Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جام نیوز»
2024-05-05@02:27:58 GMT

شمارش معکوس برای کشف قیمت واقعی دلار

تاریخ انتشار: ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۸۰۴۹۹۱

شمارش معکوس برای کشف قیمت واقعی دلار

به گزارش سرویس اقتصادی جام نیـوز،   نرخ ارز این روزها همچنان در بازار پرنوسان و فشار روی این بازار بسیار است. در حال حاضر نرخ دلار تا مرز ۱۵ هزار تومان بالا رفته و بازار اسیر نوسانات شدید است؛ به خصوص در دو سه هفته گذشته این بالا و پایین شدن‌های بازار افزایش یافته است.

 

فعالان بازار معتقدند که صحبت‌های اخیر درباره برجام و مهلت دو ماهه ایران، جو روانی در بازار ایجاد کرده است و مشخص نیست وضعیت نرخ‌ها چگونه بماند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

البته در طول بیش از یک‌سال گذشته دولت چندین راهکار برای همچون دلار ۴۲۰۰ تومانی و اجرای سامانه نیما برای تعادل‌بخشی بازار و ایجاد ثبات ماندگار اجرایی کرد که هیچ‌یک در بازار ارز جواب نداد و با هر تحرک جزئی در اقتصاد و سیاست خارجی، شاهد جهش قیمت‌ها در بازار ارز بودیم که به سرعت در سایر بازارها هم سرایت می‌کرد.

 

اما دولت در تازه‌ترین تدبیر، تصمیم دارد که نرخ واقعی ارز را در بازار متشکل ارزی کشف و در نهایت به ساماندهی بازار بپردازد. بازار متشکل ارزی بنا به وعده فرهاد دژپسند، وزیر امور اقتصادی و دارایی قرار است از هفته جاری فعالیت خود را آغاز کند و قیمت واقعی دلار در این بازار مشخص شود.

 

دژپسند هفته گذشته در گفت‌وگویی، به اطلاعیه بانک مرکزی درباره تشکیل بازار متشکل ارزی اشاره کرد و گفت: فعالیت این بازار تاثیر مثبتی در بازار ارز می‌گذارد.

 

شورای پول و اعتبار هجدهم دی‌ماه ۹۷ «مقررات مربوط به بازار متشکل معاملات ارزی» را تصویب کرد که هدف از آن، ساماندهی و توسعه بازار شفاف، منصفانه و کاراست تا ارزها در آن به طور نقد مطابق مقررات این مصوبه و سایر مقررات مرتبط با آن در بستر الکترونیکی معامله شود.

 

رییس کل بانک مرکزی نیز پیش از این درباره ماهیت این بازار گفته بود: بازاری که تشکیل خواهد شد، فرصتی می‌شود برای کسانی که اسکناس ارز و سپس حواله خود را از طریق صرافی ها به بازار عرضه کنند و به پلتفرمی تبدیل خواهد شد که بازار ارز متشکل شود.

 

هدف دولت و به طور ویژه بانک مرکزی و وزارت اقتصاد این است که بتوان با ایجاد بازار متشکل ارزی، نرخ‌های متعدد ارز را که از کانال‌های غیررسمی و از سوی سوداگران تعیین می‌شود، حذف و نرخ جدید بازار متشکل را به عنوان مبنا در بازار جایگزین آن کرد.

 

کارکرد مبهم بازار متشکل ارزی

اما در شرایطی بازار متشکل ارزی در آستانه آغاز به کار قرار دارد که هنوز ابهام از نحوه کارکرد و سازوکار آن وجود دارد. آن‌طور که مطرح شده، قرار بر این است که این بازار با مشارکت بانک‌ها و صرافی‌های مجاز و تحت نظارت و بازارگردانی بانک مرکزی با تمرکز بر معاملات نقدی راه‌اندازی شود.

