Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-26@07:43:31 GMT

دروازه های اعتماد را به روی یکدیگر بگشاییم

تاریخ انتشار: ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۸۱۴۵۱۰

دروازه های اعتماد را به روی یکدیگر بگشاییم

کابل - ایرنا - رئیس انجمن رسانه های جنوب آسیا در افغانستان (سفما) همکاری رسانه های ایران و افغان را به مثابه گشودن درهای اعتماد به روی افکار عمومی دو طرف تعبیر کرد.

مدیر ارشد رسانه ای در افغانستان بر این باور است که وقتی ملت های دارای اشتراکات فرهنگی،دینی و زبانی در ارتباط تنگاتنگ با یکدیگر نباشند، کشور ثالثی می تواند با نزدیک شدن به یکی از این کشورها، جریان سومی را با هدف دوری مردم دو کشور از یکدیگر براه بیاندازد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


«محمد ضیا بومیا» معتقد است : افغانستان ملت برآمده از جنگ و حتی در حال جنگ است، نهادها آسیب دیده اند، برای احیای آن نیاز به آموزش و همکاری داریم.
' کشوری که چهار دهه جنگ داخلی و تجاوز خارجی را متحمل شده است، بطور طبیعی زیرساخت ها در تمام بخش ها نابود و یا بشدت تضعیف شده اند به همین دلیل افغانستان در همه بخش ها بویژه آموزش های حرفه ای، کوتاه مدت، تا بلند مدت برای خبرنگاران نیاز به همکاری دارد تا توانایی مقابله با فرهنگ خشونت، جنگ و ترویج صلح را بدست آورد.'
بومیا در گفت وگو با ایرنا از ضرورت های افغانستان در بخش رسانه ای، آموزش و ظرفیت سازی سخن گفت و تاکید کرد که این همکاری از سوی هر کسی باشد ما از آن استقبال می کنیم.
وی که در عین حال از مدیران ارشد دولتی نیز هست، بر همکاری همسایه ها بویژه ایران تاکید کرد و گفت: همسایه ها نقش مهمی در امنیت و توسعه افغانستان خواهند داشت زیرا ما زبان، فرهنگ، تاریخ و سرنوشت مشترک داریم و این اشتراکات در انتقال کامل آموزش اثر گذار است.
رئیس اسبق «آژانس باختر» افغانستان ابراز امیدواری کرد که افغان ها روزی بتوانند با تمام همسایه های خود بدون در نظرداشت هیچ گونه توقعی همکاری کنند.
رییس سفما در باره وضعیت رسانه های این کشور گفت: وضعیت رسانه های افغانستان طی 18 سال گذشته از نظر کمی در حال فرازو فرود بوده است.
به گفته وی، بعضی وقت ها شرایط نظامی و سیاسی باعث شده است که شمار رسانه ها کاهش یابد و زمانی هم کثرت رسانه ها را شاهد بودند.
' اما در 10سال اخیر وضعیت رسانه ها از نگاه محتوایی و کیفی بهبود یافته و رو به توسعه بوده است، خبرنگاران هم نسبت به گذشته بهتر عمل می کنند.'
بومیا در باره عملکرد خبرنگاران گفت: رسانه ها چیزهای را که از نگاه مردم پنهان مانده است، جلو چشم ها می آورند و در همین راستا مشکلاتی زیادی را هم متحمل می شوند.
رئیس سفما در افغانستان ،همکاری کشورهای منطقه در بخش رسانه ای را ضرورت مهم دانست و گفت: در شرایط کنونی اگر تروریسم گسترش یابد در یک جغرافیا محدود نمی ماند.
به باور این آگاه رسانه ای افغانستان ترویست ها از یک کشور به دیگر کشورهای منطقه خواهند رسید و به همین دلیل به صراحت می گویم که همه چیز ما مشترک است.
این مقام افغان گفت: ابراز نظر ملت ها و توقع مشترک مردم کشورهای منطقه در قضایا بیانگر ایجاد اتاق های مشترک نهادهای مدنی، رسانه ای و روزنامه ها است.
به گفته بومیا در این اتاق های مشترک باید از حقوق تمام افراد که در این جغرافیا زندگی می کنند، حمایت کنیم.
' با اینگونه اقدمات تلاش کنیم تمام اقوام که در منطقه ما زندگی می کنند نسبت به یکدیگر احساس بیگانگی نکنند.'
بومیا تصریح کرد: با در نظر داشت چنین ضرورت ها نیاز مبرم به رسانه های مشترک کشورهای منطقه احساس می شود.
این فعال رسانه ای افغانستان که بتازگی از سفر به تهران برگشته است، در باره تحریم غرب علیه ایران گفت: با وجود تحریم و تهدید علیه ایران، زندگی در آنجا به صورت عالی جریان داشت.
وی گفت ما در افغانستان جنگ های کوچه به کوچه داشتیم اما در کنار آن زندگی هم ادامه داشت، اکنون در ایران هم با وجود تحریمها، زندگی عادی جریان دارد.
بومیا باور دارد که آسمان سیاست گاهی ابرآلود و گاهی پاک است اما در کنار آن ایرانی ها به راه خود ادامه می دهند.
رییس سفما از مشاهدات خود از ایران چنین گفت: تهران که رفتم زیبایی های آن را مشاهده کردم، وضعیت مردم شهر و رفت آمد خودروها در تهران بیانگر زندگی عادی بود.
«حتی چیزهای که در کابل یافت نمی شد با خود از تهران آوردم که چند جلد کتاب را هم شامل می شود».
وی تصریح کرد: هرچند این اولین سفرم به ایران بود اما زندگی ایرانیان را طوری یافتم که اثری تحریم را احساس نکردم.
این مقام افغان می افزاید: ما پیش از رفتن به تهران فکر می کردیم که ایران یک نظام پلیسی بسته دارد. ' فکر می کردیم وقتی داخل ایران می شوم، ماموران اطلاعاتی دنبال مان خواهند کرد اما وضعیت بگونه دیگری بود.'
وی ادامه داد: ما در گفت وگو با مقامات فرهنگی ایران، آنها را نقد کردیم و بعضی نقدهای ما را پذیرفتند برخی انتقادهای ما را که نادرست بود، تصحیح کردند.
این خبرنگار افغان گفت: در مذاکره با مقامات ایرانی گفتیم که شما می گویید معلومات شما از (رسانه های غربی) است، شما اقدام کنید و خلا معلوماتی ما را پر کنید تا دیگر نیاز به رسانه های غربی نداشته باشیم.
بومیا باور دارد، در غیر آن مجبور هستیم به گفته های آنها که ایران را جامعه بسته و پلیسی بیان می کنند، گوش دهیم در حالی که ما شاهد جامعه باز ایران بودیم.
رییس سابق باختر افغانستان پیشنهاد کرد: به هر اندازه ای که ما دروازه های خود را بروی یکدیگر باز کنیم، شک و تردیدها بیشتر رفع می شود و فضا قابل اعتماد تر خواهد شد.
آساق*291* 1518

