Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-05-05@20:42:49 GMT

اروپا نمی‌خواهد برای حفظ برجام هزینه دهد

تاریخ انتشار: ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۸۱۳۱۶۱

اروپا نمی‌خواهد برای حفظ برجام هزینه دهد

حجت الاسلام مجتبی ذوالنور در گفتگو با خبرنگار مهر، در واکنش به اظهارات اخیر رئیس کل بانک مرکزی مبنی بر اینکه اروپا می‌تواند کالاهای اساسی و دارو را از طریق سازوکار مالی موسوم به «اینستکس» آغاز کند، گفت: پس از خروج آمریکا از برجام قرار بر این شد در صورتی برجام باقی بماند که اروپا خلأ خروج آمریکا از این توافق‌نامه را جبران کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه از طریق برجام باید روابط و تعاملات اقتصادی ما با همه کشورهای دنیا حل شود نه صرفاً با اروپا، ادامه داد: «اینستکس» باید تمام تبادلات اقتصادی و مالی ما با همه کشورهای دنیا را حل کند و محدود کردن آن به اروپا کافی نیست.

رئیس کمیته هسته‌ای کمیسیون امنیت ملی مجلس تصریح کرد: راه اندازی کانال مالی اینستکس فقط برای دارو و کالاهای اساسی برای کشورهایی است که در جنگ مغلوب شده و مقصر جنگ بوده‌اند به گونه‌ای که زمان حضور آمریکا در عراق، عراق نفت خود را فروخت و در مقابل آن غذا و دارو دریافت کرد.

ذوالنور با تأکید بر اینکه اجرای «اینستکس» صرفاً برای غذا و دارو برخلاف مفاد برجام است، گفت: مجلس شورای اسلامی قطعاً چنین مسئله‌ای را نمی‌پذیرد و مسئولان دستگاه دیپلماسی ما هم نباید فریب وعده‌های خام اروپایی‌ها را بخورند بلکه باید محکم روی منافع ملت و جمهوری اسلامی بایستند.

وی با تاکید بر اینکه اروپایی‌ها اگر برجام را قبول دارند، باید نقششان را برای حفظ آن ایفا کنند، تصریح کرد: برخی از مسئولان وزارت خارجه کشورمان می‌گویند اروپا نتوانست اقدامی برای حفظ برجام و راه‌اندازی کانال‌های مالی انجام دهد، در حالی که باید گفت که اروپا می‌تواند این اقدام را انجام دهد اما به شرطی که هزینه آن را بپردازد اما اروپا نمی‌خواهد برای حفظ برجام هزینه دهد.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه اروپایی‌ها صرفاً وقت کشی کرده و نقش پلیس خوب و بد را با آمریکا بازی می‌کنند، گفت: اروپایی‌ها ما را در وضعیت بلاتکلیفی قرار داده‌اند و از زمان خروج آمریکا از برجام، از این فرصت استفاده کردند و ظرفیت تولید نفت عربستان و امارات را افزایش دادند تا بتوانند جایگزین نفت ما کنند.

وی با اشاره به اظهارات اخیر برخی از مقامات اروپایی مبنی بر اینکه اجرای اینستکس منوط به تصویب لوایح FATF است، اظهار داشت: متن برجام کاملاً روشن است و تعهدات همه کشورها را تعریف کرده است و در آن مباحثی چون FATF، حقوق بشر، تروریسم و موشک وجود ندارد، بلکه این مسائل مقولاتی جدا از هم هستند.

ذوالنور خاطرنشان کرد: اروپایی‌ها فقط می‌خواهند شروطی بگذارند تا ما از منافع برجام استفاده نکنیم و خودشان هم از زیرِ بار تعهداتشان در برجام شانه خالی کنند.

