Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-26@23:44:03 GMT

«عروس مردگان»؛ نمایشی قوی با ضعف‌های قابل اغماض

تاریخ انتشار: ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۸۰۵۱۴۰

«عروس مردگان»؛ نمایشی قوی با ضعف‌های قابل اغماض

تهران- ایرنا- نمایش پر ستاره «عروس مردگان» که این شب‌ها با صحنه آرایی قوی بر صحنه ظاهر شده است با ضعف‌هایی اندک لذت تماشای یک تئاتر بی نقص را از مخاطب می‌گیرد.

در این شب‌های ماه مبارک رمضان که همچنان اجرای تئاتر در تماشاخانه‌های مختلف شور و گرمای خود را دارد بر بلندای شهر تهران نمایش پر ستاره «عروس مردگان» در سالن رویال هال هتل اسپیناس پالاس به صحنه می‌رود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


این نمایش از همان آغاز اجرا صحنه‌ای پر کشش را برای مخاطب فراهم و با نورپردازی، دکور و گریم مناسب تماشاگر را آماده دیدن تئاتری جذاب می‌کند.
نمایش با حضور نیکی کریمی و میلاد کی‌مرام دو ستاره سینمایی بر صحنه آغاز می‌شود اما در همین لحظه، نخستین مشکل نمایش به چشم می‌آید، بازیگر محبوب دهه 70 سینمای ایران با بیانی خالی از احساس و لحنی و بدون هیچ فراز و فرود و هیجان، دیالوگ می‌گوید به شکلی که حتی قصه‌گویی را هم در ذهن تداعی نمی‌کند چه برسد به بازی روی صحنه تئاتر.
به مرور نوبت به خوش رقصی بازیگران توانمند دیگر از جمله امیر جعفری، شقایق دهقان، مهران احمدی بر صحنه می‌شود و در ادامه در مقابل بازی سرد کریمی، نازنین بیاتی قرار داشت که آنچنان در نقش خود غرق شده و بازی را تمام و کمال انجام می دهد که جز امیلی عروس مردگان بر صحنه نمایش هیچ فرد دیگری به چشم نمی‌آید، همچنین کی‌مرام که نخستین بازی خود را بر صحنه به نمایش گذاشته، این امید را در تئاتربین‌ها ایجاد می‌کند که بازیگر توانمند دیگری به خانواده هنرهای نمایشی اضافه شده است.
از سوی دیگر هنرمندانی که نام پر آوازه‌ای ندارند و عهده دار نقش‌های کوچک شده‌اند در لحظاتی حتی می توانند نگاه مخاطب را از بازیگران ستاره نمایش بگیرند و به سمت خود جذب کنند؛ از مهمترین آن‌ها می توان به بازیگر نقش کِرم درون چشم عروس مرده اشاره کرد که حتی نوع حرکتش بر روی صحنه توانایی حرکتی بدن بازیگر را نشان می دهد و بازیگری که نقش عنکبوت از سقف آویزان را برعهده داشت. البته در این بخش نباید از بازی هنرمندانه بازیگران در نقش شخصیت‌ها در دنیای مردگان گذشت که با بازی خود صحنه را با قدرت در دست گرفته بودند.
در این میان اما خلاف انتظار تماشاگران که از کریمی توقع اجرایی بیش از یک بازی معمولی را داشتند، بازی خطی او ادامه یافت و تا پایان نمایش مخاطبان را از تداعی بازی های هنرمندانه خود ناامید کرد.
از بازیگران که بگذریم گریم نکته مهم دیگری است که به صورت هنرمندانه ای طراحی و اجرا شده بود و همینطور ماسک های بازیگران، طراحی لباس و صحنه از جمله نقاط قوتی است که در نمایش «عروس مردگان» به چشم می آید.
موزیکال بودن نمایش هم آزاردهنده نیست و ارتباط مخاطب را با اجرا قطع نمی کند بلکه جذابیتی مناسب و به جای را با حرکات متناسب بازیگران برای گوش و چشم تماشاگر فراهم می کند.
گروه موسیقی گوشه کوچکی از طبقه دوم صحنه را به خود اختصاص داده بودند تا صدای سازها را به خوبی در فضا پراکنده کنند و هماهنگی گروه موسیقی با اشعار و بازیگران، نمایشی تمام و کمال را پیش چشم مخاطبان به اجرا در می آورد.
در بخش فنی نیز مشکلات قطع و وصل شدن صدا گاهی ارتباط مخاطب با نمایش را دچار چالش می کند که حداقل در اجرایی که ما به عنوان تماشاگر در آن حضور داشتیم نارسایی صدا در بخش هایی از نمایش موجب می شد تا تماشاگر از قصه جدا شده و متوجه دیالوگ ها یا اشعار نشود.
کند بودن ریتم اجرا از دیگر مشکلات گاه آزاردهنده بود که البته می شد در سایه اجرای خوب کار از آن چشم پوشید.
در این دوره که استاندارد نبودن سالن های خصوصی، تئاتری ها را از بهره مندی از تکنولوژی محروم کرده است، در این نمایش تکنولوژی به کمک کارگردان آمد تا بتواند به کمک نقاله‌های بالابرنده به خوبی دنیای مردگان و زندگان را به نمایش بگذارند.
نمایش موزیکال «عروس مردگان» که از روز نخست قرار بود تنها 15 اجرا بر صحنه باشد این شب ها توانسته با اجرای خوب و فضاسازی مناسب، جایگاهی را در دل مخاطبان ایجاد کند و هر شب میزبان یک هزار و 500 مخاطب برای هر اجرا باشد.
نمایش موزیکال «عروس مردگان» با حضور هنرمندان بسیار توانمند و گروه قوی نمایشی بیش از 90 دقیقه بر صحنه ظاهر می شود و به جرات می توان از آن به عنوان تئاتری خوب نام برد.
«عروس مردگان» دومین نمایش آن هم از نوع موزیکال است که به صحنه رویال هال اسپیناس پالاس می رود اما از بسیاری جهات قدرتمندتر و توانمندتر از نمایش بینوایان است که نام نخستین اجرای این سالن را به خود اختصاص داده است. این نمایش به دلیل اجرای قابل قبول آن کمتر به دام حواشی چون استفاده از چهره‌های سینمایی برای جذب مخاطب و تئاتر اشرافی برخوردار شده است.
نمایش «عروس مردگان» به کارگردانی امیدرضا سپهری اقتباسی از انیمیشن معروف تیم برتون است که در سال ٢٠٠٦میلادی نامزد دریافت اسکار بهترین انیمیشن شد که روایتی بین دنیای زندگان و مردگان را ارائه می دهد.
فراهنگ ** 7561 ** 9053

