Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-05-06@13:58:46 GMT

هجوم معدن‌داران جديد به طبيعت زخم‌خورده

تاریخ انتشار: ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۸۱۵۳۲۸

هجوم معدن‌داران جديد به طبيعت زخم‌خورده

خبرگزاري آريا - کرمانشاه- ايرنا- در حالي که نگراني از فعاليت کنترل‌نشده و زيان‌بار ده‌ها معدن شهرستان هرسين بالا رفته، اکنون قرار است پهنه معدني جديد اين شهرستان هم آزاد و از معادن بيشتري رونمايي شود.

به گزارش خبرنگار ايرنا، محسن دارابي، مديرکل صنعت، معدن و تجارت استان کرمانشاه 23 ارديبهشت در نشست شوراي معادن استان گفت: پهنه هرسين تا پايان خرداد امسال آزاد مي‌شود و بخش خصوصي مي‌تواند اقدام به ثبت محدوده و ايجاد معدن کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


شهرستان هرسين در جنوب شرقي استان کرمانشاه و 45 کيلومتري مرکز اين استان قرار دارد و محور ارتباطي کرمانشاه به لرستان است.
اين شهرستان داراي معادن متعدد سنگ تزئيني از جنس «مرمريت» است که مشتريان زيادي در سراسر کشور دارد.
**رونمايي از معادن جديد
از 2 سال پيش وزارت صنعت، معدن و تجارت مجوز جديدي براي پي‌جويي و شناسايي پهنه بلوکه شده هرسين صادر کرد که به تازگي توسط شرکت «آتين معدن ميديا» وابسته به شرکت «صبا ميهن» به پايان رسيده است.
اين پهنه 110 کيلومتر مربع وسعت دارد که شرکت آتين معدن 46 محدوده(معدن) آن را بررسي کرده و در نهايت 9 محدوده به وسعت هفت کيلومتر مربع را مستعد اکتشاف دانسته است از جمله: پريوه سفلي، شمال خاوري شهر هرسين، جنوب خاوري روستاي سرماج، خاور روستاي پشت تنگ، روستاي چهر(2 معدن)، جنوب سرماج و جنوب خاوري علي آباد.
شرکت آتين معدن قصد دارد از اين تعداد 6 محدوده مستعد به وسعت هفت کيلومتر مربع را در ازاي هزينه‌اي که براي مطالعاتش انجام داده، در اختيار خود بگيرد.
6 معدني که شرکت آتين به دنبال تصاحب آن است، داراي ذخيره مناسب سنگ، راه دسترسي مناسب و بدون معارض است.
البته مديرکل صمت استان کرمانشاه گفته است: هنوز با درخواست اين شرکت موافقت نکرده‌ايم زيرا شرکت هاي مشاور اکتشاف مي‌توانند حداکثر 250 کيلومتر مربع يا يک محدوده معدني را در ازاي مطالعات خود در اختيار بگيرند که نظر ما بر همان يک محدوده است.
**هرسين ميزبان يک سوم معادن استان
در واقع علاوه بر 6 معدني که آتين معدن درصدد به چنگ آوردن آن است، ساير سرمايه‌گذاران هم مي‌توانند هر محدوده دلخواه از 103 کيلومتر مربع پهنه هرسين را ثبت و معدن جديد بزنند؛ در شهرستاني که زخم‌خورده برداشت بي‌حساب معدن‌داران است.
بيش از يک‌سوم معادن استان کرمانشاه در شهرستان هرسين است، هرچند بيشتر آنها اکنون غيرفعال شده‌اند.
استان کرمانشاه 125 معدن فعال و 100 معدن غيرفعال دارد که 22 مورد فعال و 62 مورد غيرفعال آن در شهرستان هرسين است.
**دليل هجوم معدن‌داران به هرسين
معادن سنگ تزئيني هرسين مملو از «سنگ مرمريت کرم رنگ»(روشن و تيره) است که جنسي سخت و مستحکم دارد.
يکدستي، ساب‌پذيري خوب، مقاومت و طول عمر بالا و قيمت مناسب سنگ مرمريت هرسين نسبت به ساير مرمريت‌هاي مشابه سبب استقبال گسترده از آن شده بويژه اينکه اين سنگ جزء معدود مرمريت‌هاي قابل استفاده در نماي ساختمان است.
سنگ مرمريت هرسين همچنين از پرمصرف‌ترين سنگ‌هاي ايران در نماي داخلي و کف ساختمان، پله و راه پله و حاشيه آسانسور از جمله در هتل‌هاي لوکس، مراکز تجاري بزرگ و واحدهاي مسکوني شيک و امروزي است.
اين ظرفيت ويژه هرسين اما با کمترين آورده از شهرستان خارج مي‌شود و درآمد هنگفت فرآوري آن به جيب کارخانه‌هاي ديگر استان‌ها مي‌رود.
با وجود اينکه سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمانشاه، خارج شدن سنگ خام را ممنوع و صدور مجوز ايجاد معدن در هرسين را مشروط به «فرآوري سنگ» کرده اما هنوز بخشي از استخراج‌ها با روش‌ها و تجهيزات بروز انجام نمي‌شود و فروش آن هم به صورت «خام» است.
**اعتراض مردم و فرماندار
گرچه پس از مرکز استان، بيشترين صنايع استان در محدوده شهرستان هرسين واقع شده‌اند اما هنوز کشاورزي و دامپروري پيشينه اصلي اهالي اين ديار است که البته آن هم با هجوم بي‌محاباي معادن به خطر افتاده است.
