Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-27@09:54:08 GMT

ماموريت برجامي روي جاده ابريشم

تاریخ انتشار: ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۸۰۸۹۰۵

ماموريت برجامي روي جاده ابريشم

خبرگزاري آريا - تهران- ايرنا- اصلي ترين و مبنايي ترين چالشي که امروز ايران و قدرت هاي شرقي را کنار هم قرار مي دهد حاکميت يکجانبه گرايي بر رفتار و سياست هاي کاخ سفيد است؛ وضعيتي که مي تواند بسياري از منافع و معادلات مبتني بر ثبات، تعامل، همکاري و توسعه را در جهان کنوني به هم بريزد.

به گزارش گروه تحليل، تفسير و پژوهش هاي خبري ايرنا، «محمدجواد ظريف» وزير امور خارجه امروز در پايان سفر آسيايي خود، پکن را به مقصد تهران ترک کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


ظريف اين سفر يک هفته اي را از روز يکشنبه بيست و دوم ارديبهشت ماه آغاز کرد که نخستين مقصد وي ترکمنستان بود. وي پس از رايزني با سران اين کشور، دوشنبه شب راهي دهلي نو شد.
در ادامه و پنجشنبه هفته گذشته، گفت وگوهاي ظريف با مقامات توکيو صورت گرفت تا در نهايت وزير امور خارجه کشورمان پايان هفته را ميهمان همتاي چيني خود باشد.
** نگاهي کوتاه به برنامه سفر آسيايي ظريف
اصلي ترين دستورکار ظريف در عشق آباد، مذاکره با رئيس جمهوري و وزير امور خارجه ترکمنستان جهت توسعه همکاري در بخش هاي ترانزيت و انرژي، مبارزه با مواد مخدر و افزايش تجارت بود. دو طرف همچنين بر اهميت حسن همجواري و همکاري هاي فرهنگي تاکيد کردند.
ظريف در سفر به هند يعني دومين مشتري بزرگ نفت ايران پيش از تشديد تحريم هاي نفتي آمريکا، پيگير توافقات دي ماه پارسال در دهلي نو شد؛ توافق هايي پيرامون نحوه فعاليت و سرمايه گذاري هندي ها در بندر چابهار که از تحريم هاي واشنگتن معاف شده و همچنين مبادلات نفتي که قرار است پس از انتخابات سراسري اين کشور در مورد آن تصميم گيري قطعي صورت گيرد.
يکي ديگر از موارد توافق تهران و دهلي نو، استفاده از سازوکار روپيه براي تسويه مبادلات دوجانبه با محوريت فعاليت مالي يک بانک معتبر بانک هندي و همکاري آن با يک بانک ايراني بود.
رخدادي که در جريان حضور ظريف در هند مورد توجه رسانه ها قرار گرفت و وزير امور خارجه را به واکنش واداشت، عمليات خرابکاري در گلوگاه نفتي امارات يعني «الفجيره» بود. ظريف روز سه شنبه در دهلي نو اظهار داشت قابل پيش بيني بود که برخي تندروهاي در آمريکا و منطقه بخواهند با عملياتي از اين دست منطقه را به آشوب بکشانند.
به اين ترتيب، تشريح اهداف تيم تندرو ضد ايراني موسوم به تيم «ب» متشکل از «جان بولتون»، «بنيامين نتانياهو»، «محمد بن سلمان» و «محمد بن زايد» از موضوعاتي بود که ظريف در اين سفر و در گفت وگوهاي سياسي و رسانه اي خود به طور مستمر دنبال کرد و بارها تبعات سياست هاي آشوب زاي راديکال هاي آمريکا و منطقه را يادآور شد.
بخش مهمي از گفت وگوهاي ظريف با نخست وزير و وزير امور خارجه ژاپن به مسائل منطقه اي و روابط دوجانبه تهران و توکيو اختصاص يافت. مقامات ژاپني که در کنار کشورهايي چون عراق و عمان در اوج تنش ها ميان تهران و واشنگتن طرح ميانجيگري را مطرح ساخته بودند، صراحتا اعلام داشتند که از بروز ناامني و بي ثباتي در خاورميانه به شدت نگرانند و از همه توان خود بهره مي جويند تا برجام به عنوان سند تضمين آرامش در منطقه را پابرجا نگاه دارد.
در چين نيز ديدار وزراي امور خارجه دو کشور در مورد راه هاي حفظ توافق هسته اي ايران و 1+5 به گفت وگو پرداختند. وزير امور خارجه چين بار ديگر ضمن رد تحريم هاي آمريکايي اعلام داشت که کشورش از ايران براي حفاظت از منافع مشروعش حمايت قطعي را به عمل مي آورد.
يکي از مهمترين رويدادهاي مرتبط با روابط ايران و چين در جريان سفر آسيايي ظريف، افزايش هشدارهاي واشنگتن عليه دو کشور بود. پس از انتشار گزارش هايي از ذخيره نفت ايران در يکي از بنادر چين، بار ديگر آمريکايي ها به پکن در مورد نقض تحريم هاي ايران هشدار دادند.