منبع: ایرنا

کلیدواژه: فرهنگي افغانستان ضرورت رسانه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۸۱۴۵۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۵ سند همکاری میان مقام‌های ایران و سریلانکا امضا شد

مقام‌های عالی ایران و سریلانکا پس از برگزاری نشست مشترک هیئت‌های عالی‌رتبه دو کشور، پنج سند همکاری در حوزه‌های مختلف امضا کردند.

به گزارش شانا به‌نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، مقام‌های عالی جمهوری اسلامی ایران و جمهوری دمکراتیک سوسیالیستی سریلانکا امروز (چهارشنبه، پنجم اردیبهشت) در حضور سیدابراهیم رئیسی و رانیل ویکرماسینگه رؤسای جمهوری دو کشور، پنج سند همکاری در حوزه‌های همکاری‌های فرهنگی، علمی، فنی، رسانه‌های گروهی و ورزش و جوانان، همکاری میان کتابخانه‌های ملی دو کشور، همکاری اتاق تعاون ایران و شورای ملی تعاون سریلانکا، همکاری‌های رسانه‌ای و جهانگردی بین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران و وزارت رسانه، جهانگردی و هواپیمایی سریلانکا و همکاری در زمینه صنعت فیلم بین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران و شرکت ملی فیلم سریلانکا امضا کردند.

دیگر خبرها

  • همکاری اقتصادی خراسان رضوی و هرات افغانستان
  • اگر می‌خواهید با افزایش سن اعتماد به نفس بیشتری داشته باشید، با این ۸ رفتار خداحافظی کنید
  • «کمیته تماس منطقه‌ای» درباره افغانستان؛ قطار پیشرفت روندی که آغاز شده است
  • ابتکار «کمیته تماس منطقه‌ای درباره افغانستان»؛ قطار پیشرفت روندی که آغاز شده است
  • همکاری اقتصادی خراسان رضوی و ولایت هرات وارد مرحله جدید شد
  • تقویت همکاری های بانکی ایران و افغانستان
  • توسعه همکاری های بانکی ایران و افغانستان
  • رئیس‌جمهور وارد تهران شد
  • امضای ۵ سند همکاری بین ایران و سریلانکا
  • ۵ سند همکاری میان مقام‌های ایران و سریلانکا امضا شد