Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-05-04@00:13:22 GMT

۵ اثر ناملموس آذربایجان غربی در فهرست آثار ملی ثبت شد

تاریخ انتشار: ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۸۱۳۳۰۸

۵ اثر ناملموس آذربایجان غربی در فهرست آثار ملی ثبت شد

جلیل جباری در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه فن و مهارت ساخت ساز عاشیقی، بازی سنتی بش‌داش، دؤز دؤز، تهیه نقل بیدمشک و بیت و حیران‌خوانی آثاری هستند که در فهرست آثار ملی ثبت شدند افزود: با ثبت این آثار، تعداد کل پرونده‌های میراث ناملموس استان تاکنون به ۳۳ عنوان مورد رسید.

وی از ثبت دو اثر طبیعی آبشار سوله دکل و منطقه گردشگری مارمیشو نیز در فهرست آثار ملی خبر داد و گفت: در بخش آثار منقول نیز هشت اثر تاریخی در حوزه تپه حسنلو به ثبت ملی رسید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی چهارطاقی تکاب مربوط به دوره ساسانی، پل فتحعلی‌خان افشار در تکاب، حمام قره‌بلاغ تکاب و قلعه سردار بوکان را نیز از آثار ثبت شده ملی استان در بخش آثار غیرمنقول نام برد.

جباری با بیان اینکه مرمت و بازسازی ۱۲ اثر تاریخی از بودجه سال ۹۷ آغاز شده است عنوان کرد: امسال نیز مرمت و احیای این آثار تاریخی تداوم دارد و در صورت تامین اعتبار طرح های تاریخی جدیدی نیز مرمت و بازسازی خواهد شد.

وی با اعلام اینکه توجه به موضوع بوم گردی امسال در دستور کار این اداره کل قرار دارد اضافه کرد: تاکنون ۱۵۰ درخواست احداث اقامتگاه بوم گردی در استان به این اداره کل ارائه و برای ۱۰۰ واحد از آنها تاکنون مجوز صادر شده است.

جباری با اشاره به اینکه هم اکنون ۲۰ واحد بوم گردی در استان فعال است گفت: شهرهای سردشت و پیرانشهر بیشترین واحدهای بوم گردی استان را به خود اختصاص داده اند.

آذربایجان غربی با ثبت بیش از یک هزار و ۶۰۰ اثر تاریخی از استانهای مهم گردشگری در کشور به شمار می رود.

کد خبر 4620362

منبع: مهر

کلیدواژه: میراث فرهنگی آذربایجان غربی آثار تاریخی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۸۱۳۳۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

امدادرسانی به متاثرین از آبگرفتی در خوی

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی،  مدیرعامل هلال احمر آذربایجان غربی گفت:  به دنبال گزارشى مبنی بر بارش باران و آبگرفتگی در روستای عذاب و مساکن مهر شهرک ولیعصر خوی ۳ تیم امداد نجات سیلاب  هلال احمر این شهرستان  به محل های متاثر از آبگرفتگی اعزام شدند.

حمید محبوبی افزود:ارزیابی منازل آبگرفته انجام شده و امدادگران توانستند به۱۰ خانوار آسیب دیده در این حادثه امدادرسانی کنند.

 

دیگر خبرها

  • رونمایی از سند ثبت ملی مهارت لَردِه دوزی روستای بیابانک سمنان
  • آثار عیلامی در خطر تعرض است؟
  • برپایی نمایشگاه طراحی و نقاشی درخوی
  • امدادرسانی به متاثرین از آبگرفتی در خوی
  • برگزاری نمایشگاه نقاشی در حمام تاریخی شیخ سلماس
  • پربازدیدهای خبرگزاری صدا وسیمای آذربایجان غربی
  • نشست هیات مدیره شرکت گاز آذربایجان‌غربی
  • معرفی بیش از ۹۰ فرصت و بسته سرمایه‌گذاری در حوزه گردشگری آذربایجان غربی
  • ثبت ۵ اثر طبیعی شهرستان سپیدان در فهرست آثار طبیعی ملی
  • وجود بیش از یکهزار و 800 اثر تاریخی ثبت ملی شده در آذربایجا‌ن‌غربی