Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - رشت - ايرنا - نماينده ولي فقيه در گيلان و امام جمعه رشت گفت: هنگام برداشت و عرضه برنج، بايد از ورود برنج خارجي به بازار جلوگيري شود تا کشاورز از واردات برنج به بازار لطمه نبيند.

گزارش شامگاه شنبه روابط عمومي دفتر نماينده ولي فقيه در گيلان به ايرنا حاکيست، آيت الله رسول فلاحتي در جريان توزيع کودهاي ريزمغذي رايگان بين شاليکاران روستاي ميشامندان رشت با اشاره به اينکه اجراي نظام نوين ترويج کشاورزي به طور قطع موفقيت آميز است اظهار کرد: سال هاي گذشته، کشاورزان استفاده بهينه از آب در زمين هاي زراعي به ويژه در مزارع برنج نداشتند اما مروجان کشاورزي با ارائه طرح و برنامه براي استفاده بهينه آب در مزارع بسيار تاثيرگذار هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وي به گلايه شاليکاران نسبت به کمبود آب زراعي در مزارع طي سال هاي گذشته اشاره کرد و افزود: با توجه به کمبود آب اما به دليل اجراي طرح هاي کشاورزي، شاليکاران از برداشت محصول راضي بودند.
امام جمعه رشت با بيان اينکه شاليکاران براي نشاء برنج نيمي از پاي آنها داخل گل بود، تصريح کرد: امروزه نشاء برنج در نقاط مختلف به صورت مکانيزه انجام مي شود و اين روش صحيح است.
آيت الله فلاحتي به تفاوت نشاء برنج در گذشته و اکنون اشاره کرد و گفت: در گذشته هشت دهم نشاء برنج داخل آب بود و اکنون يک پنجم نشاء داخل آب است و اين روش صحيح توسط آموزش هاي مروجان و مهندسان کشاورزي انجام شده و شاليکاران از روش هاي نوين کشت راضي هستند.
وي با اشاره به اينکه طرح تجهيز و نوسازي اراضي شاليکاري بسيار عالي است، بيان کرد: اکنون شاليکاران ما بسيار آگاه هستند و آموزش هاي ارائه شده را قبول مي کنند.
نماينده ولي فقيه در گيلان، خواستار کمک و حمايت مسئولان از کشاورزان در کاشت، داشت، برداشت و حتي عرضه محصول به بازار شد و اظهار کرد: متوليان امر تسهيلاتي براي بيمه محصولات کشاورزي قائل شوند.
آيت الله فلاحتي با تاکيد بر مهلت 4 تا 5 ماهه به شاليکاران براي عرضه و فروش محصول به بازار، خاطرنشان کرد: مسئولان هنگام برداشت برنج و عرضه از ورود برنج خارجي به بازار جلوگيري کنند تا کشاورز از واردات برنج به بازار لطمه نبيند.
وي به سختي هاي کشت محصول برنج اشاره کرد و يادآور شد: بيشتر شاليکاران تک محصولي هستند و اکنون قيمتي که برنج در بازار فروخته مي شود، مبلغي نيست که از کشاورز خريداري شده بنابراين هميشه از مسئولان مي خواهيم از کشاورزان حمايت کنند.
امام جمعه رشت با اشاره به اينکه کشاورزان نيازمند قائل شدن تسهيلاتي در پرداخت وام هاي بانکي هستند، بيان کرد: هر قدر مسئولان براي کشاورز تسهيلات ايجاد کنند، کشاورز به توليد و کشت محصول تشويق مي شود.
آيت الله فلاحتي بر ترويج کشت هاي توام بين شاليکاران تاکيد کرد و گفت: کشاورز بايد در تمام فصل ها بتواند از زمين خود استفاده کند و کشت دوم از نکته هاي مهم در اين زمينه است.
در جريان بازديد آيت الله فلاحتي از کشت مکانيزه برنج در روستاي ميشماندان، کود گرانول ريزمغذي پتاسيم 7 سولفات و کود مايع ريزمغذي سيلکات پتاسيم بين شاليکاران منطقه توزيع شد.
مقدار 11 تن کودهاي ريزمغذي به همت بسيج مهندسان کشاورزي و منابع طبيعي گيلان بين يک هزار و يکصد نفر از شاليکاران در 46 روستاي ناحيه مرکزي رشت توزيع شده ضمن اينکه اين طرح در 300 روستاي گيلان انجام مي شود.
امسال دومين سال متوالي است که علمي سازي کشاورزي، برگزاري کلاس هاي آموزش و ترويج، تسهيل گري براي کشاورزان در مزرعه (آموزش در مزرعه)، نمونه برداري خاک و ارائه نسخه کودي به هر کشاورز، کود رايگان و ايجاد زنجيره و شبکه کشاورزي در بطن روستا در راستاي طرح اعتلاي بسيج، همگام با کشاورز در روستاهاي هدف گيلان انجام مي شود.
سالانه يک ميليون و 200 هزار تن شلتوک از اراضي شاليزاري استان برداشت مي شود. گيلان بزرگترين توليدکننده ارقام بومي و باکيفيت برنج در کشور است که با 238 هزار هکتار اراضي شاليزاري، رتبه اول کشور را از لحاظ سطح زيرکشت و همچنين رتبه دوم توليدکننده برنج را به خود اختصاص داده است.
در استان گيلان يک هزار و 800 واحد شاليکوبي وجود دارد که از اين تعداد، يک هزار و 500 واحد آن فعال است.
هر ساله کار آماده سازي زمين هاي شاليزاري از اواخر آذرماه با شخم زمين در سه مرحله انجام و در ادامه، کار خزانه گيري برنج در نيمه فروردين ماه صورت مي گيرد و در اوايل ارديبهشت نيز با نشاء و در مرحله پاياني با برداشت برنج که اوايل مردادماه است، به پايان مي رسد.
7296/2007
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۸۱۰۵۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وزیر صمت: حجم تجارت خارجی ایران ۱۵۳ میلیارد دلار است/ اولویت به دیپلماسی اقتصادی با هدف ورود به بازار‌های جهانی و فناوری