اعتراض‌هاي جسته گريخته به پيامدهاي خسارت‌آفرين فعاليت کنترل‌نشده معادن براي منابع طبيعي و معيشت مردم، سرانجام در بهمن سال 96 به تجمع مقابل فرمانداري منجر شد.
صدها نفر از اهالي روستاهاي حسن بُقعه، مِله حسن بقعه و مِله‌وَلي مقابل فرمانداري هرسين تجمع کردند و خواستار توقف فعاليت معدن سنگ مرمريت گِوِن‌بان شدند؛ معدني که به گفته آنان سبب قرق شدن پنج ساله و تخريب مرتع و چراگاه درجه يک روستاهاي اطراف، خسارت به محوطه تاريخي و باستاني آنجا، از بين رفتن جاده‌ و ضربه جدي به معيشت روستائيان شده است.
در نتيجه اين اعتراض‌ها بهره‌بردار معدن گون‌بان وعده داد که بخاطر مردم از ايجاد معدن منصرف مي‌شود از اما گويا همه چيز پس از مدتي به خانه اول برگشته زيرا اکنون فرماندار هرسين گفته است: گون‌بان ظرفيت مهمي در زمينه گردشگري دارد و بايد از ايجاد معادن در اين منطقه جلوگيري کرد.
امير شاه‌آبادي 24 ارديبهشت از منابع طبيعي و آبخيزداري خواست که «مجوز معادن منطقه گون‌بان را لغو کند.»
کوه گون‌بان يکي از مراتع مهم استان کرمانشاه است که در شمال شهر هرسين قرار دارد.
**درخواست نظارت بر معدن‌داران
بخش زيادي از مردم شهرستان 90 هزار نفري هرسين معتقدند که ميزان فعاليت و بهره‌برداري از معادن اين شهرستان بسيار زياد و بدون نظارت است.
حسين عزيزي، از اهالي هرسين به ايرنا گفت که «سود برداشت از معادن به جيب يک عده محدود مي‌رود و سهم مردم منطقه هم فقط ضرر است.»
آقاي ناصري، معلم هرسيني هم گفت: فعاليت کنترل نشده و روزافزون معادن سنگ اين شهرستان براي منابع طبيعي، تاريخي و زيرساخت‌ها بسيار خطرناک است اما با اين وجود تلاش درخوري براي مهار آن نمي‌شود.
هرسين بيش از 15 هزار هکتار جنگل و 62 هزار هکتار مرتع دارد و با داشتن تمدن 11 هزار ساله ميزبان آثار تاريخي مشهوري مانند کتيبه بيستون، حوض ساعت، تاق سنگي و فرهاد تراش است.
**پنجه‌افکني معادن با منابع طبيعي
هجوم مهارنشده معادن به منابع طبيعي و محيط زيست چند سالي است که به يک مشکل ملي تبديل شده و بسياري از استان‌ها را درگير کرده است به طوري که به گفته بهمن افراسيابي، مديرکل حفاظت از منابع طبيعي سازمان جنگل‌ها و مراتع کشور، بيشترين عامل تخريب جنگل‌ها و مراتع برداشت از معادن است و زيان آن حتي از چراي بي‌رويه دام، فرسايش، آتش‌سوزي و تخريب جنگل‌ بيشتر است.
گرچه ايجاد معدن جذب سرمايه‌، توليد و خلق ثروت را به دنبال دارد اما در مقابل سبب تخريب مراتع، کاهش علوفه و در نهايت کاهش دام، خسارت به آثار باستاني و طبيعي، تضعيف گردشگري، تغيير فرهنگ‌هاي محلي، آلودگي صوتي و زيست محيطي و ورود گروه‌هاي کارگري مهاجر هم مي شود.
**قانوني که اجرا نمي‌شود
با توجه به نياز روزافزون جامعه به محصولات معدني، طبعا نمي‌توان بهره‌برداري از معادن را متوقف و محدود کرد اما ضروري است يک راه معقول و عملياتي براي تامين اين نياز با حفظ منابع طبيعي و محيط زيست در پيش گرفته شود؛ راهي که از مسير «بازسازي معدن» مي‌گذرد.
بازسازي معادن در کشورهاي توسعه يافته دنيا طي سه دهه گذشته مورد تاکيد جدي و اجرا بوده به طوري که در برخي موارد پس از پايان عمليات بازسازي، پوشش گياهي و کيفيت محيط زيست منطقه حتي بهتر از گذشته شده است.
در ايران نيز طبق ماده 17 قانون اصلاح قانون معادن، معدن‌داران بايد بخشي از درآمد خود را براي احيا و بازسازي اراضي تخريب‌شده در فرآيند اکتشاف، استخراج و بهره‌برداري از معادن اختصاص دهند اما يا اين عوارض به درستي پرداخت نمي‌شود و يا عزمي براي هزينه آن در جبران خسارت‌هاي به بار آمده نيست.
علي خادم آستانه، معاون مديرکل سازمان جنگل‌ها و مراتع و آبخيزداري کشور در اين باره گفت: محاسبه مساحت عرصه تخريب‌شده و مبالغ پرداختي از سوي معدن‌داران هيچ پشتوانه علمي ندارد و اين مبالغي هم که به خزانه کشور واريز مي‌شود در اختيار سازمان منابع طبيعي قرار نمي‌گيرد.
جنگل‌ها و مراتع از نظر طبيعي علاوه بر تامين بخش مهمي از خوراک دام‌ها و توليد انواع دارو، مزيت‌هاي مهمي مانند جذب گردشگر، تعديل آب و هوا و مهار سيل، حفظ خاک و تغذيه آب‌هاي زيرزميني به همراه دارد.
7444/8066
گزارش از عبدالله الماسي
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۸۱۵۳۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

