Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-06@19:28:12 GMT

محاکمه افراد صاحب نفوذ منجر به تقویت اعتماد عمومی می شود

تاریخ انتشار: ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۸۱۶۹۵۰

محاکمه افراد صاحب نفوذ منجر به تقویت اعتماد عمومی می شود

کرمان - ایرنا - مدیر کانون بسیج حقوقدانان شهید بهشتی دادگستری کرمان گفت: محاکمه افراد صاحب نفوذ، صاحب منصب و نزدیکان مسئولان، منجر به تقویت اعتماد عمومی به نظام می شود.

به گزارش روز یکشنبه پایگاه خبری دادگستری کرمان، محمدرضا اکبری زاده به همراه جمعی از قضات و اعضای بسیج کارمندان و حقوقدانان در دیدار با مدیریت روابط عمومی دادگستری استان تاکید کرد: طبق عدالت علوی، همگان در جلوی میز عدالت مساوی هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی اظهار داشت: محاکمه افراد دارای نفوذ و صاحب منصب و دوستان و نزدیکان مسئولان سه قوه نقش برجسته ای در تقویت اعتماد عمومی به نظام مقدس جمهوری اسلامی خواهد داشت و مردم لذت عدالت را بیشتر خواهند چشید.
وی ادامه داد: برای جلب اعتماد مردم به قوه قضائیه و تدارک سرمایه اجتماعی، مردم باید شاهد عدالت باشند.
وی با اشاره به اجرای حکم حد شرب خمر در ماه مبارک رمضان توسط امام علی (ع) بر نجاشی شاعر علی رغم توصیه اطرافیان که حد را بر وی اجرا ننماید والا او به سمت معاویه خواهد رفت، حضرت علی (ع) در اجرای قانون الهی با هیچ کس تعارف نداشت و این باید الگوی مسئولان قوه قضائیه باشد.
مدیر کانون بسیج حقوقدانان شهید بهشتی دادگستری کرمان گفت: روابط عمومی دستگاه قضایی می تواند با انعکاس اخبار سریع و دقیق در ارتقای سطح رضایتمندی عمومی جامعه موثر باشد.
وی ضمن تقدیر از عملکرد مثبت روابط عمومی دادگستری استان کرمان در برگزاری جلسات و انعکاس برنامه ها گفت: پرسنل روابط عمومی دادگستری استان به صورت شبانه روزی و در بسیاری از مواقع در خارج از وقت اداری در حال فعالیت است و با مجموعه بسیج همکاری بسیار خوبی دارند.
این مقام قضایی با اشاره به اینکه روابط عمومی کنش و واکنش های دستگاه را در معرض افکار عمومی قرار می دهد، عنوان کرد: دستگاه قضایی جمهوری اسلامی ایران به یک روابط عمومی توانمند نیاز دارد تا با شناخت نقاط قوت و ضعف خود بتواند در جهت بهبود عملکرد و در راستای رسیدن به آرمانها و تحقق سیاست های کلان قوه قضائیه گام بردارد.
وی تصریح کرد: ضرورت دارد مسئولان در وهله نخست تمام توجه و تلاش خود را بر کار و عمل متمرکز کند و قاعدتا اصحاب رسانه و روابط عمومی مسئول انعکاس این اقدامات خواهند بود و در نهایت مردم هستند که قضاوت می کنند آیا اقدام ارزشمندی صورت پذیرفته است و یا خیر؟
وی در ادامه به فرمایشات امیر المومنین امام علی (ع) اشاره کرد و گفت: حضرت علی (ع) می فرمایند، شما اگر مسئولیت و کاری را بر عهده گرفتید، اول خود را دریابید و این دریافتن خود هم به اصلاح سلوک و رفتار عملی مسئول است.
وی با اشاره به اینکه شهید والامقام عبدالمهدی مغفوری از شهدای شاخص حوزه روابط عمومی است گفت: دستگاه قضایی جمهوری اسلامی برای موفقیت به رفتار و سلوک شهدا نیاز دارد.
وی در ادامه به اقدام ارزشمند حضرت آیت الله رئیسی، ریاست قوه قضائیه طی همین مدت کوتاه اشاره کرد و گفت: رویکرد قوه قضائیه در دوره جدید بر کار و تلاش مضاعف است.
این مقام قضایی با اشاره به اینکه صرف اعلام آمار کمی که به چه تعداد پرونده رسیدگی کرده ایم کافی نیست خاطرنشان کرد: ارتقای کیفیت در رسیدگی به پرونده های قضایی موجب افزایش رضایتمندی از سیستم قضایی خواهد شد.
3029