 

به عبارت دیگر، هدف دولت این است که این بازار را به مرجعی برای تعیین مبنای نرخ ارز تبدیل کند. صادرکنندگان هم که از جمله دارندگان منابع ارزی در کشور محسوب می‌شوند، می توانند در چارچوب مقررات، ارز موجود خود را در این بازار عرضه کنند. هر چند که این بازار شبیه به بورس نیست، اما معاملات به صورت برخط انجام می‌شود تا در یک بستر کاملا شفاف نرخ ارز کشف شود.

 

نکته‌ای که در این میان مطرح است، این‌که با وجود این‌که مهار سوداگری در بازار و ساماندهی آن، هدف اصلی راه‌اندازی بازار متشکل ارزی است، اما بسیاری از تحلیلگران دغدغه دخالت مستقیم دولت در بازار ارز را دارند.

 

تحول واقعی در بازار ارز؟

علی‌اصغر سمیعی، رییس هیات موسس کانون صرافان و تحلیلگر بازار ارز درباره بازار متشکل ارزی به خبرگزاری خبرآنلاین می‌گوید: قبلا هم گفته‌ام که اسامی برای بازارها تعیین‌کننده ماهیت آنها نیست، بلکه بازار با هر اسمی که باشد، فقط در صورتی حکم بازار را دارد که خرید و فروش در آن برای همگان آزاد باشد و قیمت هم در آن فقط با سیستم عرضه و تقاضا تعیین شود. در غیر این صورت بازار با هر اسمی که باشد، هیچ فرقی نمی‌کند و نمی‌تواند کارایی لازم را داشته باشد.

 

وی می‌افزاید: نمی‌خواهم بگویم کسانی که هر روز یک اسمی برای بازار ابداع می‌کنند، قصد و نیت خیر ندارند، ولی با هر نیتی که باشد، تا وقتی که به سیستم بازار آزاد و تعیین قیمت با روش عرضه و تقاضا اعتقاد پیدا نکنند، امید موفقیتی برای ایشان متصور نیست.

 

رییس هیات موسس کانون صرافان متذکر می‌شود: هر نوع بازاری که حضور در آن نوعی امتیاز محسوب شود، فورا بوی رانت از آن به مشام می‌رسد. این امتیاز را برای هر کسی یا گروهی که بخواهند در نظر بگیرند، یا با هر نیتی که باشد حتی با نیت‌های خیرخواهانه.

 

سمیعی عنوان می‌کند: راجع به بازار موسوم به متشکل هم فعلا فقط صحبت شده است. باید روش را تماشا کرد. اگر روش همانند روش‌های قدیمی و دادن امتیاز به گروه خاصی باشد که امیدی به آن نیست، مگر این‌که این بار ما شاهد یک تحول واقعی و بازاری آزاد و با نرخ واقعی و واحد و البته با نظارت، نهاد مسوول برای جلوگیری از نوسانات و تلاطمات مخرب باشیم.

 

وی تصریح می‌کند: البته این نکته را هم باید یادآوری کنم که در شرایط کنونی مشکل اقتصادی کشور فقط مربوط به بازار ارز نیست و برای رفع اشکالات اقتصادی همزمان با تصحیح بازار ارز می‌باید به نکات دیگر و از همه مهم‌تر، واقعی شدن قیمت‌ها از یک طرف و متوقف کردن و بلکه کاهش نرخ تورم و بهره و کاهش نقدینگی از سوی دیگر هم توجه کرد.

 

بازار مصنوعی ایجاد نکنیم

محسن جلال‌پور، رییس سابق اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران در این خصوص که بازار متشکل ارزی می‌تواند فضای بازار ارز را آرام کند؟ می‌گوید: اگر بازار متشکل ارزی را ما مصنوعی نکنیم، مثل کاری که در بازار ثانویه انجام دادیم، یعنی قیمت‌گذاری نکنیم و کف و سقف برای آن تعیین نکنیم، بازار آرام می‌شود.

 

وی می‌افزاید: اگر دوباره محدودیت ایجاد کنیم و بازار دستوری شود، اتفاقی که در بازار متشکل ارزی خواهد افتاد، مثل بازار ثانویه است.رییس سابق اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران با بیان این‌که هنوز در عمل متوجه نشدیم که چه اتفاقی خواهد افتاد، عنوان می‌کند: زمانی که بازار ثانویه را می‌خواستند به وجود آورند، ما یکی از پیگیری‌کنندگان این بازار بودیم، اما روش اشتباهی را اعمال کردند.

