جستوجوی تنهایی با اصوات
تاریخ انتشار: ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۸۰۵۹۱۱
دومین آلبوم مستقل کوارتت شهرزاد با نام «سوی دیگر» با آهنگسازی «هوشیار خیام» و تهیهکنندگی موسسهی فرهنگی- هنری «بارانا» با حضور هنرمندانی چون حسین علیزاده، محمدرضا درویشی، جاوید مجلسی، بردیا کیارس، داود جعفری، آرش گوران و ... منتشر و رونمایی شد.
به گزارش خبرگزاری شبستان، در ابتدای این مراسم، فیلمی از اعضای کوارتت شهرزاد پخش شد که در آن دربارهی مراحلِ تولید این اثر توضیحاتی را میدادند، پس از آن «هوشیار خیام» - آهنگساز- به توضیحاتی دربارهی اثر پرداخت: «من آهنگسازم و آهنگساز قرار است بیش از آن که سخن بگوید، آوازش را بخواند ، اصواتش را بجوید و نغمههایش را بیابد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
او ادامه داد: «ما موسیقی دان های کلاسیک غربی نام گرفتیم چون که ساز در دستمان نامی غربی دارد. به واسطه ساز، انتظار وامداری مغرب زمین از ما رفت، گاه حتا مُهر مغربی بر پیشانی ما خورد، اما اگر هشتصد سال تاریخ موسیقی کلاسیک غرب، با آن همه زیبایی و عمقش، با تمام تنوع بی بدیلش شگفتی مان را بر می انگیزد، ریشه ی دیگرمان در موسیقی و فرهنگ اقلیممان است. ریشههای من در موسیقی جلیل شهناز است، با آواز و رقص های آذری بزرگ شدم، خود را شاگرد هوشنگ ظریف میدانم و لحظههای آنی و بیخبری بداهههای حسین علیزاده را در خلوت نت کرده و آموختهام. از باخ و دوفایی تا منصوریان و کانچلی، این اقیانوس با هر موجش، نقرههایش را به صورتمان می پراکند و خیس و عطرآگین مان میکند. موسیقی کلاسیک غرب یکی از این دریاهای پهناور است که با هزاران خلیج به دیگر دریاهای موسیقی راه مییابد، هیچ یک از دیگری جدا نیست، هیچیک بی تاثیر از دیگری نیست. نه خاور، نه باختر، نه شمال، نه جنوب، که همه با هم زبان موسیقی ما را شکل می دهد.»
«خیام» همچنین به این مساله اشاره داشت که: ««سوی دیگر» موسیقی ما، موسیقی جهان است و ما نیز بخشی از آن، از موسیقی «خیال خوانی» هندوستان تا آوازهای بلغار، موسیقی کولی و عبری و عرب و کردی و همه موسیقیهای دیگر، که همه به درستی «کلاسیک» نام میگیرند و ریشههای موسیقایی ما را شکل می دهند. از زریاب که نغمههای آندولوس را شکل می دهد تا امروز که موسیقی آندولوس، ما را شکل می دهد، همه پلی است که ما را به اصلِ خود و به اساسِ صوت، به مفهوم مجرد زیبایی نزدیک تر میکند.»
در ادامه بار دیگر فیلمی از اعضای کوارتت پخش شد که طی آن «تینا جامهگرمی» - نوازندهی ویولون- دربارهی شکلگیری کوارتت توضیح داد: «من به همراهِ نگار نوراد، تصمیم گرفتیم تا کوارتتی را شکل دهیم که تا امروز به فعالیتهایش ادامه میدهد؛ در این میان از «هوشیار خیام» آهنگسازی که آشناییمان به بیش از 20 سال بازمیگردد، خواستیم تا اثری را در اختیارمان قرار دهد که آن «سوی دیگر» بود. این قطعه بسیار پیچیده بود و ما مدت زمانی طولانی صرفِ تمرین برای اجرایش کردیم.»
«تینا جامهگرمی» همچنین به این مساله اشاره داشت که در ضبطِ استودیویی اثر «نیلوفر سهی» به عنوان نوازندهی ویولونآلتو حضور داشت که به علت مهاجرت او به خارج از کشور برای تحصیل، هماکنون «لعیا اعتمادی» به عنوان نوازندهی ویولون آلتو با کوارتت همکاری میکند و در اجراهای اثر نیز حضور داشته است.
«نگار نوراد» نیز از همکاری طولانی مدت اعضای کوارتت گفت و اینکه آشناییشان با «هوشیار» خیام به زمانی باز میگردد که در هنرستان موسیقی تحصیل میکردند. «یگانه حسینینیا» نیز از اجرای این قطعه ابراز خوشحالی کرد.
اما «تهمورس پورناظری» - آهنگساز و نوازندهی نامدار- از روند شکلگیری این کوارتت گفت: «خیلی خوشحالم که همکاری بارانا و کوارتت شهرزاد در این سالها توانست اثراتی را به وجود آورد که برای من بسیار دلپنسد است. این همکاری برای من جذابیتهایی دارد که از جملهی آن این است که چهار دختر ایرانی که نمونههایی از مادران آیندهی این سرزمین هستند، توانستهاند موسیقی هنری و با ارزش را با زحمت فراوان و پیگیری بسیار به سرانجام برسانند.»
پایان پیام/32منبع: شبستان
کلیدواژه: ماه رمضان قرآن ماه مبارک رمضان سوره مهر نماز جمعه حضرت خدیجه س شیراز اصفهان احتکار خراسان جنوبي رونمایی
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۸۰۵۹۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
واردات سازهای لاکچری آزاد میشود؟
واردات سازهای موسیقی که از سال ۱۴۰۰ ممنوع شده، باز هم در حال بررسی است. - اخبار فرهنگی -
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، سازهای موسیقی از سال 1397 در بین کالاهای دسته چهارم قرار گرفتند و از سال 1400 و به علت ارزبر بودن، وارداتشان ممنوع شد.
واردات یازده کانتینر ساز در سال 1400 و البته توقیف آنها در گمرک هنوز از یادها نرفته است. در آن سال، واردکنندگان ساز که منافع بسیاری در این کار داشتند، بسیار تلاش کردند تا واردات ساز را یا حداقل آزادسازیِ یازده کانتینر سازِ توقیف شده در گمرک را عملی کنند؛ و البته در نهایت نتوانستند.
این درحالی است که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دو سال گذشته نامهنگاریهای زیادی با وزارت صمت داشته تا دیدگاهها و مواضع خود را درباره واردات ساز بیان کند و نباید فراموش کنیم که وزارت فرهنگ درباره واردات یا عدم واردات ساز، تصمیمگیرنده نیست و فقط میتواند نظر خود را به وزارت صمت اعلام کند.
مدیرکل دفتر موسیقی: در کنسرت قربانی ما پای قانون ایستادیمدر همین حال، بررسیها نشان میدهد که وزارت فرهنگ موضع سختگیرانهای نسبت به واردات ساز ندارد.
حالا خبر رسیده که تصمیم گیری درباره واردات یا عدم واردات ساز باز هم در حال بررسی است.
واردات ساز به طور کامل مربوط به سازهای غربی است. این سازها در بازار بسیار گران و معمولاً موردِ استقبال قشرِ لاکچری نشینِ جامعه هستند.
واردکنندگان ساز بیش از هر چیزی به واردات ویلن و پیانو علاقه دارند که قیمتی گزاف دارد و سود بسیاری هم نصیب واردکنندگان میکند.
انتهای پیام/