خط لوله خاورميانه در سراسر عربستان است هم گزارش شده و حوثي هاي يمني مسئوليت حمله به آن را برعهده گرفتند. اين سيستم خط لوله که گاهي اوقات `پترولين` ناميده مي شود، در دهه 1990 به منظور خدمات پالايشگاهي و به عنوان يک پايانه صادراتي در بندر ينبع درياي سرخ ساخته شده است. اين خط لوله همانند فجيره در امارات، وابستگي عربستان به حمل و نقل از طريق خليج فارس و تنگه هرمز براي صادرات نفت را کاهش مي دهد. هرچند حمله روز سه شنبه منطق امنيتي اين زيرساخت ها را برهم نمي زند، اما نشان مي دهد که امنيت ايجاد شده توسط عربستان در برابر اختلالات حمل و نقل در خليج فارس و تنگه هرمز خود داراي خطرات امنيتي است.
**نفت شيل آمريکا هم راه حل مناسبي براي خطرات امنيتي خاورميانه ندارد
درس هايي که عربستان و امارات از اين رويدادها گرفته اند اين است که اين دو کشور حتي بايد از زيرساخت هايي که به عنوان مسير جايگزين براي هرمز ساخته اند، محافظت کنند. اين حوادث همچنين به دولت هاي سراسر جهان يادآوري مي کند که انقلاب نفت شيل ايالات متحده هيچ راهي براي رفع خطرات تامين نفت خليج فارس ارائه نمي دهد.
حتي با افزايش چشمگير توليد نفت ايالات متحده در سالهاي 2009 تا 2017، سهم مصرف جهاني نفت از صادرات خاورميانه، از 22 درصد به 26 درصد افزايش يافت که اين ميزان بالاترين حد از اواخر دهه 1990بود. بنابراين، برنامه هاي بيمه هاي جمعي مانند ذخاير نفتي راهبردي و هماهنگي بين المللي آنها بايد حفظ و اثربخشي آنها تضمين شود.
اين حوادث همچنين به رهبران منطقه اي و جهان يادآوري کرد که حفظ ثبات و امنيت بازار نفت بايد مدنظر قرار گيرد و انقلاب شيل ايالات متحده جايگزين يک سياست منطقي، محتاطانه و واقع گرايانه در خاورميانه نيست.
رسانه هاي امريکا در باره انقلاب شيل نوشته اند که شرکت‌هاي اين کشور توانسته اند با تکنولوژي‌هايي نظير حفاري افقي و شکافت هيدروليکي، به سراغ استخراج نفت از منابع شيل(صخره‌هاي رسوبي حاوي مواد هيدروکربني) بروند و اين تکنولوژي‌هاي جديد، باعث افزايش شديد توليد نفت آمريکا شده است.
توليد نفت خام آمريکا از زمان آغاز انقلاب شيل درسال 2008، 140 درصد افزايش يافته است. اين ميزان افزايش توليد نفت خام را هيچ کشوري به جز آمريکا در دوره زماني به اين کوتاهي تجربه نکرده است.توليد نفت خام آمريکا در حال حاضر 12ميليون و 200 هزار بشکه در روز است و اين کشور از حيث توليد نفت خام، روسيه و عربستان را پشت سر گذاشته است.
مؤسسه بين‌المللي مطالعات استراتژيک، يک مؤسسه پژوهشي (انديشکده) بريتانيايي در حوزه روابط بين‌الملل است. مقر آن از سال 1997 در لندن، انگلستان بوده است. شاخص جهاني گو تو تينک تنک درسال 2018 اين مؤسسه را در سطح جهان در رتبه دهم رتبه‌ بندي کرده است. در سال 2016 گاردين گزارش داد که اين انديشکده پس از دريافت 25 ميليون دلار از سوي يک عضو خانواده سلطنتي بحرين، استقلال اين مؤسسه در خطر افتاده است.
اروپام**7276**1590
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۸۰۱۶۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حق امضا از خطیر گرفته شد؟!

حق امتیاز و مالکیت باشگاه استقلال در حالی به صورت رسمی به هلدینگ خلیج فارس واگذار شد که با توجه به تغییرات ساختاری در این باشگاه و احتمال قریب به یقین تغییرات مدیریتی تا پایان فصل، طبق شنیده‌ها حق امضای علی خطیر از وی گرفته شده تا از این پس او با مجوز هیات مدیره باشگاه و افراد ذی‌ربط بالادستی از هلدینگ خلیج فارس، پای اسناد و نقل و انتقالات مالی را به امضا برساند.

در این خصوص شنیده می‌شود برخی تلاش‌های پشت‌پرده برای تداوم حضور در استقلال توسط مدیریت فعلی آبی‌ها ادامه داشته، اما گویا مدیران هلدینگ خلیج فارس در عبور از خطیر به جمع‌بندی رسیده و فقط زمان اجرایی شدن این تغییرات تا حدودی نامشخص باقی مانده که بر اساس شنیده‌ها این امر احتمالا در پایان فصل محقق خواهد شد.

باشگاه خبرنگاران جوان ورزشی فوتبال و فوتسال

دیگر خبرها

  • پرواز پاراگلایدرها در آستانه روز ملی خلیج فارس
  • نقش خلیج فارس در راهبرد امنیت ملی کشور بی‌بدیل است
  • صنایع استان بوشهر به مسئولیت اجتماعی خود عمل کنند
  • قارچ‌های خودرو هشت نفر را راهی بیمارستان کرد
  • وقوع حادثه امنیت دریایی در خلیج عدن
  • کاخ سفید : ارسال سلاح به ایران و کره شمالی از سوی روسیه منجر به بی ثباتی منطقه می شود
  • آمریکا: ارسال سلاح به ایران و کره شمالی از سوی روسیه منجر به بی ثباتی منطقه می‌شود
  • جزئیاتی از حمله به سایت اتمی ایران و کنسولگری ایران در سوریه از زبان دبیر شورای عالی امنیت /۵ پیشنهاد به نشست سن پترزبورگ
  • حق امضا از خطیر گرفته شد؟!
  • هشدار جدی مدیر اف.بی.آی درباره حمله احتمالی تروریستی در خاک آمریکا