Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-26@07:07:59 GMT

روايت مرگ و خشکي باغات انجير پلدختر

تاریخ انتشار: ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۸۱۱۴۵۲

روايت مرگ و خشکي باغات انجير پلدختر

خبرگزاري آريا - خرم آباد - ايرنا - `آب مايه حيات است`، جمله اي که بارها و بارها تکرار شده تا همه بدانيم خشکسالي و کم آبي چگونه حيات بشر را با خطر مواجه مي کند، اما نوروز امسال به دلايلي از جمله عدم پيشگيري هاي بلندمدت، آب به نشانه اي از نيستي و ويرانگري در لرستان تبديل شد.

به گزارش ايرنا، فروردين امسال صداي پاي آب در لرستان به غرش ميليارد ها متر مکعب رواناب سهمگين تبديل شد و 1200 روستا و 18 شهر لرستان را متضرر کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


گذشته از خسارت زيرساخت ها از جمله تاسيسات شهري اما داستان روستاها تفاوت بسيار بزرگتري داشت، مردماني که علاوه بر تخريب زيرساخت هاي زندگي و قطع خدمات، زمين و باغ خود را ناچار به دست آب سپردند و امروز تمام زندگي انها در باغات بر آب رفته و يا درختان گير افتاده در حدود سه متر گل و لاي خلاصه مي شود.
خسارت سيل به زيرساخت هاي لرستان هشت هزار ميليارد تومان اعلام شده که 36 هزار واحد مسکوني و تجاري نيز آسيب ديده اند، اما کشاورزي استان که سهم بسزايي در پايه هاي اقتصاد منطقه دارد 1500 ميليارد تومان خسارت را متحمل شده و اين بخش با گذشت بيش از 40 روز همچنان در گير مصائب سيلاب است.
يکي از اصلي ترين قسمت هاي کشاورزي آسيب ديده از سيل باغات هستند که طي سال هاي گذشته به دليل بهره مندي از آب رودخانه ها در جوار يا نزديک رودهاي استان از جمله کشکان احداث شده اند تا باغداران بتوانند با پمپاژ آب، محصول خود را پرورش داده و روانه بازار کنند.
اما امسال داستان آب و باغ، داستان ديگري بود و پيام رودخانه کشکان براي درختان پربار و منحصر به فرد انجير معمولان نه قصه زندگي بلکه روايتي از مرگ و خشکي در ميان آب است.
باغاتي که از سيل جان سالم به در برده اند اين روزها حال خوشي ندارند و 2 مشکل اساسي آنها را احاطه کرده، باغ هايي که به دليل تخريب و از بين رفتن ايستگاه هاي پمپاژ، لوله هاي آبرساني و ترانس هاي برق لب تشنه بر لب رود ايستاده اند و دسته دوم، باغاتي که گل و لاي حاصل از سيلاب تا حدود سه متر از درختان را فراگرفته و رفته رفته مرگ گل الود اين درختان قبل از ميوه دهي در حال رقم خوردن است.
شرايط ناخوشايندي که امروز وضعيت انجير سياه لرستان را قرمز و درختان مثمر و غيرمثمر منطقه را با خطر جدي نابودي مواجه کرده است.
**خسارت جدي سيل به 5 هزار هکتار باغ لرستان/ سيل 100 هکتار باغ را برد
مديرباغباني سازمان جهاد کشاورزي لرستان مي گويد: سيل امسال پنج هزار هکتار باغ را متاثر کرده که سهم پلدختر از اين سطح، 900 هکتار است.
احمدرضا احمدوند به ايرنا گفت: باغ محصولات مرکبات، زيتون، انجير، انار و ساير ميوه ها در استان آسيب ديده و خسارت ها از 20 تا 100 درصد برآورد شده است.
وي اظهار داشت: علاوه بر تخريب باغ ها توسط سيلاب، بسياري از تجهيزات آبياري از جمله موتور تلمبه ها و لوله هاي آب رساني بر اثر سيل نابود شده که اين امر موجب تاخير در آبياري باغات با شروع فصل سرما شده است.
وي ادامه داد: جريان سيل 100 هکتار باغات استان را به کلي از بين برده و اثري از درختان نمانده است.
**150 هکتار باغ انجير اسير در گل و لاي
مديرباغباني سازمان جهاد کشاورزي لرستان اضافه کرد: حدود 150 هکتار از بهترين باغات انجيز معمولان از توابع پلدختر 100 درصد آسيب ديده و گل و لاي تا حدود سه متري درختان را در برگرفته است.
احمدوند افزود: در شرايط عادي برداشت محصول انجير 20 تن در هکتار بوده که با وضعيت فعلي، اين رقم بسيار کاهش خواهد يافت و برخي باغ ها نيز به ميوه دهي نمي رسند.
وي گفت: در مجموع خسارت باغ هاي لرستان سه دسته است، دسته اول که 100 هکتار باغ توسط سيل به طور کلي نابود شده، دسته دوم 150 هکتار گرفتار در چندين متر گل و دسته سوم نيز باغاتي هستند که 50 تا 70 سانتيمتر در گل و لاي احاطه شده اند.