کد خبر 4619437 زهرا علیدادی

منبع: مهر

کلیدواژه: برجام اتحادیه اروپا اینستکس مجتبی ذوالنور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۸۱۳۱۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شوک به خیرونا: احتمال اخراج از اروپا و سقوط به لیگ 2

به گزارش "ورزش سه"، طبق ادعای رسانه اوکراینی اسپورتارنا که در مارکا و آاس نیز بازتاب داشته، باشگاه خیرونا متهم به کلاهبرداری مالیاتی در انتقال آرتم دووبیک شده است. وضعیتی که می تواند آنها را از حضور در رقابت های اروپایی باز دارد.

خیرونا که یک فصل باورنکردنی در لالیگا (سوم، امتیاز 71)، را پشت سر می گذارد، به احتمال فراوان برای اولین بار در تاریخ خود، سهمیه لیگ قهرمانان اروپا را کسب خواهد کرد اما این شادی ممکن است کوتاه مدت باشد. 

باشگاه اسپانیایی در خطر حذف از جام های اروپایی است. دلیل؟ 

ایوگنی کوزمین، وکیل اوکراینی، باشگاه خیرونا را به تقلب مالیاتی در خصوص انتقال آرتم دووبیک، بهترین گلزن فعلی لالیگا با 19 گل، متهم کرده است. این فوتبالیست اوکراینی در آگوست 2023 به مبلغ 8 میلیون یورو توسط این باشگاه اسپانیایی خریداری شد که بزرگترین انتقال تاریخ خیروناست. دووبیک فصل قبل برای دنیپرو بازی می کرد.

کوزمین توضیح می دهد که باشگاه خیرونا مبلغ انتقال دووبیک را به درستی پرداخت نکرده است. در این مورد، انتقال و مالیات آن باید منحصراً مطابق با قوانین اوکراین انجام شود. این طبیعی است زیرا فروشنده یک باشگاه اوکراینی است. تمام پرداخت ها باید به حساب بانک های اوکراینی واریز می شد اما طبق ادعای این وکیل، پول به حساب یک واسطه در کشور استونی واریز شده است.

ایوگنی کوزمین ایجنت بازیکن، الکسی لوندوفسکی، را مقصر می داند. او ظاهراً یک شرکت در استونی برای دور زدن اداره مالیات اوکراین تاسیس کرده است. به گفته کوزمین، از این شرکت برای ثبت تراکنش مربوط به انتقال دووبیک استفاده شده تا در اوکراین هیچ مالیاتی پرداخت نشود.

کوزمین شکایتی را به یوفا ارائه کرده و امیدوار است که این تخلفات را بررسی کرده و تصمیم عادلانه و مناسبی اتخاذ کند. اگر بررسی ها نشان دهد که این انتقال نادرست بوده، خیرونا ممکن است از جام های اروپایی حذف شود و حتی به دسته دوم سقوط کند. به گفته این وکیل، اولکسی لوندوفسکی نیز خطر لغو مجوز خود قرار دارد.

دیگر خبرها

  • وضعیت سهمیه‌های اروپایی لیگ برتر؛ منچستریونایتد و چلسی چه سرنوشتی دارند؟
  • بررسی شهریه دانشگاه های اروپایی با فراکنش
  • جیب‌بُرترین شهر و کشور اروپایی
  • بورل: آمریکا دیگر هژمونی ندارد؛ روسیه تهدیدی وجودی برای اروپاست
  • آمریکا دیگر هژمونی ندارد/ روسیه تهدیدی وجودی برای اروپاست
  • بورل: آمریکا دیگر هژمونی ندارد/ روسیه تهدیدی وجودی برای اروپاست
  • ضربه احتمالی لورکوزن به برنامه‌‌های اروپایی بارسلونا
  • رده‌بندی جدید لیگ‌های اروپایی؛ سری آ پس از 17 سال در بین دو لیگ برتر اروپا!
  • شوک به خیرونا: احتمال اخراج از اروپا و سقوط به لیگ 2
  • جهان برای تحقق آرمان فلسطین به پا خواسته است