Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پارسینه»
2024-04-26@18:08:22 GMT

اما و اگر‌های مصرف تخم‌مرغ در کودکان

تاریخ انتشار: ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۸۰۷۴۱۵

اما و اگر‌های مصرف تخم‌مرغ در کودکان

تخم‌مرغ حاوی مقادیر بالایی از مواد مغذی مانند ویتامین‌ها و املاح می‌باشد.

به همین دلیل برخی از متخصصان تغذیه بر این اعتقادند که ارزش غذایی تخم‌مرغ مانند یک قرص مولتی‌ویتامین برای کودک می‌باشد. 

به علاوه اینکه کلسترول موجود در تخم‌مرغ تنها نصف نیاز کلسترول روزانه بدن کودک را تامین می‌کند، بنابراین مصرف یک تخم‌مرغ در روز نگرانی بابت بالا رفتن کلسترول خون در بدن کودک ایجاد نمی‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



در واقع تخم‌مرغ به دلیل حجم بالایی از مواد مغذی مانند کولین، فولات، آهن، لوتئین، اسیدهای چرب امگا 3، پروتئین مرغوب، ریبوفلاوین، ویتامین‌های A ،B12 ،D ،E و روی در رشد و تکامل سلول‌های بدنی و تقویت سیستم ایمنی نقش مهم و موثری دارد.

بدن کودک به چند عدد تخم‌مرغ در روز نیاز دارد؟

حداقل مصرف تخم‌مرغ در کودکان سالم تعداد 3 تا 4 عدد در هفته می‌باشد.

اگرچه برخی از متخصصان تغذیه بر این اعتقادند که ممکن است مصرف روزانه 1 عدد تخم‌مرغ برای کودک در رشد و نمو مغز و سیستم عصبی بسیار مفید باشد.

بهترین نوع مصرف تخم‌مرغ برای کودکان

از آنجایی که مصرف تخم‌مرغ خام با بروز مسمومیت سالمونلایی در ارتباط مستقیم می‌باشد، بنابراین به والدین کودکان توصیه می‌شود به هیچ عنوان به کودکان خود تخم‌مرغ خام ندهند، چون که سیستم ایمنی کودکان بسیار ضعیف‌تر از افراد بالغ می‌باشد و به سرعت دچار مسمومیت سالمونلایی می‌شوند، بنابراین تخم‌مرغ پخته، آبپز، نیمرو یا املت بهتر از تخم‌مرغ‌های عسلی و نیمه‌پخته می‌باشد، البته تولیدات تخم‌مرغ مانند سفیده تخم‌مرغ پاستوریزه نیز برای کودکان به دلیل این که حجم بالایی از پروتئین مرغوب دارند، توصیه می‌شوند.


کدام تخم‌مرغ‌های موجود در بازار بهتر هستند؟

در بین انواع تخم‌مرغ‌های موجود در بازار، تخم‌مرغ‌های ارگانیک یا تخم‌مرغ‌های با عنوان «سبز» برای کودکان بسیار مفیدتر از تخم‌مرغ‌های دیگر می‌باشند، البته از آنجایی که تخم‌مرغ‌های با پوسته‌های رنگی برای برخی از کودکان جذابیت بالاتری دارند، ممکن است رنگ پوسته تخم‌مرغ کودک را بیشتر به مصرف تخم‌مرغ ترغیب نماید.


حساسیت کودک به مصرف تخم‌مرغ

متخصصان تغذیه کودکان توصیه می‌کنند برای پیشگیری از بروز آلرژی و حساسیت به تخم‌مرغ در کودکان زیر سن 9 ماهگی نباید به کودک تخم‌مرغ داد و اگر حساسیت به تخم‌مرغ در کودک وجود دارد باید مصرف تخم‌مرغ را تا سنین بالاتر با احتیاط همراه نمود.

به‌خصوص در مورد کودکان با هر نوع آلرژی باید در مصرف غذاهای حاوی تخم‌مرغ دقت نمود. 

چگونه کودکان را به مصرف تخم‌مرغ ترغیب نماییم؟

تنوع دادن در طبخ غذای حاوی تخم‌مرغ و ترکیب کردن آن با مواد غذایی که کودک مصرف آنها را دوست دارد می‌تواند کودک را به مصرف تخم‌مرغ ترغیب نماید، برای مثال بسیاری از کودکان به مصرف سیب‌زمینی سرخ‌شده علاقه دارند، بنابراین می‌توان تخم‌مرغ را همراه سیب‌زمینی سرخ شده به او داد. 

جایگزین تخم‌مرغ برای کودکان

از آنجایی که تخم‌مرغ از جمله مواد غذایی غنی برای کودکان می‌باشد، نمی‌توان جایگزینی برای تخم‌مرغ در نظر گرفت، اگرچه در مورد کودکانی که تخم‌مرغ دوست ندارند، می‌توان از سفیده تخم‌مرغ پاستوریزه شده که امروزه در صنایع غذایی آن را تولید می‌کنند و در فروشگاه‌های مواد غذایی وجود دارد، در تهیه مواد غذایی برای ایشان استفاده نمود.

