Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، اینجا پاساژ شقایق در خیابان ظهیرالاسلام است؛ مرکز چاپ کاغذ و مقوا در تهران؛ ساختمانی ۵ طبقه در قلب پایتخت که صبح‌ها از کاغذ پر و شب‌ها از آن خالی می‌شود.

کارگر‌های شاغل در پاساژ و مغازه دار‌ها هر روز با جنسی سر و کار دارند که به راحتی حتی با جرقه ساده میان دو سیم برق آتش می‌گیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کالایی که اگر قرار باشد بسوزد به مراتب شعله‌هایی گرم‌تر از البسه پلاسکو تولید می‌کند.

بدیهی است که بحث حفاظت و امنیت کارگران شاغل در این پاساژ باید در اولویت آتش نشانی، وزارت کار و وزارت بهداشت باشد. شاید به همین علت بود که چندی پیش وزارت بهداشت در نامه‌ای به آتش نشانی ایراداتی از برق و سیم کشی این پاساژ گرفت و با همکاری اداره برق درصدد برطرف کردن اشکالات برآمدند. اما نکته اینجاست که این اقدام نه تنها کمکی به ایمن شدن پاساژ نکرده بلکه آن را نا ایمن‌تر هم کرده است.

ماجرا از این قرار است حدود یک ماه پیش که اداره برق کنتور‌ها را تعویض کرد، همزمان ظاهر پاساژ نیز دستخوش تغییراتی شد. اگر در طبقات پاساژ شقایق قدم بزنید، می‌بینید سیم‌های برق روکار مانند تار‌های عنکبوت البته نه با آن نظم بلکه کاملا نامنظم و غیر استاندارد و آویزان از سر در مغازه‌ها به داخل کشیده شده اند؛ هر مغازه با سیم‌هایی که داشته برای خود از کنتور‌های زیرزمین برق گرفته است.

در طبقه اول پاساژ هم ۴ مغازه برای صرفه جویی در مصرف برق سیم‌های آن را به صورت متوالی گرفته‌اند. مغازه اول سیم را از محوطه نورگیر از پایین تا بالا کشیده سپس از همان سیم از مغازه اش به مغازه دوم برق رسانی کرده است و مغازه سوم از مغازه دوم تا مغازه چهارم همین روند ادامه می‌یابد.

اینکه سیم‌های برق روکار استاندارد هستند یا خیر را که کنار بگذاریم، هرکدام از این مغازه‌ها چندین دستگاه چاپ با مصرف بالای برق دارند و کیست که نداند اگر بیش از توان یک سیم از آن برق کشیده شود یا سیم آب می‌شود یا اینکه جرقه می‌زند؛ آن هم در پاساژی که جای جای آن کاغذ چیده شده است.

جلوتر که رفتیم یک مغازه ۳ سیم را با لنت برق (چسب مخصوص سیم برق) به هم چسپانده و از جلوی مغازه کناری برای کولر گازی اش برق به اصطلاح سه فاز کشیده بود. به مشکل سیم‌ها و برق و کاغذ، نبود سیستم اطفاء حریق استاندارد و یا کپسول‌های اطفاء به تعداد کافی در طبقات پنجگانه پاساژ را هم اضافه کنید.

مسعود یکی از مغازه دار‌ها در خصوص علت به وجود آمدن این وضعیت گفت: هر مغازه ۳ میلیون تومان برای تعویض کنتور‌های برق پرداخت کرده و مجموعا ۳۰۰ میلیون جمع آوری شده است.

او افزود: بعد از تعویض کنتور‌ها فقط مغازه‌های طبقه همکف برق داشتند و حاضر به پرداخت دوباره هزینه جهت اصلاح و نوسازی سیم کشی داخل ساختمان نشدند. این مغازه دار اختلاف نظر میان کسبه شقایق و لزوم ادامه کار را عامل به وجود آمدن وضعیت کنونی پاساز دانست.

