Web Analytics Made Easy - Statcounter

دانشیار دانشگاه صنعتی شریف که در یک شرکت دانش‌بنیان فعال است با تشریح جزئیات فناوری‌هایی که برای رفع دغدغه مردم تولید کرده‌اند، حل مسائل مردم را سبب افتخار و یکی از دلایل بازگشتش به کشور می‌داند.به گزارش بلاغ،چند سالی است که عبارت «دانش‌بنیان» را بسیار می‌شنویم به طوریکه حتی مقام معظم رهبری نیز بر روی این موضوع تأکید فراوان دارند و بسیاری از مسؤولان هم در سخنرانی‌هایشان درباره این موضوع و اهمیت آن در اقتصاد کشور و زندگی روزمره مردم صحبت کرده‌اند؛ اما گردانندگان شرکت‌های دانش‌بنیان چه کسانی هستند؟ آیا افراد خارق‌العاده‌ از کره‌ دیگری باید باشند تا بتوانند شرکت‌های دانش‌بنیان را راه اندازی و در زندگی ما تحول ایجاد کنند؟ برای پاسخ به این سوال به «ناحیه نوآوری شریف» یعنی مکانی که ۵۰۰ شرکت دانش‌بنیان در محوطه‌ای اطراف دانشگاه صنعتی شریف جمع شده‌اند، رفتیم و با مسؤولان شرکت‌های دانش‌بنیان در «ناحیه نوآوری شریف» گفت‌وگو کردیم تا درباره این قشر بیشتر بدانیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

امیر صمیمی دانشیار دانشکده مهندسی عمران دانشگاه صنعتی شریف که هنوز به سن چهل سالگی نرسیده است، مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد خود را در دانشگاه صنعتی شریف گذرانده و تحصیل در دوره دکتری را در کشور آمریکا ادامه داده است، پس از بازگشت به ایران با چند نفر از جوانان این کشور از شهرستان‌ها و دانشگاه‌های مختلف بر روی طرح‌های دانش‌بنیانی کار می‌کند تا بتواند دغدغه مردم را رفع کند.

صمیمی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس از فناوری‌های بومی تولیدی‌شان، نحوه کار شرکت و زندگی شخصی‌اش گفت.

فارس: در رابطه با فعالیت‌ شرکت‌تان توضیح دهید.

صمیمی: مجموعه‌ای که من و همکارانم در آن مشغول هستیم، دو سال پیش آغاز به کار کرد  و ما  بر روی بحث نرم‌افزار حمل و نقل دانش‌آموزی متمرکز شدیم.

فارس: علت فعالیت شما در این بخش چه بود؟

صمیمی: به دلیل دغدغه‌ای که در این بخش وجود داشت به این موضوع ورود کردیم، در این زمینه چند دغدغه اجرایی برای والدین و مدارس وجود داشت، در مرحله اول بحث نظم عملکردی و پایش را داشتیم که والدین می‌خواستند بدانند سرویس مدرسه فرزندشان کجاست و آیا به مقصد رسیده است یا خیر.

* جزئیات ایجاد سامانه‌ای که دغدغه خانواده‌ها را رفع کرد

فارس: برای رفع این دغدغه چه کردید؟

صمیمی: ما در ابتدا سامانه‌ای به نام «پاندا» ایجاد کردیم که این سامانه با کاربرد پایش ناوگان دانش‌آموزی این امکان را می‌داد که رانندگان سرویس بدون هزینه خاصی یک اپلیکیشن بر روی گوشی همراه خود ایجاد می‌کردند که این اپلیکیشن به شکل خودکار اطلاعات عملکردی را به سِرور منتقل می‌کرد و پردازشی صورت می‌گرفت، این اطلاعات از طریق اپلیکیشن دیگری در اختیار والدین قرار می‌گرفت.

فارس: این سامانه به کجا رسید؟

صمیمی: ما در دو نمایشگاه شرکت کردیم، این سامانه در 15 مدرسه فعال است و با بیش از 20 مجموعه نیز همکاری می‌کنیم، مدارس زیادی از این مساله استقبال کردند، زیرا این مساله دغدغه جدی برای مدارس و خانواده‌ها بوده است و علاقمند بودند که شاخص عملکردی و تاریخچه سرویس هم به این سامانه اضافه شود تا بتوانند بهتر به عملکرد سرویس‌ها رسیدگی کنند، بنابراین ما شاخص عملکردی پایش‌پذیری را هم طراحی کردیم که مشخص شود راننده چقدر برای اینکه پایش شود همکاری می‌کند و پس از آن شاخص‌های ایمنی و نظم بوده است.

