Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - تهران- ايرنا- رئيس دستگاه قضا در ادامه ديدارهاي رمضاني خود، پس از حقوقدانان، بهارستاني ها، تشکل هاي دانشجويي و قضات دادگاه تجديدنظر، شب گذشته جمعي از فعالان اقتصادي را به خيابان پاستور دعوت کرد؛ پاي سخنان آنان نشست، پرسش هايشان را پاسخ گفت و در نهايت با آنان دور سفره «رمضان» افطار کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



به گزارش خبرنگار ايرنا، حجت الاسلام و المسلمين سيد ابراهيم رئيسي در ابتداي اين نشست دو ساعته، «اقتصاد» را مساله محوري امروز کشور ذکر کرد و گفت: در شرايط کنوني نقش کارآفرينان نقشي قابل توجه است و همه مسئولان موظفند از هر نوع کارآفريني حمايت کنند.
رئيس قوه قضائيه تصريح کرد: دولت بايد نقش تصدي گري خود را کاهش و نقش نظارت گري خود را افزايش دهد و علاوه بر اين، بر نقش توانمندسازي خود بيافزايد.
پس از سخنراني ابتدايي رئيس دستگاه قضا، نوبت به فعالان اقتصادي رسيد که هر کدام در فرصتي پنج دقيقه اي، نکات مورد نظر خود را مطرح کردند.
عليرضا نبي دبير انجمن دارندگان نشان استاندارد کشور که دو مجموعه کارآفريني را در استان هاي خراسان رضوي و گلستان مديريت مي کند، نخستين سخنران اين بخش از ديدار رئيس دستگاه قضا با فعالان اقتصادي بود.
* نگاه متفاوت استان ها به اشتغال زايي زنان سرپرست خانوار
وي گفت: مجموعه تحت مديريتش، براي افرادي همچون زنان سرپرست خانوار که شوهرانشان اعدام شده اند و همچنين معتادان بهبود يافته را مشغول به کار کرده است.
نبي از نگاه مختلف مسئولان در استان هاي مختلف در اين زمينه گلايه کرد و افزود: در استان خراسان رضوي تاکنون هزار اشتغال براي اين افراد ايجاد شده اما در استان گلستان اين عدد از پنج شغل فراتر نرفته است.
دبير انجمن دارندگان نشان استاندارد کشور از رئيس دستگاه قضا خواست قضاتي را که منشا خير هستند، تشويق کند.
وي در اين زمينه گفت: در شرايطي که شرکت شهرک هاي صنعتي يک شهرک را به دليل اختلاف بر سر مالکيت تعطيل کرده است، آن شهرک با حکم يک قاضي فعاليت خود را به طور مجدد شروع کرد.
* در جنگ اقتصادي مانند يک سرباز بجنگيم
محمدرضا دياني رئيس مجمع کارآفرينان ايران و مدير عامل گروه صنعتي انتخاب، دومين نفري بود که حجت الله عبدالملکي معاون خودکفايي و اشتغال کميته امداد امام خميني (ره) به عنوان مجري نشست اسمش را براي سخنراني پنج دقيقه اي خواند اما دياني در جلسه حضور نداشت.
پس از آن، نوبت به اکبر اخوان مقدم کارآفرين اجتماعي رسيد؛ وي مدعي شد طرحي دارد که با اجراي آن مي توان 10 ميليون شغل در کشور ايجاد کرد.
وي بدون اينکه طرح خود را تشريح کند، تصريح کرد: هم اکنون در يک جنگ اقتصادي قرار گرفته ايم و بايد مانند يک سرباز تلاش کنيم و بجنگيم.
* با اختلاس گران کارآفرين نما برخورد شود
مجيد حسيني مدير حقوقي کمپين ضد ربا، سخنران بعدي بود؛ وي از سود تسهيلات نظام بانکي انتقاد کرد و گفت: شاکله توليد از درون پاشيده است؛ در اين ارتباط بايد هر چه فرياد داريم بر سر بانک ها بزنيم؛ چرا کسي زورش به بانک ها نمي رسد؟ علما مي گويند بانک ها ربوي هستند؛ رهبري مي گويند بانک ها غلط مي کنند که بنگاه داري مي کنند؛ با اين حال آيا در گام دوم انقلاب هم بايد اين روند ادامه پيدا کند؟
وي ادامه داد: زماني توليدکنندگان جايگاه قابل احترام خود را داشتند اما عده اي اختلاس گر کارآفرين نما سوءاستفاده کردند و اين نظم را به هم زدند.
* پيشنهاد تشکيل کارگروهي براي ارتباط بين کارآفرينان و قوه قضاييه
پس از وي، محمد مروّج حسيني دبيرکل کانون عالي انجمن‌هاي صنفي کارفرمايي ايران پنج پيشنهاد به رئيس دستگاه قضا ارائه کرد؛ نخست اينکه کارگروهي ثابت براي ارتباط کارآفرينان با قوه قضائيه شکل بگيرد؛ دوم اينکه رئيس قوه قضائيه براي خود مشاور اقتصادي انتخاب کند؛ سوم اينکه تفاهم نامه اي براي بررسي عملکرد دستگاه هاي توسعه اي از جمله سازمان توسعه تجارت و سازمان سرمايه گذاري و کمک هاي اقتصادي و فني ايران ميان کانون و قوه قضائيه امضا شود.
حسيني بر نظارت تشکلي تاکيد کرد و افزود: با توجه به محدوديت ها، سازمان هاي نظارتي نمي توانند به طور کامل بر عملکرد دستگاه ها نظارت داشته باشند؛ به همين سبب تشکل ها مي توانند به کمک سازمان هاي نظارتي بيايند و حتي مي توان استارتاپ هاي نظارتي طراحي کرد.
پررنگ شدن فعاليت هاي رسانه اي قوه قضائيه آخرين پيشنهاد حسيني به رئيس دستگاه قضا بود؛ وي در اين زمينه گفت: حوزه رسانه قوه قضائيه ضعيف عمل مي کند، به نوعي که هيچ سريال يا فيلمي مرتبط با قوه قضائيه در صدا و سيما مشاهده نمي شود.