ملکی سخنگوی سازمان آتش نشانی تهران در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان در خصوص ناایمن بودن وضعیت برق و لزوم حفظ ایمنی پاساژ شقایق گفت: از پرونده این پاساژ اطلاعی ندارم و ما هر دقیقه که نمی‌توانیم از یک جا بازدید کنیم!

سخنگوی سازمان آتش نشانی تهران همچنین درباره روند پیگیری و نظارت در این گونه پرونده‌ها اظهار کرد: ایتدا از این اماکن بازدید می‌کنیم و می‌گوییم موارد ایمنی آن گونه که آتش نشانی می‌خواهد باید اصلاح شوند و یک مهلت ۱۰ روزه الی یک ماهه برای اصلاح می‌دهیم؛ اگر دربازدید‌های بعدی مارد اصلاح نشده باشد یا ناقص اصلاح شده باشند تاییدیه دریافت نخواهند کرد.

در طول دو تماسی که با سخنگوی سازمان اتش نشانی تهران برقرار شد، وی از پرونده پاساژ شقایق اظهار بی اطلاعی کرد و تمام مسئولیت را متوجه اداره کل برق استان تهران دانست. اداره برق استان تهران نیز طی تماس‌های مکرر در خصوص نابسامانی این پاساژ  پاسخی ارائه نکرد.

این بی توجهی‌ها و مسئولیت را برگردن هم انداختن‌ها نتیجه‌ای جز درگیر شدن اذهان عمومی در صورت بروز اتفاق نخواهد داشت. شاید هنوز تصویر فروریختن ساختمان ۱۷ طبقه پلاسکو در چهارراه استانبول از ذهن‌ها نرفته باشد؛ آن موقع هم کسی تصورش را هم نمی‌کرد که با غفلت یک کارگر، ساختمان به آن اندازه تبدیل به تلی از خاک شود و جان چند ده انسان را بگیرد.

همه ما کم و بیش از بزرگتر‌ها شنیده ایم که همیشه اتفاق برای دیگران نیست یا همان جمله تکراری و کلیشه‌ای حادثه خبر نمی‌کند؛ حالا هم بعد از گذشت چند سال از حادثه پلاسکو هنوز هم کسبه آن به روال سابق باز نگشته اند.

اکنون هم می‌توان با هزینه برای تعویض سیم کشی داخلی و مجهز کردن پاساژ به سیتم اطفاء حریق جلوی خسارت‌های بزرگ مالی و جانی را گرفت تا شاهد داغدار شدن خانواده‌ دیگری نباشیم.

این که نظارت و بازدید از اینگونه مراکز بر عهده کدام ارگان است، هنوز هم از قسمت‌های تاریک و مبهم مدیریت شهری است.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: شهرداری تهران حوادث

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۸۱۱۶۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برخورد پلیس با تخلفات ساکن در معابر تهران/ موتورسیکلت‌های دوربین‌دار راهور وارد معابر می‌شود

معاون عملیات پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ اعلام کرد که به زودی دوربین‌های ثبت تخلف رانندگی بر روی موتورسیکلت‌های پلیس راهور نیز نصب می‌شود و در فاز اول این دوربین‌ها نسبت به ثبت تخلفات ساکن اقدام خواهند کرد.

سرهنگ احسان مومنی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به برخورد پلیس با تخلفات ساکن گفت: تخلفات ساکن جزو آن‌دسته از تخلفاتی است که گرچه حادثه‌ساز محسوب نمی‌شود، اما هم می‌تواند منجر به حوادث رانندگی غیرقابل جبران شده و هم سبب اخلال در روند ترافیک می‌شود، از این رو پلیس برخورد با آن را در راستای روانسازی ترافیک و همچنین پیشگیری از وقوع تصادفات در دستورکار خود قرار داده است.