این بستری که ما فراهم کردیم دارای اطلاعات ارزشمندی است اما ما دیدیم با این دیتاها مسائل دیگری را هم می‌توانیم برطرف کنیم.

فارس: چه مسائلی؟

صمیمی: مثلا یکی از این مسائل شناسایی رفتار رانندگان است که از طریق یک سامانه می‌توانیم تشخیص دهیم یک راننده چقدر رفتار پرخطر داشته است.

* این سامانه می‌تواند به رشد اقتصاد کشور کمک کند

فارس: این طرح در حال حاضر در حد ایده است؟

صمیمی: خیر، یکسال است که روی این طرح کار می‌کنیم و اعتبارسنجی کردیم چرا که تبدیل یک مدل نظری به یک مدل کاربردی زمان‌بر است.

پیش‌بینی ما این است که این سامانه بسیار پرکاربرد است چرا که آمارهای تصادفات ما بسیار بالا است و بخشی از اینها در اثر خطاهای فردی است و اعمال قانون در کشور ما مانند کشورهای دیگر به صورت شدید نیست بنابراین وجود چنین سامانه‌ای سبب می‌شود تا ما رفتار راننده را پایش کنیم.

به طور مثال اگر یک شرکت حمل و نقلی دارای 50 سرویس است می‌تواند راننده را در هر سرویس پایش کند.

این سامانه را با هدف کمک به ایمنی تردد راه‌اندازی می‌کنیم؛ گفته می‌شود 5 درصد تولید ناخالص داخلی کشور هزینه تصادفات سالانه ما است یعنی اگر ما این تصادفات را نداشتیم سالانه 5 درصد به رشد اقتصادی ما اضافه می‌شد و تصور کنید اگر 20 سال این رشد ادامه یابد کل رشد اقتصاد چهار برابر می‌شود.

متاسفانه در حوزه تصادفات نیز بیشتر هزینه‌ها به دهک‌های پایین جامعه مرتبط می‌شود، زیرا ایمنی خودروهای دهک‌های بالا بیشتر است اما برای دهک‌های پایین اگر یک سرپرست خانوار با مشکلی مواجه شود حتی هزینه‌های ثانویه مانند بیکاری و آسیب‌های اجتماعی فرزندان نیز ایجاد می‌شود.

با توجه به این مسائل برای تکمیل این طرح در حال بررسی جنبه‌های مختلف این موضوع هستیم.

فارس: به نظر شما شرکت‌های دانش‌بنیان ما ظرفیت انجام طرح‌هایی که بتواند به اقتصاد کشور کمک کند را دارند؟

صمیمی: قطعا؛ درباره شرکت خودمان می‌توانم بگویم که تیم ما به لحاظ دانش فنی چیزی کم ندارد، من 5 سال در کانادا و آمریکا بودم و کاملا ارزیابی داریم که دانش فنی ما بخصوص در حوزه‌های مهندسی بسیار خوب است.

درباره محصولات‌مان هم باید بگویم که محصولات ما جدید است و اگر ما بخواهیم نظیر این اپلیکیشن را از کشورهای دیگر هم تهیه کنیم به ما نمی‌دهند چرا که بحث تحریم‌ها هم مطرح است و فراتر از بحث تحریم‌ها این است که ما باید خودمان یک دانش فنی بومی برای کاربرد در کشور خودمان ایجاد کنیم.

* با این محصول می‌توانید مسیر رفت و آمد یکدیگر را رهگیری کنید

فارس: محصولات دیگری هم تولید کرده‌اید؟

صمیمی: یکی از محصولاتی که بر روی آن هم در حال کار هستیم اینکه تجهیزاتی ایجاد کنیم تا افراد مسن و کودکان بتوانند برای رهگیری از آن استفاده کنند.

فارس: به چه صورت؟

صمیمی: مثلا اگر خانواده‌ای با فرزند کوچکش به یک فروشگاه یا یک مرکز زیارتی شلوغ می‌رود بتواند فرزندش را رهگیری کند و یک وسیله‌ای مانند گردنبند کوچک داشته باشد تا بتواند فرزندش را پیدا کند.

همچنین خانواده‌ها می‌توانند به دستگاه اعلام کنند که اگر فرزند مثلا از 300 متری دورتر شد آلارم بدهد.