وي با بيان اينکه تاکنون بيش از 60 ميليارد ريال براي پاکسازي، آبرساني، تامين لوله، ترانس برق و ساير ملزومات توسط جهاد کشاورزي هزينه شده اظهار داشت: ادوات و نيروي انساني بسيار زيادي براي پاکسازي باغات نياز است.
**عيد فطر زمان طلايي نجات باغات
مديرباغباني سازمان جهاد کشاورزي لرستان ادامه داد: اکنون لايروبي و پاکسازي 150 هکتار باغ در دست اقدام است و سم هاي مورد نياز ضدعفوني تنه، ريشه و مقابله با کنه تامين شده که پس از لايروبي استفاده شود اماتا زماني که گل و لاي تخليه نشده نمي توان نسبت به آبياري و ارائه اين خدمات اقدام کرد.
احمدوند اضافه کرد: همچنين گود تغذيه اي مورد نياز نيز فراهم شده تا پس از عمليات پاکسازي، نسبت به تقويت خاک باغ که بر اثر سيل و گل و لاي از بين رفته اقدام شود.
وي گفت: چند دستگاه الکتروپمپ و ترانس برق نيز خريداري شده و در اختيار باغداران قرار گرفته، برخي تجهيزات به صورت اماني به باغداران داده شده و در برخي موارد نيز تجهيزات بايد تعمير شود که اين مهم نيز در حال انجام است.
وي با بيان اينکه سهم پلدختر از سطح يکهزار و 600 هکتار باغ انجير استان سه هزار و 916 هکتار است ادامه داد: چنانچه عمليات پاکسازي و احياي باغات انجير تا عيد فطر انجام نشود خسارت وارده به اين بخش بسيار بيشتر از حد تصور خواهد بود چراکه علاوه بر بيکاري هزاران نفر، برخي درآمدهاي سالانه يک ميليارد ريالي از يک هکتار انجير منطقه کلات زيودار نيز از دست مي رود.
** خسارت 10 تا 100 درصدي 500 هکتار باغ انجير
مديرکل مديريت بحران استانداري لرستان نيز با اشاره به خسارت سنگين سيل به کشاورزي استان گفت: پاکسازي 100 هکتار باغ انار سياب کوهدشت از رسوبات سيل به اتمام رسيده و اکنون عمليات پاکسازي در باغ هاي انجير سياه پلدختر در دست اقدام است.
غلامرضا آقا ميرزايي تصريح کرد: 500 هکتار باغ انجير بسيار مرغوب منطقه با قابليت صادرات، از 10 تا 100 درصد آسيب ديده به نحوي که ارتفاع گل و لاي و رسوب سيل در برخي مناطق تا سه متر رسيده و درختان به طور کلي پوشيده از گل و لاي هستند.
وي اظهار داشت: اميدواريم عمليات پاکسازي باغات انجير تا 2 هفته آينده تمام شود و اقدامات لازم براي جلوگيري از خشک شدن درختان در دستور کار قرار گيرد.
مديرکل مديريت بحران استانداري لرستان گفت: حدود 2 هزار ايستگاه پمپاژ آب واقع در مسيرهاي رودخانه اي استان بر اثر سيل تخريب شد که تاکنون بيش از 150 ايستگاه با اولويت رسيدگي به مزارع گندم و باغات راه اندازي شده است.
**چرا انجير پلدختر؟
شهرستان پلدختر تنها قطب توليد انجير سياه در کشور معرفي شده و مردم اين منطقه تمام درآمد چندين‌ساله خود را در روستاي خود سرمايه‌گذاري کرده‌اند به‌طوري که نه‌تنها مهاجرت به شهرها و بيکار ندارند بلکه در فصل تابستان و برداشت محصول صدها نفر از شهرهاي نزديک و روستاهاي همجوار در اين منطقه مشغول به کار مي‌شوند.
`بن لار` روستايي در منطقه زيودار و شمال پلدختر قطب انجير سياه ايران است که کيفيت محصول اين روستا به همراه روستاي `کلات زيودار` همواره زبانزد بوده و سابقه صادرات محصول انها به کشورهاي اروپايي از جمله اتريش و مجارستان وجود دارد.
شهرستان پلدختر را با نام انجير سياه مي شناسند، محصولي که به دليل زودرس بودن پيش از هر نوع انجيري راهي بازار مي شود و خواهان زيادي در سراسر کشور و دنيا دارد.
اين محصول در سطح وسيعي از شهرستان پلدختر پرورش داده شده به نحوي که برآورد شده بيش از 33 درصد انجير آبي کشور در منطقه توليد مي شود.
لرستان در زمينه توليد انجير سياه کشور رکوردار است و ميوه دهي باغات يک ماه قبل از ساير استان ها، علاوه بر کيفيت و طعم بسيار مرغوب، مزيت مهمي براي فروش وفق العاده و صادرات اين محصول به شمار مي آيد.
7269/6060
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۸۱۱۴۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

