Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-08@14:27:13 GMT

انتخابات مجلس؛ از طرح استانی شدن تا رقابت بر سر کرسی ریاست

تاریخ انتشار: ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۸۰۵۷۹۲

انتخابات مجلس؛ از طرح استانی شدن تا رقابت بر سر کرسی ریاست

تهران-ایرنا- بررسی طرح استانی‏شدن انتخابات مجلس شورای اسلامی در مجمع تشخیص مصلحت نظام و نیز رقابت جریان های سیاسی برای تصاحب کرسی ریاست مجلس در سال پایانی مجلس دهم به موضوع های مهم رسانه های داخلی تبدیل شده است.

استانی شدن انتخابات مجلس موضوعی است که این روزها جریان‌ها و احزاب سیاسی منتظر نظر شورای نگهبان در رابطه با آن برای انتخابات اسفند 98 هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

علاوه بر این مهم در حالی که دو هفته دیگر تا زمان انتخابات هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی زمان مانده است؛ روند انتخابات هیئت رئیسه مجلس در دوره دهم مورد توجه و بررسی رسانه های داخلی قرارگرفته است.
به گزارش گروه نشریات خبری؛ بررسی امروز روزنامه ها، خبرگزاری ها و تارنماهای داخلی نشان می دهد که رسانه های نزدیک به جریان اصلاح طلب، ابعاد مختلف طرح استانی شدن انتخابات و تاثیر آن بر احزاب را بررسی کرده و نیز تحرکات فراکسیون‌های سه‌گانه مجلس برای تصاحب کرسی‌های بیشتر در انتخابات هیأت رئیسه مجلس را بازتاب داده اند.
میزان مشارکت و حضور زنان در پارلمان‌های ملی و سرنوشت پارلمان اصلاحات از دیگر محورهای مورد توجه در رسانه های اصلاح طلب است. در ادامه برخی عبارت ها و محورهای مورد توجه در رسانه های اصلاح طلب را مرور می کنیم: استانی شدن گامی در راستای تحکیم دموکراسی؛ طرح استانی‏شدن انتخابات منجر به کاهش مشارکت‌های مردمی می‌شود؛ در مواردی حقوق رای‌دهندگان و نامزدها نادیده گرفته شده و ناقض عدالت انتخاباتی است؛ در صورت عملیاتی شدن این طرح، ‌ارتباط میان مردم و مجلس تضعیف می‌شود؛ باید قانون احزاب مورد بازنگری قرار گیرد به‌گونه‌ای که احزاب سیاسی پاسخگوتر و شفاف‌تر بوده، درهای سیاست را به روی زنان باز کنند؛ شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان با چنین ترکیبی برای همیشه توان حل مشکلات اصلاحات را ندارد و در وضع موجود نمی‌تواند مطالبه‌گر حقوق مردم باشد.

رسانه های اصولگرا نیز در اخبار و گزارش های خود از انتخابات، ضمن برشمردن مزایا و معایب طرح استانی شدن انتخابات مجلس، مدعی شروع رقابت‌ها از صحن مجلس برای انتخابات اسفند 98 شدند. برخی محورهای به کار برده شده از سوی رسانه های اصولگرا را می خوانیم: کم‌رنگ شدن عدالت انتخاباتی با اجرای این طرح؛ مهم شدن بیش ‌از حد مرکز استان و تبدیل‌ شدن به آرای پرزور؛ محروم شدن اقلیت‌های قومی و مذهبی از داشتن نماینده مجلس؛ اسم‌شان فراکسیون مستقلین است، اما خط قرمز پررنگی دارند به نام «علی لاریجانی» و می‌گویند نمی‌گذاریم فرد دیگری غیراز علی لاریجانی رئیس مجلس شود!؛ سخنان لاهوتی برای یک پارلمان که خانه دموکراسی و رأی ملت است، نشانه خوبی نیست و بیشتر به هواداری متعصبانه تماشاگران فوتبال شبیه است.

**شروع رقابت‌ها از صحن مجلس
روزنامه جوان در گزارشی نوشت: طبیعی است که نمایندگان فعلی مجلس شورای اسلامی تمایلی ندارند در انتخابات اسفند ماه جاری سرشان بی‌کلاه بماند به خصوص آنکه عده‌ای از نمایندگان ملت امیدوارند با ارائه دستاورد‌های خود در مجلس بیشترین شانس برای پیروزی در ماراتن انتخابات را نصیب خود کنند. این دستاورد‌ها می‌تواند شامل تصویب برخی طرح‌های رأی‌آور در مجلس باشد؛ طرح‌هایی که اغلب بار مالی آن‌ها موجب می‌شود شورای نگهبان دلیلی برای تأیید آن‌ها نداشته باشد و در نهایت تمام وقت و زمانی که برای تصویب آن‌ها به کار گرفته شده بدون ثمر باشد.