ممکن است برخی اعضای خانواده بخواهند همدیگر را بیابند مثلا چند خانواده با هم به مسافرت می‌روند و می‌خواهند مسیر یکدیگر را بدانند، این افراد می‌توانند از این محصول استفاده کنند که نسخه آلفای این محصول تقریبا تا یک ماه دیگر تهیه می‌شود، این محصولات سبب کاهش دغدغه خانواده‌ها می‌شود و ایمنی و تصادفات را مدیریت می‌کند.

فارس: قیمت این محصول به میزانی هست که خانواده‌ها قدرت تهیه آن را داشته باشند؟

صمیمی: نمونه خارجی این محصول در صورتی که بتوان خرید کرد حدود 1.5 میلیون تومان است؛ ما امیدواریم که بتوانیم با یک سوم قیمت این محصول را تولید کنیم.

 محصول دیگری که نسخه بتای آن آماده شده نیز اینگونه است که به طور مثال شما یک شرکت دارای پرسنل زیاد سیار دارید و می‌خواهید بدانید این پرسنل کجا هستند و چگونه کارها را به آنها بگویید تا در منابع صرف‌جویی شود؛ از طریق این نرم‌افزار می‌توانید این کار را انجام دهید.

دانش فنی این نرم‌افزار ایجاد شده و افراد می‌توانند از طریق گوشی هوشمند از آن استفاده کنند؛ ما با بخش خصوصی چندین مجموعه صحبت کردیم حتی آژانس‌های خصوصی که تعداد بالایی راننده دارند می‌توانند از این اپلیکیشن استفاده کنند و به صورت زنده می‌توانند بدانند که نیروی‌شان کجاست.

فارس: برای تولید این محصولات بومی قطعا یک گروه محقق فعالیت می‌کند، درباره این گروه فعال در شرکت دانش‌بنیان صحبت کنید.

صمیمی: شرکت ما دارای بیش از 15 نفر همکار بیمه‌ای و بیش از 30 نفر همکار غیربیمه‌ای است که به صورت غیرمستقیم با ما فعالیت می‌کنند.

فارس: میانگین سنی همکاران شما چقدر است؟

صمیمی: میانگین سنی همکاران ما 27 سال است و بیشتر آنان از فارغ‌التحصیل دانشگاه صنعتی شریف هستند.

* جوان ۱۶ ساله‌ای با چند شکست استارتاپی

فارس: افرادی خارج از دانشگاه شریف هم با شما همکاری کرده‌اند؟

صمیمی: بله ما برای جذب افراد آگهی می‌دهیم و  از افراد درخواست دهنده تست می‌گیریم که تست را به صورت کتبی انجام می‌دهند و سپس تعدادی از آنها برگزیده می‌شوند تا با آن‌ها مصاحبه شوند.

جالب است در میان افراد درخواست دهنده، ما فردی را دیدیم که در 16 سالگی تجربه شکست استارتاپی داشته است، اما ما نتوانستیم از این فرد 16 ساله بهره‌گیری کنیم زیرا اشتغال رسمی افراد زیر 18 سال قانونی نیست.

این مساله نشان می‌دهد که ما چقدر توان فنی در کشور داریم که برخی افراد از شهرستان‌ها به تهران می‌آیند و از تمام طیف‌ها با ما همکاری می‌کنند، هم دانشجویان و هم فارغ‌التحصیلان و بیشتر همکاران ما هم از جوانان هستند به طوریکه ما محقق ۱۹ ساله داریم و خود من پیرترین عضو هستم.

فارس: شما چند ساله هستید؟

صمیمی: من متولد سال 60 هستم.

فارس: پس می‌توان گفت شما از اعضای هیات علمی جوان دانشگاه صنعتی شریف هستید.

صمیمی: به طور کلی اعضای هیات علمی دانشگاه صنعتی شریف به سمت جوان شدن پیش می‌روند و چند نفر از اساتید ایرانی از خارج از کشور برای تدریس به ایران آمدند. 

فارس: این اساتید چه سنی دارند؟

صمیمی: عضو هیات علمی استخدامی اخیر دانشگاه شریف ۲۸ ساله است که از خارج کشور به دانشگاه شریف آمده و برای حضور در این دانشگاه بسیار علاقمند بود.

فارس: گفتید شما هم خارج از کشور درس خواندید؟

صمیمی: بله من با همسرم در آمریکا بودیم.

