Web Analytics Made Easy - Statcounter

«قاسم محبعلی» مدیر کل اسبق غرب‌ آسیای وزارت خارجه در تشریح دلایل موافقت کشورهای عرب حاشیه خلیج‌فارس با استقرار مجدد نظامیان آمریکا در منطقه در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: اولین مساله در مورد این موضوع این است که همگان باید بدانند آمریکا از قدیم الایام طبق توافق‌نامه‌های متعدد و مختلف، نظامیان خود در حاشیه خلیج فارس و سایز کشورهای منطقه را گسیل کرده بود و بعضاً تعداد آنها را افزایش یا کاهش می‌داد اما وضعیت فعلی کاملاً متفاوت تر از گذشته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اتفاق‌هایی مانند حمله به نفتکش‌های امارات در فجیره و انهدام خطوط لوله‌های نفت عربستان و همچنین انتشار اخبار مربوط به افزایش تنش میان ایران و آمریکا باعث شده تا آرایش جدید سیاسی و میدانی در منطقه به راه بیافتد. مشابه این روند را در زمانی که قرار بود جنگ ایران و عراق به راه بیافتد شاهد بودیم که برخی‌ها مبداء آنرا هدف قرار گرفتن نفتکش‌های آمریکا می‌دانند.

وی ادامه داد: یکی از مسائل مهمی که در این میان وجود این است که دولت فعلی ایالات متحده به دنبال آن است که دو محور اصلی از سیاست‌ خارجی خود را در مورد حاشیه خلیج فارس و به صورت کلی منطقه، پیاده کند. نخست، توسعه صنایع سنگین خواهد بود که در راس آن تولید و فروش تسلیحات قرار دارد. دوم، خودکفایی آمریکا در حوزه انرژی؛ ایالات متحده می‌کوشد در این حوزه تا جایی که امکان دارد خود را بی‌نیاز کند و از این جهت بهدنبال آن است تا در حوزه نفت میدان‌داری بیشتری از خود به نمایش بگذارد. این دو سناریو دقیقاً در راستای شلوغ کردن محیط منطقه‌ای است تا ایالات متحده بتواند اوضاع را به صورتی پیش ببرد که تولید نفت به صرفه باشد. با نگاهی به این دو مولفه و شرایط فعلی منطقه اگر به خبری که از سوی «روزنامه شرق الاوسط» چاپ عربستان نگاه کنیم به این مفهوم دست پیدا می‌کنیم قسمتی از ابقاء نظامیان آمریکا در خلیج فارس و منطقه جنبه تبلیغاتی دارد.

این تحلیلگر مسائل منطقه با اشاره به برگزاری نشست سران کشورهای اسلامی، گفت: قرار بر این بود تا نشست سران کشورهای اسلامی در کشور گامبیا برگزار شود اما جمع‌بندی فعلی بر این قرار است که این نشست در عربستان برگزار خواهد شد؛ این بدان معنی است که باز هم سعودی‌ها به دنبال شیطنت در منطقه هستند و در این میان وضعیت به صورتی است که آنها ایالات متحده را تنها منجی خود در شرایط فعلی می دانند. واقعیت این است که کشورهای کوچک حاشیه خلیج‌فارس به دلیل عدم توازن بازدارنده به دنبال آن هستند تا به هر نحوی به ایالات متحده تکیه کنند و حالا که سطح تنش میان ایران و آمریکا افزایش پیدا کرده این چسبندگی تشدید شده است. بخش اعظمی از این معادله را آمریکایی‌ها مدیریت می‌کنند؛ چراکه آنها با الصاق برچسب خطر بر ایران به راحتی می‌توانند دولت‌های منطقه را به سمت خود متمایل کنند و بدون تردید منافع مالی برای آنها خواهد داشت.

