Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - شيراز-ايرنا- عارضه زوال مرکبات يک دهه است که در برخي از باغ هاي شماري از شهرهاي استان هاي جنوبي کشور از جمله کرمان، هرمزگان و فارس رخ نموده و زنگ مرگ تدريجي درختان مرکبات را به صدا درآورده، علت اصلي اين عارضه هنوز ناشناخته است اما کارشناسان را براي حل آن به تکاپو واداشته است.

معاون کنترل آفات سازمان حفظ نباتات کشور که تا کنون به اتفاق کارشناسان از باغ هايي که با اين عارضه دست بگريبانند ديدن کرده، شنبه در حاشيه بازديد از شماري از باغ هاي مرکبات شهرستان داراب که در جنوب شرقي شيراز قرار دارد در گفت و گو با ايرنا اظهار داشت: عارضه زوال مرکبات در اين شهرستان به نسبت بقيه شهرها بيشتر است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


عليمراد سرافرازي افزود: با توجه به بروز اين عارضه آن هم در سطح وسيع در شهرستان داراب از کارشناسان اسپانيايي دعوت شده که از باغ هاي اين منطقه نيز بازديد کنند و راهکارهاي لازم را در اين زمينه ارايه دهند.
وي بيان داشت: اگر چه هنوز علت اصلي عارضه زوال مرکبات مشخص نشده اما مي توان گفت، نحوه آبياري و مديريت باغ در اين زمينه موثر است و باغداران بايد به اين مسايل اهتمام ويژه داشته باشند.
** نتايج نشست کارشناسان به زودي اعلام مي شود
رئيس پژوهشکده مرکبات و ميوه هاي نيمه گرمسيري وزارت جهاد کشاورزي هم گفت: زوال مرکبات از سال 1388در جنوب کرمان آغاز و سال هاي 89 و 90 در روستاي سياهو از توابع بخش مرکزي استان هرمزگان رويت شد و در سال 93 در شهرستان هاي جهرم و داراب در استان فارس به اوج خود رسيد.
مرتضي گل محمدي افزود: کارشناسان مرکز تحقيقات گياه شناسي مرکبات و همچنين آزمايشگاه خاک و آب، از بين مناطق ياد شده از باغ هاي مرکبات سه شهر که با اين عارضه مواجه هستند به صورت آزمايشي، نمونه برداري کردند که نتايج اين آزمايش ها در نشستي که قرار است به زودي با حضور محققان داخلي و خارجي در تهران برگزار شود، ارايه خواهد شد.
**استفاده بي رويه از سموم يکي از فرضيه هاي زوال مرکبات
مدير حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزي استان فارس هم در باره علت بروز عارضه زوال مرکبات، اظهار داشت: ممکن است استفاده بي رويه از کودها، سموم شيميايي، تغييرات اقليمي و همچنين عدم رعايت برخي از مسايل بهزارعي و بهباغي، سبب ساز اين عارضه باشد.
حميد دبيري افزود: موارد نام برده، فرضيه هايي است که از سوي کارشناسان براي عارضه زوال مرکبات مطرح شده است اما هنوز علت اصلي اين عارضه مشخص نشده است.
** مهمترين مشکل باغ هاي ايران، هرس درختان است
يکي از محققان و کارشناسان اسپانيايي که به دعوت وزارت جهاد کشاورزي براي ارزيابي اوليه و چگونگي بروز عارضه زوال مرکبات در برخي از مناطق ايران به کشورمان سفر کرده است، در اين بازديد بيان کرد: نخستين مشکلي که در باغ هاي چند شهرستان ايران مشاهده کردم، نهال هايي است که مورد استفاده قرار گرفته است.
کارلوس فرناندز افزود: اگر نهال با کيفيت نباشد بدون ترديد باغدار را با مشکل مواجه خواهد کرد، افزون بر اين نحوه کاشت نهال در ايران بسيار متنوع است و اين خود مشکل بزرگي است.
به گفته اين کارشناس اسپانيايي، بايد نهال ها را با تراکم بيشتري کاشت تا براي آبياري از آب کمتري استفاده شود و هم نهال هاي بيشتري کاشته شود و در اين صورت توليد هم افزايش خواهد يافت.
فرناندز ادامه داد: ايران از کارشناسان خوبي برخوردار است اما مهمترين مشکل باغ هاي موجود در اين کشور، مديريت صحيح باغ و هرس اصولي درختان است زيرا اگر اين کار به درستي انجام شود، آفتاب بيشتري به ساقه و بدنه درخت مي رسد.
