Web Analytics Made Easy - Statcounter

ساکشن‌های (مکش‌های) پزشکی و دندانپزشکی خارجی از جمله تجهیزاتی است که قیمت آن‌ها بالا است و خرید آن برای درمانگاه‌ها و دندانپزشکی‌ها هزینه زیادی دارد. به گزارش گروه فناوری خبرگزاری دانشجو به نقل از مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری یکی از واحد‌های فناور مستقر در پارک علم و فناوری همدان با هدف کاهش هزینه‌های خرید انواع ساکشن‌های (مکش‌های) دندانپزشکی و پزشکی، اقدام به تولید مکش‌هایی بر اساس توانمندی‌های بومی و فناوری‌های داخلی کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



این واحد فناور با ۱۰ نفر از جوانان ایرانی از سال ۹۱ با هدف طراحی و تولید مکش‌های دندانپزشکی راه اندازی شد. سال ۹۵ نیز توانستند نخستین محصول خود را پس از دریافت مجوز‌ها در سطح نمونه آزمایشگاهی تولید کنند. این واحد فناور مکش‌های تولیدی خود را با یک دهم قیمت مشابه خارجی تولید کرد.

حمید ساغریچیان مدیر عامل واحد فناور ساغر فن پارس درباره تولیدات شرکت، گفت: مکش‌های تمام اتوماتیک دندانپزشکی نخستین محصول تولیدی شرکت است. این محصول به صورت کامل بومی سازی شده است و تنها پمپ وکیوم آن را از دیگر کشور‌ها وارد می‌کنیم.

وی افزود: پس از اینکه مکش‌های تولیدی خود را در حوزه دندانپزشکی تولید کردیم، متوجه شدیم که این مکش‌ها در بخش‌های مختلف پزشکی مانند جراحی‌های مکشی، مکش‌های آمبولانسی، مکش‌های پزشکی و مکش‌های نوزادی کاربرد دارد. به همین دلیل تولید انواع مختلف مکش پزشکی را نیز آغاز کردیم.

به گفته این فعال دانش بنیانی، مکش‌ها خونابه، خون و ضایعات مختلفی که در پی جراحی یا کار‌های دندانپزشکی ایجاد می‌شود را با پمپاژ خارج می‌کند. این مکش‌ها در دو نوع مختلف کیسه‌ای و آبی وجود دارد که مدل آبی آن به یونیت‌های دندانپزشکی متصل است. استفاده از این مدل به دلیل مصرف آب زیاد در دنیا منسوخ شده است.

مکش‌ها تولیدی ایرانی را صادر خواهیم کرد
ساغریچیان در ادامه تصریح کرد: اگر مکش وجود نداشته باشد، در جراحی‌های ایمپلنت، لثه، عصب کشی و ... مشکلات حادی پیش می‌آید. به همین دلیل انواع مکش‌ها در این نوع جراحی‌ها کاربرد فراوانی دارد.

مدیر عامل این واحد فناور، درباره مکش‌های جدید، گفت: این نوع مکش‌ها ضایعات را به طور مستقیم وارد فاضلاب می‌کنند و مواد مضر و آلودگی‌های آن را کاهش می‌دهند.

وی ادامه داد: این نوع مکش‌ها قیمت بالایی دارند و در حال حاضر با قیمت ۲۷ میلیون تومان در دنیا خرید و فروش می‌شوند؛ اما مکش‌های تولیدی شرکت ما بین ۴ تا ۶ میلیون تومان به فروش می‌رسد. یعنی یک دهم قیمت مشابه خارجی.

ساغریچیان در بخش دیگری از سخنان خود، عنوان کرد: یکی از مشکلات ما در طراحی مکش، قالب‌های فلزی آن است که به دلیل گران شدن قیمت فلز با سختی روبرو شده ایم. اگر معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری کمک کند تا بتوانیم قالب‌ها پلاستیکی یا ABS تولید کنیم، قیمت‌ها کاهش خواهد یافت.

این فعال دانش بنیانی با اشاره به کمک‌های معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، گفت: در جشنواره علم تا عمل مبلغ قال توجهی دریافت کردیم و با کمک این مبلغ توانستیم تجهیزات مختلف برای تولید مکش‌ها را خریداری کنیم و محصول خود را به تولید انبوه و صنعتی برسانیم.

وی با اشاره به ساخت کارخانه‌ای برای گسترش تولیدات شرکت، تصریح کرد: در حال حاضر در حال ساخت کارخانه تولیدی خود هستیم تا بتوانیم محصول بیشتری را به تولید انبوه برسانیم.

مدیر عامل این واحد فناور، درباره صادرات محصولات شرکت، گفت: به صورت جدی قصد صادرات محصولات تولیدی خود را داریم و با گسترده‌تر کردن تولیدات، قطعا محصولات تولیدی خود را با یک برند ایرانی صادر خواهیم کرد.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: صادرات محصولات پزشکی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۸۰۳۰۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توسعه فناوری همگام با تحولات آموزشی/ تولید نرم‌افزار داخلی با قابلیت آزمایشگاه فیزیکی شخصی

سید محسن طباطبایی‌فر فارغ‌التحصیل رشته رباتیک و سازنده اکوسیستم یکپارچه آموزشی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، با ذکر هدف ورود به این حوزه گفت: با احساس خلا در آموزش و با هدف مسئولیت اجتماعی وارد حوزه آموزشی-فرهنگی شدیم. تغییر و تحولاتی در ساختار آموزشی ایران و جهان رخ داد که مجموعه این اتفاقات نیاز‌های متفاوتی را ایجاد کرده است.