از سوي ديگر اقدام آمريکا عليه شرکت چيني «هواوي» و نيز شاخ و شانه کشيدن کاخ سفيد برابر چين براي بازداشتن رهبران اين کشور از اقدام تلافي جويانه در جنگ تعرفه اي سبب شد تا پکن مواضعي جدي را برابر دولت «دونالد ترامپ» اتخاذ کند.
در اين پيوند، سخنگوي وزارت امور خارجه چين در واکنش به تهديدهاي آمريکا درباره افزايش تعرفه گمرکي محصولات چيني تصريح کرد: پکن تمايلي به ورود به جنگ تجاري ندارد اما از آن هراسي نيز ندارد. ما هرگز مقابل فشارهاي خارجي تسليم نمي شويم و قاطعانه از حقوق و منافع قانوني خود دفاع خواهيم کرد.
در موضع گيري مشابهي برابر تهديدات واشنگتن، ظريف نيز در چين ضمن تاکيد بر تلاش تهران براي دفاع از منافع جمهوري اسلامي ايران بيان داشت: ايران جنگ نمي خواهد و خواستار صلح و ثبات در خليج فارس است.
** ايران، شرکاي شرقي و اهداف مشترکي در مقابله با يکجانبه گرايي
از سالگرد خروج آمريکا از برجام که جمهوري اسلامي ايران در واکنش به عدم مسووليت پذيري ساير اعضاي توافق هسته اي خصوصا اروپايي ها اقدام به کاهش تعهدات هسته اي کرد تا امروز، پايتخت هاي شرقي مهمترين مقاصد سياست خارجي جمهوري اسلامي ايران بوده اند.
در زمان اعلام کاهش تعهدات برجامي که البته بر اساس مفاد همين توافق صورت گرفت، ظريف براي رايزني با مقامات روسيه در اين کشور به سر مي برد و در موضع گيري هاي متعدد به تشريح دلايل و حمايت از اين تصميم مي پرداخت. همزمان، رهبران کرملين نيز تصريح داشتند که مسووليت و تبعات تضعيف و فروپاشي برجام متوجه آمريکايي ها است و مسکو از مواضع برجامي تهران به طور جدي حمايت مي کند.
نگاه ويژه ايران به گسترش همکاري هاي سياسي، اقتصادي و امنيتي با شرکاي شرقي نه تنها در دوره تضعيف برجام که در دوره شکوفايي اين توافق نيز جريان داشت؛ دوره اي که برخي ناظران گمانه زني هايي بي مبنا را درباره گرايش تهران به سوي همکاري با قدرت هاي اروپايي و کمرنگ شدن همکاري هاي شرقي مطرح مي کردند.
اکنون نيز منافع مشترک زيادي وجود دارد که ايران و شرکاي شرقي را به هم نزديک مي سازد. آنچنان که وزير امور خارجه چين در ديدار با ظريف اظهار داشت وضعيت بسيار مهمي در جامعه بين المللي و منطقه شکل گرفته که به سرعت هم درحال تحول است به همين دليل لازم است دو کشور ارتباطات و همکاري هايشان را در اين شرايط تقويت کنند.
اشاره «وانگ يي» به تهديدات واحدي بود که از جانب غرب به خصوص دولت کنوني آمريکا متوجه نظام بين الملل و به طور ويژه قدرت هاي شرقي است. وزير امور خارجه چين تاکيد کرد «توافق هسته اي حافظ اقتدار سازمان ملل و اصول و هنجارهاي بين المللي است و منازعاتي که اکنون به توافق هسته اي پيوند خورده، نشانه اي آشکار از برخورد يکجانبه گرايي و چند جانبه گرايي است و يک تحول تاريخي را نمايندگي مي کند.»
اکنون کشوري نظير چين که در راهبرد امنيتي دولت ترامپ در کنار روسيه، ايران و کره شمالي به عنوان کانون هاي اصلي تهديد شناسايي و توقف رشد فزاينده قدرت اقتصادي اژدهاي زرد به هدف اساسي سياست تجاري واشنگتن مبدل شده، قصد دارد تا از طرقي چون تمرکز بر پروژه «جاده ابريشم جديد» راه ترقي در سلسله مراتب جهاني را در پيش گيرد.
قدرت هايي چون هند نيز در هزاره سوم ميلادي که هزاره آسيايي نام گرفته، قصد دارند تا جهشي خيره کننده را در قدرت ملي و جايگاه بين المللي خود به نمايش بگذارند.
براي کشورهايي چون ژاپن و روسيه نيز برقراري امنيت در نقطه حساسي چون خاورميانه به دلايل گوناگون اقتصادي و سياسي از اهميتي حياتي برخوردار است.
اين در حالي است که يکجانبه گرايي آمريکا اکنون به بزرگترين چالش براي منافع و اهداف کلان قدرت هاي شرقي مبدل شده است و همين موضوع ضرورت همگرايي را با ايران به عنوان اصلي ترين کشور هدف سياست هاي خصمانه دولت ترامپ بيشتر نشان مي دهد. به اين ترتيب سفر اخير ظريف را مي توان ماموريتي روي جاده ابريشم براي دفاع از منافع ايران و نيز توافق هسته اي به عنوان سند تضمينگر ثبات و امنيت در منطقه توصيف کرد.
پژوهش**9279
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۸۰۸۹۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مدد الهی نظامیان متجاوز آمریکا را در طبس زمین‌گیر کرد