به گزارش صدای ایران از ایرنا، عباس علی‌آبادی، در افتتاحیه ششمین نمایشگاه ایران اکسپو، با بیان اینکه اکنون ایران با وجود تحریم‌ها یکی از قطب‌های اقتصاد و صنعت منطقه است، اظهار داشت: بالغ بر ۱۵۳ میلیارد دلار حجم تجارت خارجی کشور شامل صادرات غیرنفتی، نفتی و واردات است که از این رقم نزدیک به ۵۰ میلیارد دلار مربوط به صادرات غیرنفتی است.

وی افزود: کشور‌های همسایه افریقایی، کشور‌های اسلامی و دوست در اولویت توسعه روابط و همکاری اقتصاد با جمهوری اسلامی ایران هستم ضمن اینکه عضو ناظر تجارت جهانی هستیم و با حضور در پیمان‌های منطقه‌ای و بین‌المللی تعامل سازنده‌ای با این پیمان‌های این کشور‌ها داریم.

علی‌آبادی بیان داشت: در سازمان همکاری اکو با ۹ کشور همسایه و منطقه همکاری داریم و موافقتنامه تجاری در حال پیگیری است با هشت کشور اسلامی در حال توسعه، موافقتنامه تجارت ترجیحی امضا کرده و در حال اجرا هستیم. همچنین در سازمان همکاری اسلامی با کشور‌های عضو موافقتنامه تجارت ترجیحی داشته و همکاری‌های تجاری را برنامه‌ریزی و اجرا می‌کنیم.

وی خاطرنشان کرد: با کشور‌های اتحادیه اقتصادی اوراسیا، موافقتنامه تجارت آزاد و با تعدادی دیگر از کشور‌ها موافقتنامه تجارت ترجیهی به امضا رسیده و با برخی دیگر از کشور‌ها در حال مذاکره هستیم، ما آماده عامل هستیم و دست همکاری اقتصادی با کشور‌ها و ملت‌های جهان را می‌فشاریم.

توسعه روابط تجاری با کشور‌های شرکت‌کننده در نمایشگاه اکسپو

وزیر صنعت، معدن و تجارت، با اشاره به برگزاری نمایشگاه ایران اکسپو ۱۴۰۳ گفت: تلاش می‌کنیم این نمایشگاه بتواند با ارائه شفافیت توانمندی‌ها و شناسایی نیازمند‌های طرفین گام جدی را در توسعه اقتصادی بردارد.