منبع: ایرنا

کلیدواژه: فرهنگي تئاتر عروس مردگان اسپيناس پالاس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۸۰۵۱۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

«سالیوان در ایران» به هفته دوم رسید

به گزارش گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، نمایش کارخانه هیولا‌ها «سالیوان در ایران» به تهیه‌کنندگی محمدامین غلامی و امین گلستانه با سرمایه گذاری هلدینگ امین بازرگان بیهق از ۲۸ فروردین تا ۲۱ اردیبهشت‌ماه ساعت ۱۹:۰۰ در تماشاخانه ایران‌مال که با لستقبال مخاطبان روبرو شده است به هفته دوم اجرا رسید.

در این نمایش فانتزی از صداپیشگان انیمیشن کارخانه هیولا‌ها استفاده شده و برای اولین بار این نمایش با صداپیشگان اصلی روی صحنه می‌رود.

بازیگران نمایش «سالیوان در ایران» به ترتیب ورود به صحنه عبارت‌اند از: علی ضمیری، ثمین افشار، محمدولی فروتن، فرهاد اتقیایی، الهه خادمی، ماریه ماشااللهی، ناصر محمدی و با صدای وحید نفر.

دیگر عوامل در این نمایش می‌توان از: مجری طرح: مصطفی تیموریان، مشاور هنری: کاوه خداشناس، مشاور کودک و نوجوان: علی فروتن، سرپرست گروه فرم و حرکت: رضا کشاورز، طراح صحنه: حسین حاجی ابراهیمی، طراح گریم: سید جلال موسوی، طراح لباس: نیاز حمیدی، طراح رقص‌های فولک: بهروز پوربرجی نام‌برد.

علاقه‌مندان برای کسب اطلاعات بیشتر و رزرو بلیت می‌توانند به سایت تیوال مراجعه کنند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • راهیابی ۲ نمایش از البرز به جشنواره سراسری تئاتر بچه های مسجد
  • تسویه حساب خواهر با برادر/ در «آگنیتاژ» پرواز می‌کنید؟
  • نوزدهمین جشنواره ملی هنر‌های نمایشی به کار خود پایان داد
  • فراموشی و آلزایمر روی صحنه تئاتر
  • «دروغ پارلمانی» در پردیس شهرزاد بازگو شد
  • «سالیوان در ایران» به هفته دوم رسید
  • صحرا فتحی «هواخوری» را به صحنه می‌آورد
  • «هواخوری» صحرا فتحی به صحنه می‌آید
  • راهیابی ۲ اثر نمایشی از چهارمحال و بختیاری به جشنواره سراسری تئاتر مردمی بچه‌های مسجد
  • ۶ سال زندگی با «در انتظار گودو»!/ بازی با زمان بر صحنه تئاتر