فارس: همسرتان با شما هم‌رشته هستند؟

صمیمی: همسرم در دانشگاه تهران مدیریت بازرگانی خوانده و در آمریکا رشته برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری شهری را ادامه داده است که با بالاترین معدل فارغ‌التحصیل شد به طوریکه در یک گروه ۹۰ نفره که همه خارجی و غریبه بودند همسرم نفر اول شد اما پس از دفاع دکترایش به ایران بازگشتیم و حالا صاحب دو دختر هستیم.

* افتخارم این است که در کشورم مسائلی را حل می‌کنم که روی آن عِرق دارم

فارس: با شرایط خوبی که برای ادامه تحصیل، کار و زندگی در آمریکا داشتید چرا به ایران بازگشتید؟

صمیمی: برگشت به کشور دلیل نمی‌خواهد، افرادی که خارج از کشور می‌مانند باید بگویند که چرا می‌مانند؛ اینجا خانه ما است، کشور ما است و مسائل بسیاری اینجا داریم، زمانی که برگشتیم برخی می‌گفتند اینجا مشکلات بسیاری دارد و من هم انکار نمی‌کنم که زندگی به لحاظ مادی سخت است اما علاقه‌ام این است که در کنار خانواده‌ام باشم و فرزندم را به مدرسه‌ای بفرستم که به روشش اعتقاد دارم و فکر می‌کنم خوب زحمت می‌کشند.

 

  در آمریکا به دنبال این بودم که از آن‌ها نکاتی را یاد بگیرم که شخصا برایم مفید باشد و به دنبال حل مساله برای آن‌ها نبودم اما در ایران می‌توانم  مسائلی را حل می‌کنم که روی آن عِرق دارم و به درد مردم کشورم می‌خورد

من اینجا می‌توانم مسائلی را حل کنم که  نسبت به آن عِرق دارم؛ من در آمریکا 5 سال روی مسائل کشور امریکا کار می‌کردم اما برایم مهم نبود که چه اتفاقی می‌افتد و چه نتیجه‌ای می‌دهد و آیا این مساله حل می‌شود یا خیر؛ فقط مقاله‌ام مهم بود و اهدافم شخصی بود و بیشتر می‌خواستم سعی کنم تا من آنها نکاتی را یاد بگیرم اما در ایران بر روی مسائل دغدغه دارم به طوریکه وقتی شب به  خانه برمی‌گردم خسته نیستم معمولا 6.5 صبح دانشگاه هستم و عصر به خانه برمی‌گردم و خیلی‌ها فکر می‌کنند که فشار زندگی سبب شده تا من زمان طولانی کار می‌کنم، در حالی که از کارم لذت می‌برم و مسائلی که برای کشورم حل می‌کنم برایم مهم است و اثرگذاری‌ام را در جامعه می‌بینم اما آنجا بودن یا نبودن من مهم نیست.

* همسرم با وجود دو فرزند گالری نقاشی می‌گذارد و یک لیسانس دیگر هم گرفته است

فارس: همسرتان هم شاغل هستند؟

صمیمی: همسرم در حال حاضر به صورت پاره وقت کار می‌کند چون دختر کوچکم سه ساله است و همسرم به مساله تربیت فرزند بسیار اهمیت می‌دهد و در این زمینه هم بسیار موفق بوده است.

 

 همیشه به دانشجویانم می‌گویم اگر زمانی در زندگی فشاری نداشتید بدانید جایی از کارتان غلط است، در هر جا زندگی کنی کار جدی سخت است؛ ساختن، استرس و سختی دارد.  

فارس: این مساله در پیشرفت همسرتان مشکل‌ساز نشده است؟ 

صمیمی: این مساله به هیچ وجه مانع پیشرفت شخصی همسرم نشده است؛ همسر من علاوه بر کار پاره‌وقت در رشته تخصصی خودش، نقاش بسیار حرفه‌ای هم هست و تابلوهای رنگ روغن بسیار زیبایی می‌کشد که برای نقاشی‌هایش گالری هم دایر کرده است و اتفاقا همسرم در زمانی که فرزندانم را بزرگ می‌کرد یک لیسانس علوم قرآنی هم گرفت. 

* کرامت انسانی و شیرینی شهروند درجه یک بودن را به ماندن در آمریکا ترجیح دادیم

فارس: پس همسر شما هم با وجود مشکلات به موفقیت رسید؟

صمیمی: بله مشکل همه جا وجود دارد، من همیشه به دانشجویانم هم می‌گویم اگر در زمانی در زندگی فشاری نداشتید بدانید جایی از کارتان غلط است، در آمریکا، اروپا یا هر جا زندگی کنی کار جدی سخت است زیرا ساختن، استرس و سختی دارد.