 

جلال‌پور متذکر می‌شود: بازار ثانویه سیاست درستی بود، اما برای ارز کف و سقف گذاشتند و این باعث شد که بازار سومی ایجاد شود.وی تصریح می‌کند: بازار متشکل زمانی بازار اصلی ارز می‌شود که ما در آن دخالت نکنیم و دولت ورود نکند. اگر این اتفاق بیفتد، بازار ارز سامان پیدا می‌کند.

 

رییس سابق اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران یادآور می‌شود: من اعتقاد دارم اگر ارز ۴۲۰۰ تومانی و ارز نیمایی برداشته شود و همه نرخ‌ها به بازار ارز بیاید، قیمت ارز رو به کاهش رود. اما اگر اختلاف قیمت‌ها و رانت‌ها وجود داشته باشد، باز در بازار متشکل ارزی هم موفق نخواهیم بود.

 

خبرآنلاین

2025

منبع: جام نیوز

کلیدواژه: قیمت واقعی دلار نرخ تورم اقتصاد جام نیوز بانک مرکزی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۸۰۴۹۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سرمایه‌گذاران این بازار بیشترین زیان را دیدند/ دلار به کانال ۵۰ هزار تومان باز می‌گردد؟

 ایمان ربیعی- بازارهای سنتی چهارگانه در هفته‌ای که گذشت، نتوانستند روی خوشی به سرمایه‌گذاران نشان دهند. این اتفاق از یک سو به خالی شدن دست نوسان‌گیران منجر شد و از سوی دیگر خرید و فروش در این بازارها را به حداقل رساند. بسیاری از کارشناسان معتقدند مهار تورم خود به نوعی حباب سکه را در بازار تخلیه کرده و بازارها را به حالت عادی بازخواهد گرداند اما با این حال انتظارات تورمی در روزهای اخیر فروننشسته است و شرایط ویژه سبب شده است انتظار برای بالا رفتن قیمت‌ها وجود داشته باشد.

 برگشت دلار رقم خورد

 هر چند شرایط اقتصاد ایران عادی نیست اما در هفته‌ای که گذشت بازار ارز با بازگشت مواجه بود. این اتفاق البته دور از انتظار سرمایه‌گذاران و حتی دلالان بود. با این حال دلار توانست به کف کانال شصت هزار تومان نزدیک شود اما این نزدیکی ماندگار نبود  خیز برای بازگشت به میانه‌ی کاال شصت هزار تومان در برخی روزها رخ داد. برخی این سئوال را مطرح می‌کنند که آیا دوباره دلار به کانال پنجاه هزار تومان ولو در سقف این کانال باخواهد گشت؟

 پاسخ به این سئوال اما از سوی کارشناسان یکی نیست. برخی معتقدند رسیدن دلار به کانال پنجاه هزار تومان هم نمی‌تواند ادامه‌دار باشد چرا که بازار در حال هضم قیمت شصت هزار تومانی و قرارگیری در این کانال است و ماندگاری در این محدوده، وقتی طولانی‌تر از حالت عادی شود موجب چسبندگی قیمت‌ها خواهد شد.

 از سوی دیگر باید در نظر داشت که فضای اقتصادی ایران دستخوش تغییر چندانی نشده و هر چند سیگنال‌هایی مبنی بر آزادسازی پول‌های مسدودی آزاد شده ایران مخابره شده اما تاثیر این خبر به دلیل انتشار چندباره از دست رفته است.

دلار در پایان این هفته در محدوده ۶۲ تا ۶۳ هزار تومان معامله می‌شود که نسبت به روزهای ابتدایی هفته دستخوش تغییر چندانی نشده و رفت و برگشت همچنان ادامه دارد. باید دید بازارساز با چه تدبیری هفته آینده را آغاز خواهد کرد.