وی با ذکر تحولات حوزه آموزش افزود: در حال حاضر، کاهش تایم مفید مشاغل، کاهش تعداد دانشجو و دانش‌آموز که باعث افزایش اهمیت کیفت آموزش می‌شود، ابزار‌های جذاب مجازی و فیزیکی که تایم و تمرکز دانش‌آموز را کاهش می‌دهد، تغییر فضای کار و بازار نیز یکی دیگر از تغییرات بود که بسیاری از مشاغلی که قبلا به آن نیاز داشتیم توسط ماشین آلات، ربات‌ها و هوش مصنوعی جایگزین شده اند.

طباطبایی‌فر با اشاره به نقش رباتیک در حوزه تغییرات آموزشی ادامه داد: تحولات آموزشی باعث تغییر سبک آموزشی می‌شود که رباتیک بخشی از تغییر آن است در این زمینه به نرم افزار‌ها و سخت افزار‌هایی که متناسب با فضلی آموزشی جدید است نیاز داشتیم و چون در کشور تجربه و توان فنی را نداشتیم باعث وابستگی به کشور‌های خارجی می‌شد. کشور‌های خارجی نیز از این قضیه سوء استفاده می‌کردند و محتوای دلخواه خود را در آن می‌گنجاندند؛ این امر باعث می‌شد ما از کیفیت آموزش و آسیب فرهنگی یکی را انتخاب کنیم. 

وی از جایگزینی محصول داخلی در جهت خدمت به فضای آموزشی کشور خبر داد و گفت: مجموعه ما پس از نیاز سنجی، یک نرم افزار جایگزین بومی تولید کرد. نرم افزار محیطی مانند سیستم عامل آموزشی است که درس‌های مختلف با استفاده از این محیط در قسمت‌های آزمایشگاه فیزیکی -نه مجازی- شخصی و آزمایشگاه تحلیلی را انجام دهید.

این تولید کننده ایرانی با ذکر مزیت‌های این سیستم عامل گفت: قابلیت‌هایی همچون آموزش تفکر منطقی، بازی سازی، متحرک سازی، آموزش‌های فیزیک، نور، حرکت و موضوعاتی از این قبیل را پوشش می‌دهد؛ همچنین تفاوت آن با نرم افزار‌های آموزشی این است که این سیستم یک ابزار اجرایی است. مثلا در حوزه برنامه نویسی دانش آموزان به گونه‌ای آموزش می‌بینند که در زندگی واقعی نیز به کار بیاد و امکان وصل شدن به کیس‌های فیزیکی بیرونی همچون دما و فشار را می‌دهد. 

طباطبایی‌فر افزود: برنامه‌ایی که آموزش می‌بینند را به شکل گرافیکی در کامپیوتر مشاهده می‌کنند و در محیط بیرونی به شکل روشن شدن لامپ و موتور می‌بینند به گونه‌ای که باعث اصلاح ذهنیت کودکان راجع به کارایی محصولات اطرافشان می‌شود و بر توانایی حل مسئله و تفکر الگوریتیمی تاثیر دارد که به همراه یک کتاب آموزشی ارائه می‌شود وسرعت برنامه نویسی را افزایش می‌دهد. 

وی در توضیح مخاطبان این محصول گفت: این اکوسیستم برای کسانی که حوزه آموزش فعالیت می‌کنند به عنوان یک آزمایشگاه فیزیکی نسخه دانش آموز با تاکید بر هویت فرهنگی بومی کشورمان است؛ برای مثال استفاده از کاراکتر‌های ایرانی در بازی سازی، علاوه بر آن از خروج ارزش نیز جلوگیری می‌شود، زیرا محصولات مشابه با فرض اینکه زبان فارسی را پشتیبانی کنند نیاز به واردات ابزار گران قیمت در قسمت اتصال سخت افزار دارند. 

وی گفت: شروع سن استفاده از این محصول مقطع ابتدایی بوده و با توجه به کارایی و ظرفت آن تا پایان دوران دانشجویی و ارائه پایان‌نامه نیز مورد استفاده است. 

تولید کننده این محصول ایرانی با ذکر رایگان بودن اکوسیستم یکپارچه آموزشی آیکود افزود: این محصول وارد بازار شده و بخش نرم افزاری آن به طور رایگان قابل استفاده بوده و بخش سخت افزاری با مبلغ کمی قابل دسترس است. 

وی گفت: ما این سیستم عامل را با هزینه شخصی و با هدف ورود به سیستم آموزش و پرورش تولید کردیم. پاسکاری‌های متعدد ببین نهاد‌های مربوط و مسیر ناهموار گرفتن مجوز‌ها یکی از چالش‌های اساسی است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • تأمین ۴۰ درصدی نیاز داخلی به دستگاه نوار قلب با محصول ایران‌ساخت
  • بومی‌سازی دستگاه مورد نیاز گلخانه‌های صنعتی
  • صعود ۱ میلیارد و ۵۰۰ میلیونی قیمت سواری لوکس خارجی
  • حضور واحد‌های تولیدی شهرک صنعتی اردبیل در نمایشگاه ایران اکسپو
  • حضور واحد‌های تولیدی اردبیل در نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی
  • معاون وزیر ارتباطات : شبکه اپراتور مدعی نارضایتی مردم از کیفیت شبکه به دلیل استفاده از مودم بومی قابل بررسی است
  • ریزش نرخ دلار چه تاثیری بر قیمت خودروهای داخلی گذاشت؟
  • دانش ایرانی در خدمت امنیت حفاری
  • توسعه فناوری همگام با تحولات آموزشی/ تولید نرم‌افزار داخلی با قابلیت آزمایشگاه فیزیکی شخصی
  • اثر دلار کاهشی بر قیمت خودرو‌های پرطرفدار داخلی