رسانه های اصلاح طلب
...............................
** استانی شدن انتخابات مجلس
«استانی شدن گامی در راستای تحکیم دموکراسی» تیتر نخست روزنامه ابتکار است که در بخشی از آن با دبیرکل حزب اراده ملت ایران، گفت‌وگو کرده و می نویسد: ما به طور اصولی کلا با هر قدمی که تحزب را در کشور تقویت کند موافق هستیم، در نتیجه احزاب این قانون جدید انتخابات یا همان استانی شدن، چون لیست ارائه می‌دهند و اعضاء را به رسمیت می‌شناسد، درواقع گامی بسیار مثبت در راستای تقویت کار حزبی در کشور است. با توجه به شفافیت رقابت‌های سیاسی و پاسخگو بودن نمایندگان و لیستی که از این طریق به مجلس راه می‌یابد، این طرح قابل دفاع است. ما این را در جهت تحکیم دموکراسی در جمهوری اسلامی می‌بینیم.
جهانبخش محبی‌نیا نماینده مجلس‌ شورای اسلامی در گفت و گو با ایلنا، گفت: اگر تصمیمات کشوری درست انجام شده باشد با اشتراکات ملی، مذهبی، قومی، سلیقه‌ای و جغرافیایی و در کل مجموعه عواملی که منجر به تشکیل یک استان می‌شود، می‌توان گفت برگزاری انتخابات به شکل استانی عملی است و افراد نخبه هم راهی پارلمان می‌شود آن وقت می‌توان گفت که اقدامی مثبتی است اما درحال حاضر این طرح نخبه‌سالاری را دنبال نمی‌کند و به نوعی انتخاب افرادی که رای آوردند مشخص نیست.
حسین مظفر در گفت‌وگو با ایلنا، درباره بررسی طرح استانی‏شدن انتخابات مجلس شورای اسلامی در مجمع تشخیص مصلحت نظام، بیان کرد: طرح استانی‏شدن انتخابات که در سیاست‌های کلی نظام که پیشنهادی مجمع هم بوده از سوی مقام معظم رهبری تاکنون ابلاغ نشده است و در سیاست کلی نظام نه آمده و نه مصوب شده است. علت این امر آن است که این طرح منجر به کاهش مشارکت‌های مردمی می‌شود.
وی معتقد است: حال شاید این طرح مزایایی مانند اینکه نمایندگان از حوزه‌های منطقه‌ای خودشان خارج می‌شوند و به سطح استان می‌آیند، داشته باشد و یا این‌که ملی‌تر بیندیشند و بیشتر به وظایف نظارتی‌شان عمل کنند اما از سوی دیگر مشخص نیست که در همه مناطق افراد توانمند وجود داشته باشند.

روزنامه ابتکار در مطلب دیگری می نویسد: از همان ابتدای تشکیل مجلس دهم، بحث استانی‏شدن انتخابات از سوی نمایندگان مطرح و تبدیل به یکی از لوایح جنجالی خانه ملت شد و مخالفان و موافقان زیادی را برای خود رقم زد.خرید‏و‏فروش رای، بالابردن هزینه انتخابات، کاهش مشارکت مردمی، ظهور دیکتاتوری و تمرکززدایی منطقه از جمله دلایلی است که مخالفان این طرح عنوان می‌کنند. در مقابل، موافقان این طرح با تکیه بر این اصل که استانی‏شدن انتخابات کمک می‌کند تا نمایندگان از تمرکز بر مسائل محلی و منطقه‌ای به مسائل ملی بیندیشند به دنبال تصویب نهایی این طرح هستند. آنان معتقدند که این کار به تقویت شوراهای شهر و روستا می‌انجامد و باعث می‌شود که این شوراها با تمرکز بر مسائل محلی و منطقه‌ای به یک پارلمان محلی تبدیل شوند و اینگونه کارایی بیشتری خواهند داشت.