محبعلی افزود: یکی دیگر از سناریوهای دیگر ایالات متحده برای تشدید حضور خود در منطقه و حاشیه خلیج‌فارس اعلام حضور در مقابل روسیه و چین است که بی‌شک در این میان ایران هم خطاب قرار می‌گیرد. واشنگتن از فضای به وجود آمده به دنبال آن است تا نه تنها بهره‌برداری سیاسی، امنیتی و اقتصادی به نفع خود صورت دهد بلکه به دنبال آن است تا از هجمه رسانه‌ای ایجاد شده در راستای منافع کلان استفاده گسترده کند. من معتقدم که در این فضای تنش‌آلود بهترین راه، حل و فصل مشکلات از طریق گفت‌وگو است. باید متوجه بود که کشورهای عربی منطقه هر کدام به دنبال منافع خودشان هستند و به هیچ وجه برای آرام کردن تنش در منطقه پیش‌ قدم نخواهند شد. باید به این باور برسیم تا زمانی که سطح تنش در منطقه فروکش نکند هیچ اتفاقی نخواهد افتاد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: اخیراً نشست نظامی میان آمریکا و کشورهای عرب حوزه خلیج فارس با محوریت امنیت دریانوردی، حرکت و رفت‌وآمد کشتی‌های تجاری در منطقه برگزار شده که بحرین میزبان این نشست بوده است. این نشست از منظر محتوایی تا حد زیادی مشخص است اما از حیث شکلی دقیقاً نشان می‌دهد که ایالات متحده همچنان به دنبال سهم‌خواهی و مشارکت کشورهای حاشیه خلیج فارس در سناریوی فعلی منطقه است. در این میان ایالات متحده، ایران و حتی کشورهای منطقه به خوبی می‌دانند که هزینه تنش‌های فعلی چقدر است و به نظرم باید بازتعریف مناسبات در منطقه اتفاق بیافتد. بنابراین استقرار مجدد نیروهای ایالات متحده را باید یک پروژه چند ضلعی در این میان دانست که اهداف سیاسی، اقتصادی، امنیتی و نظامی آن با یکدیگر درآمیخته است.  

منبع: ایلنا

کلیدواژه: کشورهای حاشیه خلیج فارس دونالد ترامپ سنتکام تنش آمریکا و ایران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۸۱۲۳۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دیدار «شی» با میراث‌دار «دوگل»

به نظر می‌رسد شی جین‌پینگ، رئیس‌جمهور چین در اولین سفر خود به اروپا پس از پنج سال، قصد استفاده از فرصت‌ها را برای سست کردن پیوند‌های این قاره با ایالات متحده و ایجاد جهانی آزاد از سلطه آمریکا دارد. رهبر چین سه کشور فرانسه، صربستان و مجارستان را برای سفر انتخاب کرده است که هرکدام، کم و بیش، به نظم پساجنگ آمریکا در جهان با بدگمانی می‌نگرند و چین را به‌عنوان وزنه تعادل ضروری می‌بینند و مشتاق تقویت روابط اقتصادی هستند.

به گزارش دنیای اقتصاد؛ «راجر کوهن» و «کریس باکلی» در گزارش ۵مه در نیویورک‌تایمز نوشتند، در زمان تنش با بسیاری از کشور‌های اروپایی -بر سر استقبال «بدون محدودیت» چین از روسیه به‌رغم جنگ در اوکراین - شی که روز یکشنبه وارد فرانسه شد، می‌خواهد نفوذ فزاینده چین را در این قاره نشان دهد و نزدیکی عمل‌گرایانه را دنبال کند.

رئیس‌جمهور چین در اولین سفر خود به اروپا پس‌از پنج سال، قصد استفاده از فرصت‌ها برای سست کردن پیوند‌های این قاره با ایالات متحده و ایجاد جهانی آزاد از سلطه آمریکا را دارد / رویترز

برای اروپا، این دیدار اقدام متعادل‌کننده ظریف بین چین و ایالات متحده را به محک آزمون خواهد گذاشت و بدون شک در واشنگتن به‌عنوان «تلاشی نه چندان ظریف» از سوی شی برای ایجاد تفرقه در متحدان غربی تلقی خواهد شد. رئیس جمهور چین زمان ورود خود را به دومین ایستگاه توقفش – صربستان- همزمان با بیست و پنجمین سالگرد بمباران مرگبار ناتو علیه سفارت چین در بلگراد در جریان جنگ کوزوو تعیین کرده است.

آن حمله اشتباه در ۷مه۱۹۹۹ که کاخ سفید به خاطر آن عذرخواهی کرد، باعث شد سه خبرنگار چینی کشته و اعتراضات خشمگینی را در اطراف سفارت ایالات متحده در پکن برانگیخت. «یانکا اورتل» مدیر برنامه آسیا در شورای روابط خارجی اروپا در برلین گفت:

«برای شی، حضور در بلگراد راهی بسیار اقتصادی است تا دریابد آیا ایالات متحده واقعا درباره قوانین بین‌المللی جدی است یا خیر و از نقش ناتو به‌عنوان یک مشکل برای سایر کشور‌ها سخن بگوید.»

