Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری میزان»
2024-04-26@16:39:57 GMT

با کسی که از تو برید پیوند برقرار کن

تاریخ انتشار: ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۸۰۸۹۶۹

با کسی که از تو برید پیوند برقرار کن

خبرگزاری میزان- مردی به محضر رسول خدا صلی الله علیه و اله آمد و گفت: همه خویشانم با من قطع رابطه کرده‌اند و به من ناسزا می‌گویند، آیا برای من رواست که مقابله به مثل کرده و با آنها قطع رابطه کنم؟.

گروه فرهنگی خبرگزاری میزان _ داوود رقّی گفت: خدمت حضرت صادق علیه السلام نشسته بودم که ناگاه فرمود: ای داوود، روز پنجشنبه اعمال شما شیعیان بر من عرضه داشته شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در بین کارهای تو صله کردن به پسر عمویت مرا شاد کرد. به درستی که می‌دانم این پیوند تو در برابر بریدن وی، سبب نزدیک شدن مرگ اوست.

داوود گوید: مرا پسر عموی معاند و خبیثی بود. گرفتاری وپریشانیش را متوجه شدم، پیش ازحرکت کردنم به مکه معظمه مبلغی برایش فرستادم تا معیشتش تأمین شود. چون به مدینه آمدم حضرت مرا از این موضوع خبر داد.

***صله رحم و اثر مثبت آن

امام باقر علیه السلام به شخصی به نام میسر فرمود: گمان می‌کنم به خویشان خود نیکی می‌کنی.

عرض کرد: آری، من در نوجوانی در بازار برای کسی کار می‌کردم و تنها دو درهم مزد می‌گرفتم. یک درهم را به عمه و درهم دیگر را به خاله خود می‌دادم.

آنگاه امام علیه السلام فرمود: به خدا سوگند دو بار مرگت نزدیک شد ولی به خاطر این صله رحم به تأخیر افتاد.

با کسی که از تو برید پیوند برقرار کن

مردی به محضر رسول خدا صلی الله علیه و اله آمد و گفت: همه خویشانم با من قطع رابطه کرده‌اند و به من ناسزا می‌گویند. آیا برای من رواست که مقابله به مثل کرده و با آنها قطع رابطه کنم؟

پیامبر در پاسخ فرمود:«تَصِل مَن قَطعَک، وَ تُعطی َحرمَک، وَ تَعفوُا عَمَن ظَلمَکَ، فَانکَ اِذا فعَلتَ ذلکَ کانَ لهُ ُ علَیهِم ظَهیرا.» با کسی که از تو برید پیوند برقرار کن، و به هر که محرومت کند عطا نما و از آن که به تو ستم کند درگذر. هر گاه چنین کردی خدا تو را بر آنها یاری نماید.

***امام صادق (ع) صله رحم می‌کند

عبدالله بن حسن مثنی معروف به "عبدلله محض"، نوه پسری امام حسن مجتبی و نوه دختری امام حسین علیه السلام، از افرادی بود که بر ضد منصور دوانیقی قیام کرد و به شهادت رسید.... بین او وامام صادق علیه السلام درگیری لفظی شدیدی روی داد به طوری که صدای هر دو بر ضد هم بلند گردید و مردم اجتماع کردند و شب فرا رسید و آن دو با تندی و خشونت از یکدیگر جدا شوند.

صفوان جمال می‌گوید: بامداد آن شب برای کاری از خانه بیرون آمدم، دیدم امام صادق علیه السلام کنار در خانه عبدالله ابن حسن توقف کرده و می فرماید: ای کنیز، به ابومحمد عبدالله ابن حسن بگو بیاید.

عبدالله از خانه بیرون آمد و به امام صادق علیه السلام عرض کرد: ای اباعبدالله، چرا صبح زود به اینجا آمده‌ای؟

امام صادق علیه السلام فرمود: دیشب آیه‌ای از کلام خدا را در قرآن خواندم که آن آیه مرا پریشان کرد.