به گزارش خبرگزاری مهر، وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در بیانیه‌ای به مناسبت فرارسیدن پنجم اردیبهشت سال ۱۳۵۹ سالروز شکست نیروهای متجاوز آمریکایی در عملیات طبس اعلام کرد: در حادثه شکست تاریخی حمله نظامی آمریکا در طبس، دست قدرت و مدد الهی، یگان نظامی متجاوز آمریکا را زمین‌گیر کرد.

در بیانیه وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی که روز چهارشنبه پنجم اردیبهشت ۱۴۰۳ انتشار یافته، آمده است: چهل و چهار سال از شکست آمریکا در تعرض و تجاوز متخلفانه نیروهای ویژه رزمی این کشور علیه حاکمیت و تمامیت سرزمینی جمهوری اسلامی ایران در عملیات طبس در روز پنجم اردیبهشت ۱۳۵۹ سپری شده است. با وجود این، همچنان شاهد رفتارهای لجوجانه این کشور در تداوم رویکرد محاسباتی غلط در تعامل با دولت جمهوری اسلامی ایران و ملت بزرگ ایران هستیم.

«اِعمال تحریم‌های ظالمانه و فشار حداکثری آمریکا در ابعاد مختلف از جمله سیاسی، اقتصادی و تبلیغاتی برای ضربه زدن به ثبات و امنیت و اخلال در روند توسعه، پیشرفت و آبادانی ایران ادامه دارد.»

وزارت امور خارجه در این بیانیه افزود: علاوه بر آن، جهان اسلام به خصوص منطقه غرب آسیا نیز در معرض تداوم رویکرد مداخله جویانه آمریکا منبعث از حمایت بی چون و چرای این کشور از جنایات سبوعانه رژیم صهیونیستی اسرائیل قرار دارد. دولتمردان آمریکایی با ادعای به ارمغان آوردن آزادی و دموکراسی و سردادن شعار دروغین دفاع از حقوق بشر، در امور کشورهای مستقل دخالت می‌کنند.

در بیانیه وزارت امور خارجه تاکید شده است: مقامات دولت آمریکا با پذیرش ننگ ابدی حمایت از نسل‌کُشی و جنایات جنگی رژیم صهیونیستی علیه کودکان معصوم و زنان و مردم مظلوم فلسطین در طول بیش از دویست روز گذشته، اصرار دارند که تمام منافع ملی و حیثیت و اعتبار شهروندان آمریکایی را در خدمت این رژیم کودک‌کُش قربانی کنند.