دولت چین به بزرگداشت بمباران بلگراد ادامه داده و از آن به‌عنوان فرصتی برای محکوم کردن آنچه که ریاکاری و قلدری غرب می‌داند، استفاده کرده است. «تو شین کوان»، رئیس یک موسسه بازرگانی در دانشگاه تجارت بین‌الملل و اقتصاد در پکن می‌گوید: «ایالات متحده همیشه خود را رهبر یا هژمون جهان می‌داند؛ بنابراین چین رقیب یا دشمنی است که هژمونی خود را به چالش می‌کشد.

اتحادیه اروپا طرز فکر هژمونیک ندارد.» دکترین رسمی ۲۷عضو اتحادیه اروپا، چین را به‌عنوان «شریکی برای همکاری، رقیب اقتصادی و حریفی سیستمی» تعریف می‌کند. اگر این یک عبارت دهان پر کن -و شاید متناقض– به نظر رسد، به این دلیل است که این قاره بین چگونگی ایجاد تعادل بین فرصت‌های اقتصادی با چین و خطر امنیت ملی، خطر امنیت سایبری و ریسک اقتصادی برای صنایع مختلف دچار مشکل شده است.

در ماه مارس، وزیر امور خارجه چین، وانگ‌یی به خبرنگاران گفت که فرمول اروپا قابل اجرا نیست. او گفت: «مثل این است که به سمت یک گذرگاه رانندگی کنید و همزمان چراغ‌های راهنمایی و رانندگی قرمز، زرد و سبز روشن باشد. چگونه می‌توان رانندگی کرد؟»

اولین و مهم‌ترین توقف شی در فرانسه خواهد بود که رئیس‌جمهور آن، امانوئل مکرون، اغلب به نکته‌ای گلیستی اشاره می‌کند که اروپا «هیچ‌وقت نباید دست‌نشانده ایالات متحده باشد.» رهبر فرانسه اصرار دارد که بقای اتحادیه اروپا به «خودمختاری استراتژیک» و توسعه انعطاف‌پذیری نظامی برای تبدیل شدن به «قدرت اروپا» بستگی دارد.

«فیلیپ لو کور» کارشناس برجسته فرانسوی در زمینه روابط با چین گفت: «مکرون در تلاش است تا راه سومی را در هرج و مرج کنونی جهانی به ارمغان بیاورد.

او در تلاش است تا خط باریکی را بین دو ابرقدرت اصلی طی کند.» درست بیش از یک سال پیش، مکرون در سفری به چین که با اعلامیه چین و فرانسه مبنی بر «مشارکت استراتژیک جهانی» به پایان رسید، بسیار خوشوقت شد. رهبر فرانسه واژگان چینی جهان «چند قطبی» رها از «بلوک» و «ذهنیت جنگ سرد» را تکرار کرد.

اکنون، در انتظار سفر شی، چین از فرانسه به‌عنوان یک قدرت بزرگ تمجید کرده و به قول «لو شای»، سفیر چین در فرانسه در People۳۹;s Daily، ابراز امیدواری کرده است که روابط آن‌ها «همیشه در خط مقدم روابط چین با کشور‌های غربی باشد.»

دیگر خبرها

  • دیدار «شی» با میراث‌دار «دوگل»
  • نگاهی به توافق امنیتی جدید عربستان و آمریکا/ واشنگتن و ریاض در انتظار چراغ سبز اسرائیل
  • جان جیمز یوبل، فعال ضدصهیونیسم در گفت‌وگو با قدس: صهیونیسم‌ستیزی در میان آمریکایی‌ها افزایش خواهد یافت
  • جان جیمز یوبل فعال ضدصهیونیسم آمریکایی در گفت‌وگو با قدس: صهیونیسم‌ستیزی در میان آمریکایی‌ها افزایش خواهد یافت
  • عباس آخوندی: هر طرحی که در منطقه بر مبنای حذف قدرت‌های جهانی ارائه شود، از همان ابتدا با شکست مواجه خواهد شد
  • توافق امنیتی جدید عربستان و آمریکا در انتظار چراغ سبز اسرائیل!
  • تولد توافق امنیتی جدید عربستان و آمریکا در انتظار چراغ سبز اسرائیل/ آیا آمریکا مجوز غنی سازی را به عربستان سعودی می دهد؟/ ریاض در یک قدمی پیروزی بزرگ قرار دارد
  • آیا جان توافق ایران و عربستان با ابتکار چین در خطر است؟/ پکن از ترس تحریم های ثانویه فروش نفت از تهران را کاهش خواهد داد/ دیپلماسی تلفنی چین میان ایران و آمریکا موفق بود
  • آمریکا در حال کار بر روی یک توافق امنیتی بلندمدت با اوکراین است
  • نقش وحدت در خنثی سازی سناریوی شوم دشمنان برای منطقه