سکه چقدر عقب نشست؟

هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید در ابتدای هفته به نرخ ۴۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان فروخته می‌شد اما این کالای سرمایه‌ای در پایان هفته در محدوده قیمتی ۴۱ هزار و ۹۵۰ تومان قرار گرفت. این بدان معناست سرمایه‌گذاران این بازار نیز با زیانی اندک همراه بودند. قیمت سکه از یک سو تحت تاثیر کاهش نرخ اونس و از سوی دیگر تحت تاثیر نوسان منفی دلار با کاش روبرو شدند. این وضعیت در بازار سایر قطعات سکه نیزتداوم دارد . نکته مهم اینجاست که در آخرین روز هفته قیمت هر اونس طلابا کاهشی نزدیک به بیست دلار روبرو شد و در لحظه تنظیم خبر اونس طلا به ۲۲۹۸ دلار و یازده سنت در بازارهای جهانی فروخته می‌شود. نکته مهم اینکه با وجود عقب نشینی بهای سکه حباب سکه در بازار بزرگتر از قبل شده است. هر قطعه سکه امامی هشت میلیون و ۲۷۱ هزار تومان حباب دارد.

طلا ریخت

قیمت هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز از سه میلیون و ۵۵۰ هزار تومان در اولین روز هفته به سه میلیون و ۴۶۷ هزار تومان در آخرین روز هفته رسید . به این ترتیب کاهش اندک قیمت طلای هجده عیار نیز در بازار رقم خورد تا سمفونی زیان در بازار هماهنگ‌تر از همیشه نواخته شود.

بورس باز هم قرمز پوشید

بررسی معاملات بازار سهام در هفته دوم اردیبهشت ۱۴۰۳ نشان می‌دهد، با کاهش ارزش معاملات و افزایش عرضه، شاخص‌های بورسی با کاهش حدود ۱.۷ درصدی روبه‌رو شده‌اند.

نگاهی به روند معاملات این هفته نشان می‌دهد شاخص کل بورس طی این پنج روز معاملاتی با کاهش ۱.۷ درصدی از تراز دو میلیون و ۳۰۳ هزار واحد در پایان بورس هفته گذشته به دو میلیون و ۲۶۴ هزار واحد رسید. شاخص هم‌وزن نیز ۱.۶۹ درصد کاهش ارتفاع داد و از ۷۶۳ هزار واحد به ۷۵۰ هزار واحد رسیده است.

همچنین لازم به ذکر است بازار سهام طی این هفته به طور میانگین هفت میلیارد و ۱۶۰ میلیون برگه سهم حجم خورد و ارزشی معادل سه هزار و ۱۳۸ میلیارد تومان رقم زد. تراز پول حقیقی نیز در هفته دوم اردیبهشت منفی بود؛ به طوری که طی پنج روز کاری ۶۴۸ میلیارد تومان پول از بازار سهام خارج شده است.

۲۲۳۲۲۳

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1902127

دیگر خبرها

  • تولیدکنندگان آلومینیوم مواد اولیه را به قیمت دلار ۶۰ هزار و ۵۰۰ تومان خریداری می‌کنند
  • شمارش معکوس برای تقسیم تهران /استان های غربی و شرقی با محوریت کدام شهرها تشکیل می شود؟
  • شمارش معکوس آغاز نمایشگاه کتاب تهران و درگذشت پل آستر
  • رانت شیرین ۶۹ میلیارد دلاری برای واردکنندگان
  • قیمت دلار در بازار باز هم پایین تر می آید؟
  • سرمایه‌گذاران این بازار بیشترین زیان را دیدند/ دلار به کانال ۵۰ هزار تومان باز می‌گردد؟
  • قیمت دلار، سکه و طلا در بازار امروز پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • شمارش معکوس برای آغاز حج تمتع / نخستین کاروان عمره‌گزاران امروز بازمی‌گردد
  • شمارش معکوس برای آغاز حج تمتع / اولین کاروان عمره‌گزاران امروز بازمی‌گردد
  • طلا دوباره اوج گرفت/ قیمت جدید طلا ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