هرس درختان، يکي از موارد مهم در نگه داري درخت است که اگر صحيح و به موقع انجام شود عمر درخت و همچنين ميوه هاي آن را تحت تاثير قرار مي دهد و اشتباه در انجام اين کار موجب آسيب رسيدن به درختان مي شود.
هرس در مجموع به قطع کامل يا جزيي شاخه، ريشه، پوست، برگ و يا گل و ميوه براي تحت تاثير قرار دادن و هدايت نحوه رشد و باروري گياه گفته مي شود.
**کارشناسان در پي يافتن راه حل هستند
مدير جهاد کشاورزي شهرستان داراب هم گفت: عارضه زوال مرکبات از سال 1390در اين شهرستان شناسايي شد و سال 93 به اوج خود رسيد و امروز بسياري از کارشناسان و محققان داخلي و خارجي در پي يافتن راهکاري براي مقابله با اين عارضه هستند.
احمدرضا صالحي افزود: شهرستان داراب با 14هزار هکتار باغ مرکبات و توليد سالانه 280 هزار تن انواع ميوه، سهم عمده اي در خودکفايي کشور دارد و اگر عارضه زوال مرکبات در اين شهرستان مديريت نشود مي تواند خسارت جبران ناپذيري به باغ هاي مرکبات اين منطقه وارد کند.
شهرستان داراب در فاصله 225 کيلومتري جنوب شرقي شيراز قرار دارد.
عارضه‌ زردي و زوال مرکبات در بيشتر مناطق مرکبات‌‌خيز استان فارس به ويژه جويم لارستان، قير و کارزين، داراب، جهرم و فسا گزارش شده است.
اين عارضه به گونه خاصي از مرکبات محدود نمي‌شود و بيشترين خسارت روي ليمو ليسبون (خارگي)، پرتقال، نارنگي و ليمو ترش مشاهده مي‌شود.
نشانه‌هاي اين مشکلات شامل قرمزي، زردي، لوله شدن، سوختگي، تُنک ‌شدن تاج درخت درختان، ريزش برگ‌هاست و زوال شامل از بين رفتن رشد ريشه‌هاي مويين و سياه شدن ريشه هاي اصلي، خشکيدگي و مرگ ناگهاني درختان است.
کارشناس کشاورزي اهل اسپانيا که به همراه تعدادي از کارشناسان کشاوزري اين کشور براي بررسي عارضه زوال مرکبات جهرم به اين شهرستان نيز سفر کرد، روز بيست و هفتم ارديبهشت ماه جاري در بازديد از شماري از باغ هاي مرکبات اين منطقه اظهار داشت: مديريت ناصحيح باغ‌ ها يکي از علل بروز زوال مرکبات در جهرم است و اين معضل نيازمند بررسي کامل است.
کارلوس فرناندز، بيشترين مشکل باغ ها را در مديريت آنها و همچنين شيوه آبياري باغداران دانست و افزود: مثلا به درختان باغ‌ها روزانه حجم زيادي آب، بيش از 50 ليتر داده مي‌شود و روز بعد هيچ آبي داده نمي‌شود.
او گفت: بسياري از مشکلاتي که در باره باغ‌ها گفته مي‌شود در خيلي از نقاط دنيا وجود دارد و چندان عجيب و غريب نيست اما مهم اين است که شما با شرايط خود چگونه بتوانيد آن را مديريت کنيد.
معاون کنترل آفات سازمان حفظ نباتات کشور نيز در اين بازديد گفت: تحقيقات در باره‌ اين زوال ادامه دارد و نمونه‌هاي زيادي از شهرستان‌هاي استان فارس تهيه شده است.
عليمراد سرافرازي افزود: توصيه‌هاي لازم براي کنترل بحران به صورت دستورالعمل به مديريت جهاد کشاورزي ارسال شده است و رعايت نکات ايمني باغباني در دستور کار باغداران قرار خواهد گرفت.
شهرستان جهرم با توليد هشت هزار تن مرکبات در هر سال، مقام اول توليد مرکبات را در فارس به خود اختصاص داده است.
فارس با بيش از 57 هزار هکتار باغ مرکبات و توليد بيش از يک ميليون و 200 هزار تن ميوه مرکبات مقام دوم سطح زير کشت و توليد را در کشور دارد و سالانه بيش از پنج ميليون اصله نهال مرکبات در اين استان توليد و به نقاط مختلف کشور انتقال مي‌يابد.
9877 /6118 /2027
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۸۱۱۱۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

