Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش سرویس سیاسی جام نیـوز، روزنامه «رای الیوم» چاپ لندن نوشت: امروز در کشورهای عرب منطقه که در اردوگاه «دونالد ترامپ» رییس جمهوری آمریکا به دنبال تنش افزایی و دامن زدن به یک جنگ جدید هستند، باید احتمال رویارویی تهران و واشنگتن را از ذهن دور کنند و بطور مستقیم و مستقل مذاکره با ایران را احیا کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



«کمال خلف» نویسنده و خبرنگار فلسطینی روزنامه رای الیوم روز شنبه در این گزارش نوشت که لحن جنگ افروزانه در منطقه فروکش کرده و واشنگتن و تهران و کشورهای حاشیه خلیج فارس احتمال شعله ور شدن آتش جنگ جدید در منطقه را رد می کنند و تهدیدهای کلامی در حد یک جنگ میدانی نیستند، اما همچنان خطراتی مانند حادثه ناگهانی در بندر «الفجیره» وجود دارد و «قاسم سلیمانی» فرمانده سپاه قدس ایران این روزها دیدارهای خود را با متحدان و تصمیم گیران در ایران افزایش داده است.

وی افزود: اما در این فضای ملتهب پیشنهادها برای میانجی گری میان تهران و واشنگتن نیز زیاد است. اولین این پیشنهادها از سوی دوحه بود و به نظر می رسد که چراغ سبز آمریکا را برای تماس با ایران در این زمنیه دارد و همین موضوع باعث شد تا وزیر خارجه قطر چند روز پیش فوری و محرمانه به تهران سفر کند.

نویسنده رای الیوم اضافه کرد: دوحه نیاز به این نقش آفرینی و موفقیت در این ماموریت دارد، چرا که تفاهم میان تهران و آمریکا با تلاش های قطر به مثابه سیلی محکمی به دشمنان خود در حاشیه خلیج فارس است که خواستار حمله آمریکا به ایران هستند و ارتباط قطر با تهران باعث دوری آنها از دوحه شده است. قطر تا امروز پیشرفتی در این زمینه نداشته اما شانس های موفقیت همچنان وجود دارد.

خلف نوشت: میانجی دوم عراق است، بغداد پیشنهاد خود را به شکل علنی در این باره مطرح کرده، چرا که این کشور از متضرران اصلی تنش میان تهران و واشنگتن است. عمان نیز همانند گذشته که نقش مهمی در امضای توافق هسته ای میان ایران و شش قدرت جهانی داشته و این بار نیز می تواند نقش مهمی در میانجی گیری میان آمریکا و ایران داشته باشد، اما به دلیل تغییراتی که در سیاست خارجی عمان رخ داده، به نظر می رسد که مسقط خواستار ایفای نقش در این زمینه نیست.

وی افزود: اما آخرین و مهم ترین میانجی میان این دو کشور سوئیس است که حافظ منافع آمریکا در ایران است و "اولی ماورر" رئیس جمهوری سوئیس در سفری از پیش اعلام نشده به آمریکا رفت که بسیاری از رسانه های این سفر را با موضوع میانجی گری میان ایران و آمریکا مرتبط دانستند.

تحلیل گر رای الیوم اضافه کرد: به نظر می رسد که ایرانی ها نیز سوئیس را بر دیگر خطوط دیپلماتیک ترجیح می دهند، اما مشکل طبق اطلاعات درز کرده از دو طرف اصرار تهران برای مذاکرات علنی و نه محرمانه است، اما در مضمون این مذاکرات نیز ایرانی ها مذاکره درباره برنامه موشکی این کشور را نمی پذیرند، درحالی که ترامپ توافق هسته ای گذشته را قبول نداشته و خواهان توافقی جدید برای اصلاح آن بخصوص در زمینه برنامه موشکی ایران است.

خلف ادامه داد: ترامپ در نهایت مذاکره را خواهد پذیرفت و مذاکره کنندگانی را به تهران خواهد فرستاد. دور اول این مذاکرات به شکل محرمانه در سفارت سوئیس در تهران برگزار خواهد شد و دور دوم آن در واشنگتن و این به این معنی است که ما پس از چهار دهه در آستانه رخدادی تاریخی در روابط آمریکا و ایران خواهیم بود. آنچه از تصمیم گیری ها و تحرکات ترامپ رئیس جمهوری آمریکا می توان دریافت، این است که او اقداماتی بی سابقه و ناگهانی و بدون شک بدون نیت جنگ انجام می دهد.