وی با بیان اینکه تخلف در محل ممنوعه، پارک دوبل، توقف در پیاده‌رو و ... جزو تخلفات ساکن محسوب می‌شود، گفت: در همین راستا نیز ماموران پلیس راهور نسبت به اعمال قانون این تخلفات اقدام می‌کنند. علاوه بر آن از چند سال پیش تعدادی از خودروهای پلیس راهور تهران بزرگ نیز به دوربین ثبت تخلفات مجهز شده و از این طریق نیز نسبت به برخورد با تخلفات ساکن اقدام می‌شود.

معاون عملیات پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ از اجرای طرحی جدید برای برخورد با تخلفات ساکن خبر داد و گفت: پلیس راهور پایتخت در حال آماده‌سازی موتورسیکلت‌های مجهز به دوربین ثبت تخلفات است. دوربین نصب شده بر روی این موتورسیکلت‌ها قابلیت ثبت تخلفات ساکن و جریمه متخلفان را داراست. در حال حاضر چند دستگاه از این موتورسیکلت‌ها آماده شده و پس از طی مراحل فنی و دریافت کدهای مربوطه بر تعداد این موتورسیکلت‌های دوربین‌دار افزوده شده و این موتورها نیز همچون خودروهای دوربین‌دار اقدام به جریمه خودروهای دارای تخلفات ساکن خواهند کرد.

مومنی درباره اینکه آیا دوربین‌های نصب شده بر روی موتورسیکلت‌ها تنها امکان ثبت تخلفات ساکن را دارند، گفت: در فاز اول، این دوربین‌ها نسبت به اعمال قانون و ثبت تخلفات ساکن اقدام خواهند کرد. اما این دوربین‌ها قابلیت ثبت هر نوع تخلفی را دارند و بسته به برنامه‌نویسی آن، می‌توانند دیگر تخلفات را نیز ثبت کنند. لذا ممکن است در آینده از این دوربین‌ها برای ثبت دیگر تخلفات رانندگی نیز استفاده شود.

وی با بیان اینکه اعمال قانون مکانیزه تخلفات رانندگی، درصد خطا و دیگر چالش‌های ممکن را کاهش می‌دهد، گفت: در مواردی مشاهده شده که پارک یا توقف یک خودرو در محل نامناسب، منجر به وقوع تصادفی شدید و حتی مرگبار شده است. همچنین تخلفات ساکن سبب کندی تردد و ایجاد ترافیک می‌شود و برخورد پلیس نیز در همین راستا انجام می‌شود. طرح برخورد با تخلفات ساکن در سال ۱۴۰۳ نیز با جدیت در معابر پایتخت اجرا می‌شود.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • آتش‌سوزی در مغازه شارژ سیلندر گاز مهار شد
  • واژگونی پراید در آزادراه قزوین- تهران ۳ فوتی برجای گذاشت
  • تاثیر گشت ارشاد بر کسبه تهران؛ بازار زنانه‌فروش‌هـا كساد شد | مي‌گويند بي‌حجاب راه نده اما در شأنم نیست | می‌آیند، رفت و آمد يك‌سوم مي‌شود!
  • تاثیر حضور گشت ارشاد بر کسبه تهران؛ بازار زنانه‌فروش‌هـا كساد شد!
  • شیوع بیماری‌های موجود در فضای سبز/ مقابله با هجوم مگس‌های سفید
  • زاکانی: ۳۰۰ دستگاه اتوبوس تا چند روز آینده وارد ناوگان حمل و نقل عمومی می شود
  • فیلم/ شوخی گل آقا با امام خمینی با این ولخرجی‌ ورشکست نشوید؟
  • ببینید | زاکانی هم وارد ماجرای بی‌حجابی شد؛ شهردار تهران درباره اجرای طرح نور چه گفت؟
  • با خرید امتیاز نهضت ملی گرفتار نشوید؛ احتمال سلب پروژه مسکن
  • برخورد پلیس با تخلفات ساکن در معابر تهران/ موتورسیکلت‌های دوربین‌دار راهور وارد معابر می‌شود