Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - بجنورد- ايرنا- مدير حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزي خراسان شمالي گفت: با وجود مهيا بودن شرايط جوي هم اکنون بيماري سفيدک داخلي انگور در سطح تاکستان هاي اين استان مشاهده نشده است.

محمد رضايي روز شنبه در گفت و گو با ايرنا اظهار داشت: تاکداران اين استان توصيه هاي کارشناسان و صاحب نظران را جدي گرفتند و با مبارزه حفاظتي به موقع تاکستان ها را از بيماري سفيدک داخلي انگور نجات دادند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وي افزود: مهندسان و کارشناسان اين سازمان هر روز از تاکستان هاي استان به خصوص منطقه بدرانلو بجنورد بازديد دارند و تاکنون هيچ موردي از اين بيماري در سطح باغ هاي انگور مشاهده نشده است.
وي اظهار داشت: کشاورزان بجنوردي افزون بر پنج هزار هکتار از سطح باغ هاي انگور استان را در راستاي جلوگيري و پيشگيري از بيماري سفيدک داخلي انگور سمپاشي کردند.
وي با بيان اينکه هنوز آمار سمپاشي تاکستان هاي ساير شهرستان ها به دست نيامده است افزود: بيشتر تاکداران يک تا دوبار اقدام به سمپاشي حفاظتي کرده اند.
مدير حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزي خراسان شمالي با اشاره به اينکه آلودگي اوليه قابل کنترل است افزود: اين بيماري تحت تاثير اقليم است و در صورت باراني شدن هوا شيوع پيدا مي کند که در اين صورت به تاکستان ها خسارت وارد مي شود.
به گزارش ايرنا در سال 95 آفت سفيدک داخلي به 40 درصد تاکستان هاي خراسان شمالي خسارت وارد کرد که اين ميزان خسارت 810 ميليارد ريال برآورد شد.
رضايي اظهار داشت: بارش باران و تگرگ روز هاي اخير به بخش زيادي از تاکستان هاي اين استان خسارت وارد کرده که اندام رويشي و زايشي گياه را با مشکل مواجه کرده است.
وي افزود: تاکداران استان در طي چند سال گذشته از ناحيه بيماري سفيدک داخلي انگور، سرما زدگي و ساير علت ها دچار خسارت زيادي شده اند که اين امر آنان با با کمبود نقدينگي مواجه کرده است.
رضايي اظهار داشت: هم اکنون نگران هستيم که تاکداراني که در اثر تگرگ خسارت ديده اند به علت کمبود نقدينگي انگيزه مبارزه حفاظتي با بيماري سفديک داخلي انگور را از دست دهند که اين امر بسيار خسارت زا است.
وي از مسئولان استان خواست تا در اين خصوص کمک هايي داشته باشند و افزود: مبارزه با بيماري ها و آفات در تاکستان ها دولتي نيست و سازمان جهاد در اين خصوص اعتبار ندارد نيازمند حماتي و مساعدت هاي استانداري در اين زمينه هستيم.
در خراسان شمالي بيش از 40 هزار هکتار باغ وجود دارد که از اين ميزان 16 هزار هکتار مربوط به تاکستان ها است که سالانه بيش از 180 هزار تن انواع انگور توليد مي شود.
65 درصد توليدات بخش باغي در خراسان شمالي مربوط به انگور است.
خراسان شمالي 344 هزار هکتار عرصه کشاورزي دارد که سالانه بيش از دو ميليون و 500 تن انواع محصول کشاورزي زراعي و باغي و همچنين دامي توليد مي شود.
3007/ 6042
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۸۰۸۶۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

راز صاحب سینما می‌شود

تقی صادقی گفت: تجهیزات سینمای راز و جرگلان با همکاری و مساعدت مؤسسه سینما شهر با یک میلیارد تومان اعتبار خریداری و در ماه جاری در کانون فرهنگی و هنری شهید رجایی راز و جرگلان نصب خواهد شد.
وی ادامه داد: با نصب این تجهیزات مردم راز و جرگلان بعد از ۲۰ سال از شهرستان شدن از نعمت سینما برخوردار خواهند شد.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اضافه کرد: ظرفیت سالن برای تماشای فیلم ۱۲۰ نفر است و با راه‌اندازی این سینما، خراسان شمالی صاحب هفت سینما در بخش دولتی خواهد شد.

باشگاه خبرنگاران جوان خراسان شمالی بجنورد

دیگر خبرها

  • انجام ارزیابی اولیه از خسارت زلزله امروز در خراسان شمالی
  • زلزله در خراسان شمالی ؛ شدت و مرکز زمین لرزه
  • زلزله ۴.۲ ریشتری تیتکانلو در خراسان شمالی را لرزاند
  • تیتکانلو خراسان شمالی لرزید
  • خراسان شمالی لرزید
  • هنرمند پرآوزاه موسیقی خراسان شمالی درگذشت
  • صفحه نخست روزنامه‌های خراسان جنوبی - پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت
  • پرسه سگ‌های ولگرد در شهر؛ ترحم، ترس، هاری
  • صفحه نخست روزنامه‌های خراسان جنوبی - چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت
  • راز صاحب سینما می‌شود