علی‌آبادی ادامه داد: مهم‌ترین هدف این نمایشگاه توسعه روابط تجاری با کشور‌های شرکت‌کننده است، ایران در حوزه تجارت مزایای نسبی بسیاری دارد که می‌تواند تسهیل گر بسیاری از تعاملات در سطوح مختلف راهبردی باشد.

وی بیان کرد: زمینه‌های همکاری را تسهیل می‌کند ایران در حوزه تجارت مزایای نسبی دارد که می‌تواند تسهیل گر در حوزه راهبردی باشد همچنین چهره واقعی بخشی از توانمندی‌های ایران در این نمایشگاه‌ها معرفی می‌شود و زمینه برای همکاری‌های اقتصادی فراهم می‌گردد.

حضور بازرگانان و تجار از ۱۰۰ کشور دنیا

وزیر صنعت، معدن و تجارت، با اشاره به حضور بازرگانان و تجار از ۱۰۰ کشور دنیا گفت: توجه به جایگاه ایران در کنار ظرفیت معدنی و کشاورزی و صنعتی فرصت‌های زیادی را فراهم می‌کند در این راستا رویکرد اصلی برنامه‌های وزارت صمت مبتنی بر تعاملات در عرصه بین‌الملل و کسب و کار دانش بنیان است.

وی بیان داشت: برنامه ما در مرحله اول جهت‌دهی توسعه اقتصادی بر پایه رشد اقتصادی پایدار با تعاملات بین‌المللی با محصولات فناورانه است، دوم توسعه زیرساخت‌های تجاری و افزایش سهم کشور از تجارت بین‌المللی از دیپلماسی اقتصادی است.

اولویت به دیپلماسی اقتصادی با هدف ورود به بازار‌های جهانی و فناوری

علی‌آبادی با بیان اینکه اولویت‌دادن به دیپلماسی اقتصادی با هدف ورود به بازار‌های جهانی و فناوری است گفت: تعامل سازنده با کشور‌های منطقه در انتقال فناوری و صنعتی مهم‌ترین اقدام است، فعال‌سازی میز‌های کالایی کشور و استانی با هدف شناسایی ظرفیت صادرات به کشور‌های هدف با همکاری وزارت امور خارجه و بهره‌مندی حداکثری از روابط سیاسی در ایجاد بازار‌های جدید و حوزه تامین است.

وی اضافه کرد: افزایش کارایی و فعال کردن رایزنان بازرگانی در حرکت رقبای ایران، ارائه اطلاعات کامل به بازرگانان ایرانی و تنوع‌بخشی به تجارت با کمک ارز‌های محلی، توسعه بازار‌های مرزی جهت افزایش صادرات و منابع خارج از کشور، بهره‌گیری از ظرفیت اتاق‌های بازرگانی با سایر کشور‌ها و بخش خصوصی در روابط خارجی و گسترش بازار‌های صادراتی از مهم‌ترین اقدامات است.

دیگر خبرها

  • توزیع ۲۰ تن گوشت منجمد گوسفندی وارداتی تنظیم بازاری در قزوین
  • رصد دقیق ۴۷۰۰۰۰ هکتار برنج شمال با داده‌های فضایی
  • برآورد سطح زیرکشت برنج با داده‌های فضایی برای نخستین بار
  • پرونده داغ چای روی میز مسئولان گیلان
  • ممنوعیت ورود چای سنواتی به بازار مصرف/ کارخانجات چای به موقع بازگشایی شود
  • وزیر صمت: حجم تجارت خارجی ایران ۱۵۳ میلیارد دلار است/ اولویت به دیپلماسی اقتصادی با هدف ورود به بازار‌های جهانی و فناوری
  • گوجه فرنگی شهرستان مهر در راه بازار‌های جهانی
  • افت تراز آب های زیرزمینی در کهگیلویه/توقف کشت برنج با آب زیرزمینی
  • مدیریت بازار کالای اساسی جدی گرفته شود
  • جلوگیری از سوزاندن بقایای گیاهی کاه و کلش در گتوند