وی نوشت: اردوگاه جنگ ترامپ چه در کاخ سفید یا در کشورهای حاشیه خلیج فارس در پرتگاه قرار خواهند گرفت و به همین دلیل نیز کنارگذاشتن ‘جان بولتون’ تا پایان سال جاری میلادی یا زودتر از آن بعید نیست.

نویسنده رای الیوم اضافه کرد: اگر تلاش برای گفت و گوی ایران و آمریکا موفقیت آمیز نباشد، در این صورت اردوگاه جنگ طلب ترامپ برای بازگشت به تنش ها سعی خواهند کرد. اکنون شرایط به نفع این اردوگاه نیست و ورود به مذاکرات دو احتمال دارد یا توافق حاصل می شود و همه تلاش های آنها بی نتیجه و ضایع می شود و یا اینکه تلاش ها برای مذاکره ناکام می ماند و همه چیز به نقطه صفر می رسد که در این صورت عمر دوره ترامپ پایان می یابد و کسی نمی داند که نتایج انتخابات دوره بعدی آمریکا چه خواهد بود و در صورت روی کار آمدن دولت جدید چه استراتژی را در برابر ایران در پیش خواهد گرفت.

خلف نوشت: اما اعراب در درجه اول باید روند گفت و گوها را به طور مستیم و مستقل در پیش گرفته و توهمات نابودی ایران توسط آمریکا و اسرائیل را کنار بگذارند، چرا که این فکرها کاملا ساده لوحانه بوده و هیچ موفق نخواهد بود، تنها راه جایگزین بازگشت به گفت و گوی ایرانی و عربی برای حل مشکلات است باید ثبات را در این روابط احیا و اقدامات تحریک آمیز و تنش زا متوقف شود چرا که این اقدامات تنها بر این فضای ملتهب می افزاید. اعراب نباید روی نمودار آمریکا حساب کرده و مطابق آن صعود و فرود کنند بلکه باید خود مستقلا تصمیم گیری کنند.

منبع: جام نیوز

کلیدواژه: رای الیوم رای الیوم رای الیوم رای الیوم الفجیره کشورهای عرب دونالد ترامپ قاسم سلیمانی جنگ

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۸۰۷۳۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بلینکن خواستار سیستم دفاعی یکپارچه اعراب در مقابل ایران شد

به گزارش صدای ایران از انتخاب،بلینکن در جریان نشست وزرای شورای همکاری خلیج فارس در ریاض، پایتخت عربستان سعودی، طی اظهاراتی مدعی شد: «این مسئله تهدید حاد و فزاینده ایران را نشان می‌دهد، اما همچنین نیاز به همکاری در زمینه دفاع یکپارچه را هم نشان می‌دهد».

ایلنا: وزیر خارجه آمریکا رهبران کشور‌های خلیج فارس را به یکپارچگی دفاعی بیشتر فراخواند.

«آنتونی بلینکن»، وزیر خارجه ایالات متحده، خطاب به رهبران کشور‌های حوزه خلیج فارس گفت که رویارویی ایران و اسرائیل نیاز به یکپارچگی دفاعی بیشتر را نشان می‌دهد.

بلینکن در جریان نشست وزرای شورای همکاری خلیج فارس در ریاض، پایتخت عربستان سعودی، طی اظهاراتی مدعی شد: «این مسئله تهدید حاد و فزاینده ایران را نشان می‌دهد، اما همچنین نیاز به همکاری در زمینه دفاع یکپارچه را هم نشان می‌دهد».


دیگر خبرها

  • ضرورت اجتناب از افغان ستیزی/کشور در حوزه حضور اتباع اشباع شده است
  • بایدن هم مثل ترامپ عربستان را قربانی می‌کند؟
  • پیروزی بدون جنگ
  • بلینکن خواستار سیستم دفاعی یکپارچه اعراب مقابل ایران
  • مسقط، مهم ترین تسهیل کننده دیدارهای غیرمستقیم ایران و آمریکا / چرا عمان تمایلی به نمایش قدرت دیپلماتیک خود ندارد؟/ عمان کانال گفت و گوی غیرمستقیم میان تهران-واشنگتن را باز نگاه داشته است
  • بلینکن خواستار سیستم دفاعی یکپارچه اعراب در مقابل ایران شد
  • ضرورت انجام کارهای فرهنگی در حوزه دانش آموزی
  • سپاه بزرگ‌ترین نیروی ضد تروریسم جهان است/ آمریکا به دنبال آتش بس در غزه نیست
  • سپاه بزرگترین نیروی ضد تروریسم جهان است/ آمریکا به دنبال آتش بس در غزه نیست
  • کنایه بایدن به ترامپ: با یک بچه ۶ ساله رقابت می‌کنم