به گزارش اعتماد، با استانی شدن انتخابات مجلس شورای اسلامی، «در مواردی حقوق رای‌دهندگان و نامزدها نادیده گرفته شده و ناقض عدالت انتخاباتی است.» این جمله‌ای بود که روز گذشته دست به دست، به نقل از عباسعلی کدخدایی، قائم‌مقام احمد جنتی در شورای نگهبان و البته سخنگوی این نهاد، در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی منتشر شد تا عملا گمانه‌زنی‌های پیشین مبنی بر مخالفت این شورا با استانی شدن انتخابات قوه ‌مقننه علنی شود.
اعتماد در ادامه می نویسد: رفته‌رفته آن اظهارنظر اصولگرایان و مخالفان استانی شدن انتخابات مجلس که این طرح به انتخابات یازدهمین دوره مجلس نخواهد رسید، جامه عمل به تن می‌کند. جامه‌ای که گویا آن قدر تنگ دوخته شده که واژه‌ای به بزرگی تحزب در آن نمی‌گنجد، البته شاید اگر این طرح زودتر در بهارستان تعیین تکلیف شده بود، فرصت برای چانه‌زنی با شورای نگهبان و جلب نظر آنان وجود داشت ولی نه این مهم محقق شد و نه آرزوی تایید شورای نگهبان، تا احتمال برگزاری انتخابات مجلس یازدهم به شیوه کنونی که کدخدایی بارها و بارها آن را پر از ایراد خوانده بود، افزایش یابد.
اعتماد در یادداشتی نوشت: بهانه اصولگرایان از مخالفت با این طرح (استانی شدن)، اولا این است که به‌زعم آنها در صورت عملیاتی شدن این طرح، ‌ارتباط میان مردم و مجلس تضعیف می‌شود. همچنین برخی دیگر از اصولگرایان نیز از آنجا که به طور کلی با تقویت احزاب و حرکت به‌ سمت تحزب مخالفند و معتقدند که نباید به‌سمت تحزب برویم، با این طرح نیز که به‌ نحوی شرایط را به‌سمت تحزب پیش می‌برد، مخالفت می‌کنند. این گروه از اصولگرایان با این فرض که تحزب از مصادیق سیاست‌ورزی غربی است با آن مخالف هستند. آنها معتقدند که ساز و کار انتخابات به‌نحوی باشد که فقط احزاب لیست بدهند و برخی دیگر هم می‌گویند این طرح، در مغایرت با حق انتخاب مردم است. حال آنکه ما در مسائل اقتصادی می‌بینیم که وقتی شهروندی می‌خواهد وارد عرصه کار اقتصادی شود، باید از صنف خود مجوز بگیرد. در این شرایط چگونه می‌توان در مباحث سیاسی که طبیعتا حساس‌تر از مسائل اقتصادی است، چنین مرجعی که می‌تواند احزاب باشد را قبول نداشته باشیم؟

به گزارش ایسنا، مجید کیانپور نماینده مردم دورود و ازنا در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: در صورت استانی شدن انتخابات، هزینه‌های انتخابات به شدت افزایش می‌یابد و برای نامزدها غیرممکن خواهد بود که با اتکا به خود در انتخابات پیروز شوند.

** کرسی ریاست مجلس
نامه‌نیوز نوشت: گویا امسال و در آخرین دور برگزاری انتخابات هیأت رئیسه باز هم بوی رقابت جدی به مشام می‌رسد. فراکسیون نمایندگان ولایی برای هر چهار سطح ریاست، نواب، دبیران و ناظران در حال تدوین فهرست هستند. رویکردی که فراکسیون امید نیز گرچه به قوت فراکسیون نمایندگان ولایی هنوز ورودی به آن نکرده اما بعید به نظر می‌رسد، خودی نشان ندهد و بی‌تفاوت از کنار آن بگذرد. حسین نقوی حسینی درگفت‌وگو با نامه‌نیوز درباره میزان جدی بودن رقابت سه فراکسیون سیاسی مجلس بر سر کرسی‌های هیأت رئیسه گفت: ارزیابی من این است که هر سه فراکسیون نمایندگان ولایی، مستقلان و امید برای تمام سطوح هیأت رئیسه باز هم نامزد خواهند داشت و رقابتی جدی هم میان آنها شکل می‌گیرد. وی درباره اینکه انتقادها از مجلس دهم زیاد است و هر فراکسیونی اکثریت کرسی‌های هیأت رئیسه سال آخر را به دست گیرد باید پاسخگوی عملکرد تمام چهار سال این دوره باشد، یادآور شد: مجلس دهم سه فراکسیون سیاسی دارد و هیچ فراکسیونی اکثریت در اختیارش نیست.