منبع: زندگی آنلاین 

منبع: پارسینه

کلیدواژه: تخم مرغ مصرف تخم مرغ جایگزین تخم مرغ

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsine.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارسینه» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۸۰۷۴۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شناسایی ۱۰۰ کودک مبتلا به اوتیسم در نیشابور

 

به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز خراسان رضوی؛  معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی نیشابور با بیان این که شناسایی کودکان مبتلا به اختلال اوتیسم و ارجاع به مرکز توانبخشی و درمانی در ۶ ماهه دوم سال ۱۴۰۲ نسبت به۶ ماهه نخست آن رشد چهار برابری داشته است افزود: در نیمه نخست سال ۱۴۰۲ ، ۲۰ کودک مبتلا به اوتیسم و در نیمه دوم سال گذشته ۸۰ کودک مبتلا به اوتیسم شناسایی شدند.

وی ادامه داد: در راستای اجرای دستورالعمل وزارتی و شیوه‌‎نامه پذیرش و ارائه خدمت به بیماران مبتلا به اختلال اوتیسم و همچنین اهمیت شناسایی به هنگام کودکان دارای طیف اوتیسم، فرایند شناسایی و غربالگری این بیماران طی جلسات متعددی با معاونت بهداشت، بهزیستی، آموزش و پرورش و مرکز توانبخشی و درمانی در سال گذشته بازبینی شد و آموزش پزشکان، بهورزان و مراقبان پایگاه های سلامت و مربیان مدارس سطح شهر به عنوان بخش مهمی از فرآیند شناسایی به طور ویژه در دستور کار قرار گرفت.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی نیشابور گفت: با آموزش و حساس‌سازی افراد دخیل در شناسایی و غربالگری که با همکاری گروه سلامت جمعیت، خانواده و مدارس و گروه سلامت روان، اجتماعی و اعتیاد معاونت بهداشت انجام شد، شناسایی کودکان مبتلا به اوتیسم انجام و مبتلایان به مرکز توانبخشی و درمانی ارجاع شدند.

توحیدی افزود: در مرکز توانبخشی پس از انجام تست‌های تشخیصی و محرز شدن اختلال طیف اوتیسم توسط متخصص روانشناسی و آموزش کودکان استثنائی، اقدامات آموزشی و درمانی موردنیاز برای کودک آغاز می‌شود.

وی ادامه داد: هزینه مداخلات درمانی برای کودکان مبتلا به اوتسیم بسیار زیاد است به گونه‌ای که در ماه بین ۷۰ تا ۸۰ میلیون ریال برای هر کودک هزینه باید انجام شود اما خوشبختانه بخش قابل توجهی از هزینه‌های درمان این کودکان تا ۱۴ سالگی، در قالب بسته حمایتی بیماران خاص و صعب العلاج از سوی سازمان‌های بیمه‌گر و اداره بهزیستی به مرکز توانبخشی پرداخت و والدین هیچ گونه هزینه‌ای برای درمان فرزند خود برعهده ندارند.

این مسئول با بیان این که تشخیص ابتلا به اوتیسم در کودکان پسر حدود چهار برابر کودکان دختر است گفت: تشخیص ابتلای به اوتیسم غالبا بعد از ۲ سالگی دقیق‌تر است ولی به دلیل مراجعات دیرهنگام والدین با توجه به عدم پذیرش آنان، متاسفانه تشخیص ها بعد از زمان طلایی مداخله یعنی بعد از سن پنج سالگی صورت می‌گیرد.

توحیدی با تأکید بر این که هر چه کودک مبتلا به اختلال اوتیسم در سنین پایین تر و تا کمتر از سه سالگی شناسایی شود اقدامات درمانی برای او مؤثرتر خواهد بود افزود: علاوه بر پزشکان، مراقبان سلامت و مربیان مدارس و والدین نیز در صورت مشاهده رفتارهای غیرمعمول کودک خود نظیر رفتارهای کلیشه‌ای و تکراری، عدم ارتباط چشمی مناسب، عدم واکنش به صدا زدن نام و انجام بازی‌های تکراری و متعاقب آن مراجعه زودهنگام به پایگاه‌های بهداشتی، نقش مهمی در شناسایی و شروع روند درمانی کودک مبتلا به اختلال اوتیسم دارند.

دانشگاه علوم پزشکی نیشابور به ۵۸۰ هزار نفر جمعیت چهار شهرستان نیشابور، فیروزه، زبرخان و میان جلگه، خدمات بهداشتی و درمانی ارائه می‌کند.

 
 

دیگر خبرها

  • کدام مواد غذایی را نباید با معده خالی خورد؟
  • همایش روز جهانی اتیسم در رشت
  • محیط شهری باید برای کودکان شور و نشاط داشته باشد
  • سه تن مواد غذایی تاریخ مصرف گذشته در زاهدان معدوم شد
  • ۲۰ دلیل برای این‌که تخم‌مرغ و پنیر را باهم نخورید
  • ۱۰۰ کودک مبتلا به اوتیسم در نیشابور شناسایی شدند
  • نودل برای کودکان؛ ممنوع!
  • شناسایی ۱۰۰ کودک مبتلا به اوتیسم در نیشابور
  • معدوم سازی ۲۸ تن مواد غذایی فاسد در کبودراهنگ
  • نخستین دور گفتگوهای روسیه و اوکراین با میانجیگری قطر انجام شد