سيد ياسر جبرائيلي که از وي به عنوان تحليلگر اقتصادي ياد شد، ديگر سخنران نشست رئيسي با فعالان اقتصادي بود؛ وي گفت: قوه قضائيه هم با تعرض به حقوق و هم استنکاف از اداي تکليف بايد برخورد کند.
* پيشنهاد تشکيل معاونت اقتصادي در قوه قضاييه
جبرائيلي پيشنهاد ايجاد معاونت اقتصادي در قوه قضائيه را پيشنهاد کرد و افزود: سازمان بازرسي کشور چشم قوه قضائيه و محاکم قضايي دست قوه قضائيه هستند؛ در اين شرايط، قوه قضائيه در کنار چشم و دست، به يک مغز اقتصادي نيز نياز دارد.
وي بر فرايند رهگيري، پيشگيري و پيگيري در قوه قضائيه تاکيد کرد و گفت: هر فساد اقتصادي تعدادي تراکنش مالي به همراه دارد که اگر قوه قضائيه در جريان اين تراکنش ها باشد، مي تواند زودتر نسبت به برخورد با اين فسادها عمل کند.
پس از جبرائيلي، سيدعلي بهشتيان عضو هيات مديره شرکت انرژي سپهر به طرح نظرات خود در مورد مباحث مبتلابه اقتصاد کشور پرداخت.
وي گفت: ايران با يک درصد جمعيت جهان، 17 درصد منابع انرژي دنيا را در اختيار دارد و در صنعت پتروشيمي داراي مزيت اقتصادي است.
بهشتيان ادامه داد: بر اساس سند چشم انداز، بايد تا سال 1404 رتبه اول منطقه در زمينه پتروشيمي را داشته باشيم اما با اينکه فقط 6 سال تا زمان چشم انداز مانده است، فاصله اي زياد با اين هدفگذاري داريم.
* چرخ توليد با مهار سوداگري در بازار سرمايه رونق مي يابد
محسن مقصودي تهيه کننده و مجري برنامه ثريا از ديگر مهمانان ضيافت رئيس دستگاه قضا بود؛ وي خطاب به رئيسي گفت: مردم منتظر بهبود نيستند، مردم انتظار تحول دارند.
وي با بيان اينکه چرخ توليد فقط با مهار سوداگري راه مي افتد، افزود: تا زماني که بازاري سود صددرصدي را در 6 ماه تضمين مي کند، سرمايه به سمت فعاليت هاي مولد با سود 10 و 20 درصد هم نمي رود.
مقصودي تاکيد کرد: مهار اين سوداگري با وضع ماليات قابل کنترل است.
پس از وي، ناصر ترکش دوز مديرعامل شرکت مهندسي مشاور مهاب قدس وارد فرصت پنج دقيقه اي نشست فعالان اقتصادي با رئيس دستگاه قضا شد؛ البته وي بخش عمده زمان خود را به جاي طرح چالش هاي عمومي اقتصادي، به معرفي شرکت مهاب قدس اختصاص داد.
ترکش دوز با انتقاد از ورود غيرمتخصص ها به حوزه هاي تخصصي و طرح اين سوال که «تا زماني که سود در بخش هاي سوداگري است، چه انتظاري است پول به بخش توليد بيايد؟» سخنان خود را خاتمه داد.
* چرايي گراني گوشت و مرغ به رغم وجود ظرفيت ها
مجيد موافق قديري رئيس انجمن صنايع خوراک دام، طيور و آبزيان ايران يکي از فعالان اقتصادي حاضر در اين نشست بود که در سخنان خود به ظرفيت هاي توليدي قابل توجه کشور در بخش هاي گوشت، مرغ، تخم مرغ و خوراک دام اشاره کرد و گفت: چرا با وجود اين ظرفيت ها وضعيت قيمت گوشت، مرغ و تخم مرغ اينگونه است؟
اين فعال بخش خصوصي در ادامه سخنان خود از تلف شدن وقت فعالان اقتصادي در سازمان هايي همچون سازمان حمايت مصرف کنندگان و توليدکنندگان و سازمان تعزيرات گلايه کرد و گفت: 80 درصد وقت ما در اين سازمان ها گرفته مي شود.
وي به مشکل ديگر فعالان اقتصادي پرداخت و گفت: هم اکنون مساله اي در حوزه حمل و نقل رخ داده که همه نسبت به آن اطلاع دارند اما هيچ کس اقدامي نمي کند؛ اين مساله در بين فعالان اقتصادي و کاميون داران، «پشت بارنامه» نامگذاري شده و موضوع آن اين است که براي حمل يک کالا، اگر 500 هزار تومان کرايه در بارنامه ذکر شده است، بايد 500 هزار تومان به صورت غيرقانوني به کاميون دار پرداخت کنيم تا بار جابجا شود.
زمان سخنراني فعالان اقتصادي به پايان رسيد اما برخي از فعالان اقتصادي نسبت به اتمام وقت براي ارائه نظرات اعتراض کردند؛ تا جايي که برخي بدون هماهنگي با مجري نشست، ميکروفون هاي خود را روشن و نظرات خود را ارائه مي کردند؛ البته رئيس دستگاه قضا به اين افراد فرصت داد تا مسائل خود را مطرح کنند.
محمدرضا انصاري نايب رئيس اتاق بازرگاني ايران و رئيس هيات مديره شرکت کيسون که فرصت سخنراني در موعد برنامه ريزي شده پيدا نکرده بود، در وقت اضافه گفت: همانقدر که دستگاه هاي نظارتي تخلف را پيگيري مي کنند، بايد به آنهايي که کار نمي کنند هم رسيدگي کند.
وي که رياست انجمن صادرکنندگان خدمات فني و مهندسي ايران را به عهده دارد، صادرکنندگان را سربازار رونق توليد توصيف کرد و گفت: به صادرکنندگان بايد رسيدگي شود و گره بخشنامه هاي دست و پاگير بايد از پاي فعالان اقتصادي باز شود.
اجتمام*1834
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۸۱۳۳۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رشد بورس با افزایش تولید خودرو و صادرات محصولات پتروشیمی