یکپارچه سازی اراضی لرستان ضروری است

ایسنا/لرستان رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان گفت: یکپارچه سازی اراضی استان ضروری است چرا که کشاورزی علمی بر روی اراضی خرد امکان پذیر نیست.

سید عماد شاهرخی ششم اردیبهشت در همایش روز مزرعه شهرستان سلسله و معرفی این شهرستان به عنوان قطب تولید دانه‌های روغنی، اظهار کرد: همه ما تکلیف قانونی در بحث امنیت غذایی داریم که راه رسیدن به آن تناوب است تا جهش تولید ایجاد شود و باید اصول علمی و فنی را به مزارع و بخش کشاورزی منتقل کنیم و روز مزرعه ها همین فلسفه را دارند.

وی با بیان اینکه انتظار می‌رود تناوب را در تولیدات خود بکار گیریم، عنوان کرد: امروز شهرستان سلسله به عنوان قطب تولید کلزا معرفی شده و از سه هزار و ۵۰۰ هکتار کشت کلزای استان حدود یکهزار و ۷۰۰ هکتار متعلق به سلسله است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان با بیان اینکه سالانه چهار میلیون دلار ارز برای واردات روغن هزینه می‌کنیم، بیان کرد: باید کشور را از واردات روغن بی نیاز کنیم و در این راستا بحث یکپارچه سازی اراضی بسیار مهم است و هرکس که می تواند باید در این زمینه فرهنگ سازی کند.

شاهرخی یادآور شد: میانگین تولید گندم آبی در اراضی کشور چهار و نیم تن است در حالی که در استان پنج و نیم تن در هکتار است و یکهزار کیلوگرم بالاتر از میانگین کشوری هستیم.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • یکپارچه سازی اراضی لرستان ضروری است
  • آبیاری ۴۰۰ هکتار از اراضی و باغات در بخش ناغان
  • کاشت ۸۰ هکتار باغ زیتون در لرستان
  • ۵۰۰ هکتار از اراضی پلدختر به کشت باقلا اختصاص پیدا کرد
  • ۵۶ هزار هکتار از اراضی پلدختر زیر کشت محصولات کشاورزی رفت
  • ۳۱۹ هزار هکتار از اراضی لرستان در قالب طرح جهش تولید زیر کشت رفته است
  • دستگیری شکارچیان کبک وحشی و تیهو در پلدختر
  • آوای ۵۰۰۰ ساله در لرستان به روایت تسنیم از خنیاگران سرنا
  • شناسنامه‌دار شدن۳۰ درصد باغات جویبار
  • نبرد خونین مار ۱۵ متری و خرس گریزلی/ کدام شکارچی پیروز می‌شود؟