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اجتماعي اعتماد عمومي كرمان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۸۱۶۹۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مجازات شهادت دروغ در محاکم قضایی چیست؟

قوه قضائیه برای جلوگیری از شهادت کذب علاوه بر راه‌اندازی سامانه شهود و مطلعین که شهود حرفه‌ای و غیر واقعی را شناسایی می‌کند، در پیش‌نویس لایحه تعزیرات فصلی قانون افزایش مجازات شهادت کذب را پیش بینی کرده است.

دروغی که در محکمه به زبان بیاید می‌تواند منجر به صدور حکم غلط علیه کسی و یا گاهی مرگ یک نفر شود. امیرالمومنین علی علیه السلام فرموده‌اند: دروغ در دنیا ننگ و عار است و در آخرت عذاب جهنم، زیرا شهادت کذب گاهی می‌تواند منجر به خسارات جبران ناپذیری شود. ممکن است ساختمانی که قرار است خانه چند جوان باشد با یک شهادت دروغ نیمه‌ کاره رها شود، کسب و کار کسی تعطیل و یا آبروی کسی برود و یا حتی خانواده‌ای از هم دور شوند.

اما با توجه به قانون پیشنهادی جدید اگر کسی سوگند دروغ یاد کند، به «مجازات اجتماعی درجه ۷» یعنی ۹۱ روز تا ۶ ماه زندان، جزای نقدی و بین ۱۱ تا ۳۰ ضرب شلاق و شش ماه محرومیت از حقوق اجتماعی محکوم می‌شود.

اگر سوگند دروغ آن فرد روی رأی دادگاه تأثیر بگذارد، «مجازات سنگین‌تر درجه ۶» در انتظار اوست.

اگر شهادت دروغ منجر به مجازاتی مثل سلب حیات حبس ابد یا زندان درجه یک شود، شاهد کاذب به «مجازات سخت درجه ۵» محکوم می‌شود.

اگر فردی به صورت حرفه‌ای و در ازای دریافت پول حاضر به ارائه شهادت دروغ شود باید بداند که در هر حالتی مجازاتش یک درجه تشدید می‌شود. اگر کسی در ادارات شبه قضائی مانند تعزیرات حکومتی یا تخلفات اداری و انتظامی، شهادت دروغ داده باشد و شهادتش مؤثر واقع شود، یکی از مجازات‌های درجه ۷ در انتظارش است.

کسی که سوگند دروغ خورده باشد و پشیمان شود و به صورت رسمی در عدلیه اعلام کند که شهادت دروغ داده است به تشخیص دادگاه ممکن است از مجازات معاف شود یا یک یا دو درجه تخفیف در مجازات او اعمال شود. تصویب این لایحه در مجلس شورای اسلامی موجب کاهش شهادت‌های دروغ شده و احکام صادره متقن‌تر از قبل خواهد شد.

منبع: خبرگزاری مهر

دیگر خبرها

  • افتتاح دادگاه عمومی بخش برزک در جهت تسهیل‌گری مشکلات قضایی مردم
  • دستگیری باند سارقین به عنف در شهر کرمان
  • دستگیری اعضای باند فرا استانی سرقت از بانوان مسن شهر کرمان
  • دستگیری باند فرا استانی سرقت از پیرزن‌ ها در کرمان
  • دستگیری باند فرا استانی سرقت از پیرزن‌ها در کرمان
  • دستگیری باند فرااستانی سرقت از پیرزن‌ها در کرمان+تصویر
  • زیرساخت، فرهنگ، قانون؛ عوامل کاهش تصادفات
  • مجازات شهادت دروغ در محاکم قضایی چیست؟
  • زنگ خطر سگ‌های بلاصاحب و صاحب‌دار در جنوب کرمان به صدا در آمده است
  • حفظ حقوق عمومی با سلام و صلوات نمی‌شود/ دادستان‌ها نباید در امور اجرایی مداخله کنند