Web Analytics Made Easy - Statcounter

تعدادی از اعضای مجلس نمایندگان لیبی در اعتراض به حمله نیروهای تحت فرماندهی ژنرال حفتر به طرابلس در جلسات این مجلس شرکت نمی‌کنند. ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۰ بین الملل آفریقا نظرات - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، حمله نیروهای موسوم به ارتش ملی لیبی به طرابلس نه تنها تاثیرات عمیقی بر معادلات نظامی این کشور گذاشت بلکه  در حوزه سیاسی بر اختلافات سیاستمداران افزود و در مجلس نمایندگان لیبی شکاف ایجاد کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این مجلس در طبرق ( شرق لیبی ) مستقر است و از اقدامات ژنرال خلیفه حفتر حمایت می کند.  مجلس نمایندگان لیبی هفته گذشته اخوانی های این کشور را تروریست شناخت و اعلام کرد انتخابات سراسری لیبی بعداز آزاد سازی طرابلس برگزار می شود. اکنون نمایندگانی که از حمله حفتر به طرابلس و اقدامات مجلس نمایندگان لیبی ناراضی هستند، از این مجلس جدا شده اند.

حمله نیروهای موسوم به ارتش لیبی به طرابلس شکاف جدیدی بر نهادهای حاکمیتی این کشور ایجاد کرد. اکنون بیش از دوهفته است که تعدادی از اعضای مجلس نمایندگان لیبی در اعتراض به حمله ژنرال خلیفه حفتر به طرابلس در نشست های این مجلس شرکت نمی کنند.

به نوشته درگاه اینترنتی " الوسط- لیبیا"  مجلس نمایندگان لیبی کمیته ای تشکیل داده است تا نمایندگانی که سوگند یاد کرده اند اما در جلسات این مجلس شرکت نمی کنند، از عضویت در مجلس نمایندگان لیبی خارج کنند.

براساس این گزارش، اوائل هفته گذشته 47 نفر از اعضای مجلس نمایندگان لیبی در طرابلس تشکیل جلسه دادند و طی آن " صادق کحیلی " را به عنوان رئیس ، " مصعب عابد" معاون رئیس، " حموده سیاله " سخنگوی این محلس انتخاب کردند. در پایان این نشست بیانیه ای صادر شد که طی آن حمله نیروهای حفتر به طرابلس محکوم شده بود.

براساس قانون اساسی لیبی،  مقر مجلس نمایندگان این کشور شهر بنغازی است اما نمایندگان می توانند در هر شهری جلسات خود را برپا کنند. بیشتر اعضای مجلس نمایندگان " طبرق " را به دلیل آرامش نسبی که دارد، به عنوان مقر مجلس نمایندگان لیبی انتخاب کردند.

سایت اینترنتی " الوسط – لیبیا " نوشت: تعدادی از نمایندگان مجلس لیبی پنجشنبه گذشته در طرابلس تجمع کردند و خواستار توقف جنگ در پایتخت و بازگشت نیروهای نظامی به مکان اولیه خود شدند. " صادق کحیلی که ریاست این نشست را به عهده داشت،  تصریح کرد: ما خواهان تجزیه کشور یا کودتا نیستیم.  ما خواستار حفظ وحدت ارضی لیبی و دفاع از طرابلس در برابر مهاجمان هستیم.

درپایان این نشست که 52 نماینده در آن حضور داشتند، بیانیه ای صادرشد که در آن آمده است: ما به برگزاری جلسات خود در طرابلس ادامه خواهیم داد و آن را یک اقدام اصلاحی می دانیم تا مجلس نمایندگان لیبی به مسیر خود بازگردد و مطالبات و خواسته های مردم کشور بیان کند. در این جلسات نمایندگان از سراسر کشور شرکت دارند  البته برگزاری چنین جلساتی به معنای آن نیست که ما خواهان تجزیه لیبی هستیم.

آوارگی بیش از 75 هزار نفر بر اثر درگیری‌ها در لیبی

نشست مجلس نمایندگان لیبی که دوشنبه هفته گذشته در طبرق برگزار شد، طی آن برخی نمایندکان گفتند: عدم شرکت در نشست های این مجلس به هیچ وجه پذیرفتنی نیست و نمایندگانی که در طرابلس تشکیل جلسه دادند، خواهان تجزیه کشور هستند و باید عضویت این افراد در مجلس نمایندگان لیبی لغو شود.

درهمین حال، رئیس مجلس نمایندگان لیبی گفت: در آئین نامه داخلی این مجلس، ماده قانونی وجود ندارد که عضویت نمایندگان به خاطر غیبت در جلسات مجلس لغو شود. اگر نمایندگان خواهان چنین ماده قانونی هستند، باید آن را تصویب کنند.

مجلس نمایندگان لیبی 188 عضو دارد و جلسات این مجلس زمانی قانونی است که حاضران در آن 120 نفر باشند اما به دلیل اینکه بیشتر نمایندگان نشست های این مجلس را تحریم کرده اند، رئیس مجلس نمایندگان لیبی مجبور شده است با تعدیل قانون اساسی، جلسات رسمی این مجلس را  با 92 نماینده برگزار کند.