من به شخصه احساس مفید بودن را دوست دارم، سختی در همه کارها و در هر جایی وجود دارد، حتی من می‌گویم کار دلالی هم سخت و پرتنش است زیرا کار آسان اصلا وجود ندارد اما تجربه من این است که در برابر ضعف‌ها و مشکلات تلاشم را می‌کنم  که ممکن است موفقیت‌آمیز باشد یا نباشد؛ من از اینکه به آمریکا رفتم خوشحالم و تجربه بسیار خوبی بود چرا که دنیا دیدن و تجربه دانشگاه پیشرفته را احساس کردن بسیار خوب است اما به نظر من کرامت انسانی بسیار مهم است و لذت و شیرینی شهروند درجه یک بودن اهمیت زیادی دارد.

منبع: بلاغ مازندران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.bloghnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بلاغ مازندران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۸۰۱۷۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ترویج فرهنگ کارآفرینی در دانشگاه آزاد با ایجاد محیط‌های حمایتی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، حسین افشاری سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی واحد دامغان در دیدار با محمدحسین تقی‌پور فرمانده سپاه شهرستان دامغان با اشاره به ساختار دانشگاه آزاد اسلامی اظهار کرد: بخشنامه و آیین‌نامه‌های دقیق، ساختار خوب، کارکنان و اعضای هیئت علمی توانمند از دانشگاه آزاد اسلامی دانشگاهی پویا و قانونمند ساخته که با توجه به رعایت قوانین کمترین معضلات را در آن شاهد هستیم.

وی اضافه کرد: فعالیت‌های دانش‌بنیان به‌عنوان یک مفهوم مهم در جامعه علم و فناوری دارای اهمیت بالایی است و این فعالیت‌ها نه‌تنها به توسعه علم و فناوری کمک می‌کند، بلکه نقش مهمی در توسعه اقتصادی و اجتماعی دارد.

سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی واحد دامغان متذکر شد: یکی از دستاورد‌های دانش‌بنیانی از زیست‌بوم علم و فناوری کشور است و این دستاورد نشان‌دهنده توانایی دانش‌بنیان‌ها در تجهیزات پیشرفته و مقابله با تحریم‌ها و مشکلات اقتصادی است.

افشاری متذکر شد: همچنین شرکت‌های دانش‌بنیان بر پایه نوآوری و دانش‌افزایی سریع عمل و با تجاری‌سازی محصولات خود به توسعه اقتصادی کشور کمک می‌کند و می‌تواند در توسعه جامعه و اقتصاد کشور اثربخش باشد.

دانشیار دانشگاه آزاد اسلامی تأکید کرد: راهی به جز حرکت به سوی کار و تولید نیست و با توسعه فرهنگ کار و کارآفرینی نیازمند تلاش‌های جدی و نهادینه‌سازی آن در جامعه هستیم، آموزش و ترویج مفاهیم کارآفرینی در دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی می‌تواند نقش مهمی در توسعه این فرهنگ داشته باشد.

افشاری تأکید کرد: آموزش مهارت‌های کارآفرینی به جوانان و دانشجویان می‌تواند آینده‌ی کاری آنها را تحت تأثیر قرار دهد و با توجه به اهمیت کلیدی کارآفرینی در توسعه کشور، تلاش‌های جدی برای ترویج این فرهنگ و ایجاد محیط‌های حمایتی برای کارآفرینان در برنامه‌های ما در دانشگاه آزاد اسلامی واحد دامغان است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • ۷ اردیبهشت به نام روز جهانی گز اصفهان ثبت شد
  • ۷ اردیبهشت‌ به نام روز جهانی گز اصفهان ثبت شد
  • ۷ اردیبهشت‌ به نام گز اصفهان شیرین و جهانی شد
  • اساتید دانشگاه‌ها همواره دغدغه حل مسائل کشور و ملت را سرلوحه کار خود قرار داده اند.
  • نیاز کشور به گندم برای تولید نان ۱۲ میلیون تن است
  • موتور شش سیلندر بنزینی ایران‌ساخت رونمایی شد
  • ترویج فرهنگ کارآفرینی در دانشگاه آزاد با ایجاد محیط‌های حمایتی
  • حجاب و عفاف دغدغه امروز مردم و مسئولان است
  • «فناوری» و «نوآوری» اهرم‌های قدرتمند جهش تولید
  • شرکت‌های دانش‌بنیان بوشهر برای حل مسائل زیست محیطی پای کار هستند