Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبکه خبر»
2024-05-05@21:51:48 GMT

آلودگی هوا؛ تهدیدی فراگیر

تاریخ انتشار: ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۸۰۵۲۸۹

تحقیقات جدید نشان می دهد که زیان های آلودگی هوا به مراتب بیش از آنی است که تاکنون مطرح شده بود. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر،  پژوهش تازه پزشکی نشان می دهد، اثرگذاری آلودگی هوا فقط به ریه ها و تنفس انسان محدود نیست بلکه از راه تنفس و خون همه اندام های بدن از جمله قلب و ریه، مغز و ذهن و دستگاه گوارش فرد را فرا می گیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

  دانشمندان می گویند، شاید آلودگی هوا بزرگترین خطر زیست محیطی در سراسر جهان باشد. 
سالانه بیش از هشت میلیون نفر در جهان قربانی، بر اثر آلودگی هوا  جانشان را از دست می دهند.   آلودگی هوا نه تنها سلامت جسم را تهدید می کند بلکه در ایجاد افسردگی، پرخاشگری، خواب آلودگی، بیش فعالی کودکان و دیگر اختلالات روانی نیز موثر است.

شاید مهمترین خسارتی که آلودگی هوا ایجاد می‌کند، این است که سلامت شهروندان را در سکونتگاه‌های شهری و اطراف آن به مخاطره می‌اندازد ضمن اینکه آلودگی هوا به‌صورت غیرمستقیم روی حیات وحش، حیوانات و گیاهان نیز اثر می‌گذارد.

می‌توان گفت آلودگی هوا هم به سلامت فیزیکی مردم مختلف خدشه وارد می‌کند و هم از لحاظ روانی تبعاتی را با خود به‌همراه دارد و افسردگی و اختلالات روانی را نیز افزایش می‌دهد؛ بدین‌معنا آلودگی هوا یکی از مهلک‌ترین پدیده‌هایی است که منجر به افزایش هدررفت سرمایه ملی در ایران می‌شود.

اما آثار آلودگی هوا بر گروههای حساس و افراد آسیب‌پذیر و در معرض خطر چیست؟ آیا می‌توان با ذرات معلق کمتر از 2.5 میکرون به مبارزه پرداخت و از گزند آنها در امان ماند؟

کودکان یکی از آسیب‌پذیرترین گروهها به آثار ناشی از آلودگی هوا هستند و پیامدهای سلامتی برای آنان می‌تواند مادام‌العمر باشد؛ به غیر از بیماری‌هایی نظیر رشد ناقص، کم‌توانی‌های جسمی، پوکی استخوان و ... بسیاری مشکلات دیگر نیز این فرشتگان معصوم را تهدید می‌کند.

مریم نادری؛ مدیر واحد پایش شرکت کنترل کیفیت هوای تهران درباره مشکلات ناشی از آلودگی هوا برای کودکان در معرض آسیب می‌گوید: بسیاری از مطالعات نشان داده که آلودگی هوا به شدت با شرایط تنفسی مانند ذات الریه، برونشیت و آسم مرتبط است؛ آلودگی هوا می‌تواند بر سیستم ایمنی کودکان، ریه و رشد مغز و توسعه شناختی تاثیر بگذارد و اگر این بیماری‌ها درمان نشود برخی از عوارض سلامتی مرتبط با آلودگی هوا می‌تواند یک عمر باقی بماند.

به گفته وی، مطالعات مختلفی در گذشته نشان داده که چگونه آلودگی هوا، عملکرد ریه و رشد مغز در کودکان را مختل می‌کند ضمن اینکه کودکانی که به بازی‌های پرتحرک  یا ورزش می‌پردازند نیز حجم بیشتری از هوا را نسبت به کودکان کم تحرک وارد ریه می‌کنند.

اما این تفاوت در رفتار تنفسی نیز ممکن است خطر ابتلای کودکان به بیماری ریوی مرتبط با ذرات ریز را افزایش دهد، یعنی ریه‌ها و مغز کودکان می‌توانند با هوای پاک‌تر بهتر رشد کنند و  کارشناسان دیگر کشورها نیز در تاثیرگذاری آلودگی هوا بر کودکان نسبت به بزرگسالان تاکید ویژه‌ای دارند.


گزارش‌های منتشر شده در مجله لانست به‌عنوان معتبرترین نشریه پزشکی جهان نشان می‌دهد ذرات معلق کمتر از 2.5 میکرون بیشترین ارتباط را با بیماری‌های قلبی ـ عروقی و ریوی دارند و  این ذرات عامل اصلی آلودگی هوای تهران طی سال‌های اخیر بوده است.