روزنامه اعتماد در یادداشتی می نویسد: در حالی هر 3 فراکسیون تاکید دارند که هنوز در این رابطه به اجماع نرسیده و برنامه مشخصی ندارند که به نظر می‌رسد، این رویکرد مشترک، بیش از آنکه راهبرد واقعی آنها در این آخرین رقابت درون‌پارلمانی برای تصاحب بیشترین سهم از 13 کرسی هیات رییسه باشد، نوعی تاکتیک انتخاباتی است؛ تاکتیکی که از آن با تعبیر «حرکت فراکسیون‌های سیاسی پارلمان با چراغ خاموش» یاد کردیم و در عین حال نوشتیم که با توجه به حساسیت این دست رقابت‌های جناحی، معلوم نیست که 3 فراکسیون سیاسی تا چه زمانی بتوانند با همین خط و مشی پیش بروند.البته هنوز بیش از یک هفته تا روز سرنوشت باقی است اما چنانچه از اظهارنظرهای برخی اعضای هیات رییسه این 3 فراکسیون در همین 2، 3 روز اخیر پیداست به نظر می‌رسد که ادامه این تاکتیک انتخاباتی آرام ‌آرام برای نمایندگان دشوار شده است.

غلامعلی جعفرزاده‌ایمن‌آبادی؛ نایب‌رییس نخست فراکسیون مستقلین ولایی در گفت و گو با اعتماد اظهار کرد: شخصا در سال آخر با تغییرات اساسی موافق نیستم. هر چه باشد، کسانی که در حال حاضر در مقام ریاست، نواب رییس و دیگر اعضای هیات‌رییسه مشغول هستند، حدود 3 سال تجربه کسب کرده‌اند و بهتر است همین دوستان در سال آخر نیز کار را ادامه دهند.
اعتماد به نقل از محمد فیضی؛ عضو هیات رییسه فراکسیون امید مجلس درباره اظهارنظر اخیر سخنگوی فراکسیون مستقلین ولایی که ریاست لاریجانی را خط قرمز این فراکسیون عنوان کرده و مشخصا به آقای عارف نیز توصیه کرده که وارد رقابت نشود؛ نوشت: این صحبت‌ها درست نیست. به هر حال هر نماینده‌ای حق دارد برای هر کرسی و سمتی در پارلمان کاندیدا شود. به نظرم این دست اظهارنظرها در شأن نمایندگان نیست و درست نیست که بگویند ریاست یک فرد، خط قرمز است. فراموش نکنیم که اگر در دوره قبل هم آقای حاجی‌بابایی، رییس فراکسیون نمایندگان ولایی و دیگر اصولگرایان دست به آن استراتژی لحظه آخر نمی‌زدند و برخلاف آیین‌نامه رسما به نفع لاریجانی کناره‌گیری نمی‌کردند، آقای عارف با رای خوبی که داشت، می‌توانست بالاتر از رقبا قرار گیرد و با این حال نیز با حضور خود در انتخابات نشان داد که وزن هر فراکسیون در مجلس چگونه است.

**میزان مشارکت و حضور زنان در پارلمان‌های ملی
روزنامه آرمان نوشت: در انتخابات سال 1394 فقط 17 زن به پارلمان راه یافتند و 5.9‌درصد از نمایندگان را تشکیل دادند. البته حضور زنان در جایگاه‌های قدرت در نقشه جهانی سیاست کم‌رنگ است. سهمیه‌بندی جنسیتی یکی از اقدامات اساسی است که به‌نظر کارشناسان باید با ارزش‌های فرهنگی جامعه همراه شود. مهم‌ترین گام‌ها باید از سوی احزاب سیاسی برداشته شود، اما احزاب سیاسی از ساختارهای شفاف برخوردار نیستند. سیمین حاجی‌پور، پژوهشگر و مدرس دانشگاه، می‌گوید: «باید قانون احزاب مورد بازنگری قرار گیرد به‌گونه‌ای که احزاب سیاسی پاسخگوتر و شفاف‌تر بوده، درهای سیاست را به روی زنان باز کنند.»