طبیعت چشم‌نواز دورود لرستان + فیلم

شهرستان دورود یکی از شهرهای زیبای استان لرستان است که  دارای جاذبه های طبیعی است به طوریکه از این شهرستان به عنوان پایتخت طبیعت ایران یاد می شود، پایتختی که زیباترین دریاچه آب شیرین ایران، زیباترین آبشارهای کشور و رشته کوه اشترانکوه با لقب "آلپ" ایران را در خود جای داده است.

این شهرستان جزو پرمسافرترین شهرهای لرستان به‌شمار می‌رود.

 

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی باشگاه خبرنگاران جوان فیلم و صوت فیلم و صوت

دیگر خبرها

  • ۲۰۰ میلیارد ریال از حقوق دولتی معادن برای عمران خواف تخصیص یافت
  • طبیعت چشم‌نواز دورود لرستان + فیلم
  • معادن کلید مهم توسعه کردستان/جاده‌های معادن موجب نارضایتی مردم
  • علت فوت کارگر معدن در کرمان چه بود؟
  • جزییات مرگ کارگر معدن زغالسنگ هشونی شهرستان کوهبنان
  • (تصاویر) طبیعت بهاری سد خاکی خونیق شهرستان اهر
  • جزییات مرگ کارگر معدن زغال سنگ در دستگاه نقاله
  • مرگ کارگر معدن زغال سنگ در کرمان به دلیل نبود ایمنی کار (+ عکس)
  • معادن؛ ثروتی نهفته در خاک/ بی بهره چون کهگیلویه و بویراحمد
  • جان باختن یک کارگر در معدن زغال‌سنگ هشونی کوهبنان