مریم نادری؛ مدیر واحد پایش شرکت کنترل کیفیت هوای تهران درباره  تحقیقات تاثیرات آلودگی هوا بر سلامت انسان‌ها  توضیح می‌دهد: طبق تحقیقات معتربرترین نشریه‌های پزشکی جهان و تحقیقات کارشناسان ذیربط، ارتباط معناداری بین وجود ذرات معلق کمتر از  2.5 میکرون و سکته قلبی، فشار خون بالا، نارسایی قلبی، آریتمی قلب و مرگ‌ و میر ناشی از مشکلات قلبی-عروقی ایجاد شده است؛ با توجه به مطالعات گسترده در این زمینه ارتباطات علمی بین آلودگی ذرات معلق کمتر از 2.5 میکرون و بیماری‌های مزمن انسداد ریه و سرطان ریه دیده ‌شده است، ضمن اینکه آژانس بین‌المللی تحقیقات سرطان گزارش می‌دهد که ذرات آلاینده هوای محیط در گروه نخست مواد سرطان‌زا قرار دارند. 

منبع: شبکه خبر

کلیدواژه: اثر گذاری آلودگی هوا خطر زیست محیطی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irinn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبکه خبر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۸۰۵۲۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هوای کلانشهر اصفهان سالم است

بر اساس داده‌های سامانه برخط کنترل کیفیت هوای سازمان محیط‌زیست (منطقه اصفهان) شاخص هوای این کلان‌شهر امروز در ایستگاه خیابان ۲۵ آبان، بولوار کاوه و دانشگاه صنعتی با عدد ۵۹، خیابان احمدآباد ۸۶، میدان انقلاب ۷۸، پارک زمزم ۷۲، رهنان ۶۵، خیابان زینبیه ۷۰، کردآباد و سپاهان‌شهر ۵۷، خیابان‌های فیض و فرشادی ۵۴ و ولدان ۶۸ AQI در وضعیت قابل قبول است.

شاخص هوای اصفهان همچنین در ایستگاه خیابان میرزا طاهر با عدد ۳۷ AQI وضعیت پاک را نشان می‌دهد.

امروز شاخص هوا در خمینی‌شهر با میانگین ۳۴ در وضعیت پاک، در شاهین‌شهر ۷۴، مبارکه ۶۲، کاشان ۵۷، قهجاورستان ۵۶ و نجف آباد ۷۰ AQI در وضعیت قابل قبول و در زرین شهر با میانگین ۱۰۴ ناسالم برای گروه‌های حساس و در سجزی با میانگین ۱۵۴ ناسالم برای عموم شهروندان ثبت شد. ایستگاه سنجش آلودگی هوای منطقه صنعتی دولت آباد قطع است.


شاخص کیفی هوا از صفر تا ۵۰ هوای پاک، ۵۱ تا ۱۰۰ هوای سالم، ۱۰۱ تا ۱۵۰ ناسالم برای گروه‌های حساس، ۱۵۱ تا ۲۰۰ ناسالم برای عموم، ۲۰۱ تا ۳۰۰ بسیار ناسالم و ۳۰۱ تا ۵۰۰ خطرناک است.


این شاخص به طور معمول برای پنج آلاینده هوا شامل مونوکسیدکربن (CO)، اُزن (O ۳)، دی اکسید نیتروژن (NO ۲)، دی اکسید گوگرد (SO ۲) و ذرات معلق زیر ۲.۵ میکرون (PM ۲.۵) اندازه گیری و به طور روزانه در ایستگاه‌های پایش هوا، ثبت می‌شود.


شاخص کیفی هوا (Air Quality Index) معیاری است که غلظت ترکیبات مختلف آلاینده موجود در هوا نظیر مونوکسید کربن، دی اکسید گوگرد، ترکیبات نیتروژن دار، اوزون و ذرات معلق (ذرات کوچک‌تر از ۱۰ میکرومتر و ذرات کوچک‌تر از ۲.۵ میکرومتر) را که دارای حدود مجاز متفاوت با واحد‌های مختلف است به یک عدد بدون واحد تبدیل می‌کند و وضعیت آلودگی هوا را نمایش می‌دهد.

باشگاه خبرنگاران جوان اصفهان اصفهان

دیگر خبرها

  • اعلام نتایج آزمون استخدامی دانشگاه فرهنگیان
  • الزام سامان دادن یک نظام فراگیر اسلامی برای کنار زدن نظام سلطه
  • هوای کلانشهر اصفهان سالم است
  • هوای ۶ شهر اصفهان سالم است/ شاخص زرین‌شهر بر مدار نارنجی آلودگی
  • هوای کلانشهر اصفهان پاک است
  • هوای اصفهان و ۳ شهر مجاور پاک است
  • پدر مهران غفوریان افسر ارشد ساواک بود؟ | واکنش فوری ستاره سینما و تلویزیون به یک شایعه فراگیر درباره پدرش
  • بورل: هیچ همبستگی میان اروپا درباره روسیه وجود ندارد
  • گفتمان انقلاب اسلامی در دنیا فراگیر شده است
  • هوای اصفهان سالم است