سیمین حاجی‌پور ساردویی، دکترای جامعه‌شناسی سیاسی در گفت و گو با روزنامه آرمان درباره دلایل حضور کم‌رنگ زنان به‌عنوان نماینده در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: در ابتدا که مطالبه افزایش حضور زنان در مجلس مطرح شد، مخالفان ادعا کردند که زنان از انگیزه کافی برای حضور در انتخابات و مجلس برخوردار نیستند و بنابراین، تمایلی به مشارکت سیاسی در این سطح و کاندیداتوری ندارند و اینکه زنان محافظه‌کار هستند و از خشونت‌های عرصه سیاست دوری می‌کنند. اما پژوهش انجام گرفته نشان می‌دهد با توجه به افزایش کاندیداتوری زنان در انتخابات سال 1394 مجلس شورای اسلامی و پنجمین دوره شوراهای شهر و روستا، زنان مایل به حضور در عرصه‌های سیاسی و تصمیم‌گیری‌های کلان کشور هستند، اما عواملی از حضور پررنگ آنها در این عرصه جلوگیری می‌کند.

**پارلمان اصلاحات
روزنامه شرق می نویسد: چندی است که برخی از شخصیت‌های مطرح اصلاح‌طلب به‌دنبال ایجاد یک نهاد فراگیر به نام پارلمان اصلاحات یا مجمع عالی اطلاح‌طلبان هستند تا بتوانند ذیل آن تمام احزاب جبهه اصلاحات را سامان دهند.
این روزنامه به نقل از یدالله طاهرنژاد، عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی نیز درباره سرنوشت پارلمان اصلاحات گفت: «پارلمان اصلاحات از سال‌ها پیش در جبهه اصلاحات مطرح شد و هدف از طرح این پیشنهاد، ایجاد چتری جامع‌تر برای فعالیت انتخاباتی اصلاح‌طلبان بود که با پیگیری‌های انجام‌شده در بهمن سال 96 در شورای هماهنگی جبهه اصلاحات مطرح و کلیات آن تصویب شد».

به گزارش آرمان، طاهرنژاد عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی درباره سرنوشت پارلمان اصلاحات، گفت: پارلمان اصلاحات از سال‌ها پیش در جبهه اصلاحات مطرح شد و هدف از طرح این پیشنهاد، ایجاد چتری جامع‌تر برای فعالیت انتخاباتی اصلاح‌طلبان بود که با پیگیری‌های انجام‌شده در بهمن سال 96 در شورای هماهنگی جبهه اصلاحات مطرح و کلیات آن تصویب شد. حدود 10 ماده آن (پارلمان اصلاحات) تصویب شده و مابقی هم در دست بررسی است، امیدوارم با آهنگی که جلو می‌رود ظرف یک الی دوماه آینده به تصویب برسد.
آرمان در ادامه می نویسد: با وجود ابراز تمایل بسیاری از اصلاح‌طلبان برای تشکیل آن هنوز مشخص نیست که این نهاد مجوز بگیرد؛ به دلیل آنکه پارلمان اصلاحات ساختار جدیدی است و حزب، جبهه و ائتلاف نیست بلکه جمع همه آنهاست. یکی دیگر از دلایل این اختلافات نیز جزئیات این پارلمان است که هنوز مورد بحث و بررسی قرار دارد. گویا کلیات آن مورد موافقت اکثریت قرار گرفته اما هنوز اجماعی در خصوص جزئیات حاصل نشده است.

مرتضی حاجی عضو شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان در گفت و گو با نامه نیوز درباره پارلمان اصلاحات معتقد است: «شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان با چنین ترکیبی برای همیشه توان حل مشکلات اصلاحات را ندارد و در وضع موجود نمی‌تواند مطالبه‌گر حقوق مردم باشد» اما می‌گوید «پارلمان اصلاحات ممکن نیست در کوتاه مدت تشکیل شود». او در عین حال احزاب اصلاح‌طلب را هم نابالغ می‌داند و تاکید می‌کند «هنوز کفایت و توان لازم برای کسب آرا مردم را ندارند».