امسال ۱۲۵ هزار تن کیوی و مرکبات از مبدأ مازندران صادر شد

ایسنا/مازندران سرپرست سازمان جهاد کشاورزی مازندران گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون ۱۲۵ هزار و ۷۰۰ تن مرکبات و کیوی از مبدأ استان به خارج از کشور صادر شد.

بابک مؤمنی امروز در گفت‌و با خبرنگاران از صادرات مرکبات و کیوی از مبدأ استان مازندران خبر داد و افزود: امسال ۷۶ هزار و ۵۷۷ تن پرتقال در قالب ۳ هزار و ۶۳۴ محموله و ۲۵ هزار و ۱۲۱ تن نارنگی در قالب هزار و ۳۱۹ محموله از مبدأ مازندران صادر شد.

وی با بیان اینکه در مجموع ۱۰۱ هزار و ۷۰۰ تن مرکبات در قالب ۴ هزار و ۹۵۳ محموله از استان صادرات داشتیم، گفت: ۲۴ هزار و ۲۰ تن کیوی نیز در قالب یک هزار و ۵۵ محموله صادرات انجام شد.

سرپرست سازمان جهاد کشاورزی مازندران از صادرات ۱۰ هزار و ۲۵۶ تن کیوی با ۴۲۵ محموله طی سال گذشته از مازندران به کشور هند خبر داد.

مؤمنی با اشاره به اینکه سال قبل ۴۸ هزار و ۹۱۲ تن با ۲ هزار و ۴۵۱ محموله پرتقال از استان مازتدران صادرات انجام شد، ادامه داد: در این مدت ۱۳ هزار و ۲۸۷ تن نارنگی با ۷۳۵ محموله صادر شد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • پایش معادن شهرستان تفت
  • باغات مرکبات مازندران شناسنامه‌دار می‌شوند
  • جست‌وجو برای یافتن پیکر فرد غرق شده در نازلوچای ادامه دارد
  • ۲ نفر در رودخانه نازلوچای ارومیه غرق شدند | ویدئوی جست و جوی امداگران برای یافتن اجساد
  • کشف وتوقیف ۲۲ بسته نوشابه انرژی زا قاچاق در ورزنه
  • امسال ۱۲۵ هزار تن کیوی و مرکبات از مبدأ مازندران صادر شد
  • قهرمان اسبق جودو جوانان آسیا درگذشت
  • قهرمان سابق جودوی آسیا درگذشت
  • غرق شدن ۲ نفر در رودخانه ارومیه؛ جسد یک نفر پیدا شد
  • پلیس برزیل برای یافتن بمب وارد سفارت روسیه شد