«کار به جایی رسیده که در آمریکای مدعی رهبری آزادی و دموکراسی در جهان، تجمعات اعتراضی اساتید و دانشجویان و وجدان‌های بیدار مردم آمریکا در حمایت از مردم فلسطین و محکومیت رژیم نژادپرست اسرائیل، به شدت سرکوب می‌شود و معترضان به سیاست اشتباه آمریکا از حق آزادی بیان و تجمع منع و از ادامه تحصیل محروم می‌گردند.»

همچنین در بیانیه وزارت امور خارجه آمده است: رسوایی و بی‌آبرویی امروز آمریکا در مسئله فلسطین کمتر از شکست نیروهای دلتا در طبس نیست؛ چنان که دویست روز پس از کشتار غیرنظامیان و مردم بیگناه فلسطین، انتشار تصاویر کشف گورهای دسته جمعی در بیمارستان‌های نوار غزه، موجب انزجار هرچه بیشتر افکار عمومی دنیا از رژیم اسرائیل و حامی اصلی آن یعنی دولت ایالات متحده شده است.

در بیانیه وزارت امور خارجه تصریح شده است: این در حالیست که آمریکا برای چهارمین بار قطعنامه‌های پیشنهادی در شورای امنیت را که خواستار آتش بس فوری در غزه بودند، وتو کرده و مانع از پایان جنایات جنگی، نسل‌کُشی و پاکسازی نژادی در نوار غزه می‌شود.

«در حادثه شکست تاریخی حمله نظامی آمریکا در طبس، دست قدرت و مدد الهی، یگان نظامی متجاوز آمریکا را زمین‌گیر کرد. در سالگرد این واقعه تاریخی نیز، قوای مسلح جمهوری اسلامی ایران با صلابت در عملیات وعده صادق، پاسخ محکم و بازدارنده‌ای را در چارچوب اصول پذیرفته شده حقوق بین‌الملل بویژه حق دفاع مشروع داده‌اند.»

وزارت امور خارجه در این بیانیه افزود: این اقدام، هشدار قاطعی به حامیان شناخته شده رژیم متجاوز صهیونیستی بود، تا به صلابت و استواری ایران در انجام اقدام متقابل آگاهی یابند. سالگرد شکست مفتضحانه آمریکا در طبس فرصت مغتنمی است تا از دلاورمردی و شجاعت نیروهای مؤمن و مقتدر مسلح و امنیتی و اطلاعاتی جمهوری اسلامی ایران که طی سال‌های پر فراز و نشیب با خنثی کردن توطئه‌های مختلف دشمنان و کوتاه کردن دست متجاوزان، ضامن اقتدار و امنیت جمهوری اسلامی ایران هستند، قددرانی نماییم.

«خدمتگزاران نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران در دستگاه دیپلماسی تحت هدایت هوشمندانه رهبر حکیم انقلاب اسلامی دوشادوش دیگر سربازان ایران عزیز در میدان‌های مختلف دفاع از حاکمیت ملی، تمامیت سرزمینی و منافع ملی جمهوری اسلامی ایران، با سرلوحه قرار دادن اصل عزت، حکمت و مصلحت، در مسیر تحقق پیشرفت و توسعه همه جانبه ایران عزیز گام برمی‌دارند.»

کد خبر 6088123 محمد مهاجرانی

دیگر خبرها

  • برگزاری دو رویداد بین‌المللی با موضوع «سمنان پایتخت جاده ابریشم»
  • سفر رئیسی حائز اهمیت است/تحریم‌های آمریکا اهمیتی ندارد
  • اعلام تحریم‌های جدید آمریکا و انگلیس علیه ایران/ افتتاح سرکنسولگری ارمنستان در تبریز/ افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان/ تکذیب ازسرگیری مذاکرات با عربستان از سوی انصارالله
  • دیدار و گفت‌‌وگوی معاون سیاسی وزارت خارجه ایران با نماینده ویژه پوتین
  • تاکید اعضای بریکس بر توقف نسل‌کشی در غزه
  • خدمه هندی کشتی توقیف شده توسط ایران با انجام تعهدات توافق شده آزاد می‌شوند
  • تحریم‌های جدید انگلیس علیه ایران
  • آغاز به کار نشست تحولات خاورمیانه بریکس در مسکو
  • مدد الهی نظامیان متجاوز آمریکا را در طبس زمین‌گیر کرد
  • جریان مقاومت، دل‌های مردم جهان را تسخیر کرده است