**افق جریان سوم در انتخابات یازدهم
غلامعلی حعفرزاده ایمن آبادی نائب رئیس فراکسیون مستقلین به لزوم ایجاد جریان سوم به خبرآناین می گوید: در همان ابتدای مجلس دهم تشخیص دادیم یک افراطی گری در جبهه بندی ها تحت عنوان راست و چپ درحال رخ دادن است لذا از همان ابتدا این تشخیص دادیم که این دسته بندی ها دیگر اقبالی ندارد برای همین در همان زمان جریان مستقل به عنوان جریان سوم ظهور و بروز پیدا کرد. من فکر می کنم استقبال مردم باتوجه به خاطرات تلخی که از تندروی های جریان اصولگرایی و دلواپسان و همچنین افراطی گریی هایی که از جریان اصلاح طلب شاهد بودند گرایش شان به سمت معتدلین یا مستقلین بیشتر خواهد شد.او به این سوال که آیا در انتخابات بعدی اعتدالیون بدون آنکه درپاسخ به زیرمجموعه یک جریان وارد انتخابات شوند می توانند سهمی در مجلس داشته باشند می گوید: در داخل مجلس یک نگاه تردیدی به این موضوع وجود داشت اما بعد از مدتی همه مشاهده کردند که فراکسیون مستقلین جای خود را در مجلس باز کرد.

رسانه های اصولگرا
...........................
**استانی شدن انتخابات مجلس
عباسعلی کدخدایی در گفت‌وگو با تسنیم با ‌اشاره به آخرین بررسی‌های این شورا نسبت به طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس و استانی شدن انتخابات مجلس، گفت: ایراداتی نسبت به طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس از سوی شورای نگهبان وارد شده اما هنوز این ایرادات تنظیم نشده که شامل خلاف شرع و قانون اساسی بوده و همین‌طور ابهاماتی در این طرح وجود دارد، اما هنوز نمی‌توان جزئیات آن را اعلام کرد.
به گزارش «وطن‌امروز»، کمتر از 5 ماه پس از تصویب طرح استانی شدن انتخابات در مجلس، شورای نگهبان که به صورت فوق‌العاده این مصوبه را در دستور بررسی قرار داده بود، اعلام کرد برخی روش‌‌های اجرایی این طرح با عدالت انتخاباتی منافات دارد. از همان ابتدای طرح این موضوع، کارشناسان بسیاری از وجوه مختلفی به مخالفت با آن پرداخته بودند. از جمله مهم‌ترین محورهای مخالفت کارشناسان، کم‌رنگ شدن عدالت انتخاباتی با اجرای این طرح بود. همچنین مهم شدن بیش ‌از حد مرکز استان و تبدیل‌ شدن به آرای پرزور، محروم شدن اقلیت‌های قومی و مذهبی از داشتن نماینده مجلس، افزایش تأثیر پول در انتخابات و وابستگی نمایندگان به نهادهای قدرت و ثروت، کاهش مشارکت در انتخابات ناشی از بی‌تفاوتی مردم، غیرپاسخگو شدن نمایندگان در قبال مردم، اختلافات قومی - مذهبی پساانتخاباتی و قطع ارتباط با مردم از دیگر تبعات سوء اجرای این طرح عنوان شد.
خبرگزاری تسنیم نوشت: بسیاری از کارشناسان و حقوقدانان معتقدند که استانی شدن انتخابات مجلس طرحی است که در اجرا نیز مشکلات متعددی دارد، از جمله اینکه مجری انتخابات نیز در شمارش آراء، با مشکل مواجه می‌شود، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در طرحی که با عنوان استانی شدن انتخابات مجلس تصویب کرده‌اند، حوزه‌های انتخابیه را کوچک و بزرگ توأمان با هم حفظ کرده‌اند که این از نظر علمی و تخصصی غیرکارشناسی است. همچنین دسته دیگری از کارشناسان معتقدند که یکی از راه‌هایی که می‌توان شمارش آراء، در برگزاری انتخابات به‌شکل استانی شدن را کاهش داد، این است که شمارش به‌صورت دستی نباشد، زیرا این راه موجب اتلاف وقت، خطا در شمارش و یا حتی پایمال شدن حق کاندیداها می‌شود که امکان شمارش آراء به‌صورت دستی وجود ندارد.

**انتخاب رییس مجلس
روزنامه جوان نوشت: اسم‌شان فراکسیون مستقلین است، اما خط قرمز پررنگی دارند به نام «علی لاریجانی» و می‌گویند نمی‌گذاریم فرد دیگری غیراز علی لاریجانی رئیس مجلس شود! مهرداد لاهوتی، نماینده مجلس و سخنگوی فراکسیون مستقلین در مورد مسئله انتخابات هیئت رئیسه مجلس در این فراکسیون گفت: «خط قرمز ما دکتر لاریجانی است و تمامی اعضای فراکسیون با یکدیگر اجماع داریم که ایشان رئیس مجلس شود. اجازه نمی‌دهیم شخص دیگری به ریاست مجلس برسد و با هر فراکسیونی هم که با ما روی ریاست وی اجماع داشته باشد ائتلاف می‌کنیم. تصمیم‌گیری روی ریاست آقای لاریجانی در فراکسیون صورت گرفت و تمامی اعضا تأیید کردند که وی باید در سمت خود ابقا شود.» سخنان لاهوتی برای یک پارلمان که خانه دموکراسی و رأی ملت است، نشانه خوبی نیست و بیشتر به هواداری متعصبانه تماشاگران فوتبال شبیه است.