عبدالله عرض کرد: کدام آیه؟

امام صادق علیه السلام فرمود: این آیه که خداوند می‌فرماید: «والَّذین یَصلوُن ما امرَ الله بِه اَن یوُصَل و یَخشوُن رَبَّهم و یَخافوُن سوءالحِساب»، صاحبان اندیشه کسانی هستند که پیوندهایی را که خداوند به آن امرکرده است برقرار می‌نمایند و از پروردگارشان و همچنین از بدی روزحساب قیامت بیم دارند.

عبدالله عرض کرد: راست گفتی. گویا من آیه را هرگز در کتاب خدا نخوانده بودم.

سپس عبدالله وامام صادق علیه السلام دست در گردن یکدیگر انداختند و مدتی با هم ( به نشانه صله رحم و ارتباط مجدد) گریه کردند.

این روایت به روشنی بیانگر آن است که باید صله رحم رعایت گردد گر چه خویشاوند به این حد از انسان دوری کند.

***این داستان را بخوانید

استاد احمد امین نویسنده کتاب با ارزش راه تکامل می گوید: استاد فقه من می‌گفت: در روز عرفه‌ای به زیارت امام حسین علیه السلام رفته بودم، با خودم گفتم: " چه خوب است یک بار زیارت عرفه را به نیابت جدم بخوانم". و سپس آن را به نیابت او خواندم. همین که وارد نجف شدم، پدرم به من گفت: روز گذشته چه کار خوبی از تو سر زده؟

عرض کردم: دیروز به نیابت جدم یک بار زیارت عرفه خواندم.

پدرم فرمود: دیشب جدت را در خواب دیدم که از اسبش پیاده شد و می‌گفت اکنون از زیارت خانه خدا بر می‌گردم. من از این خواب دانستم که زیارت عرفه معادل حج بیت الله الحرام است. مؤلّف گوید: رحم خود را بعد از مردن نیز فراموش نکنید.

***خاله همچون مادر است

وقتی که حضرت حمزه عموی پیامبر در جنگ احد شهید شد، دختر خردسالی به نام امامه به جای گذاشت. در نگهداری و سرپرستی آن دختر سه نفر یعنی علی علیه السلام وجعفر وزید ابن عبدالمطلب نزاع داشتند و هر یک می‌گفتند من او را نگه می‌دارم( تا به ثواب این کار خداپسندانه برسم).

علی علیه السلام می‌گفت: من نگهداری می‌کنم زیرا دختر عمویم می باشد.

زید می‌گفت: من نگهداری می‌کنم زیرا برادرزاده‌ام می‌باشد.

جعفر طیار می‌گفت: من نگهداری می‌کنم زیرا هم دختر عمویم است و هم اینکه خاله او ( اسماء بنت عمیس) همسر من است.
قضاوت در این باره را به پیامبر صلی الله علیه و آله محول کردند. آن حضرت چنین قضاوت کرد: نگهداری او به عهده جعفر می‌باشد چرا که "اَلخالَهُ بِمَنزلَهِ الاُمِّ" ( خاله همچون مادر است).

***اهل فضل کیانند

ابوحمزه ثمالی گوید: از امام سجاد علیه السلام شنیدم که فرمود: چون روز قیامت بر پا می‌شود، خداوند متعال انسانهای قبل و بعد را در یک سرزمین جمع می‌کند، سپس منادی حق فریاد می‌زند: اهل فضل کجایند؟

جماعتی از مردم بر می‌خیزند و فرشتگان از آنها استقبال می‌کنند و می‌پرسند: فضل شما چه بود؟

در پاسخ می‌گویند: ما با کسی که با ما قطع رابطه می‌کرد رابطه دوستی برقرار می‌کردیم و به کسی که ما را محروم می‌کرد عطا می‌کردیم و نسبت به کسی که به ما ستم می‌کرد عفو و بخشش داشتیم. به آنها می‌گویند: راست گفتید. داخل بهشت شوید.

***الفت و دیدار

از حضرت امام باقر علیه السلام روایت است که رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمود: جبرئیل مرا خبر داد که خدای عزوجل فرشته‌ای را به زمین فرستاد. فرشته می‌رفت تا به در خانه‌ای رسید که مردی از صاحبخانه اجازه ورود می‌خواست. فرشته به او گفت: با صاحبخانه چه کار داری؟

گفت: او برادر مسلمان من است برای خدای تبارک و تعالی به دیدن او آمده ام.