انتهای پیام/

R7969/P/S8,88/CT10 واژه های کاربردی مرتبط اخبار "لیبی"

منبع: تسنیم

کلیدواژه: اخبار لیبی اخبار لیبی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۸۰۲۹۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تصویب قطعنامه پارلمان اروپا علیه ایران


 

به گزارش تابناک، نمایندگان پارلمان اروپا امروز پنج‌شنبه «ششم اردیبهشت ماه»، در قطعنامه‌ای، خواستار تحریم‌های بیشتر علیه ایران شدند.

 پارلمان اروپا در حمایت از مسائل حقوق بشری، قطعنامه‌ای را تصویب کرد که در آن «سیاست گروگان‌گیری از سوی ایران» محکوم شده است.

نمایندگان پارلمان اروپا امروز پنج‌شنبه  «ششم اردیبهشت ماه ۱۴۰۳»، در قطعنامه‌ای، حمله موشکی و پهپادی اخیر ایران به اسرائیل را محکوم کرده و خواستار تحریم‌های بیشتر علیه ایران شدند.

نمایندگان اروپا همچنین با اظهار نگرانی از تشدید اوضاع در منطقه، بر حمایت کامل از امنیت اسرائیل تاکید کردند.

آن‌ها همچنین در این قطعنامه، صرفا به اظهار تاسف در خصوص حمله به بخش کنسولی ایران در دمشق بسنده کردند.

قانون‌گذاران در پارلمان اروپا در این قطعنامه همچنین، درخواست افزودن نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به فهرست سازمان‌های تروریستی اتحادیه اروپا و همچنین تحریم رئیس جمهوری ایران را تکرار کرده‌اند.

در این قطعنامه که با ۵۱۶ رای موافق، چهار رای مخالف و ۲۷ رای ممتنع به تصویب رسید، آنچه «سیاست گروگان‌گیری از سوی ایران» نامیده شده، محکوم شده و از اتحادیه اروپا خواسته شده که یک راهبرد مشترک را برای مقابله با این سیاست ادعایی از طریق تشکیل یک گروه ضربت اتخاذ کند.

در این قطعنامه بر لزوم آزادی بی‌قید و شرط «کامران قادری» و «مسعود مصاحب» نیز تاکید کرده است که خرداد ماه گذشته به دلایل انسان‌دوستانه آزاد شدند.

گفتنی است که تصمیمات پارلمان اروپا پیشنهادی محسوب می‌شود و اتخاذ تصمیم‌ نهایی با شورای اروپاست. شورای اروپا هم در خصوص مواردی نظیر این مورد بر مبنای اجماع و نه اکثریت، تصمیم‌گیری می‌کند. در واقع قطعنامه‌های پارلمان اروپا سندی غیر الزام‌آور است و نمی‌تواند شورای اروپا را ملزم به اجرای آن کند

این در حالی است که طبق منشور ملل متحد، کنوانسیون‌های بین‌المللی به ویژه کنوانسیون روابط دیپلماتیک 1961 وین و کنوانسیون پیشگیری و مجازات جرائم علیه اشخاص مورد حمایت بین‌المللی از جمله ماموران و سازمان‌های بین‌المللی حمله اسرائیل به سفارت ایران محکوم بوده و ایران از لحاظ حقوقی و طبق ماده 51 منشور ملل متحد می‌توانسته پاسخ دهد.

نمایندگان پارلمان اروپا در ادامه، مدعی نقش بی‌ثبات‌کننده‌ ایران در خاورمیانه شدند.

پارلمان اروپا همچنین از تصمیم اتحادیه برای افزایش تحریم‌های فعلی خود علیه ایران، از جمله تحریم عرضه و تولید هواپیماهای بدون سرنشین و موشک‌ استقبال کردند.

در بخشی از این قطعنامه، در خصوص توافق هسته‌ای ایران نیز صحبت شده و بدون توجه به عدم اجرای تعهدات آمریکا و خروج یکجانبه این کشور از برجام و همچنین عدم اجرای تعهدات طرف‌های اروپایی ادعا شده است که ایران به تعهدات پادمان و حقوقی خود در توافق هسته‌ای عمل نمی‌کند.

منبع: ایرنا

دیگر خبرها

  • هشدار نمایندگان استان تهران به وزیر کشور
  • نامه اعتراضی نمایندگان مجلس به وزیر کشور+جزئیات
  • بررسی جداول بودجه ۱۴۰۳ در جلسات هفته جاری مجلس
  • اعتراض نمایندگان تهران به وحیدی درباره تغییرات ری
  • اعتراض نمایندگان به وحیدی درباره تغییرات شهرستان ری
  • نمایندگان آمریکایی در سودای تحریم بانک‌های چینی
  • عملیات وعده صادق تنها گوشه‌ای از اقتدار نظامی کشور
  • تصویب قطعنامه پارلمان اروپا علیه ایران
  • تحقق توسعه پایدار با همدلی و انسجام مجلس و دولت
  • نیروهای مسلح با تحریم‌ها موفق به ساخت مدرن‌ترین موشک‌ها شد