یک کارشناس بازار سرمایه رشد صادرات نفت و پتروشیمی و همچنین رشد تولید خودرو در سال جاری را زمینه‌ای را برای بهبود شرایط نماد صنایع پتروشیمی و خودرویی و در نهایت بازار سهام عنوان کرد.

گروه بانک و بورس بازارنیوز- سعید ترکاشوند؛ «علی فراقی» کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بازارنیوز پیرامون تاثیر افزایش صادرات نفت و محصولات پتروشیمی بر وضعیت بازار سهام اظهار کرد: رشد صادرات این نوع کالا‌ها صرفاً بر کرک اسپرد صنایع پتروشیمی حاضر در بورس اثر‌گذار خواهد بود. به هر اندازه کرک اسپرد آن‌ها رشد پیدا کند به همان اندازه وضعیت نماد صنایع این شرکت‌ها بورس هم ارتقاء می‌یابد.


این کارشناس بازار سرمایه همچنین درباره افزایش تولید خودرو و تاثیر این موضوع بر بازار بورس هم گفت: با توجه به جایگاه نماد‌های خودرویی در بازار، تغییر مثبت در این بخش هم می‌تواند یک اتفاق مثبت برای بورس باشد، اما افزایش تولید خودرو زمانی بر بازار سهام موثر واقع می‌شود که قیمت کارخانه‌ای محصولات ایران خودرو و سایپا هم دست‌خوش تغییر پیدا کند.


وی تصریح کرد: تقارن افزایش تولید با رشد قیمت خودرو و نزدیک شدن آن به نرخ بازار ابتدا برای این دو خودرو ساز و سپس سهامداران آن یک اتفاق مثبت خواهد بود.


پایان پیام//

نام نویسنده: برچسب ها: بورس ، تولید خودرو ، صادرات پتروشیمی ، قیمت کارخانه‌ای خودرو ، بازار سرمایه لینک کوتاه خبر: bzna.ir/000T9T

دیگر خبرها

  • نقش کلیدی کارگران در رونق اقتصادی
  • لزوم بازنگری در زمان اجرای مالیات بر عایدی سرمایه
  • اختصاص زمین به تعاونی‌ها برای رونق تولید در اولویت است
  • رئیسی: روابط ایران و سریلانکا افزایش یابد
  • رونق تولید و اشتغال‌زایی؛ ثمره سرمایه‌گذاری خطرپذیر شرکت صنایع پیشرفته رضوی در پروژه‌های فناورانه
  • مصوبه جدید مالیاتی مجلس: بورس از مالیات بر عایدی سرمایه معاف شد
  • رشد بورس با افزایش تولید خودرو و صادرات محصولات پتروشیمی
  • کارگران رکن اصلی جهش تولید و رونق اقتصادی هستند
  • بیش از ۳۸ کشور هدف بازار صادراتی تولیدات خراسان شمالی هستند
  • اجرای قانون مالیات بر سوداگری در مهار نرخ ارز،مسکن،خودرو و طلا موثر است/مصوبه مجلس به رونق بورس کمک می کند