**شروع رقابت‌ها از صحن مجلس
روزنامه جوان در گزارشی نوشت: طبیعی است که نمایندگان فعلی مجلس شورای اسلامی تمایلی ندارند در انتخابات اسفند ماه جاری سرشان بی‌کلاه بماند به خصوص آنکه عده‌ای از نمایندگان ملت امیدوارند با ارائه دستاورد‌های خود در مجلس بیشترین شانس برای پیروزی در ماراتن انتخابات را نصیب خود کنند. این دستاورد‌ها می‌تواند شامل تصویب برخی طرح‌های رأی‌آور در مجلس باشد؛ طرح‌هایی که اغلب بار مالی آن‌ها موجب می‌شود شورای نگهبان دلیلی برای تأیید آن‌ها نداشته باشد و در نهایت تمام وقت و زمانی که برای تصویب آن‌ها به کار گرفته شده بدون ثمر باشد.
پژوهشم**9344**1732

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سياسي رسانه هاي داخلي انتخابات طرح استاني شدن انتخابات

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۸۰۵۷۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دست‌های پشت پرده در انتخابات به روایت «رشیدی کوچی»

جلال رشیدی کوچی نماینده مرودشت در مجلس شورای اسلامی، در پاسخ به این سوال که «در هفته‌های اخیر بحث‌های پرچالشی بر سر مسائل ارزی میان دولت و مجلس به وجود آمد، به نظر شما این اختلافات تا چه اندازه جدی است؟»، گفت: دولت خودش را از هر اشتباهی مبرا می‌داند یا اگر هم مبرا نمی‌داند علی الظاهر و به صورت دکوری صحبت‌هایی درخصوص استقبال از انتقاد مطرح می‌کند که برای همه مشخص است، ما با یک دولت تمامیت‌خواه و غیرقابل انتقاد مواجه هستیم.

اختلاف دولت و مجلس برای ریاست دوره بعد پارلمان است

به گزارش ایلنا، وی در گفتگو با خبرنگاران، ادامه داد: اینکه الان هم دولت با مجلس و به ویژه آقای قالیباف درخصوص مسائل مختلفی که مردم شاهد آن هستند اختلاف پیدا کرده دقیقا برای ریاست دوره بعد مجلس است. یعنی در مسائلی که دارد مطرح می‌شود نگاه من این است که به دنبال این هستند که بر ریاست مجلس دور بعد اثرگذار باشند و من فکر می‌کنم که ریاست آقای قالیباف برای دولت مطلوب نباشد.

رشیدی کوچی خاطرنشان کرد: اینکه می‌گویم دولت، به معنای کل شاکله دولت نیست، برخی‌ها در دولت آقای رییسی آن‌هایی که باعث آسیب اول به خود آقای رییسی هستند و بعد به مملکت؛ دست‌های پشت پرده‌ای که از نزدیکان ایشان هستند، بعضی از اقوام نسبی و سببی آقای رییسی؛ این‌ها با تفکر خامی که دارند فکر می‌کنند این اقدامات به نفع آقای رییسی و یا کشور خواهد بود که قطعا اینطور نیست، به نظرم عقلا باید برای حل این مشکل چاره اندیشی کنند.

روایت دست‌های پشت پرده در انتخابات

عضو کمیسیون امورداخلی کشور و شورا‌ها در پاسخ به این سوال که «فکر می‌کنید آن‌ها دنبال حاکم کردن کدام جریان در مجلس آینده هستند؟»، عنوان کرد: ببینید این بحثی که مطرح می‌کنم اثبات شدنی نیست، اما به وضوح مشخص است که در انتخابات مجلس اعمال نفوذ زیادی شکل گرفت، چه الان و چه در بحث تایید یا ردصلاحیت‌ها شاهد بودیم افرادی که به نظر می‌رسید طبق نظر نهاد‌های امنیتی نباید تایید می‌شدند، اما با رایزنی‌هایی از طرف همان افرادی که اشاره کردم تایید شدند. حتی ما افرادی را داشتیم که محکومیت قطعی در پرونده شان بود، اما چون نزدیک به تفکر دولت بودند و باید در این مجلس حضور داشته باشند؛ مشاهده کردیم که تایید شدند.