فرشته گفت: کار دیگری نداری؟

گفت: نه.

فرشته گفت: من فرستاده خدا به سوی توام. خداوند تو را سلام می‌رساند و می‌گوید بهشت برای تو واجب شد.
سپس گفت که خدای عزو و جل می‌فرماید: هر مسلمانی که مسلمانی را دیدار کند، او را دیدار نکرده بلکه مرا دیدار کرده و ثواب او بر عهده من بهشت است.

***انفاق به خویشاوندان

رسول اکرم صلی الله علیه و آله فرمود: کسی که چند دانه خرما یا چند قرص نان یا چند دینار دارد و می‌خواهد آنها را انفاق نماید، در درجه اول باید به پدر و مادرش انفاق کند و در درجه دوم به خودش وزن و فرزندش و در درجه سوم به خویشاوندان و برادر مومنش و در دجه چهارم برای خیرات و مبرّات. این چهارمی بعد از همه آنهاست.

***انفاق بیجا

رسول خدا صلی الله علیه و آله شنید مردی از انصار مرده است و کودکان صغیری از او باقی مانده‌اند و او دارایی مختصر خود را در راه خدا داده است. فرمود: اگر قبلا به من اطلاع داده بودید، نمی‌گذاشتم در قبرستان مسلمین دفنش کنند او از خود کودکانی باقی گذاشته است که باید دستشان پیش مردم دراز باشد.

منبع: کتاب حقوق متقابل خویشاوندان «یدالله بهتاش»

انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: شیعیان مکه مکرمه معیشت نیکی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۸۰۸۹۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حضرت فاطمه زهرا (س) و مادران شهدا الگوی دختران جامعه است

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام مرهونی پنج شنبه شب در مراسم یادواره شهید حسن محمد زاده در شهر خورموج اظهار داشت: اگر می‌خواهید نزد خدا محبوب شوید در مسیر شهدا حرکت کنید و اگر در این مسیر حرکت کردید خدا شما را نزد مردم عزیز می‌کند.

مسئول نمایندگی ولی فقیه در سپاه امام رضا علیه‌السلام شهرستان دشتی با بیان اینکه شهدا فردای قیامت می‌توانند آبرو داری و شفاعت کنند، افزود: یاد شهید کردن تنها لازم نیست باید راه آنها نیز ادامه دهیم.

حجت الاسلام مرهونی بیان کرد: شهدا زنده هستند و زندگی ما را می‌بینند هر گاه حال دلمان خراب است چون از شهدا فاصله گرفتیم.

وی ادامه داد: الگوی دختران ما باید مادران شهدا و حضرت فاطمه زهرا (س) باشد.

مسئول نمایندگی ولی فقیه در سپاه امام رضا علیه‌السلام شهرستان دشتی تصریح کرد: شهدا مایه عزت و افتخار ما هستند شهدا اعمال ما را می‌بینند و کاری نکنیم شرمنده شهدا باشیم.

کد خبر 6088808

دیگر خبرها

  • سلامتی و طولانی عمر در حکومت امام زمان(عج)
  • حضرت نجمه خاتون علیهاالسلام، مصداقی برای آیه شریفه تطهیر است
  • اجتماع بزرگ صادقیون با میزبانی از شهید گمنام برگزار می‌شود
  • چرا زیارت حضرت عبدالعظیم حسنی برابر با زیارت امام حسین (ع) است؟
  • حضرت فاطمه زهرا (س) و مادران شهدا الگوی دختران جامعه است
  • دلیل عظمت شاه عبدالعظیم حسنی (ع) چه بود؟
  • آیت‌الله العظمی دوزدوزانی تبریزی: روحانیت فقط به عبا و عمامه نیست/ اشتباه عالِم مانند اشتباه فرد عادی نیست، عده‌ای را منحرف می کند/ روحانی واقعی برای تربیت دینی و انسانی باید تلاش و تبلیغ کند‌
  • ویدیو کست| پیام امام رضا علیه‌السلام به محبینش در سفارش به عبدالعظیم حسنی
  • انتقاد از تعطیلی برخی مساجد در شهرهای کشور
  • تقویم نجومی امروز چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ | تقویم همسران امروز چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