وی افزود:، اما یک عده‌ای هم که منتقد دولت بودند یا ردصلاحیت شدند یا در انتخابات به مشکلات جدی برخوردند، من یکی از این‌ها را مثال می‌زنم، آقای مهدی عسگری ایشان در تهران ثبت نام کرد، ولی به او اجازه ندادند که برود کرج و مجبور شد در تهران رقابت کند که اگر کرج بود به نظرم قطعا ایشان رأی می‌آورد. در مجموع یک عده‌ای را ردصلاحیت کردند، یک عده را به این شکل مدیریت کردند و در مورد یک عده‌ای هم شاید با شیوه‌های دیگری که می‌شد بر انتخابات اثر گذاشت و دخالت کرد، اقدام کردند و از مسیر کنار زدند؛ واقعا دست آن افراد نزدیک به دولت در انتخابات مشهود بود، ولی خب قابل اثبات نیست.

تلاش دولت برای نزدیک کردن ریاست مجلس به جریان پایداری و امام صادقی‌ها

نماینده مرودشت در مجلس ادامه داد: نکته دیگر اینکه به نظرم می‌آید که دولت و در واقع آن افراد خیلی تلاش خواهند کرد که ریاست مجلس را به جریان پایداری نزدیک کنند. چون جریان پایداری و بعد دانشگاه امام صادقی‌ها به آن افراد خیلی نزدیک هستند و من امیدوارم که این اتفاق رخ ندهد، به نمایندگان دوره دوازدهم و عقلای دوره آینده امید دارم که این اتفاق محقق نشود.

رشیدی کوچی در پاسخ به این سوال که «چقدر احتمال می‌دهید ریاست در سال اول به قالیباف داده شود تا کاندیدای ریاست جمهوری نشود و بعد در سال دوم او را کنار بزنند؟»، گفت: این یک تحلیل است، من نگاهم بر این است که آقای قالیباف کاندیدای ریاست جمهوری نخواهد شد و نگاهش به تداوم فعالیت در ریاست مجلس باشد. اما درباره ریاست ایشان فکر می‌کنم که آقای قالیباف سال اول با یک رأی پایین نه با آن آرایی که در مجلس یازدهم کسب کرده بودند ریاست مجلس را در اختیار داشته باشد، اما سال‌های دوم و سوم را نمی‌دانم.

عضو کمیسیون امورداخلی کشور و شوار‌ها خاطرنشان کرد: به نظرم می‌آید یک سری افرادی که اشاره کردم به شدت به دنبال ایجاد تنش در مجلس باشند، امیدوارم مجلس دوازدهم به این سمت و سو نرود، اما شواهد و قرائن نشان می‌دهد که حواشی‌اش بر متن حتما غلبه خواهد کرد.

دیگر خبرها

  • محسن رضایی زیر ذره‌بین؛ از دوستی قدیمی با قالیباف تا تغییر استراتژی!
  • انتقاد تند یک کاندیدای انتخابات از ذوالنور/ حواست هست که خودت را زیر سوال می‌بری؟/ قالیباف شانس اول ریاست مجلس است
  • نمایندگان استان فارس طرح‌های استانی را جدی‌تر پیگیری کنند
  • افشاگری‌ها علیه قالیباف؛ از اهداف کوتاه مدت تا برنامه ریزی بلندمدت
  • اهداف کوتاه مدت و بلندمدت افشاگری ها علیه قالیباف /کدام طیف او را زیر ضرب برده است؟
  • فیلم/رضوانی: برخی‌ها فیگور ریاست مجلس گرفته‌اند اما پاپس‌ می‌کشند
  • ۴ گزینه اصلی ریاست مجلس دوازدهم چه‌کسانی هستند؟
  • ۴ گزینه اصلی ریاست مجلس دوازدهم چه کسانی هستند؟
  • تنور داغ رقابت انتخاباتی ۴ کاندیدای مجلس در کرمانشاه زیر بارش‌ها
  • دست‌های پشت پرده در انتخابات به روایت «رشیدی کوچی»